Fitness Seller

Mening + verbetering voedingsschema

Kleinejoost

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m87
Massa
86kg
Vetpercentage
11%
Hallo allemaal:D
Ik train sinds een jaartje of 2. Ben begonnen met 58 kg en weeg nu 75 kg bij 1.87 op 18 jarige leeftijd(ja beschamend)
Ik wil graag een mening over mijn voedingsschema.

Ik weet dat hij niet goed is en daarom ik zou graag wat suggesties willen om het schema te verbeteren en meer massa aan te zetten....

Komt ie:

8.00
4 boterhammen kipfilet/pindakaas + halve liter melk + banaan
of
bakje havermout(100 gram) met yoghurt(inhoud bakje is dan totaal 500 gram) en 2 boterhammen.
10.30
100 gram kipfilet + x aantal bekers AH huismerk romige chocomelk(ongeveer 1000kcal per pak)
11.30
banaan en nog een glaasje chocomelk
12.30 of 13.00
10 boterhammen pindakaas + halve liter melk + wat drinkyoghurt
14.30

2 muesli repen + x aantal bekers (choco)melk
16.00

op dit moment worden de restjes melk en chocomelk opgedronken of eet ik iets waar ik zin in heb:rolleyes:
18.00

wat de pot schaft... gevarieerd.
19.30

water met druivensuiker als pre workout met een banaan erbij of iets anders rijk aan koolhydraten.
21.00
eiwit shake(van xxl) met druivensuiker.
22.00
500 gram magere kwark met cashewnoten er doorheen een uurtje voordat ik ga slapen. Als ik nog honger heb voor het slapen gaan eet ik het zakje cashewnoten gewoon leeg. 150 gram totaal geloof ik...

De chocomelk is puur om makkelijk calorien binnen te krijgen. Het pak staat op mijn bureau op m'n werk zodat ik altijd tussendoor een slok kan nemen. De tijden die in het schema staan luisteren dus niet zo nauw wat dat betreft.

ziet er netjes uit, maar misschien zou je de voedingswaarden er even bij kunnen zetten?

• Topic Starter Topic Starter
Pfoe...
Als ik er morgen aan toe kom kijk ik morgen op de verpakkingen voordat ik begin met eten:P

Ik heb de voedingswaarden uitgerekend aan de hand van een website:
www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/

Als ze met een portie brood bedoelen dat 1 sneetje daadwerkelijk 40 gram is dan klopt het.
Als ze onder 1 portie 2 boterhammen op elkaar bedoelen moet de uitkomst even gedeeld worden door 2....
De uitkomsten lijken mij nogal overdreven maar ik zal dat wel een keer rechtstreeks vanaf de verpakking aflezen;)

Bijlagen

Om te beginnen zou ik minderen met de chocomelk (en water toevoegen...) en 10 boterhammen met pindakaas drastisch terugbrengen en meer boterhammen met bijvoorbeeld kipfile toevoegen en deze verdelen tussen 10.30 en 1600.

warom met kipfilet? :S

1 snee = 30 gram = 13 Gram KH

Je hebt je noten er niet bijgerekent ;)

Verder een net schema..

Ten eerste zou ik minderen met de melk (staat in excel bestand) te veel calcium is niet goed voor je nieren. de bovengrens is vastgesteld op 2500 mg.

druivensuiker voor je training heeft eigenlijk geen nut, je kan het beter bij die banaan houden, dit geeft je meer energie gedurende de training, eventueel 1 schepje whey.

wat anderen al zeiden, iets minder pindakaas en dan bijvoorbeeld kip of kalkoen op brood

bij je ontbijt is het ook belangrijk om wat snelle koolhydraten te nemen, wat suiker door je havermout is niet erg. In de ochtend is je glycogeenvoorraad helemaal leeg, doordat je de hele nacht niets hebt gegeten, dis wordt dus alleen maar gebruikt om ervoor te zorgen dat je lichaam stopt met je spieren stuk maken en te gebruiken voor energie, hier zou je ook een beetje whey bij kunnen doen.
Je hebt dan havermout en melk (langzame koolhydraten met eiwitten) samen met suiker en whey (snelle eiwitten en koolhydraten). Perfecte start van de dag

bedankt voor de reacties tot nu toe!
de havermout 's ochtends meng ik met yoghurt en suiker(geen dextrose)
Is het beter om dit te mengen met dextrose dan? Of wordt gewone rietsuiker ook snel opgenomen...
Schepje whey zal ik dan in ieder geval wel aan het ontbijt toevoegen.

De boterhammen... hoe moet ik dat doen? Ben nu gewend 's middags een aardige hoeveelheid te eten(ook al wist ik dat het beter is om te spreiden)
En moet de pindakaas dan helemaal verbannen worden?(begreep dat dit juist wel goed was gezien de voedingswaarde)
Kalkoen en kipfilet zijn zo duur in verhouding tot de hoeveelheid boterhammen die je ermee kan beleggen vergeleken met pindakaas:P

Wat zou nu een goede vervanger zijn voor de melk en chocomelk dan? Voor de laatste vooral een makkelijke vervanger om makkelijk calorien binnen te krijgen en melk is gewoon lekker:P
Zal de melk ook terugdringen naar 1 liter per dag dan:(
Maar wat moet ik dan met mijn calorien verder dan?
Gaat wel hard omlaag zo...

Laatst bewerkt:

Omdat in kipfilé veel eiwitten zitten...

@Kleinejoost:
Ik zou persoonlijk het volgende doen met je broodverdeling:

10:30u:
-2 met pindakaas / 2 met kipfilé (2/3 plakjes per boterham)

13:00u:
-2 met pindakaas / 2 met kipfilé / 300ml Melk

15:00u:
-2 met pindakaas / 2 met kipfilé

oke bedankt.
Dus ipv de maaltijd om 14.30 word het brood met pindakaas en kipfilet?
De maaltijd die tussen 10.30 en 13.00 in staat kan die wel gewoon blijven staan?(op de chocomelk na)
Ik zal dit dan sowieso aanhouden:D
Mochten er nog meer mensen zijn met tips dan hoor ik die heel graag!:D

Laatst bewerkt:
14:30 brood pindakaas/kipfilé ja.

Die van 10:30 kan je best weglaten. Banaan zorgt voor snelle koolhydraten dus deze zou ik alleen 's ochtends en na de training eten.

Zou nog even een reactie geven ;)

- beetje teveel suikers en melkproducten
- Ik zou inderdaad de boterhammen verspreiden over de middag
- Heb je de mogelijkheid om rijst te eten? IMO mogen suikers niet alle carbs vervangen. Dus bij maaltijd 2 complexe carbs toevoegen.
- Absoluut belangrijk om bij de maaltijd na de training complexe koolhydraten toe te voegen (vet word je er heus niet van ; ) ). Dit heb je gewoon echt nodig na de training.
- neem vis, eieren of andere eiwitbronnen dan alleen zuivel, kip en pindakaas. Meer variatie
- Dingen als mueslirepen vervangen door complexe koolhydraten (die repen kun je er eventueel bij nemen).
- Pre workout is IMO niet nodig.. gewoon goed volstouwen met avondeten ;)

Maaltijd 2 dus havermout ipv brood? of klein beetje toevoegen(50 gram havermout met yoghurt ofzo) Of rijstwafels erbij lijkt me beter misschien...(makkelijker+goed voor variatie)
Heb de mogelijkheid om rijst te eten maar welk moment van de dag dan? Maaltijd 2 is in dat geval geen optie omdat ik dan net een uurtje ofzo op mn werk zit en ik weet niet of ze het op prijs stellen als ik dan al een bakje rijst ga opwarmen en achter mn bureau op ga zitten eten:P
Zal om te beginnen meer tonijn gaan eten(eet het nu heel af en toe 's middags tonijnsalade op brood)
Binnenkort zal ik hier mijn aangepaste schema posten dan;)

Voorbeeld van mijn huidige voedingschema, misschien kun je er wat ideeen over opdoen ;)

Maaltijd 1
80-100 gram havermout
25 gram rozijnen
40 gram whey
250-300ml halfvolle melk

Maaltijd 2
100 gram basmati rijst
300 gram pangasiusfilet

Maaltijd 3
100 gram basmati rijst of 4-5 volkoren boterhammen
3 hele eieren, 2 dooiers
Plak cheddar
Tomaat

Maaltijd 4
100 gram basmati rijst
300 gram pangasiusfilet

Maaltijd 5
150-200 gram kipfilet
Scheut knorr pindasaus
100 gram basmati rijst
courgette en tomaat, of sperzibonen
2 schijven ananas

Pre workout
40 gram dextrose
40 gram whey

maaltijd 6
150-200 gram kipfilet
Scheut knorr pindasaus
100 gram basmati rijst
courgette en tomaat, of sperzibonen
2 schijven ananas

om en nabij 4000kcal (exclusief extra's..)

Maaltijd 1 heb ik een half jaar lang exact hetzelfde gehad als die van jou... Alleen eet ik mijn havermout met yoghurt ipv melk:o
Jou maaltijden lijken me wel een flink stuk machtiger:p Als ik dat nu klakkeloos zou overnemen gaat het me echt niet lukken de 6 maaltijden te halen:p
Maar goed ik zal veel aan dit voorbeeld hebben denk ik!
De hoeveelheid rijst zal alleen wat lager liggen en ik hou in grote lijnen gewoon mijn huidige schema aan met wat aanpassingen..
Hoe doe jij dit op je werk eigenlijk? Zit er niet onwijs veel tijd in het klaarmaken?(en vervolgens mag je flink dooreten denk ik zo:rolleyes:)

Maaltijd 1 heb ik een half jaar lang exact hetzelfde gehad als die van jou... Alleen eet ik mijn havermout met yoghurt ipv melk:o
Jou maaltijden lijken me wel een flink stuk machtiger:p Als ik dat nu klakkeloos zou overnemen gaat het me echt niet lukken de 6 maaltijden te halen:p
Maar goed ik zal veel aan dit voorbeeld hebben denk ik!
De hoeveelheid rijst zal alleen wat lager liggen en ik hou in grote lijnen gewoon mijn huidige schema aan met wat aanpassingen..
Hoe doe jij dit op je werk eigenlijk? Zit er niet onwijs veel tijd in het klaarmaken?(en vervolgens mag je flink dooreten denk ik zo:rolleyes:)

mjah, ik doe 5-10 minuten over een maaltijd. Dus elke pauze ram ik een bak naar binnen. Heb ook een magnetron daar.
Ik ben ongeveer 15-30 minuten per dag bezig met bereiden. Valt mee ;)

Terug
Naar boven