MuscleMeat

Kun je een riem gebruiken bij borstoefeningen?

Verder lees ik hier dat je je rug niet mag hol trekken en dat je geen declines mag doen ... omg mensen wat lullen jullie allemaal Je rug hol trekken is juist beter omdat je dan je schouders meer spaart tijdens het uitdrukken, er komt veel minder druk op de gewrichten zo.
Mooi, want ik snapte al niet waarom anders PL-er zo'n holle rug trekken.
De vraag is wel: wat is BETER voor je borstspieren?

Vlakke rug houden door eventueel zelfs je benen op te trekken met het risico op kwetsuren of toch meer gewicht proberen te drukken door een 'bruggetje' te bouwen?

MonsterStrength zei:
Ik praat toch ook niet over de uitvoering? Het is bullshit dat je een hangende borst krijgt als je decline benches doet, wat telt is de verhouding met bovenkant borst. Snap niet hoe je de vorm van je lichaam aan één oefening kunt te wijten hebben ???

Je krijgt juist geen hangende borst, maar een dikke onderkant waarbij de tepels omhoog gedrukt worden. Dit met nog eens een slechte bovenkant en je borst is niet meer mooi bol, maar eerder aan de puntige kant. Het is puur esthetisch eigenlijk. Powerlifters moeten juist wel decline doen, want bij het bankdrukken, drukken ze de stang richting hun buik en niet richting hun nek/hoofd. Als ik bv bankdruk, druk ik de stang altijd richting mijn nek, omdat mijn bovenkant nu eenmaal veel sterker is, en daar ben ik ook trots op. :D :p ;)

• Topic Starter Topic Starter
Ja zeg, dat kan zo niet, hè? Mij een beetje aan het twijfelen brengen met tegenstrijdige informatie. Stelletje......

Whahahahahahahahah.

Maarja, wat is nu wijsheid?:rolleyes:

Corleoné zei:
Je krijgt juist geen hangende borst, maar een dikke onderkant waarbij de tepels omhoog gedrukt worden. Dit met nog eens een slechte bovenkant en je borst is niet meer mooi bol, maar eerder aan de puntige kant. Het is puur esthetisch eigenlijk. Powerlifters moeten juist wel decline doen, want bij het bankdrukken, drukken ze de stang richting hun buik en niet richting hun nek/hoofd. Als ik bv bankdruk, druk ik de stang altijd richting mijn nek, omdat mijn bovenkant nu eenmaal veel sterker is, en daar ben ik ook trots op. :D :p ;)
richting je buik? Recht omhoog duwen, dat wel. En zo zou iedereen het moeten doen, om blessures te voorkomen. Waarom ben je er trots op een verkeerde techniek te hanteren? Vaag van je dat je zegt dat je bovenkant borst sterker omdat je richting je hoofd duwt .. naar mijn weten komt kracht van de volledige spier, niet van een onderdeel ervan.

Esperantisto zei:
Mooi, want ik snapte al niet waarom anders PL-er zo'n holle rug trekken.
De vraag is wel: wat is BETER voor je borstspieren?

Vlakke rug houden door eventueel zelfs je benen op te trekken met het risico op kwetsuren of toch meer gewicht proberen te drukken door een 'bruggetje' te bouwen?

De vraag is: wat is beter voor je SCHOUDERS ;)

Bas Hofkens zei:
Ja zeg, dat kan zo niet, hè? Mij een beetje aan het twijfelen brengen met tegenstrijdige informatie. Stelletje......

Whahahahahahahahah.

Maarja, wat is nu wijsheid?:rolleyes:

als ik jouw zou ik me gewoon richten op incline en flat, je bovenkant borst loopt ook niet voor op onderkant zover ik dat kon beoordelen.

verder mss een idee om actief je onderrug te gaan trainen met goodmornings of deadliften

Dus jij gaat me vertellen dat decline totaal geen (extra) invloed heeft op de "onderkant" borst? Hoe komt het dan dat van bepaalde mensen hun tepels bijna in de midden staan (om het overdreven te zeggen). Dat komt omdat bie die mensen hun bovenkant achterloop en ze nog es extra de onderkant benadrukken door decline.
Zal weer de genetica zijn zkr :eyes:

Sedert ik gestopt ben met decline (al een tijdje) merk ik dat m'n tepels steeds lager gaan staan.

Santino88 zei:
Dus jij gaat me vertellen dat decline totaal geen (extra) invloed heeft op de "onderkant" borst? Hoe komt het dan dat van bepaalde mensen hun tepels bijna in de midden staan (om het overdreven te zeggen). Dat komt omdat bie die mensen hun bovenkant achterloop en ze nog es extra de onderkant benadrukken door decline.
Zal weer de genetica zijn zkr :eyes:

Sedert ik gestopt ben met decline (al een tijdje) merk ik dat m'n tepels steeds lager gaan staan.
Extra invloed wel, maar het is niet zo dat je opeens dikke onderkant borst krijgt omdat je declines doet. Hangt af van zoveel meer factoren en oefeningen.

Waarom hebben mensen met een dikke onderkant borst (die volgens jou dus dat hebben door declines), zoiezo een onderontwikkelde bovenkant borst? Kijk nog es goed naar die foto van Sebastian Burns, die doet declines en zen borst verhouding is mooier dan de jouwe.

Bas Hofkens zei:
Gelieve uit te leggen, please. Ik moet nog leren!:o
Als je plat ligt en je ellebogen naar buiten beweegt, zet je veel druk op je schouders.

Als je met een arch duwt (holle rug, schouderbladen samengetrokken), beweeg je je ellebogen naar binnen, zodat de druk meer op je bovenrug komt (= sterker dan schouders). Veiliger en effectiever ;)

Bas Hofkens zei:
Hoezo, is benchen slecht voor je schouders dan????

Ja, ik wil dat ook wel gaan doen, maar zie mezelf iedere keer zo slepen met die stangen man. Je weet zelf hoe het er bij ons is....

Dat weet ik ja, maar met een klein beetje moeite is het wel te doen.
Je hoeft ook maar 1 keer per week de stang van de incline of flat af te halen dus dat valt wel mee.

MonsterStrength zei:
Extra invloed wel, maar het is niet zo dat je opeens dikke onderkant borst krijgt omdat je declines doet. Hangt af van zoveel meer factoren en oefeningen.

Waarom hebben mensen met een dikke onderkant borst (die volgens jou dus dat hebben door declines), zoiezo een onderontwikkelde bovenkant borst? Kijk nog es goed naar die foto van Sebastian Burns, die doet declines en zen borst verhouding is mooier dan de jouwe

Als een persoon een onderontwikkelde borst heeft en hij doet bv 1 oef incline 1 plat 1 decline , dan is de kans zeer groot dat ze borst volledig uit vorm zal zijn en z'n tepels te hoog zullen staan om "mooi" te zijn vanuit bb perspectief. Daarom worden mensen ook aangeraden om zicht te "richten" op bovenkant borst. Wat niet wegneemt dat ze decline niet kunnen doen, maar het in feite totaal overbodig is en in hun nadeel kan zijn.

Ik ben trouwens blij met de verhouding en m'n borst :eek:.
Ik vind die borst van die Burn totaal niet mooi :mad: een te hoog vetpercentage naar mijn idee;

Hehe wil niet zeggen dat jou borst niet goed is ofzo. Maar zelfs uit BB opzicht heeft Burns een mooie chest. Versta niet wat vetpercentage met verhoudingen te maken heeft? ;)

verder praat je over "mooi" ... wat is mooi? dat is nog altijd relatief imo, dus daarover discussiëren is nutteloos. Wel kort door de bocht om declines overbodig en nadelig te noemen. Als je wat doordenkt aan wat ik hier al getypt heb (goed volgen hé ;):

declines zijn zelfde bewegingsbaan als je flat bench/incline bench
=> je wordt ook sterker op de flat/incline bench
=> met meer gewicht spreek je meer spiervezels aan
=> overall meer massa

snap je? Je kan een oefening niet nadelig noemen, nooit. Elke oefening kan thuis horen in een goed uitgekiemd schema.

just my 2 cent though ;)

Als je plat ligt en je ellebogen naar buiten beweegt, zet je veel druk op je schouders.

Als je met een arch duwt (holle rug, schouderbladen samengetrokken), beweeg je je ellebogen naar binnen, zodat de druk meer op je bovenrug komt (= sterker dan schouders). Veiliger en effectiever

Mooi mooi, want dat is precies zoals ik het nu doe
- vrij holle rug
- ellebogen vrij dicht langs mijn lijf

Voordeel: ontlasting van de schouders, waar ik al sinds 1992 mee sukkel vanwege RSI, heb daar geen problemen mee
Nadeel: naar verhouding vrij snelle groei van de triceps, waar ik nu geen aparte oefeningen meer voor doe.

Mijn pecs zijn zich nu na 2-2,5 jaar trainen EINDELIJK aan het ontwikkelen... pfft werd ook tijd. Maar ja, duursporters hebben nu eenmaal een kippenborstje.

Maar zo af en toe zie ik dus een gast liggen met opgetrokken benen. Ik vraag me wel eens af wat beter is. Dan beredeneer ik dat ik sterker ben met een hollere rug en dat het verplaatsen van meer massa (gewicht) waarschijnlijk een betere stimulus voor spiergroei is.. stimmt das?

Ik lach me altijd kapot om gasten die een belt dragen bij iets anders dan squats of deadlifts. Dat krijg je ervan als je verzuimt je core te trainen, omdat je zo nodig zo'n smalle fragiele wannabe ahnuld taille wilt.

Decline benches overbodig? De decline bench is een net zo welkome variatie op de flat bench, als de incline. Imo is een 'ronde' borst juist uit verhouding, want die krijg je alleen door als een dolle incline te banken. Dan is de onderkant van je borst dus gewoon onderontwikkeld. Je moet gewoon presses onder alle hoeken in een gelijke mate toepassen, dan zullen je pecs prima in verhouding worden(tenzij je wijven-delts hebt, natuurlijk).

Hey bedankt mensen,

Ik moet alleen nog ff op zoek naar een filmpje, waar ze laten zien hoe je je ellebogen nu dichter bij je lijf moet houden. Ik kan me er namelijk nog niet echt iets bij voorstellen. Het lijkt me alsof je dan een andere oefening gaat doen, meer triceps ofzo.:rolleyes:

Bas Hofkens zei:
Hey bedankt mensen,

Ik moet alleen nog ff op zoek naar een filmpje, waar ze laten zien hoe je je ellebogen nu dichter bij je lijf moet houden. Ik kan me er namelijk nog niet echt iets bij voorstellen. Het lijkt me alsof je dan een andere oefening gaat doen, meer triceps ofzo.:rolleyes:

ik ga vanavond waarschijnlijk bij jullie trainen, als ik je zie laat ik het wel effe zien;)

Het belast ook meer je triceps. Het is niet zo dat je je ellebogen tegen je lichaam aanklemt maar de ellebogen hou je wel zo dicht mogelijk bij je lichaam zonder dat het onnatuurlijk aanvoelt.

het lijkt zo heel erg op een narrow grip bench press voor triceps. Verschil is dat je nu je handen op schouderbreedte houdt : niet breder en ook niet smaller.
In eerste instantie was ik hiermee zwakker dan bij een bredere greep, maar later werd ik sterker. In elk geval, zodra ikzelf breder ga (per ongeluk) krijg ik zeer onaangename prikkelingen in mijn elleboog en is het gelijk mis met de schouders. Het is dus de enige manier waarop ik pijnvrij kan bankdrukken.

at bas: in de gym waar je traint kun je trouwens niet eens decline barbell presses doen, dus praat je nu over decline dumbbell press of over decline "aparaatpress"

Hey Esperatisto, weet denk ik wat je bedoelt. TNX!!

Nofear: Vanaaf ga ik bij iemand eten, kan niet trainen, ben er morgen weer.
Ik bedoel trouwens de decline op het apparaat (tegen de witte muur van het krachthok) of met dumbbells inderdaad.

Terug
Naar boven