Fitness Seller

Lijnzaadolie / Flax oil

Gewoon visolie slikken, en gebroken lijnzaad. Heb je ook meteen vezels binnen.

• Topic Starter Topic Starter
@Raf en Strong80: jullie maken een denkfout: "essentieel" betekent dat het lichaam het nutriënt niet zelf kan maken, niets meer en niets minder. En dat gaat alleen op voor ALA.
EPA en DHA worden weleens "gedeeltelijk essentieel" genoemd omdat het lichaam die vetzuren niet kan maken als er niet voldoende ALA in het lichaam is.

Bryce, neem jij het om verwijfder te worden? (shokking fact 'verwijfder' is een bestaand woord volgens mijn pc. Dus het staat in de vandale en gaat niet in tegen de forumregels(lees: geen scheldwoord)

No offence;)

:eek: :o

Als dat zo zou zijn, zou ik ONMIDDELLIJK stoppen. Ik val op stoere, macho mannen en zie mezelf ook niet als verwijfd en heb zeker geen zin om het te worden.
Veel mannen gebruiken lijnzaad - ik gebruik 2 capsules per dag....ik mag hopen dat het bij die dosering geen effect heeft.

---------- Post toegevoegd Sat 9 Feb 2013 om 20:57 ----------

puur voor de vetten want daar krijg ik er niet genoeg van binnen

Ik denk dat je op de eerste plaats het best begint met visolie capsaules, bijv. Omega-3 van Now Foods, 2 capsules per dag.

Daarnaast kun je dat eventueel nog aanvullen met lijnzaadolie, ongeveer 2 capsules per dag. Die van Now Foods zijn ook niet duur. De Body & Fitshop levert ze zeer goedkoop.

Om oprispingen te voorkomen neem je de visoliecapsules het beste aa het begin van een warme maaltijd, en niet pas aan het einde ervan.

Laatst bewerkt:
@Raf en Strong80: jullie maken een denkfout: "essentieel" betekent dat het lichaam het nutriënt niet zelf kan maken, niets meer en niets minder. En dat gaat alleen op voor ALA.
EPA en DHA worden weleens "gedeeltelijk essentieel" genoemd omdat het lichaam die vetzuren niet kan maken als er niet voldoende ALA in het lichaam is.

Het ging mij niet om de terminologie maar om het gegeven of ALA zelf een metabole rol heeft. Daarvoor gebruikte ik gemakshalve het woord essentieel: om aan te duiden wat wel of niet in het menselijke lichaam een rol heeft. Ik zie mij IMHO geen denkfout in maken. maar swat.

:eek: :o

Als dat zo zou zijn, zou ik ONMIDDELLIJK stoppen. Ik val op stoere, macho mannen en zie mezelf ook niet als verwijfd en heb zeker geen zin om het te worden.
Veel mannen gebruiken lijnzaad - ik gebruik 2 capsules per dag....ik mag hopen dat het bij die dosering geen effect heeft.

---------- Post toegevoegd Sat 9 Feb 2013 om 20:57 ----------

Ik denk dat je op de eerste plaats het best begint met visolie capsaules, bijv. Omega-3 van Now Foods, 2 capsules per dag.

Daarnaast kun je dat eventueel nog aanvullen met lijnzaadolie, ongeveer 2 capsules per dag. Die van Now Foods zijn ook niet duur. De Body & Fitshop levert ze zeer goedkoop.

Om oprispingen te voorkomen neem je de visoliecapsules het beste aa het begin van een warme maaltijd, en niet pas aan het einde ervan.

ja ik nam dit bijde al alleen de lijnzaad olie nam ik echt olie van de biologische supermarkt hier in de buurt

Het ging mij niet om de terminologie maar om het gegeven of ALA zelf een metabole rol heeft. Daarvoor gebruikte ik gemakshalve het woord essentieel: om aan te duiden wat wel of niet in het menselijke lichaam een rol heeft. Ik zie mij IMHO geen denkfout in maken. maar swat.

"essentieel" heeft een duidelijk betekenis in de voedingsleer, maar soit....:)

---------- Post toegevoegd Sat 9 Feb 2013 om 21:34 ----------

ja ik nam dit bijde al alleen de lijnzaad olie nam ik echt olie van de biologische supermarkt hier in de buurt

De lijnzaadolie van Now Foods is ook van organische teelt.

"essentieel" heeft een duidelijk betekenis in de voedingsleer, maar soit....:)
.

voedingsstoffen die het lichaam niet zelf kan maken, terwijl het lichaam ze wel nodig heeft om normaal te kunnen functioneren.

Idd heel duidelijk. Zolang er geen harde bewijzen zijn dat alinoleenzuur een rol speelt in het lichaam is het alsnog niet essentieel, anders zou aluminiuum ook essentieel zijn, aangezien je lichaam dit niet zelf kan aanmaken.;)

En dat is nu net wat ik zei in mijn eerste post. Heb niet gezegd dat alinoleenzuur niet essentieel is, maar dat dit nog niet zeker is. Indien het inderdaad een rol speelt in je huid zoals de studie die ik poste zegt, dan is het essentieel. Wat ik ook nooit ontkent noch erkend heb.

Idd heel duidelijk. Zolang er geen harde bewijzen zijn dat alinoleenzuur een rol speelt in het lichaam is het alsnog niet essentieel, anders zou aluminiuum ook essentieel zijn, aangezien je lichaam dit niet zelf kan aanmaken.;)

En dat is nu net wat ik zei in mijn eerste post. Heb niet gezegd dat alinoleenzuur niet essentieel is, maar dat dit nog niet zeker is. Indien het inderdaad een rol speelt in je huid zoals de studie die ik poste zegt, dan is het essentieel. Wat ik ook nooit ontkent noch erkend heb.

"At least one case of isolated omega-3 fatty acid deficiency has been reported. A young girl who received intravenous lipid emulsions with very little ALA developed visual problems and sensory neuropathy; these conditions were resolved when she was administered an emulsion containing more ALA "

zie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6801965?dopt=Abstract

ALA is niet alleen essentieel omdat het lichaam het niet zelf kan maken, maar ook omdat het lichaam het nodig heeft (bijv. om EPA en DHA) te produceren.

Je vergelijking met aluminium gaat niet op: produceert het lichaam idd ook niet zelf, maar heeft het lichaam ook niet nodig. ALA dus wel - al is het maar voor DHA/EPA productie.

"At least one case of isolated omega-3 fatty acid deficiency has been reported. A young girl who received intravenous lipid emulsions with very little ALA developed visual problems and sensory neuropathy; these conditions were resolved when she was administered an emulsion containing more ALA "

zie: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/6801965?dopt=Abstract

ALA is niet alleen essentieel omdat het lichaam het niet zelf kan maken, maar ook omdat het lichaam het nodig heeft (bijv. om EPA en DHA) te produceren.

Je vergelijking met aluminium gaat niet op: produceert het lichaam idd ook niet zelf, maar heeft het lichaam ook niet nodig. ALA dus wel - al is het maar voor DHA/EPA productie.

Nodig hebben en kunnen gebruiken zijn 2 zaken he. DHA/EPA, voor de zoveelste keer, vind je ook in je voeding. Vitamine b17 wordt ook gebruikt door je lichaam maar is nooit erkent als zijnde essentieel.

Sorry Michiel, maar ALA wordt toch echt wel als een essential fatty acid beschouwd:

"•Alpha-linolenic acid (ALA), an omega-3 fatty acid, and linoleic acid (LA), an omega-6 fatty acid, are considered essential fatty acids because they cannot be synthesized by humans."

Bron: Linus Pauling Institute. Je kan ook andere bronnen checken op internet.

Je zegt dat EPA hetzelfde effect zal hebben; dat is nog maar de vraag. Misschien spelen de phyto-estrogenen in lijnzaadolie een veel grotere rol in het voorkomen van hart- en vaatziekten. Het is ook bekend dat vrouwen die nog niet in de overgang zijn, door hun estrogenen bete beschermd worden tegen hart- en vaatziekten dan mannen.

Volgens mij zorgt het oestrogeen ervoor dat er veel efficienter ALA naar DHA wordt omgezet. Wellicht omdat wij gebouwd zijn om te zogen.
Ik geloof dat de conversie ALA naar EPA voor volwassen mannen 6 - 8% en de conversie EPA naar DHA 0.1% en dat vrouwen daar 9% halen. Dat is behoorlijk wat efficienter dus.
Er is echter geen data die aantoont dat phyto-estrogenen een rol spelen in beschermen tegen cardio-vasculaire ziekten, omdat deze schijnbaar ook geen effect hebben op bijv overgangsklachten.

Visolie slikken dus.

Nodig hebben en kunnen gebruiken zijn 2 zaken he. DHA/EPA, voor de zoveelste keer, vind je ook in je voeding. Vitamine b17 wordt ook gebruikt door je lichaam maar is nooit erkent als zijnde essentieel.

Toch is ALA algemeen erkend als essentieel en DHA/EPA niet :D I rest my case.

---------- Post toegevoegd Sat 9 Feb 2013 om 22:19 ----------

Volgens mij zorgt het oestrogeen ervoor dat er veel efficienter ALA naar DHA wordt omgezet. Wellicht omdat wij gebouwd zijn om te zogen.
Ik geloof dat de conversie ALA naar EPA voor volwassen mannen 6 - 8% en de conversie EPA naar DHA 0.1% en dat vrouwen daar 9% halen. Dat is behoorlijk wat efficienter dus.
Er is echter geen data die aantoont dat phyto-estrogenen een rol spelen in beschermen tegen cardio-vasculaire ziekten, omdat deze schijnbaar ook geen effect hebben op bijv overgangsklachten.

Visolie slikken dus.

effect hebben phyto-estrogenen duidelijk wel - alleen is nog niet duidelijk wat ze precies doen.
Een klein voorbeeldje:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22778230

Laatst bewerkt:
Toch is ALA algemeen erkend als essentieel en DHA/EPA niet :D I rest my case.

---------- Post toegevoegd Sat 9 Feb 2013 om 22:19 ----------

effect hebben phyto-estrogenen duidelijk wel - alleen is nog niet duidelijk wat ze precies doen.
Een klein voorbeeldje:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22778230

Het punt is niet of ALA wel of niet essentieel is. Zucht. Laat mij de discussie terugvoeren naar zijn essentie.

Mijn premisse dat ALA niet essentieel zou zijn was voorwaardelijk: Indien ALA, op het fungeren als precursor na, geen biologische functies heeft is het niet essentieel. Wat jou geliefde wikipedia pagina's daar ook van mogen vinden. Jouw geposte studie(let wel, case studie) toont aan dat ala wel essentieel is. Maar dat heb ik nooit ontkent. Mijn eerste post luidde duidelijk dat het zowel essentieel als niet essentieel kan zijn afhankelijk van het feit of het een metabole rol kent in het lichaam. Lees hem maar eens gauw opnieuw. Maar dat is niet datgene jij betwiste. En nu komen we tot de kern van de zaak. Jij sprak tegen dat ALA eventueel niet essentieel kan zijn. Volgens jouw statement is ALA hoe dan ook essentieel omdat 'HET LICHAAM ALA NIET ZELF KAN AANMAKEN'. Even in hoofdletters om te onderstrepen hoe belachelijk dat klonk.
Daar draaide deze discussie om en derhalve is het feit dat ALA meer dan een loutere precursor is irrelevant. Omdat jij een essentieel punt miste in jouw criteria, eerder criterium, voor een voedingsstof om essentieel te benoemen; namelijk dat het lichaam het nodig heeft. Je lichaam kan een substraat gebruiken maar heeft het daarom niet per se nodig.

Hier gooi je in feite de handdoek al in de ring door mij gelijk te geven dat de term essentieel in de dieetkunde meer impliceert dan alleen niet door het lichaam geproduceerd kunnen worden.

Wil hier nog even kwijt dat die case studie an sich nog geen bewijs is dat ala essentieel is(lees: niet de kern van deze discussie). Het kan best zijn dat dat meisje een dha/epa tekort had. Maar laat mij het nog maar eens duidelijk stellen, ik heb nooit ontkent dat ala essentieel kan zijn. Jij zei dat het sowieso essentieel is, om het vervolgens weer tegen te spreken in de laatst gequote zin. The joke is on you m8:D

Groet,

Haai motherfocking brid.

Laatst bewerkt:
Het punt is niet of ALA wel of niet essentieel is. Zucht. Laat mij de discussie terugvoeren naar zijn essentie.

Mijn premisse dat ALA niet essentieel zou zijn was voorwaardelijk: Indien ALA, op het fungeren als precursor na, geen biologische functies heeft is het niet essentieel. Wat jou geliefde wikipedia pagina's daar ook van mogen vinden. Jouw geposte studie(let wel, case studie) toont aan dat ala wel essentieel is. Maar dat heb ik nooit ontkent. Mijn eerste post luidde duidelijk dat het zowel essentieel als niet essentieel kan zijn afhankelijk van het feit of het een metabole rol kent in het lichaam.

Damn, it's difficult to rest a case with you....:D
Kan het toch niet laten....

Ik citeer jouw woorden:

"Het ging mij niet om de terminologie maar om het gegeven of ALA zelf een metabole rol heeft. Daarvoor gebruikte ik gemakshalve het woord essentieel: om aan te duiden wat wel of niet in het menselijke lichaam een rol heeft."

Daar zijn we begonnen met langs elkaar heen te praten: mij ging het wel om terminologie - ALA wordt niet voor niets een essentieel vetzuur genoemd, daar is een reden voor, de wetenschap heeft dat etiketje er niet voor niets op geplakt:)

Ik kan jouw redenering overigens wel volgen; alleen begeef je je dan buiten de gebruikelijke terminologie.

Haha je snapt het nog steeds niet he

Je lichaam heeft DHA nodig. DHA is ESSENTIEEL. Zonder DHA geen leven.
DHA vind je in weinig bronnen (vis, eieren).
DHA kan ook van ALA gemaakt worden. ALA vind je in veel meer bronnen.

Dat betekent:

in een dieet zonder vis, eieren of visolie supplementen is ALA essentieel. Het is immers nodig om DHA te maken.

MAAR:

Voor het lichaam is ALA niet essentieel, maar DHA. Als je genoeg DHA uit voeding en/of supplementen binnenkrijgt, heeft inname van ALA geen zin.

Dat maakt dat DHA de essentiele vetzuur is, niet ALA. ALA is alleen essentieel in een dieet waarin verder geen DHA te vinden is - dit om DHA van ALA te maken.

Capiche?

Haha je snapt het nog steeds niet he

Je lichaam heeft DHA nodig. DHA is ESSENTIEEL. Zonder DHA geen leven.
DHA vind je in weinig bronnen (vis, eieren).
DHA kan ook van ALA gemaakt worden. ALA vind je in veel meer bronnen.

Dat betekent:

in een dieet zonder vis, eieren of visolie supplementen is ALA essentieel. Het is immers nodig om DHA te maken.

MAAR:

Voor het lichaam is ALA niet essentieel, maar DHA. Als je genoeg DHA uit voeding en/of supplementen binnenkrijgt, heeft inname van ALA geen zin.

Dat maakt dat DHA de essentiele vetzuur is, niet ALA. ALA is alleen essentieel in een dieet waarin verder geen DHA te vinden is - dit om DHA van ALA te maken.

Capiche?

Blablablabla:)

Harvard Public School of Health:

"The human body can make most of the types of fats it needs from other fats or raw materials. That isn’t the case for omega-3 fatty acids (also called omega-3 fats and n-3 fats). These are essential fats—the body can’t make them from scratch but must get them from food."

Omega-3 fats are a key family of polyunsaturated fats. There are three main omega-3s:
  • Eicosapentaenoic acid (EPA) and docosahexaenoic acid (DHA) come mainly from fish, so they are sometimes called marine omega-3s.
  • Alpha-linolenic acid (ALA), the most common omega-3 fatty acid in most Western diets, is found in vegetable oils and nuts (especially walnuts), flax seeds and flaxseed oil, leafy vegetables, and some animal fat, especially in grass-fed animals. The human body generally uses ALA for energy, and conversion into EPA and DHA is very limited.
( http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/omega-3-fats/ )

5. I am a vegetarian, so I do not consume any fish. But I get plenty of ALA in my diet, from canola and soybean oil, ground flax seed, and walnuts. How efficiently does the body convert ALA to DHA and EPA? Should I take an algal DHA supplement?

If you are getting adequate ALA in your diet from oils and nuts, I am not sure you really need to take an algal DHA supplement. As I mentioned above, the body partially converts ALA to EPA and DHA; it is not known if ALA has substantial health benefits as is, or whether it must be converted to EPA and DHA to produce most of the benefits. My current interpretation of the science is that ALA is important to nutrition because it is an essential fatty acid, and that at least part of its benefits come from its conversion to EPA and DHA. I don’t advocate that vegans take n-3 supplements if they are getting ALA from vegetable oils, vegetables, walnuts, and other vegetarian sources as described above.

( http://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/omega-3/ )

Duidelijker en met betere bronnen kan ik het niet weergeven.
Ik snap precies wat jij bedoelt Michiel, je zou misschien zowel ALA, EPA en DHA voorwaardelijk essentieel kunnen noemen, aangezien je als je genoeg ALA binnenkrijgt geen EPA en DHA via de voeding hoef binnen te krijgen, en als je via de voeding genoeg EPA en DHA binnenkrijgt, je mogelijk geen ALA nodig hebt (ervan uitgaande dan wel dat ALA alleen als functie heeft de omzetting to DHA en EPA).

Maar mainstream science beschouwt/bestempelt hoe dan ook ALA als een essential fatty acid, of jij het daar nu mee eens bent of niet.

Capito?

Hier een paar zeer interessante en informatieve links die ook laten zien hoe ingewikkeld het lijnzaadolie / ALA verhaal is:

Men's Health > Flaxseed oil: Healthful or harmful for men?

[Link niet meer beschikbaar]

The Debate Over Men And Omega-3

http://www.huffingtonpost.com/craig-cooper/fish-oil-benefits-_b_832661.html

---------- Post toegevoegd Sun 10 Feb 2013 om 14:25 ----------

Bryce, neem jij het om verwijfder te worden? (shokking fact 'verwijfder' is een bestaand woord volgens mijn pc. Dus het staat in de vandale en gaat niet in tegen de forumregels(lees: geen scheldwoord)

No offence;)

Ik had op die vraag al geantwoord van niet:) Maar ik vond hier nog iets interessants:

"Our findings suggest that phytoestrogens can stimulate testosterone synthesis during puberty in male goats by increasing the secretion of T3; a hormone known to stimulate Leydig cell steroidogenesis."

http://www.actavetscand.com/content/51/1/51

Phyto-estrogenen kunnen dus mogelijk de testosteron-productie juist stimuleren :)

:D Onverbeterlijk he

ALA kan of gebruikt worden voor energie, of omgezet worden naar EPA en uiteindelijk DHA.
Dat zijn de twee functies van ALA.

DHA heeft daarentegen ECHTE functies.

conversion3.jpg

Dan kan de mainstream wetenschap zeggen wat ze willen, kun je Harvard erbij halen of welke instantie dan ook, maar feit blijft dat ALA op zichzelf niet essentieel is. Als ALA niet omgezet zou worden, zou het dan essentieel zijn? Nee natuurlijk niet.

Ja en los van het eindresultaat, welke functie heeft die omzetting? Geen een natuurlijk. Die omzetting is niet essentieel. DHA is essentieel.

Terug
Naar boven