XXL Nutrition

Vervanging van lijnzaadolie (flax seed oil)

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb Now Foods ook een mail gestuurd; verwacht dat het daar hetzelfde is, want ze hebben ook een aparte high-lignans flax seed oil. Ik heb de normale.

Ben je 100% zeker dat de phyto-estrogenen alleen de lignanen betreft?

Ik heb Now Foods ook een mail gestuurd; verwacht dat het daar hetzelfde is, want ze hebben ook een aparte high-lignans flax seed oil. Ik heb de normale.

Ben je 100% zeker dat de phyto-estrogenen alleen de lignanen betreft?

Now foods heeft alleen in pilvorm dacht ik? Beetje duur.

Ja zeker ;) Voor de rest bestaat de olie uit vetzuren. Proteinen en vezels zijn er volledig uit.
http://www.flaxcouncil.ca/english/pdf/FlxPrmr_4ed_Chpt1.pdf

Alle lijnzaadolien zijn gefilterd ook, behalve als er bij staat niet-geraffineerd.

Ik kwam het volgende tegen.

Lijnzaadolie:
Linoleenzuur >50%
Linolzuur 10-20%
Oliezuur 10-20%
Stearinezuur <10%
Palmitinezuur ongeveer 5%
Eicoseenzuur <1%
Erucazuur <1%

Sesamolie:
42% linoleenzuur,
15% oliezuur
43% Omega 6 linolzuur.

Dus misschien is sesamolie wel wat. Dat is lekker over rijst en noedels als je het er gewoon los overheen doet.
Maar je kan dan misschien ook denken aan sesampasta (tahin) op brood. Van Tahin kan je ook zeg naar "pindasaus" maken.
In Turkije doen ze Tahin in de yoghurt in de ochtend bij het ontbijt. Dus zou ook wel in een shake kunnen denk ik.

:fuu: waar moet je nou in frituren dan? Ik frituur in arachideolie :p

Wat dacht je van helemaal niet frituren :trollface:

Zou dat sowieso proberen te vermijden*, ivm de hoge temperaturen en het gebruik van plantaardige olie.

*zo nu en dan een keer kan prima lijkt me, ga je niet dood aan ofzo hehe, maar gezond zou ik het niet noemen.

Probleem opgelost dan. Dan kan ik veilig lijnzaadolie blijven gebruiken?
Is hopen duurder dan een fles olie ja :D
Maar ik ben een moeilijke eter en ik eet bijna niets waar ik de olie in kan verwerken.

Yep ;) Ik begin er deze week ook mee om mijn anti-inflammatoire prostaglandines te verhogen ;)

Ik wordt trouwens zieker van pure arachideolie, maar heb dan ook een immuunstoornis die prostaglandine gerelateerd is.

Ik doe het met een lepel en binnen :p

Ik denk dat je kan concluderen dat je perfect kan braden in arachide-olie.
Of het ook geschikt is voor frituren weet ik niet. Ik gebruik daar nog altijd het liefste een vloeibare frituurolie voor, speciaal voor frituren.
Arachide-olie bevat wel een hoge verhouding omega 6 (32:1 als ik me niet vergis, zo uit mijn hoofd).

---------- Post toegevoegd Tue 12 Mar 2013 om 18:59 ----------

Now foods heeft alleen in pilvorm dacht ik? Beetje duur.

Ja zeker ;) Voor de rest bestaat de olie uit vetzuren. Proteinen en vezels zijn er volledig uit.
http://www.flaxcouncil.ca/english/pdf/FlxPrmr_4ed_Chpt1.pdf

Alle lijnzaadolien zijn gefilterd ook, behalve als er bij staat niet-geraffineerd.

Dank je voor de link!

Laatst bewerkt:
Dat doen alle frituren :p Daarom maak ik me ook zorgen om het gebruik van dit.

Wat dacht je van helemaal niet frituren :trollface:

Zou dat sowieso proberen te vermijden*, ivm de hoge temperaturen en het gebruik van plantaardige olie.

*zo nu en dan een keer kan prima lijkt me, ga je niet dood aan ofzo hehe, maar gezond zou ik het niet noemen.
Jamaar... mijn kipnuggets dan? :(

Ik denk dat je kan concluderen dat je perfect kan braden in arachide-olie.
Of het ook geschikt is voor frituren weet ik niet. Ik gebruik daar nog altijd het liefste een vloeibare frituurolie voor, speciaal voor frituren.
Arachide-olie bevat wel een hoge verhouding omega 6 (32:1 als ik me niet vergis, zo uit mijn hoofd).

---------- Post toegevoegd Tue 12 Mar 2013 om 18:59 ----------

Dank je voor de link!
Wtf ik herkende je even niet vanwege je nieuwe avatar. Deze is wel beter bryce

Jamaar... mijn kipnuggets dan? :(

Wtf ik herkende je even niet vanwege je nieuwe avatar. Deze is wel beter bryce

Je eet toch niet elke dag kipnuggets? Elke dag gefrituurde producten moet je ook niet doen, daar heeft Michiel gelijk in.
Eén keer per week haal ik McDonals, lekker ongezond, maar daar moet het ook bij blijven.

Blij dat je de nieuwe avatar beter vindt, vind ik zelf ook:D

Je eet toch niet elke dag kipnuggets? Elke dag gefrituurde producten moet je ook niet doen, daar heeft Michiel gelijk in.
Eén keer per week haal ik McDonals, lekker ongezond, maar daar moet het ook bij blijven.

dx.gif

:D

*unblocked weer overigens om te lezen wat je zegt. Vind topics als deze altijd wel interessant om te lezen.
Zal alleen nog (achteraf, zoals nu) reageren als we het eens zijn om het forum een beetje gezellig te houden :D

Blij dat je de nieuwe avatar beter vindt, vind ik zelf ook:D
De afgelopen 2 weken heb ik bijna elke dag gefrituurd. Bitterballen en kipnuggets, yolo
Tijd om vervangers te regelen, anyone?

Vlees van dieren die gras hebben kunnen vreten, en dat zachtjes bakken.

Ook lekker toch?

Niet alleen misschien, maar naast vlees af en toe eens een goede vleesvervanger gebruiken.
Afwisseling van spijs doet eten, zeggen ze dan;-)
En AH heeft wat dat betreft echt goede producten, bij een aantal producten merk je niet eens dat het geen vlees is, zelfs de beet is perfect.

Als je goed frituurt is er niets ongezonds aan. Japanners doen niet anders.

To bad, want als je goed gaat zoeken hebben de lignanen in lijnzaad olie juist een positieve werking :(

Hebben ze ook. Maar ook een mogelijke oestrogene werking :p

Vraag is hoe actief ze zijn, want in vrijwel elke plant zitten fyto-oestrogenen. Extracten en essentiele olien bevatten hoge concentraties wat negatief is voor mannen.

---------- Post toegevoegd Tue 12 Mar 2013 om 20:32 ----------

Niet alleen misschien, maar naast vlees af en toe eens een goede vleesvervanger gebruiken.
Afwisseling van spijs doet eten, zeggen ze dan;-)
En AH heeft wat dat betreft echt goede producten, bij een aantal producten merk je niet eens dat het geen vlees is, zelfs de beet is perfect.

Ah heeft lekkerste vega vlees ;) Juist echt vlees idd. Spekjes, hamburgers, kipblokjes, etc... Zal je al weten :p

Voor de rest wissel ik af met garnalen en vis. Haal ik in de lidl wel, diepvries.

Laatst bewerkt:
Terug
Naar boven