Fitness Seller

Schaamteloze beginnerslog (edit) 4Xpw fullbody/upperlower

• Topic Starter Topic Starter
Vandaag een lekkere traindag gehad, na wat moeite in de ochtend met mijn bed uitkomen.
De signalen van de winter zijn er en dat geeft me wat zorgen over een winterdip, dus ik ben aan het nadenken over wat ik kan doen als ik af begin te zwakken.
Maar als ik nu in ieder geval kijk naar hoe de afgelopen maand ging, hoef ik me eigenlijk weinig zorgen te maken.
Als ik nu niks verander aan wat ik doe, als ik mezelf ook wat cheats kan blijven toestaan, en hier ook verantwoordelijk mee omga, zal er zo goed als niks mis kunnen gaan.

gekeken naar eten;
Het is belangrijk dat ik niet te streng ga worden, kan ik opmaken uit wat leeswerk hier op het forum.
Blijven tracken en bijsturen wanneer nodig, en voorkomen dat ik cheats ga goedmaken met diepe cuts.
Ik haal gelukkig wel plezier uit het puzzelen met eten, en experimenteren met smaken gaat ook top.
maar het lijkt me goed om te waken voor een eetstoornis, aangezien het hebben van obsessieve gedragspatronen al aardig bewezen zijn in mijn verleden.

Dat ik hier nu op een heldere manier naar kan kijken komt door het loggen, want ik kan terugzien dat ik gewoon goed op schema ben, en eigenlijk ook trots ben dat ik lekker op weg ben, met gezonde vooruitgang.
Dus ik blijf loggen tot ik doodga. 🙃

Gekeken naar trainen;
In het donker naar de gym fietsen en vroeg opstaan in de kou, gaan misschien dingetjes worden, maar ik schakel daar wel in als het zo ver is.
Vandaag ben ik gewoon iets later gaan trainen, wat prima was, alleen wat drukker in de gym.
Verder trainen prioriteit houden, want het is (soort van) de tegenhanger of oplossing tegen eventuele somberheid.
vandaag nam ik een vriend van me mee om te trainen, nadat hij had geklaagd tegen me dat hij zich slecht voelde.
Hij ligt hele dagen op de bank tv te kijken en koekjes te eten, herkenbaar,
maar blij dat ik hem niet meer ben, en ik hoop dat ik hem heb kunnen motiveren.

Maar goed, de planning vandaag was ochtend krachttraining, en namiddag uurtje kickboksen als cardio:
IMG_0659.jpeg

image.jpg

Met de Romanian deadlift ben ik erg voorzichtig met gewicht verhogen vanwege blessure risico, maar volgende week gaat hij wel echt iets omhoog.
Incline bench press zit ik nu 4 weken op hetzelfde gewicht, maar wel elke training ietjes omhoog in reps. Hopelijk volgende training 3X10reps kunnen doen, om vervolgens de week erna hoger gewicht te pakken.
Seated row heb ik op de machine een goede feeling ondekt met langzaam terugbewegen en goed aanspannen, ik werk mezelf nog op in de reps.
Shoulder press was ik ook even voorzichtig mee na de rugpijn, maar dat gaat nu wel goed, dus volgende training omhoog.
Seated leg curl ff gekloot met de instelling, maar lekker brandende hamstrings gehad, en goed gevoeld met de beweging, volgende training ook omhoog.
Cable crunch ook goed langzaam gedaan, waardoor ik eerder faalde, wat ik zie als positief en beter uitgevoerd.

Kickboksen doe ik rustig aan mee, het belangrijkste vind ik dat ik helemaal doorweekt ben met zweet, en ik ga niet sparren omdat ik geen blessures op wil lopen die mijn krachttraining kan beïnvloeden.

Heerlijk dagje die woensdag 😊

Dat was em, nu slapen, truste 🍀

Laatst bewerkt:
Gewicht, of reps, of range-of-motion, of time-under-tension verhogen is allemaal progressie. Hoeft niet elke week gewicht te verhogen, maar een langzamere beweging en/of meer reps is net zo goed vooruitgang.
De winterdip zullen veel mensen wel herkennen. Wat ik nu hier lees is veel "what if". Het wordt eerder donker, dus ik maak me zorgen dat ik een winterdip ga krijgen. Misschien wel, misschien niet. Probeer het los te laten en te accepteren dat het zo is, als het zover komt.

En flexibiliteit - Als je niet in staat voelt om te trainen, soms werkt het om dan gewoon toch te gaan. Soms ook niet, en dan ga je gewoon wat later en accepteer je de drukte. Als je echt lang moet wachten op een apparaat, wissel je een oefening om. Op z'n minst ff een rondje lopen als het licht is. Daglicht kan wonderen verrichten.
En misschien een goede dosis vitamine D supplement deze tijd van het jaar is sowieso niet verkeerd en kan ook helpen.

Gewicht, of reps, of range-of-motion, of time-under-tension verhogen is allemaal progressie. Hoeft niet elke week gewicht te verhogen, maar een langzamere beweging en/of meer reps is net zo goed vooruitgang.
De winterdip zullen veel mensen wel herkennen. Wat ik nu hier lees is veel "what if". Het wordt eerder donker, dus ik maak me zorgen dat ik een winterdip ga krijgen. Misschien wel, misschien niet. Probeer het los te laten en te accepteren dat het zo is, als het zover komt.

En flexibiliteit - Als je niet in staat voelt om te trainen, soms werkt het om dan gewoon toch te gaan. Soms ook niet, en dan ga je gewoon wat later en accepteer je de drukte. Als je echt lang moet wachten op een apparaat, wissel je een oefening om. Op z'n minst ff een rondje lopen als het licht is. Daglicht kan wonderen verrichten.
En misschien een goede dosis vitamine D supplement deze tijd van het jaar is sowieso niet verkeerd en kan ook helpen.
Vitamine D is sowieso een goed idee idd.
Deze zorg is er een beetje omdat het natuurlijk vaker is gebeurd, vorig jaar heb ik het advies van de arts al gehad om standaard in de winter vit.D te nemen omdat mijn waardes toen ook erg laag waren en vanwege mijn kleur.

Maar komt vast wel goed, gewoon op tijd schakelen en niet stil blijven zitten, hoe ik me ook voel! 😊👍🏽

Verder vandaag,

De bankhangende vriend wilde weer gaan sporten vandaag, dus ik ben meegegaan voor support. Dat kwam mooi uit om wat rustige cardio te doen.

20min traplopen en 20min hellinglopen. 😊👍🏽
Tevreden

Laatst bewerkt:
Oke ik heb er ‘schaamteloos’ bijgezet omdat ik dus maar hele lage gewichten aankan, en omdat ik struggle met sommige oefeningen en geen geld heb voor een PT waag ik hier een poging op een log, ook een beetje voor mezelf natuurlijk, maar alle tips zijn welkom.

Vandaag was pull dag, rug/biceps dus. Ik struggle met deze dag omdat ik zelden mijn rug voel, maar wel mijn biceps heel erg.

Vandaag nam ik even de tijd ervoor om mijn rug te voelen, en heb ik de volgende oefeningen in nog lagere gewicht dan normaal gedaan, met focus op het aanspannen van mijn rug:

Lat pull down
1ste set 8x52 kg (te zwaar om te focussen op rug)
2de set 8x45 kg (voelt beter, laatste reps alleen biceps)
3de set 15x32 kg (goed gewicht om écht de focus te leggen op rugspieren en ze te voelen)
4de set, zelfde als de 3de

Seated cable row
Ging min of meer hetzelfde als de lat pull down
Om toch meer te voelen heb ik na 3 sets nog even de seated row machine gepakt in 32 kg tot tegen het falen aan, puur om mijn rug te voelen of activeren ofzo.

Reverse delt fly’s
30 kg 3 sets gedaan, superlangzaam met vasthouden van het verste strekpunt en aanspannen voor 2/3 seconde

Face pulls (vind ik een lekkere oefening)
(Filmpje erbij gepakt van zo’n youtuber, athlean x.)
3 sets van 18kg, goed aangeknepen spieren op verste punt, voelde wel goed hoe ik mijn spieren op de rug nu gebruikte.
1 set 22 kg met een bankje voor me torso om schonmelen te voorkomen.

Dumbell curls
3 sets 10 reps 12 kg

Hammer curls
3 sets 10 reps 12 kg

Single arm preacher curls
3 sets tot falen 10 kg

hier heb ik in totaal zo’n 1,5 uur over gedaan, de planning was eigenlijk 1 uur kracht en 30 minuten cardio op t eind. Maar de cardio heb ik geskipt om even de tijd te nemen voor rugoefeningen.

Mijn conclusie is dat ik eigenlijk zwakker ben dan ik durf toe te geven, en misschien maar even goed de tijd moet nemen om de oefeningen goed te doen. Vooral seated rows en lat pull down hebben aandacht nodig. Ik voel echt bijna alleen maar biceps en maar een klein beetje rug.
Heb vele filmpjes bekeken en weet nog steeds niet of ik nu wél een beetje mag schommelen of niet.

Belangrijkste is dat ik mijn rugspieren voel en aanspan, begrijp ik dat goed? Dan maakt in de oefening, een beetje een aanloop in de vorm van een schommeling niet uit..? (Ik kom termen tekort.. die moet ik nog leren om me beter te kunnen verwoorden 😅)

En mijn eten vandaag dan, deze app is berekend op iemand die wilt afvallen, dus de percentages zijn standaarden van de app op basis van mijn gewicht. Maar eigenlijk kijk ik er alleen maar naar dat ik genoeg grammen eiwit binnenkrijg= 170 gr
(grammen onder de percentage diagram)

IMG_4120.jpeg

de rest zal later komen als ik wat meer snap wat ik nog meer nodig heb voor de dag, ik probeer iin ieder geval laag uit te komen met de calorieën behoefte vanwege mijn overtollige vet.

Feedback hierop is sowieso welkom! 🙏🏽

Welke app is dat?

Face pulls 4 sets (bij deze twijfel ik zeker of ik die beter niet bij schouders kan doen, omdat die toch wel erg op de rear deltoids zitten, correct me if i’m wrong)
15 reps
12 reps
10 reps
8 reps

Ja dat klopt. Face Pull en Reverse Delt Fly werken voornamelijk achterkant schouder. Doe je Overhead Press? Dan zou ik achterkant schouder op 'schouderdag' doen omdat je met OHP alle drie de schouderkoppen pakt. Zo niet dan kan het prima bij rug. Beide kan. Ik vind het zelf fijner om acherkant schouder bij mijn rug training te doen.

Ik volg zelf een PPL schema

Push (Borst, voorkant/zijkant schouder, triceps)
Pull (Rug, achterkant schouder, biceps)
Legs

Zag dat je voorkant schouder apart traint. Hoeft eigenlijk niet. Als je goed traint krijgt je voorkant schouder genoeg stimulus van je borst oefeningen.

You’ll notice that MVs and MEVs for front delts can be as few as zero sets per week. This is because the front delts get most or even all of the stimulus they require from chest exercises. In fact, most people will simply not need to target their front delts for their best physique results. If you do choose to target the front delts in the context of a whole-body program that involves plenty of chest training, start with very low volumes because most of the stimulus is already coming in from chest training. If for some reason you do very little or no chest work, the front delts will need (and be able to recover from) a substantially greater training volume.

Laatst bewerkt:
Ja dat klopt. Face Pull en Reverse Delt Fly werken voornamelijk achterkant schouder. Doe je Overhead Press? Dan zou ik achterkant schouder op 'schouderdag' doen omdat je met OHP alle drie de schouderkoppen pakt. Zo niet dan kan het prima bij rug. Beide kan. Ik vind het zelf fijner om acherkant schouder bij mijn rug training te doen.

Ik volg zelf een PPL schema

Push (Borst, voorkant/zijkant schouder, triceps)
Pull (Rug, achterkant schouder, biceps)
Legs

Zag dat je voorkant schouder apart traint. Hoeft eigenlijk niet. Als je goed traint krijgt je voorkant schouder genoeg stimulus van je borst oefeningen.

Thanks man! 😊👍🏽 volg nu een ander schema, maar wel interessante dingen om te lezen!

(Edit) ik vind het moeilijk bepalen hoe ver je op weg in je proces zit, maar zag een paar herkenbare dingen in je posts!

Ik ben van een 6daagse split schema naar een 4daagse FB/FB/UB/LB gegaan op advies van een goede coach. (Maar dat heb je misschien gelezen) en ik ben erg tevreden.
Vooral omdat ik met minder onzekerheid nu dingen doe, omdat het advies komt van een persoon met ervaring (en die heb je hier wel meer)
het helpt me ook met het hooghouden van mijn motivatie 😊👍🏽

Laatst bewerkt:
Thanks man! 😊👍🏽 volg nu een ander schema, maar wel interessante dingen om te lezen!

(Edit) ik vind het moeilijk bepalen hoe ver je op weg in je proces zit, maar zag een paar herkenbare dingen in je posts!

Ik ben van een 6daagse split schema naar een 4daagse FB/FB/UB/LB gegaan op advies van een goede coach. (Maar dat heb je misschien gelezen) en ik ben erg tevreden.
Vooral omdat ik met minder onzekerheid nu dingen doe, omdat het advies komt van een persoon met ervaring (en die heb je hier wel meer)
het helpt me ook met het hooghouden van mijn motivatie 😊👍🏽
als je je lekker voelt is het goed. voor de één werkt een ander schema fijner dan voor de ander.

Zet M op !

Ik loop bijna tegen het weekend aan en heb weinig tijd gemaakt om te loggen.. maar toch een update over de laatste week;

In het begin wat struggles met mijn bed uitkomen en daarop besloten dat ik ervan uitga dat ik later op de dag ga trainen.
En mocht ik wel vroeg wakker en fit zijn ga ik gewoon s’ochtends. Ik ben wel langer gaan slapen over de laatste periode, dus dat zie ik ook als iets positiefs.

Sinds ik ben begonnen met een coach heb ik geen dag trainen of voeding tracken gemist, dus dat is zeker genoeg om tevreden over te zijn.

Laatste dagen is mijn motivatie gelukkig weer gaan stijgen, dat is mede dankzij een vriend die nu af en toe meegaat naar de training, wat mij dwingt om beter te presteren en goed na te denken over wat ik doe, want ik leg het hem ook uit.

Het doel deze week is om van 2550kcal naar 2200 kcal te gaan voor een wat agressievere cut.
Ook 3 uren cardio naast mijn 4x pw krachttraining te doen, dat gaat de goede kant op en ziet er ongeveer zo uit:
Maandag fullbody
Dinsdag rustdag, 10min joggen en 20min hellinglopen
Woensdag fullbody in de ochtend, kickboksen in late middag
Donderdag rustdag
Vrijdag upperbody in de ochtend, ecstatic dance in de avond
Zaterdag lowerbody
Zondag rustdag

Ecstatic dance=2 uren dansen, reken ik als een uurtje cardio en volgens de planning moet ik hier nog een half uurtje cardio inkrijgen maar dat gaat zeker lukken in de komende 4 dagen.

Verder stond ik vanochtend wel lekker op met beurse plekken op mijn benen van het kickboksen.
Toen ik ging checken voor blauwe plekken zag ik dat mijn beenspieren een lichte definitie begint te krijgen, die ik nooit eerder gezien heb! 😁👍🏽 dat was wel een lekkere prikkel (en geen blauwe plekken trouwens).

Vrijdag upperbody
Met hoge motivatie heb ik relatief veel progressie gemaakt, vond ik wel de moeite om te noteren.

Dumbell press
Vooruitgang van 26 naar 28kg tot falen.
10x28kg
8x28kg
Machine fly’s
Ipv dumbell fly gedaan voor meer controle en spanning, 2de set zwaarder
15x59kg
14x66kg
Lat pulldown
Vooruitgang van 36 naar 45kg goede focus op lats ging goed tot falen.
15x45kg
14x45kg
12x45kg
T-bar row
Vooruitgang van 40 naar 50kg tot falen.
10x40kg
8x50kg
Bayesian cable curl
lastig dat de 2 cablestations niet hetzelfde zijn in gewicht, dus op gevoel gewicht moeten kiezen omdat de gebruikelijke bezet was. Wel tot falen gegaan.
13x10,2kg
12x10,2kg
Tricep overhead extension
van 20 naar 21,1kg gegaan tot falen.
12x21,1kg
8x21,1kg

Zaterdag lowerbody
Kon duidelijk meer hebben dan vorige lowerbodyday bij bijna alle oefeningen.

Smith squats
Van 60 naar 70kg gegaan.
10x60kg
8x70kg
7x70kg
Leg curl
Van 39 naar 52kg
15x45kg
13x52kg
Leg extension
Van 39 naar 52kg, volgende keer nog een tik zwaarder pakken.
15x52kg
15x52kg
Hipthrusts
10kg lichter gepakt om meer focus op (squeeze) uitvoering en (lager) tempo te leggen.
12x30kg
12x30kg
Calf raise
Machine, ook veel langzamer gedaan met goede aanspanning, voelde het enorm branden.
15x120kg
12x120kg
11x120kg
Leg raise (is ab crunch machine geworden)
Hier was ik helemaal op, en leg raises was een té grote opgave om netjes en serieus te doen. Dus ab crunch machine gepakt, langzaam, brandend en zo goed als tot falen.
14x59kg
13x59kg
10x59kg

Gewicht zit vandaag weer op 85,1kg maar de weegschaal is op het moment niet zo boeiend meer.
Ik zie vooruitgang in kracht en in de spiegel. 😊
Eten ging goed, met een paar geplande cheats.

Wel merk ik met kickboksen en dansen dat mijn flexibiliteit echt enorm achteruit is gegaan! Beetje jammer, maar als dat de prijs is, dan is dat maar zo.

Morgen rustdag, ga ik ook even een grote wandeling maken als wat rustige cardio en dan ben ik weer helemaal compleet en tevreden deze week! 💪🏽

Laatst bewerkt:
Lekker man! Kracht gaat goed vooruit zo :flexing:

Over eten afgelopen week;
ik kom steeds dichterbij de acceptatie dat het proces meer bestaat uit constant heen en weer balanceren,
dan het hebben van een constant perfecte balans, en dit klinkt heel logisch als ik het zo zeg.
uitdagingen zorgen er gelukkig voor dat ik het gevoel houd dat ik leef. 💪🏽
Maar ik heb wat cheatmeals gehad en ik ben er oke mee.
Dit is nodig als ik mijn eetgewoontes een leven lang gezond wil houden.
Ik ben naar een praatgroepje geweest voor mensen met eetstoornissen om mezelf even bewust te maken van het één en ander en dat heeft me wel geholpen.
Mijn problemen vielen eerlijk gezegd een beetje in het niet… 😅

Nieuwe richtlijnen en gewoontes die ik wil toevoegen aan mijn eten zijn:
meer en gevarieerdere groente, nu is het bijna alleen maar broccoli, sperziebonen en spinazie bij het avondeten.
Meer vis in eiwitbronnen, nu zijn de grootste eiwit bronnen kip en kwark (sowieso te veel zuivel naar mijn idee). De kleinere bronnen zijn melk, eieren, pindakaas.
Meer gaan lezen over micronutrienten/vitamines enzo.

En ik wil even klagen over kleine k*tdingetjes: bakje vomar druiven van 500gr wogen net onder de 450gr,
en ik heb vet lang in de food-app de verkeerde kip getrackt.. waardoor ik dus al een tijdje te hoog in mijn eiwitiname zit.. dus even een dagtaakje maken van alle producten die ik veel gebruik checken. 😒

Over trainen afgelopen week;
Supertevreden.
Resultaten zijn te zien en voelen in mijn lichaam, en dat hoor ik ook van mensen om me heen.
Veel progressie gemaakt in gewicht en reps,
wat een vonk van zelfvertrouwen gaf om écht te gaan kijken hoeveel ik aankon. 😁💪🏽
En dat heeft goede resultaten opgeleverd, want ik heb spierpijn gekregen in spieren die ik toch echt elke week dácht goed te trainen..😅

Maandag fullbody:
squat

Van 50 naar 60kg, volgende week omhoog:
10x60kg
10x60kg
9x60kg
Legpress
Van 150 naar 160kg, volgende week omhoog. (Veel branden en ongemak in quads😅)
12x160kg
12x160kg
Dumbell press
Van 26 naar 28kg, hier blijf ik even op hangen, valt genoeg progressie te halen in aantal reps:
8x28kg
7x28kg
6x28kg
Pulldown
2de set zwaarder gegaan, volgende training op 52kg houden. Heb het idee dat mijn rug achterloopt.
12x45kg
12x52kg
Bentover row
Volgende training zwaarder, de beweging zit er goed in nu.
12x30kg
12x30kg

Dinsdag cardio (rustdag)
30min jog 8,5km p/u.

Woensdag fullbody (+kickboksen)
Na deze dag heb ik flinke spierpijn gehad in mijn billen en hamstrings, waarschijnlijk dankzij betere RDL en legcurls.
En kickboksen in de late middag zal er ook wel een rol spelen.
Romanian deadlift
Van 40 naar 60kg. Erg goed gevoeld.
10x60kg
10x60kg
Incline press
8x28kg
7x28kg
6x28kg
Seated row
Reprange van 12-15 niet kunnen halen, dus volgende training lager.
9x59kg (faal)
10x52kg (faal)
Shoulderpress
18kg voelde precies zwaar genoeg, volgende week eentje zwaarder proberen.
12x18kg
10x18kg
Legcurl
Van 41 naar 59kg, voelde me opeens veel sterker, misschien verkeerde instelling van machine vorige keer ofzo.. wel genoteerd nu.
15x59kg
13x59kg

Donderdag rust

Vrijdag (vandaag) upperbody

Alles tot de max.
Dumbell press
9x28kg
8x28kg
Chest fly machine
14x66kg
13x66kg
Pulldown
12x45kg
12x45kg
10x45kg
Tbar row
11x50kg
9x50kg
Bayesian curl
Cable machine beneden, die lichter is dan boven.. log ik er ook maar bij.
15x15,1kg
14x15,1
Overhead tricep ext.
Volgende week omhoog.
15x23kg
15x23kg

Morgen nog de lowerbodyday en dan ben ik weer compleet met de krachttraining. 😊

Fijn weekend! 🍀🍀

Gaat lekker hier 💪

Je bent lekker bezig!
Enthousiasme spat van het scherm.

Ga zo door 🍀💪

Goede update en mooie progressie!
en ik heb vet lang in de food-app de verkeerde kip getrackt.. waardoor ik dus al een tijdje te hoog in mijn eiwitiname zit.. dus even een dagtaakje maken van alle producten die ik veel gebruik checken. 😒
Dit hoeft overigens geen probleem te zijn als je dat consistent zo blijft tracken. Ja, de daadwerkelijke calorieën zullen misschien wat hoger/lager zijn dan je logt, maar het boeit geen reet zolang je hetzelfde product op dezelfde manier logt. Het gaat uiteindelijk om het effect en trend van je calorieën op je lichaamsgewicht.

Goede update en mooie progressie!

Dit hoeft overigens geen probleem te zijn als je dat consistent zo blijft tracken. Ja, de daadwerkelijke calorieën zullen misschien wat hoger/lager zijn dan je logt, maar het boeit geen reet zolang je hetzelfde product op dezelfde manier logt. Het gaat uiteindelijk om het effect en trend van je calorieën op je lichaamsgewicht.
Het gaat om ongeveer 20 gram eiwit wat ik bijna dagelijks teveel at, is dat geen probleem..?

Dat at je niet teveel, maar logde je teveel. Persoonlijk zou ik het ook wel aanpassen, omdat ik cleane data fijn vind. Maar moet je wel rekening mee houden dat je dan ook 80 kcal ineens minder logt (en dus niet minder eet!).
Je kan(!) het ook zo laten, wetende dat het iets hoger is dan wat je daadwerkelijk eet. Voor je progressie maakt dat niet uit, want aanpassingen op je calorieën, etc. doe je dan op de gelogde data en eiwit verlagen doe je nagenoeg niet, behalve misschien in extreme gevallen van gewichtsverlies, of wanneer het echt te hoog is en eetlust laag.

Doe wat jou peace of mind geeft :)

Persoonlijk zou ik het ook wel aanpassen, omdat ik cleane data fijn vind..

Doe wat jou peace of mind geeft :)
Ja ik pas het liever ook aan idd! 😉
ik heb verder ook nergens last van gehad hierdoor, maar vind het wel fijn om accuraat te blijven

Terug
Naar boven