MuscleMeat

Sticky Live News Topic

Hoe kijken we eigenlijk aan tegen het feit dat Egypte de grenzen potdicht houdt?
Ik vind dat nogal wat eerlijk gezegd.

Logisch.

Zijn er al oproepen geweest om ze allemaal naar Europa te verhuizen oid?

• Haha
Waarderingen: Vonk
Hoe kijken we eigenlijk aan tegen het feit dat Egypte de grenzen potdicht houdt?
Ik vind dat nogal wat eerlijk gezegd.
Ze zullen het conflict buiten de eigen landsgrenzen willen houden en verder is het economisch gezien nogal belangrijk om beide zijden van het Suezkanaal rustig te houden.

Ze zullen het conflict buiten de eigen landsgrenzen willen houden en verder is het economisch gezien nogal belangrijk om beide zijden van het Suezkanaal rustig te houden.

Dat eerste lijkt me evident, maar ik vermoed dat er veel meer gaande is achter gesloten deuren. Het is wat dat betreft een heel bijzondere keuze als je puur op basis van geloof en conflicthistorie gaat kijken? Of heeft Egypte al eerder op dergelijke manier gereageerd? De druk vanuit andere Arabische landen op Egypte zal niet mis zijn namelijk.

Ik weet niet wie jij volgt of wie jij spreekt, persoonlijk hoor ik letterlijk niemand zeggen dat ze het prettig vinden dat burgers worden getroffen, en hoor ik heel duidelijk het perspectief van de palestijnen in gaza, zowel in de media als irl.
Ik zeg ook niet dat men dat prettig vind, maar ik hoor beduidend minder verontwaardiging en bij de acties van Hamas was een ja maar reactie ongepast en nu hoor ik overal ja maar Israel mag/moet iets terugdoen.

Als ik me dan wat meer inlees wordt het alleen maar vreemder want volgens mij zijn (veel) Palestijnse bewoners van de Gazastrook Israëlische staatsburgers die dus feitelijk door hun eigen overheid achter een hek worden gehouden en vervolgens gebombardeerd.

• Like
Waarderingen: Vonk
In principe zijn het natuurlijk Egypte én Israël, als militaire bezetter van de Gazastrook, die de grens dicht houden. Egypte heeft in het verleden wel gezien dat Israël vrij makkelijk de Sinaï inneemt en aan het Suezkanaal staat mocht de shit de fan hitten, dus ook die overweging zal meewegen.

In principe zijn het natuurlijk Egypte én Israël, als militaire bezetter van de Gazastrook, die de grens dicht houden. Egypte heeft in het verleden wel gezien dat Israël vrij makkelijk de Sinaï inneemt en aan het Suezkanaal staat mocht de shit de fan hitten, dus ook die overweging zal meewegen.

Het lijkt er toch sterk op dat Israel Egypte verbied om anders te doen besluiten. En natuurlijk is het dan makkelijk gezegd in al die persberichten, dat de Sinai al genoeg uitdagingen kent as is en men niet zit te wachten op nog meer ellende daar. Maar tussen de regels door lees ik toch dat een pro Israeli blok vooralsnog de overhand heeft op Egypte en niet de landen uit de islamitische gemeenschap. Daarom schreef ik eerder ook, dat ik het nogal wat vind. Met het afsluiten van water, stroom en andere eerste levensbehoeften, zijn we hiermee gewoon getuige van een genocide in wording. De enige die daar iets aan zou kunnen doen, geografisch gezien, dat is Egypte. Maar kennelijk dansen die toch liever naar de pijpen van het westen? Wellicht speelt het Suez kanaal inmiddels inderdaad wel een veel grotere rol dan men eigenlijk zou willen. Lijkt me dat er behoorlijke tweestrijd is op dit moment in bepaalde gebieden.

Als ze de grens openzetten krijg je mogelijk een exorus richting Egypte. Daar zit Egypte niet op te wachten. Denk ook niet dat ze in Egypte willen dat Israël de Gaza inneemt.

Als ze de poorten openzetten krijg je een ongecontroleerde stroom migranten waarvan ze dus ook niet weten of er Hamas strijders tussenzitten die vanuit Egypte zullen opereren.

Als je het al mag of kan zeggen staan ze nu weer gelijk.

Daarnaast lees ik op AD dat het aantal mensen dat door Israëlische bombardementen in Gaza ontheemd is geraakt is opgelopen tot 338.000. Minstens 2540 woningen in Gaza zijn vernietigd of onbewoonbaar.

Wanneer tipt de balans zo dat Israel wordt teruggefloten?

Als je het al mag of kan zeggen staan ze nu weer gelijk.

Daarnaast lees ik op AD dat het aantal mensen dat door Israëlische bombardementen in Gaza ontheemd is geraakt is opgelopen tot 338.000. Minstens 2540 woningen in Gaza zijn vernietigd of onbewoonbaar.

Wanneer tipt de balans zo dat Israel wordt teruggefloten?

Wie moet ze gaan terugfluiten?

Tsja.... hier zie je wat de palestijnen doen met onze steun en middelen.... raketten maken

Ies koeltoer.

• Like
Waarderingen: Boca
Terug
Naar boven