Fitness Seller

Sticky L-Tryptofaan en antidepressiva (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Inmiddels ben ik al enkele maanden medicijn vrij. Ik had inderdaad ook hevige angstaanvallen en zag het leven totaal niet meer zitten. Een scheiding kan hier een goede aanleiding voor zijn. Ik ben toen naar de huisarts gegaan en die heeft mij doorverwezen naar de psycholoog en later ben ik ook met die medicijnen begonnen. Die combinatie is wel belangrijk. Het medicijn om de beginverschijnselen van een angstaanval te verminderen en de gesprekken bij de psycholoog heb je nodig om de verschijnselen te begrijpen/doorgronden en je leert er de vicieuze cirkel te doorbreken.

paniek.png


Over het medicijn ben ik goed te spreken, het onderdrukte duidelijk mijn klachten. Van bijwerkingen had ik wel een beetje last (oorsuizen,vermoeidheid en in het begin extra angst door de medicijnen, een soort opstartproblemen) maar de voordelen die het medicijn mij gaven overtroffen absoluut de bijwerkingen. Ik ben de medicijnen vanaf 40mg langzaam gaan afbouwen en zit nu 4 maanden zonder en het gaat prima. Volledig genezen maar dat hou je altijd.

---------- Toegevoegd om 10:12 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 10:07 ----------

Mensen met MAO remmers zijn chickens...

SSRI mensen mogen XTC!!!

????????

Er wordt hier trouwens ZWAAR overdreven in dit topic:roflol: Alsof voeding nu ineens een gevaar is en een serotininesyndroom kan veroorzaken. NOT!

Als je echt zware angstaanvallen hebt praat je hier wel anders over


..
 
Mag ik je wat vragen over de Citalopram?

Ga je hier goed op?

Ik heb dit ooit voorgeschreven gehad maar ben er na een week of 2 mee gekapt want ik zat gewoon in een hel, kon niet meer eten en was heel erg angstig wat ik nooit eerder had gehad, heb toen die citalopram gekregen omdat ik me best wel down voelde destijds na mijn scheiding,maar zo een angstig gevoel had ik nog nooit in mijn leven gehad, helaas komt het gewoon 7 jaar later soms weer onaangekondigd terug.
Ook heb ik er maagklachten aan overgehouden.

Een verergering van de symptonen is normaal bij de start van een SSRI omdat de grotere hoeveelheid van serotonin ervoor zorgt dat bepaalde slechte receptoren geactiveerd worden, na een maand tijd worden die tolerant voor de serotonine wat op zijn beurt zorgt voor nog een grotere stijging van de hoeveelheid serotonine. Maagklachten worden veroorzaakt door agonisme van de 5HT3 receptor.

Gwn volhouden en de bijeffecten verdwijnen vanzelf.

---------- Toegevoegd om 22:13 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 22:11 ----------

Dat ga ik eens nakijken. Maar veel vetrouwen heb ik er niet in.



Bedankt voor de info

Groeten van LA :)

Met de juiste aanpak moet je wel in no time van OCD af zijn. Soms is er alleen wat augmentatie nodig.
 
Met de juiste aanpak moet je wel in no time van OCD af zijn. Soms is er alleen wat augmentatie nodig.

Ja dat is een goede. Er is geen enkele pasklare oplossing voor OCS en geen enkele garantie dat het in korte tijd verdwijnt. Er is geen enkel medicijn op de markt dat een volledige oplossing biedt apart van de bijwerkingen.

Ik weet niet hoe je aan die info komt. Het is hetzelfde als ik zou zeggen dat je van schizofrenie in no time af kunt zijn. Soms is er alleen wat augmentatie nodig.

Wat je beweert is niet waar.

Alleen een deep brain stimulation operatie zou op korte termijn een zware vorm van OCS volledig kunnen oplossen. Maar ook dat komt niet vaak voor. Het duurt of enige tijd voor 100% genezing of de genezing is tussen de 50 - 90 %.

Alleen mensen die alles hebben geprobeerd gedurende vele jaren komen in aanmerking voor een deep brain stimulation operatie.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is een goede. Er is geen enkele pasklare oplossing voor OCS en geen enkele garantie dat het in korte tijd verdwijnt. Er is geen enkel medicijn op de markt dat een volledige oplossing biedt apart van de bijwerkingen.

Ik weet niet hoe je aan die info komt. Het is hetzelfde als ik zou zeggen dat je van schizofrenie in no time af kunt zijn. Soms is er alleen wat augmentatie nodig.

Wat je beweert is niet waar.

Bijwerkingen bij memantine verdwijnen na volledig na 2 weken en agomelatine heeft amper bijwerkingen in vergelijking met andere medicatie. Dus in tegenstelling tot SSRI's ga je op lange termijn niet of amper met bijwerkingen zitten.

Natuurlijk zullen er altijd patienten zijn die treatment resistant zijn voor bepaalde medicatie, ik kan het nooit 100% garanderen dat je er volledig vanaf geraakt, alhoewel de kans met verschillende soorten medicatie wel een heel pak groter word.

Die post was meer bedoelt als een hoopgever dan een feit eigenlijk.

Alleen een deep brain stimulation operatie zou op korte termijn een zware vorm van OCS volledig kunnen oplossen. Maar ook dat komt niet vaak voor. Het duurt of enige tijd voor 100% genezing of de genezing is tussen de 50 - 90 %.

Alleen mensen die alles hebben geprobeerd gedurende vele jaren komen in aanmerking voor een deep brain stimulation operatie.

Je hebt iig nog heel veel dingen die je kan proberen, zelfs opiaten zijn een mogenlijkheid, in combinatie met een NMDA antagonist kunnen opiaten wel een lange termijn oplossing zijn, anders niet.
Alhoewel er een paar reports zijn van mensen die alleen reageerden op opiaten (ivm met depressie) en het op de lange termijn toch goed deden zonder een vorm van tolerantie.

Opiaten dienen wel als laatste oplossing geprobeerd worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van alles geprobeerd (OCS) maar vertrouw vanaf nu op datgene waarvan ik weet dat het werkt. LeefsT, therapie, meditatie, voeding, sporten, fysieke beweging e.d.

Medicijnen, drugs en suppletie. Weg ermee. Ik voel mij nog altijd het beste als natural.

Dat geldt ook voor voeding. Niet te veel eiwitten, calo's en of andere dingen.

Ik eet het lieftse gewoon gezond en gevarieerd en wat meer dan normaal vanwege de benodigde extra voedingsstoffen.

En ik groei het meeste als ik me goed voel.

Maar neurofeedback is iets wat ik wel ga doen (voor de OCS).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb van alles geprobeerd (OCS) maar vertrouw vanaf nu op datgene waarvan ik weet dat het werkt. LeefsT, therapie, meditatie, voeding, sporten, fysieke beweging e.d.

Medicijnen, drugs en suppletie. Weg ermee. Ik voel mij nog altijd het beste als natural.

Dat geldt ook voor voeding. Niet te veel eiwitten, calo's en of andere dingen.

Ik eet het lieftse gewoon gezond en gevarieerd en wat meer dan normaal vanwege de benodigde extra voedingsstoffen.

En ik groei het meeste als ik me goed voel.

Maar neurofeedback is iets wat ik wel ga doen (voor de OCS).

Zijn het dwanghandelingen of dwanggedachten? Ik heb namelijk anderhalf jaar enorm veel last gehad van dwanggedachten (noem het eigenlijk angstgedachten die je moet neutraliseren met een andere gedachte waardoor je je terug goed voelt), maar nu met m'n therapie kan ik het al iets gemakkelijker van mij afzetten en zijn ze ook wat verminderd, maar is wel nog steeds niet volledig weg.. Is gewoon enorm moeilijk om die zaken niet te accepteren en weigeren ze op te lossen. Zal nu ook stoppen met Prozac en op aanraden van Medievil en omdat SSRI's toch niet werken enkel nog agomelatine proberen.
 
Zijn het dwanghandelingen of dwanggedachten? Ik heb namelijk anderhalf jaar enorm veel last gehad van dwanggedachten (noem het eigenlijk angstgedachten die je moet neutraliseren met een andere gedachte waardoor je je terug goed voelt), maar nu met m'n therapie kan ik het al iets gemakkelijker van mij afzetten en zijn ze ook wat verminderd, maar is wel nog steeds niet volledig weg.. Is gewoon enorm moeilijk om die zaken niet te accepteren en weigeren ze op te lossen. Zal nu ook stoppen met Prozac en op aanraden van Medievil en omdat SSRI's toch niet werken enkel nog agomelatine proberen.

Het zijn zowel dwanggedachten als dwanghandelingen. Ik moet het gas checken (dwanggedachte) en vervolgens wordt het gecontroleerd (dwanghandeling).

Maar je hebt OCS met dwanghandelingen in de zin dat men leterlijk bijv. 4 keer op iets tikt om een gevreesde gebeurtenis te voorkomen. Dit ondanks dat men rationeel weet dat het flauwekul is. Men kan de angstemotie echter niet onderdrukken. De angst is sterker dan de ratio.

En OCS waarbij de compulsies/handelingen zich beperken tot "functionele handelingen" zoals bijvoorbeeld het gas checken en de deur controleren.

En dan is er nog OCS waarbij de dwanghandelingen zich alleen in het hoofd afspelen. Voor de buitenwereld is het dus niet zichtbaar dat de persoon dwanghandelingen verricht. De persoon anticipeert op een gevreesde gebeurtenis en probeert dat te neutraliseren door bijv. de getallen 1, 2, 3 en 4 in zijn gedachten te noemen en of te zien. Volgens mij noemen ze dat zuivere OCS.



Wat ik zou overwegen als ik jou was. Eerst alle medicijnen eruit gooien. Weg met alle chemische spul. Denk hier wel goed over na en ben bewust waarmee je bezig bent. Deze overweging geldt alleen als het ook gepast en of functioneel is.

Geen weed gebruik en overmatig alcoholgebruik.

En dan een gezonde leefsT leiden met veel lichamelijke beweging.

En vuur met vuur bestrijden. Hoe vang je boeven? Met boeven.

Als ik bijv. hoor idioot. dan probeer ik dat niet te neutraliseren met "nee geen idioot". maar zeg ik: "nee een hele grote idioot". Ik overtop dus de gedachte die tegen mijn bewust ervaren wil ingaat.

En in plaast van dat ik verward raak, raakt de gedachte verward en verdwijnt hij.

Ga tegen de richting in hoe onnatuurlijk dat ook aan voelt. De OCS duwt je een richting in die je moeilijk kan tegenhouden maar die je alleen maar slecht doet.

Steek je rechterhand in de lucht en zeg: links.

Steek je linkerhand in de lucht en zeg: rechts.


Stel je voor (imaginair) dat je met een auto op een weg rijdt en je komt op een splitsing aan. Rijd dan naar links maar stuur naar rechts om dat te bereiken. En andersom. Dat is eerst moeilijk maar doe het net zolang tot je het beheerst. En train het regelmatig. Je hersenen zullen dat onthouden. Het is net als met handballen. Als je het eenmaal kunt dan onthoud je het ook. Zorg er wel voor dat het in het echt niet gebeurt. Maar zo werkt dat niet uit. Neem voor de zekerheid anders maar iets anders. Dat met die auto is gewoon een goed voorbeeld.

Mental training door middel van lichaamsontspanning is ook heel functioneel. Leef vanuit het lichaam en de maag. Als de hersenen aan spannen, ontspan dan het lichaam en leg de focus op het lichaam.

Als het lichaam zich ontspant dan ontspannen de hersenen zich ook en andersom. Je moet zorgen dat het lichaam de baas is over de hersenen en niet andersom als de OCS te sterk is.

Rechteram is ontspannen. Warm en zwaar en heel ontspannen.
Linkerarm is ontspannen. Etc.
Rechterbeen is ontspannen. Etc.
Linkerbeen is ontspannen. Etc.
De maag ontspant zich. Etc.

En de cyclus begint van voren af aan.

Als je je concentreet op 2 dingen tegelijkertijd dan is er weinig ruimte voor OCS. Bijv. TV kijken en die lichaamsmeditatie. Schilderen en die lichaamsmediatie.

Kom je in een situatie waarin je hersenen samen knijpen (ook bij mensen). Concentreer je dan op de lichaamsontspanning.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik zou overwegen als ik jou was. Eerst alle medicijnen eruit gooien. Weg met alle chemische spul. Denk hier wel goed over na en ben bewust waarmee je bezig bent. Deze overweging geldt alleen als het ook gepast en of functioneel is.

Medicatie verhoogt BDNF in de hippocampus van de hersenen, een proteine die zorgt voor onderandere neurogenesis. Depressie en OCD zijn al in verband gebracht met BDNF, en muizen zonder BDNF (knockout muizen) reageren niet op antidepressiva. Hierdoor is ook bewezen dat het stoppen van een antideprissiva ook positieve gevolgen heeft op de lange termijn, en dat er in veel gevallen geen trugval is als men er mee stopt.

Het kan dus goed zijn dat je nu je OCS overwint dankzij het nemen van een antidepressiva in het verleden.
Toch nog niet zo slecht "die chemische rommel".
 
Het zijn zowel dwanggedachten als dwanghandelingen. Ik moet het gas checken (dwanggedachte) en vervolgens wordt het gecontroleerd (dwanghandeling).

Maar je hebt OCS met dwanghandelingen in de zin dat men leterlijk bijv. 4 keer op iets tikt om een gevreesde gebeurtenis te voorkomen. Dit ondanks dat men rationeel weet dat het flauwekul is. Men kan de angstemotie echter niet onderdrukken. De angst is sterker dan de ratio.

En OCS waarbij de compulsies/handelingen zich beperken tot "functionele handelingen" zoals bijvoorbeeld het gas checken en de deur controleren.

En dan is er nog OCS waarbij de dwanghandelingen zich alleen in het hoofd afspelen. Voor de buitenwereld is het dus niet zichtbaar dat de persoon dwanghandelingen verricht. De persoon anticipeert op een gevreesde gebeurtenis en probeert dat te neutraliseren door bijv. de getallen 1, 2, 3 en 4 in zijn gedachten te noemen en of te zien. Volgens mij noemen ze dat zuivere OCS.



Wat ik zou overwegen als ik jou was. Eerst alle medicijnen eruit gooien. Weg met alle chemische spul. Denk hier wel goed over na en ben bewust waarmee je bezig bent. Deze overweging geldt alleen als het ook gepast en of functioneel is.

Geen weed gebruik en overmatig alcoholgebruik.

En dan een gezonde leefsT leiden met veel lichamelijke beweging.

En vuur met vuur bestrijden. Hoe vang je boeven? Met boeven.

Als ik bijv. hoor idioot. dan probeer ik dat niet te neutraliseren met "nee geen idioot". maar zeg ik: "nee een hele grote idioot". Ik overtop dus de gedachte die tegen mijn bewust ervaren wil ingaat.

En in plaast van dat ik verward raak, raakt de gedachte verward en verdwijnt hij.

Ga tegen de richting in hoe onnatuurlijk dat ook aan voelt. De OCS duwt je een richting in die je moeilijk kan tegenhouden maar die je alleen maar slecht doet.

Steek je rechterhand in de lucht en zeg: links.

Steek je linkerhand in de lucht en zeg: rechts.


Stel je voor (imaginair) dat je met een auto op een weg rijdt en je komt op een splitsing aan. Rijd dan naar links maar stuur naar rechts om dat te bereiken. En andersom. Dat is eerst moeilijk maar doe het net zolang tot je het beheerst. En train het regelmatig. Je hersenen zullen dat onthouden. Het is net als met handballen. Als je het eenmaal kunt dan onthoud je het ook. Zorg er wel voor dat het in het echt niet gebeurt. Maar zo werkt dat niet uit. Neem voor de zekerheid anders maar iets anders. Dat met die auto is gewoon een goed voorbeeld.

Mental training door middel van lichaamsontspanning is ook heel functioneel. Leef vanuit het lichaam en de maag. Als de hersenen aan spannen, ontspan dan het lichaam en leg de focus op het lichaam.

Als het lichaam zich ontspant dan ontspannen de hersenen zich ook en andersom. Je moet zorgen dat het lichaam de baas is over de hersenen en niet andersom als de OCS te sterk is.

Rechteram is ontspannen. Warm en zwaar en heel ontspannen.
Linkerarm is ontspannen. Etc.
Rechterbeen is ontspannen. Etc.
Linkerbeen is ontspannen. Etc.
De maag ontspant zich. Etc.

En de cyclus begint van voren af aan.

Als je je concentreet op 2 dingen tegelijkertijd dan is er weinig ruimte voor OCS. Bijv. TV kijken en die lichaamsmeditatie. Schilderen en die lichaamsmediatie.

Kom je in een situatie waarin je hersenen samen knijpen (ook bij mensen). Concentreer je dan op de lichaamsontspanning.

Thx, idd lichaamsontspanning doe ik nu ook door middel van relaxatietapes.
Ben nu ook sinds gisteren gestopt met anti-depressiva omdat ik die eig toch niet vond werken, en er alleen maar onbedwingbare hongeraanvallen van kreeg.

Van mij zijn het alleen maar dwanggedachten die voortkomen uit angst door teveel in te zitten met mezelf eig en vanwege een negatief beeld van mijn omgeving. Kunnen bv de gekste dingen zijn waarover ik dwanggedachten heb die ik niet uit m'n hoofd kan krijgen en ik moet zien minder erg te maken. Gelukkig ben ik al voor een deel uit die negatieve sfeer en denk ik bv niet meer dat m'n ouders ofzo depressief zullen worden omdat ik teveel geluid maak als ik ga slapen en ze daarom zullen zelfmoord plegen. Maar als de wereld totaal niet meer goedaardig aanvoelt ga je soms wel de gekste zaken denken.

Beweging is idd enorm goed om angst en dwanggedachten tegen te gaan, omdat het ook je adrenaline en cortisol en zo afbreekt.

Naar het schijnt heeft elke mens trouwens ook bizarre gedachten, maar omdat ze in positieve toestand verkeren gaan ze er gewoon niet op in, en gaan die gedachten aan hen voorbij. Probleem is dat mensen met dwanggedachten er gewoon op ingaan en ze uit die gedachtenstroom halen die normaalgezien voortdurend voorbijstroomt.
 
Goeie beslissing om met die antidepressiva te stoppen corleone! SSRI zijn amper effectiever dan placebo, maar veroorzaken wel duidelijke side effects.
Mss is suiker in caps steken nog een beter idee want dan hebben we tenminste een placebo effect zonder side effects.

Meta analysis ivm met de effectiviteit van SSRI's:
http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0050045
 
Goeie beslissing om met die antidepressiva te stoppen corleone! SSRI zijn amper effectiever dan placebo, maar veroorzaken wel duidelijke side effects.
Mss is suiker in caps steken nog een beter idee want dan hebben we tenminste een placebo effect zonder side effects.

Meta analysis ivm met de effectiviteit van SSRI's:
http://www.plosmedicine.org/article/info:doi/10.1371/journal.pmed.0050045

Placebo? Je moet niet alles geloven:p Wat wel zo is, is dat je weet hoe je met je klachten moet omgaan ander heb je niets aan ADV.
 
Maar is L-tryptofaan nou wel of niet schadelijk met SSRI's?
 
Placebo? Je moet niet alles geloven:p Wat wel zo is, is dat je weet hoe je met je klachten moet omgaan ander heb je niets aan ADV.

Alles geloven? Een meta analysis is wel betrouwbaar. Nuja er word wel aangetoont dat er een verschil is bij sommige patienten maar dit is enkel bij degene met de ergste klachten (zelfs bij normale depressie of "severe depression" is deze medicatie niet beter dan placebo, enkel bij de echt extreme gevallen.

Genoeg bewijs dat deze medicatie niet als eerste middel geprobeerd moet worden, er zijn betere alternatieven.
 
Maar is L-tryptofaan nou wel of niet schadelijk met SSRI's?

Nee, maar als je het wil gebruiken om de hoeveelheid serotonine te verhogen zou ik mn tijd niet verdoen, meer serotonine = NIET een betere gemoedstoestand.
 
Meer slecht nieuws ivm met SSRI's:

Anti-depressants 'up stroke risk'
_46905174__46433169_m630076-woman_taking_an_analgesic_(pain_killing)_pill-spl-1.jpg

Post menopausal women who take anti-depressants face a small - but statistically significant - increased risk of a stroke, research suggests.
The US study was based on 136,293 women aged 50 to 79, who were followed for an average of six years.
Anti-depressant users were 45% more likely to have a stroke than women not taking the drugs.
The data, published in Archives of Internal Medicine, is taken from the Women's Health Initiative Study.
When overall death rates were examined, those on anti-depressants were found to have a 32% higher risk of death from all causes during the study than non-users.
The researchers stressed that the overall risk of a stroke was relatively small. Even for women on anti-depressants, it was less than one in 200 chance in any given year.

However, they said that because so many women were taking anti-depressants the effect would be significant across the entire population.
It is not clear whether taking anti-depressants is solely responsible for the increased risk of a stroke.
Depression itself is known to be a risk factor for cardiovascular problems.
The researchers tried to take this into account in their analysis of the data - but could not rule out the possibility that it influenced the final results.
The study found no difference in stroke risk between the two major classes of anti-depressants, selective serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) or tricyclic anti-depressants (TCAs).
However, the SSRIs did appear to convey a higher risk of hemorrhagic stroke caused by a bleed in the brain.
Lead researcher Dr Sylvia Wassertheil-Smoller, of Albert Einstein College of Medicine, stressed that treatment for depression was important, and that women should not stop taking prescribed medication without first consulting their doctor.
She said: "You have to weigh the benefits that you get from these antidepressants against the small increase in risk that we found in this study."
Known links
The researchers said follow-up studies were needed before any firm conclusions could be drawn.
Dr Jordan Smoller, of Harvard Medical School, who also worked on the study, said: "We need to study this association more to determine exactly what it signifies."
Joanne Murphy, for The Stroke Association stressed the study showed that overall risk for women taking anti-depressants was relatively small.
She said "We are already aware of links between depression and the risk of stroke and we are currently funding further studies to look into this.
"Everyone can help reduce their risk of stroke by making lifestyle changes, such as reducing their blood pressure, giving up smoking, reducing alcohol intake, improving their diet and getting plenty of exercise."
Ellen Mason, of the British Heart Foundation, said: "Severe depression can be debilitating and even fatal, so it is important to weigh up any small increase in the risk of stroke with the benefits of treating depression."
Bridget O'Connell, from the mental health charity Mind, said antidepressants produced a range of side effects that affected people in different ways.
She said: "Many people can experience huge benefits from taking antidepressants and it's important they work with their GP to identify both the plus points and the drawbacks, and weigh up what treatment is best for them."
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/8408783.stm
 
Zolang het maar niet te hoog gedoseerd is (in whey e.d.)
Tja was is hoog??? ik neem maximaal 2 shakes op een dag.
Ik heb verder geen problemen met SSRI's maar als ik die artikels allemaal lees ga ik toch een beetje twijfelen of misschien een placebo niet net zo goed was geweest:p
 
Tja was is hoog??? ik neem maximaal 2 shakes op een dag.
Ik heb verder geen problemen met SSRI's maar als ik die artikels allemaal lees ga ik toch een beetje twijfelen of misschien een placebo niet net zo goed was geweest:p

Hoe effectief zijn ze dan voor je?
 
Zelf doktertje spelen is best wel gevaarlijk, en als je je dokter niet vertrouwt moet je maar naar een andere gaan, tot je er een goede vind

Zomaar zelf beslissen om deze antidepressiva te nemen of ineens stoppen met het innemen kan echt wel voor serieuse problemen zorgen..
 
Zelf doktertje spelen is best wel gevaarlijk, en als je je dokter niet vertrouwt moet je maar naar een andere gaan, tot je er een goede vind

Zomaar zelf beslissen om deze antidepressiva te nemen of ineens stoppen met het innemen kan echt wel voor serieuse problemen zorgen..

Zelfmedicatie is goed voor degene die genoeg kennis hebben, degene die er geen verstand van hebben kunnen beter hun dokter laten beslissen (zo heb ik bv al pm's gekregen van mensen die levensgevaarlijke combo's willen nemen zoals een maoa inhibitor en effexor).

Het is daarentegen ook wel teleurstellend hoe weinig sommige psychiaters van pharmacologie kennen.
 
Back
Naar boven