- Waardering
- 194
Ben het wel met het onderzoek eens. Bij mij traint een beest van een kerel en die traint ook hoofdzakelijk (niet altijd!) met 20+ hh per set.
Ook is hij vegetariër en haalt dus alles uit sojaproducten. Eigenlijk allemaal tegen 'de regels' in dus.
Wel geloof ik dat met zware gewichten (minder hh) hetzelfde resultaat sneller te bereiken is. Hij is nu 20 jaar naturel bezig..
Dus lichte gewichten kan imo, maar de weg naar je doel is wss wat langer.
Inderdaad. Ik loop al meer dan 25 jaar mee in gyms en zie vaak genoeg mannen die ook met lichtere gewichten en meer herhalingen prima resultaten halen. Wat je bij deze methode ook ziet is dat er veel minder blessures optreden waardoor velen na 10-20 jaar nog steeds lekker aan het trainen zijn. Terwijl veel ''beesten'' na 4 jaar top zwaar bankdrukken hun schouder aan gort hebben getraind.
Ik denk dat iedere serieuze bodybuilder voor alle methodes moet openstaan en alle systemen serieus moet proberen en zo ervaren wat het beste werkt. Vastgeroest zitten in 1 bepaalde denkwijze of methode is, zowel geestelijk als lichamelijk, dodelijk.
Ik vind zwaar trainen ook het leukste en meest uitdagende, maar of het per defenitie voor iedereen het meest effectief is?

No way, dat je massa gaat pakken met 75 herhalingen en 30% van je max.