AndroidHealthClinic

lage hartslag met cardio

tommie82

Cool Novice
Waardering
1
Misschien een beetje wazig om er een topic over te openen maar vroeg het me toch af , en omdat ik het niet echt kan vinden met de zoek functie doe ik toch maar even een topic aanmaken ..

Ik heb dus een tijdje terug een hometrainer aangeschaft .
Dingetje heeft 5 displays voor hartslag , kcal , snelheid etc etc ..

Nu is het geen super ding dus wat dat display aangeeft boeide me eigenlijk weinig.

Als ik aan het fietsen was had ik dus volgens dat ding altijd een hartslag van tussen de 84 - 104 .. ligt een beetje aan de snelheid waarmee ik trap.
Maar in 1 van de zwaarste standen , bij +/- 40km/h is mijn hartslag maximaal 104 ! oftewel :

100% = +/- 195 voor een 26 jarige
104 = +/- 55%

Dat is dus wel erg laag als je je intensief inspant.
Het beste zou zijn een hartslag van ca. 130 a 140 te hebben.
Maar ik krijg het echt niet voor elkaar ! ik kan me werkelijk gammel trappen ... tot me tong aan me gehemelte blijft hangen maar het lukt gewoon niet.

Ik dacht dus dat die meter gewoon zo gammel als een koekie was.

Nu komt vandaag me zusje langs .. ze zit amper 5 minuten op de hometrainer en die haalt wel een hartslag van 120+ door amper in te spannen ??? .. die meter mankeert dus blijkbaar niet zoveel.

De vraag is dus ... WTH krijg ik zo'n hartslag niet voor elkaar , en in hoeverre heeft cardio zin met zo'n lage hartslag ?

Als ik het forum afzoek raad ieder aan toch zeker boven de 120 slagen te komen wil je echt vet verbranden.

Nu zijn er inmiddels wel centimeters vanaf hoor , dus daar ligt het niet aan. maar het is een beetje zonde van me tijd als het allemaal veel effiecenter kan. dus ik hoor graag hoe die hartslag eens flink omhoog gaat.

heb trouwens net even voor de gein gekeken wat die aangeeft als ik er gewoon naast sta ( rust dus ) en dan heb ik een hartslag van +/- 78.
Dat is dan wel weer vrij hoog als ik lees dat 60 gemiddels is .

anyway ...

kan ik effecienter me cardio doen .. of is hartslag heel persoons afhankelijk ?

hoor het graag.

Ec(y)a gaat je tikker wel flink van stijgen bro!

• Topic Starter Topic Starter
mhm ok .. gemiddelde in rust ligt dus wel iets hoger.

maar in hoeverre heeft het echt zin om iets te nemen wat je hart slag verhoogt.
van alles in nemen ervoor is wel leuk allemaal.

maar ik wil dus 1st graag weten of de verhooge hartslag dan wel echt van belang is want als ik google .. vind ik zowel topics die lage intensiteit cardio adviseren voor puur ververbranding .. en net zoveel die beweren dat een hoge hartslag van vitaal belang is voor vet verbranding.

wat is dus waarheid vraag ik me af ;)

mhm ok .. gemiddelde in rust ligt dus wel iets hoger.

maar in hoeverre heeft het echt zin om iets te nemen wat je hart slag verhoogt.
van alles in nemen ervoor is wel leuk allemaal.

maar ik wil dus 1st graag weten of de verhooge hartslag dan wel echt van belang is want als ik google .. vind ik zowel topics die lage intensiteit cardio adviseren voor puur ververbranding .. en net zoveel die beweren dat een hoge hartslag van vitaal belang is voor vet verbranding.

wat is dus waarheid vraag ik me af ;)

hoe is je conditie dan? doe je al lang aan sport?
conditie ligt natuurlijk weer nauw in verband met de hartslag.
ik had het van de week ook in de gym had ook een hartslag van 80 op de steps maar toen ik gister op een ander apparaat ging had ik weer een normale hartslag dus lag gewoon aan het apparaat.

ik fiets sowieso iedere dag 40 minuten naar me werk op een zelfde tempo.

en nu ik vrij ben vervang ik dat ritje op de hometrainer + de dagelijkse 40 minuten die ik al deed. .. loop heel veel , en heb vrij intensief werk. dus ja ... ben al lange tijd vrij sportief .. tans " lichamelijk heel actief " beter gezegd.

aan het apparaat ligt het dus blijkbaar gewoon niet zoals ik dacht want als een ander erop zit dan geeft die wel een hartslag aan die aanemelijk is ... overigens zijn dat wel mensen met overgewicht .. mocht dat verchil maken ( logischer wijs wel )

heb net nog eens gekeken en die computer gereset , maar de rust hartslag bij net voor de 80 en na 5 minuten echt mezelf gammel trappen tot ik geen woord meer me strot uit krijg kom ik echt no way hoger dan 104 ... uitschieters van 110 zijn echt een zeldzaamheid.

ok ... inmiddels een oud topic maar ik heb even de proef op de som genomen.

m'n oma ... ( hartpatient ) die heeft zo'n heel wijs hartslag metertje , die heb ik vanaaf voor de gekkigheid is meegenomen na de sportschool en ook thuis geprobeert... GVD ... zelfs op dat ding kom ik amper boven de 80 uit :p

me maatje was ook mee , dus ook die mocht even voor lul zitten met dat ding om ze arm ... en zoals gedacht , die haalt gewoon 150+ net zoals de apparaten ook aangeven.

het ergste is nog .. hij zit op standje "opa" te trappen en ik ga volgas in 1 van de hoogste standen op veel en veel meer toeren.

dit zag je dan ook wel terug in het kcal p/m tabbeltje. ik zit op de 18kcal/pm en hij op 7en-een-beetje .

nu boeit me dat niet , want dat ding rekent dat gewoon uit via een tabelletje van diverse factoren. maar lichamelijk is en blijft het zo dat cardio pas echt effectief wordt in mijn geval bij hartslag 150+ ... als ik dat haal mag ik gloof ik wel dood zijn ???

anyway ... ga echt niets nemen om me hartslag te peppen , maar heeft het zo uberhaupt wel zin om te gaan cardio-en ? zoniet dan ga ik voortaan lekker me tijd besteden aan KT i.p.v. die fiets.

ja k ben een zeikert .. ik weet het , maar ik ga dus niet voor jan lul elke avond me eigen kapot trappen om geen resultaat te behalen natuurlijk ;)

heb net nog eens gekeken en die computer gereset , maar de rust hartslag bij net voor de 80 en na 5 minuten echt mezelf gammel trappen tot ik geen woord meer me strot uit krijg kom ik echt no way hoger dan 104 ... uitschieters van 110 zijn echt een zeldzaamheid.

Bon, ten eerste :

Je harstslag bepaalt niet hoeveel je verbrand tijdens je cardio. De hoeveelheid gebruikte energie (de kcal's) zijn afhankelijk van het ontwikkelde vermogen en de tijd dat je cardio't, met andere woorden de duur en intensiteit van de training.

Ten tweede, doe voorgenoemde inspanning eens langer dan 5 minuten. 30 minuten bevoorbeeld. Als je hartslag dan na een zware inspanning nog zo laag blijft zou ik dokter raadplegen. Het punt is dat het lichaam wel wat kan hebben en dat je na 5 minuten niet noodzakelijk een hoge hartslag gaat hebben, dat is afhankelijk van leeftijd, aanleg en conditieniveau.

Je harstslag bepaalt niet hoeveel je verbrand tijdens je cardio. De hoeveelheid gebruikte energie (de kcal's) zijn afhankelijk van het ontwikkelde vermogen en de tijd dat je cardio't, met andere woorden de duur en intensiteit van de training

Inderdaad, in de meeste gevallen is de hartslag een goede indicatie voor het ontwikkelde vermogen en wordt daarom gebruikt als advies. Bij jou is dat niet zo'n goede indicatie, maar dat betekent niet dat je niet genoeg energie verbruikt.

Als jij zegt dat je tong aan je gehemel blijft plakken, en ik neem aan dat je dan echt naar de klote gaat.
En de meter geeft aan dat je hartslag 104 is.. Dan is of je conditie zeer slecht of de meter functioneert niet goed. Ik denk zelf het laatste.
Meet bijvoorbeeld eens tijdens het fietsen je polsslag. COntroleer dat met de waarde van de fietsmeter.

Als jij zegt dat je tong aan je gehemel blijft plakken, en ik neem aan dat je dan echt naar de klote gaat.
En de meter geeft aan dat je hartslag 104 is.. Dan is of je conditie zeer slecht of de meter functioneert niet goed. Ik denk zelf het laatste.
Meet bijvoorbeeld eens tijdens het fietsen je polsslag. COntroleer dat met de waarde van de fietsmeter.
Hoe verklaar je dan dat hij bij andere mensen wel een hogere uitslag geeft?

Maar Tommie je zegt dat je centimeters verliest, dan werkt de cardio toch gewoon voor je? Daar gaat het uiteindelijk toch om?

nou het is meer verledentijd nu .. ik "verloor" centimeters en nu niks meer.
ik heb zelfs nagenoeg alle koolhydraten er uit gegooid en nog gaat er geen kilo af.

voor de duidelijkheid .. ik at voorheen al ruim 350koolhydraten per dag aan brood + avond eten = ver boven de 500.

nu zit ik op amper 20.

snap er dus geen bal van wrom het niet meer wil , zelfs fietsen doe ik inmiddels continu in een zwaardere stand.

dus logischerwijs was de volgende dader nu de hartslag die niet deugde waardoor ik niet meer afviel :p

iemand nog een suggestie ?

---------- Toegevoegd om 18:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:57 ----------

mijn conditie deugt niet ? :eek:
ik trap als het moet 2 uur lang volgas weg op dat ding :p
geloof me , mijn conditie is prima ... ben er ZEER tevreden over.

die meters deugen ook want , dat heb ik dus getest nu.
ik hou niet zo van digitaale troep , maar als zelfs een profesionele meter een vrijwel gelijke waarde geeft dan mankeert er dus weinig aan die meters op die hometrainers ;)

Wat dacht je van woon es ff je pols tellen?? Klokje er bij enzo.. :) Dan weet je het zeker.

Edit: spuit 11... zie ik net.. never mind.

---------- Toegevoegd om 23:57 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 23:54 ----------

nou het is meer verledentijd nu .. ik "verloor" centimeters en nu niks meer.
ik heb zelfs nagenoeg alle koolhydraten er uit gegooid en nog gaat er geen kilo af.

voor de duidelijkheid .. ik at voorheen al ruim 350koolhydraten per dag aan brood + avond eten = ver boven de 500.

nu zit ik op amper 20.

snap er dus geen bal van wrom het niet meer wil , zelfs fietsen doe ik inmiddels continu in een zwaardere stand.

dus logischerwijs was de volgende dader nu de hartslag die niet deugde waardoor ik niet meer afviel :p

iemand nog een suggestie ?

---------- Toegevoegd om 18:59 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 18:57 ----------

mijn conditie deugt niet ? :eek:
ik trap als het moet 2 uur lang volgas weg op dat ding :p
geloof me , mijn conditie is prima ... ben er ZEER tevreden over.

die meters deugen ook want , dat heb ik dus getest nu.
ik hou niet zo van digitaale troep , maar als zelfs een profesionele meter een vrijwel gelijke waarde geeft dan mankeert er dus weinig aan die meters op die hometrainers ;)
Zoek eens op "starvation mode" :D

Ga eens langs de huisarts. Want volgens mij is dit niet normaal. Weleens aan gedach om je hartslag gewoon zelf te meten.

Terug
Naar boven