Damn, it's difficult to rest a case with you....
Kan het toch niet laten....
Ik citeer jouw woorden:
"Het ging mij niet om de terminologie maar om het gegeven of ALA zelf een metabole rol heeft. Daarvoor gebruikte ik gemakshalve het woord essentieel: om aan te duiden wat wel of niet in het menselijke lichaam een rol heeft."
Daar zijn we begonnen met langs elkaar heen te praten: mij ging het wel om terminologie - ALA wordt niet voor niets een essentieel vetzuur genoemd, daar is een reden voor, de wetenschap heeft dat etiketje er niet voor niets op geplakt
Ik kan jouw redenering overigens wel volgen; alleen begeef je je dan buiten de gebruikelijke terminologie.
Helemaal niet. Ik zit niet naast jou te lullen, wist goed waarop je doelde. Jij beweerde dat ik een redenatie fout maakte want volgens jou is iets dat louter een precursor is essentieel omdat je die precursor niet zelf kan aanmaken. Ik val in herhaling, maar je bent qua begrip zo traag als een omgekeerd potje pindakaas. Je verschuilt je achter de statement dat ALA degelijk essentieel is(alleszins dat volgens jou bronnen, gemakshalve nemen we dat dan maar voor waar aan
, wat ook waar is zo blijkt, echter versterkt dat jouw stelling niet: namelijk wat in de diëtetiek essentieel benoemd mag worden. Je wijste mij erop dat ALA essentieel is omdat het lichaam het niet zelf kan aanmaken. Nee, daar ben jij die de beredeneringsfout maakte. Je snapt toch wat de term essentieel inhoudt? Dat wil zeggen dat een component onontbeerlijk is in een groter geheel. Een vetzuur is essentieel wanneer je die dus nodig hebt in metabole processen: anders kan het lichaam niet proper functioneren. Echter!!!: er zijn vetzuur-verbindingen die je lichaam zelf kan aanmaken, DAN is een vetzuur niet essentieel. Niet alles wat je lichaam niet kan aanmaken is automatisch essentieel. KH's zou je de precursor van glucose kunnen noemen. Polysachariden kunnen niet door het lichaam aangemaakt worden naar mijn weten. (misschien wel maar volg even de hypothese, het gaat immers om het voorbeeld). Uit polysachariden wordt glucose gevormd: je lichaam kan ps dus gebruiken en glucose is essentieel. Zijn ps nu ook essentieel?
Doe je mama dit toch niet aan man. Ze is nog aan het bekomen van die ene keer dat je uit de kast kwam.

Laatst bewerkt: