- Waardering
- 2.652
- Lengte
- 1m79
- Massa
- 96kg
- Vetpercentage
- 21%
[Afbeelding niet meer beschikbaar]
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1369225.ece/Lucia_de_B._definitief_vrijgesproken
Ben niet snel pissig door nieuws maar dat ze iemand ooit hebben kunnen veroordelen op basis van schimmig statistisch bewijs blijft te gek voor woorden. Lucia is voor een gedeelte gewoon kapot gemaakt (herseninfarct, 6 jaar onschuldig vast). En die lamlul van een oud-directeur gisteren bij 1vandaag gewoon verkondigen dat hij het zo weer zou doen door direct naar de politie te gaan terwijl amper duidelijk was wat er was gebeurd.
Hoop dat ze een zeer forse schadevergoeding krijgt ook al kan je daarmee mee de verloren jaren nooit terugkrijgen.
ARNHEM/AMSTERDAM - Het gerechtshof heeft de Haagse verpleegkundige Lucia de B. definitief vrijgesproken van de moord op zeven ziekenhuispatiënten en drie pogingen daartoe.
Daarvoor kreeg zij eerder levenslang. De B. (48) was tot vandaag formeel de grootste Nederlandse seriemoordenaar aller tijden. De moorden en moordpogingen zouden hebben plaatsgevonden tussen 1997 en 2001. Haar strafzaak werd in 2008 heropend door de Hoge Raad, op grond van nieuwe feiten die twijfel zaaien over het bewijs.
- Ervaringen Lucia in boekvorm uitgegeven
- OM eist vrijspraak Lucia de B.
- Vrijspraak lonkt voor Lucia de B.
Gerechtelijke dwaling
Het Openbaar ministerie had vorige maand geëist dat het beeld van De B. als seriemoordenares zou worden bijgesteld. Dat is met deze uitspraak gebeurd. De vrijspraak betekent ook dat een van de grootste gerechtelijke dwalingen uit de Nederlandse rechtsgeschiedenis een feit is. Het proces rond de vermeende moorden op ziekenhuispatiënten loopt al sinds september 2001.
Het OM eiste in maart van dit jaar vrijspraak op grond van nader onderzoek naar de (bijna-) sterfgevallen. Deskundigen bekeken meerdere ogenschijnlijk verdachte medische dossiers opnieuw. Volgens deze experts waren de incidenten achteraf medisch goed verklaarbaar. Er zijn geen aanwijzingen dat De B. strafbare feiten heeft gepleegd.
Het hof is het daar mee eens en spreekt De B. nu definitief vrij. Hoogstwaarschijnlijk zal De B. een flinke schadeclaim indienen.
* Donderdag in de Volkskrant een groot, persoonlijk interview met Lucia de B. *
De B. heeft altijd volgehouden dat ze onschuldig is. In april 2008 werd ze vrijgelaten, in afwachting van haar nieuwe proces. Ze zat ruim zes jaar in de gevangenis, waar ze in 2006 een hersenbloeding kreeg. Daardoor is ze deels verlamd geraakt.
Zonnebril
‘Sinds mijn herseninfarct in de cel, in 2006, kan ik bijna niets met mijn rechterarm', zei ze na de eis tot vrijspraak van het OM. 'In 2008 ben ik vrijgelaten maar ik heb nog steeds last van mijn veroordeling. Ik heb altijd een zonnebril bij me. Ik ben bang dat iemand roept: kijk, dat is Lucia de B.’
‘Ik wil alle mensen bedanken die in mijn onschuld zijn blijven geloven en die met me geknokt hebben. Ook wil ik mijn steun uitspreken voor mensen die dierbaren hebben verloren in deze zaak. Ik hoop dat ze hun mening over mij willen heroverwegen. Ik heb echt niets misdaan en ik hoop dat het hof mij in april zal rehabiliteren.’
Excuses
Het nieuwe proces kwam er vooral dankzij de inzet van verpleeghuisarts Metta de Noo en haar broer, wetenschapsfilosoof Ton Derksen. Ze probeerden sinds eind 2005 aan te tonen dat De B. ten onrechte was veroordeeld. Ze stellen dat rechters, deskundigen en leden van het OM hun excuses moeten aanbieden nu De B. is vrijgesproken. De B. moet volgens hen volledig worden gerehabiliteerd.
Stijn Franken, advocaat van De B., noemde de zaak in maart 'een zwarte bladzijde in de geschiedenis van de Nederlandse strafrechtspraak'. De veroordeling was volgens hem gebaseerd op beeldvorming, fouten en geruchten. 'Voor Lucia heeft dat dramatische consequenties gehad. Dat kunnen velen zich aanrekenen. Een vorm van zelfonderzoek zou iedereen sieren die professioneel betrokken is geweest bij deze zaak.'
http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1369225.ece/Lucia_de_B._definitief_vrijgesproken
Ben niet snel pissig door nieuws maar dat ze iemand ooit hebben kunnen veroordelen op basis van schimmig statistisch bewijs blijft te gek voor woorden. Lucia is voor een gedeelte gewoon kapot gemaakt (herseninfarct, 6 jaar onschuldig vast). En die lamlul van een oud-directeur gisteren bij 1vandaag gewoon verkondigen dat hij het zo weer zou doen door direct naar de politie te gaan terwijl amper duidelijk was wat er was gebeurd.
Hoop dat ze een zeer forse schadevergoeding krijgt ook al kan je daarmee mee de verloren jaren nooit terugkrijgen.

.