MuscleMeat

metabolisme

Adema

Freaky Bodybuilder
Waardering
0
Eigenlijk is het geen eens echt een vraag, maar meer een mededeling.
Waarschijnlijk heeft elke ecto die bbed/pled er last van; en dan praat ik over de grote hoeveelheid kcal die je elke dag naar binnen moet stampen. Ik begin het namelijk zat te worden hoe ****ing veel vreten ik elke dag naar binnen moet schuiven zonder een gram zwaarder te worden.

Ik haal alleen al uit melk noten ed zo'n 2500 kcal. Daar komt dan nog flink wat avondeten, brood, tussendoortjes etc bij. Al met al zit ik al zo aan de 5000 kcal, om vervolgens doodleuk lichter te worden. Tel daarbij op dat de gemiddelde ecto van nature een slechtere eetlust heeft dan een meso/endo, en het schiet al helemaal voor geen reet op. 'Wat zeur je, eet gewoon meer!'
ehm ja...nu is het misschien nog wel te doen, maar ik stond vanochtend met nog geen 76kg op de weegschaal....Hoe ****ing veel vreten moet ik dan wel niet naar binnen schuiven om de 90kg te kunnen halen?

Gister ff met benchmarc gepraat en die heeft precies hetzelfde, en waarschijnlijk hebben de meeste ecto's dit probleem wel...Maar echt motiverend werkt het niet als je ****ing veel voer naar binnen schuift zonder enig resultaat op de weegschaal.

****ing ecto...zucht

Het werkt idd niet motiverend, en kan je een aardige domper geven, maar: Misschien een lichtpuntje in de duisternis, elke ecto kan, als hij maar genoeg wil, aankomen en massa bouwen! Alleen kom je niet om het feit heen dat je er meer moeite voor moet dan dan een meso / endo.

Verder nog een kleine tip: Ontwijk de weegschaal, en als het echt moet, weeg jezelf maximaal om de 2 weken. Slechte weegresultaten die niet ongewoon zijn op zeer kort termijn werken niet echt motiverend.

He adema ik las ergens geloof ik dat je veel tennist en fietst, is het geen optie om dat te minderen? Scheelt je namelijk weer wat eten om boven je onderhoud te komen.

• Topic Starter Topic Starter
Fietsen hoef ik nu een tijd niet, ivm vakantie, maar na de zomervakantie zal ik het toch weer moeten doen(school). Tennis minderen is geen optie; train 3x per week en moet daarnaast verplicht 7 toernooien spelen deze zomer..

ik ben al een jaar geleden gestopt met regelmatig op de weegschaal te staan. ik kreeg t zelfde idee: ik vreetvreetvreet en de weegschaal gaat doodleuk naar beneden. toen heb ik gewoon besloten niet meer op de weegschaal te staanh want op een gegeven moment stond ik er 2x per dag op :S

kijk gewoon naar je spiegel en maak regelmatig foto's om op terug te kunnen kijken, dat zal veel meer motiveren dan de weegschaal :)

Thanks voor de reacties, maar ik vrees dat ik weinig resultaat in de spiegel ga zien als ik niet zwaarder word:sad:

Dat van dat metabolisme bestaat uit 2 kanten.

Enerzijds heb je het verbruik. Dat kan bewust verbruik zijn (training en ectiviteiten), maar anderzijds is het onbewust energieverbruik (NEAT ?) Veel ecto's zitten de hele dag kauwgom te kauwen, met hun vingers te trommelen, met hun knie te wippen en met hun voeten te schudden, kortom, ze kunnen niet stil zitten. Met al die beweging die je onbewust maakt verbruik je best veel energie. Als dat zo is, probeer daar op te letten en rustiger te worden. Dit kan veroorzaakt worden door een versnelde schildklier. Dit is te meten door een arts, en er is ook iets aan te doen (medicijnen).

De andere kant van de medaille is de hoeveelheid voedingsstoffen die je lichaam uit je voedsel kan halen. Schijnbaar mankeert er (ook ?) aan die kant het een en ander. 5000 Cal is best wel een een shitload. Kijk nog eens goed naar je eetpatroon, zijn het licht verteerbare zaken die je eet. Misschien is er een fysieke beperking van je lichaam, misschien iets waar een arts iets aan kan doen ? (ik zat te denken aan opname van voedingstoffen in je darmen, darmflora enzo)

In beide gevallen kan het dus een idee zijn om het eens met je huisarts te gaan bespreken, maar als er geen fysieke of geestelijke aanleiding is (gevaarlijk ondergewicht of zwaar lijden) ben ik bang dat hij niet veel voor je zal willen doen (maar wie weet). En misschien zijn het dingen waar je op een makkelijke manier zelf iets aan kunt doen nadat ze geconstateerd zijn, wie weet.

Probeer anders eens gewoon iets minder "schoon" te eten, waarom zou je, je wordt er toch niet zwaarder van, dus maak het je lichaam wat gemakkelijker en neem gerust eens wat vaker een big mac.

Thanks voor de reactie wazzup.

Gelijk naar de huisarts gaan lijkt me wat ernstig, maar de onbewuste zenuwtrekjes herken ik zeker. Als ik op een stoel zit, zit ik meestal met m'n bovenbenen te 'wippen' zegmaar...Dat soort dingetjes.

wazzup zei:
Probeer anders eens gewoon iets minder "schoon" te eten, waarom zou je, je wordt er toch niet zwaarder van, dus maak het je lichaam wat gemakkelijker en neem gerust eens wat vaker een big mac.

Hier zat ik ook al aan te denken. Ik heb vandaag alleen maar op m'n eiwitinname gelet, en verder gewoon alles aan carbs etc wat ik tegenkwam opgegeten, misschien dat ik meer vetten/carbs oid nodig heb.

Nogmaals thanks.

vet is goed voor je hormoonhuishouding... visolie, lijnzaadolie, olijfolie, etc. niet dat je liters weg moet drinken (alhoewel het wel veel calorieen heeft uiteraard), maar tot 30% van je calorieinname lijkt me een poging waard. Ik weet niet hoe hoog je inname nu is, maar ik zie wel vaker van die vet-angst hier op het forum en ik raad het niet aan te weinig vet te nemen.

Bump.

Op het moment krijg ik echt weinig eten meer naar binnen, mijn ecto genen zien nog meer gains niet zitten. Ik weet niet echt wat ik aan moet met het feit dat ik een kwartier bezig ben om één boterham naar binnen te werken, waarbij ik regelmatig moet kokhalzen:sad:

Adema zei:
Bump.

Op het moment krijg ik echt weinig eten meer naar binnen, mijn ecto genen zien nog meer gains niet zitten. Ik weet niet echt wat ik aan moet met het feit dat ik een kwartier bezig ben om één boterham naar binnen te werken, waarbij ik regelmatig moet kokhalzen:sad:
Mja lijkt echt een probleem, we moeten jou hoogstwaarschijnlijk geen tips geven aangezien je toch al wat ervaring op voedingsgebied zal hebben en wel zal weten hoe je veel eten moet wegkrijgen.
Ik persoonlijk kan me het niet voorstellen aangezien ik heel de dag honger heb en wél veel kan wegvreten dus dat maakt het voor jou misschien nog frustrerender, maar zoals Centaur al zei, ELK lichaam kan groeien, think positive ;)

Misschien is het een idee om anders 1 a 2 weken onder je onderhoud te gaan(cutten dus) en vervolgens het jojo effect licht op te roepen. Dit heeft ieder geval voor mij wel een impuls gegeven om toch ietsje zwaarder te worden. Vervolgens gewoon je bulkschema continue en idd schoon bulken ff vergeten. Zolang je je voedingstoffen binnen krijgt, lijkt het mij geen probleem.

Er is best grote kans dat als je wat ouder wordt dat je metabolisme verandert. Je zit nog waarschijnlijk in de pubertijd.(16 was je toch?)

blijf gewoon vreten voor je leven!! suc6!

Voor het geval je deze tips nog niet hebt gekregen/niet wist:

- Minder vaak gaan eten, normaal zeg ik dit niet omdat de meerderheid van de problemen juist een teveel aan vet is. Maar wil je dat je metabolisme langzamer wordt dan eet je beter 4, max 5 keer per dag dan 7 of 8. Het enige moeilijke hierbij is dat je zal moeten leren je maag te rekken en als gevolg veel meer gaan eten per maaltijd.

- weightgainers na je vaste maaltijd drinken: eten van vaste voeding heeft een grens, op een bepaald moment gaat je lichaam protesteren en je maag/slokdarm kan het ook niet zo goed aan. Maar drinken lukt altijd, het is een natuurlijke reactie omdat vocht belangrijk is en gemakkelijk doorslikt. Zo vul je natuurlijk je maag goed (oprekken) en ook krijg je per maaltijd een hoop meer kcal binnen.

-Wat wazzup zei is een belangrijkt tip (zo niet de belangrijkste). Een snel metabolisme betekend idd ook dat ELKE activiteit die je naast gewoon leven doet, ok dubbel zoveel energie verbruikt dan een normaal metabolisme doet. Je bent eigen een amerikaanse wagen, die je veel te veel moet tanken omdat het verbuik te hoog is. Met dat verschil dat je niet te vaak mag tanken omdat de toeren dan nog eens de hoogte in gaan.

- Niet teveel eiwit maar iets meer vetten en koolhydraten. Ja, idd eiwit bouwt dan wel spieren op, maar zonder energie word je niets zwaarder. Verder maakt eiwit de stofwisseling sneller, terwijl vet net het tegenovergestelde doet. Bovendien moet je het grootste aantal kcal sowieso uit vetten en K halen, dus deze moet je verhogen. Hoe? Simpel: 1 eetlepel pindakaas of olijfolie per maaltijd erachteraan. Goed voor 100 kcal per maal en je merkt het amper. Zo zijn er natuurlijk nog zat truckjes.

O: en zeker niet bang zijn van junkfood en flink wat saus bij het vlees :)

Hoop dat je er wat aan hebt.

Thanks Big_T;

Hier heb ik wat aan! Ik probeer sinds kort de kleine zenuwtrekjes te beperken(wat wazzup zei). Over het vloeibare voedsel: dit was mij idd ook opgevallen, gelukkig lukt het wel een paar liter melk etc naar binnen te krijgen.

Het afgelopen(m'n eerste) trainingsjaar heb ik 15kg gegained door m'n melk-, brood- en vleesinname flink te verhogen, heb hierbij ook gewoon junkfood gegeten. Dwz, in de pauze(school :) ) bij de aldi een bak soesjes halen oid. Ik at wel goed en gezond, alleen liet de koekjes niet liggen als ik er zin in had. Eigenlijk at ik gewoon alles op wat er op m'n pad kwam(met name in het begin). Op 'm'n vetst' had ik een bf van 10% ofzo.

Nu was ik terug van vakantie en wilde ik het eens 'hardcore' aanpakken: geen bier, geen snoep, geen junkfood. Alleen nu moet ik extra aan 'normaal' voedsel naar binnen werken wat een hoop extra ruimte kost. Denk dat ik toch maar weer terug moet naar m'n vorige voedingspatroon, wil ik nog massa gainen.

En is een eetlepel olijfolie 100kcal? Best een goed idee, denk dat ik dat eens ga proberen. Pindakaas eet ik al vrij veel op brood.

Nogmaals bedankt voor de tips!

@Haazebr, ben idd 16. Eerlijk gezegd heb ik maar oppervlakkige kennis van voeding, aangezien ik geen voedingsschema gebruikt heb afgelopen jaar. En er zitten zeker wel grenzen aan de hoeveelheid eten die je naar binnen kunt werken, alleen zal de gemiddelde meso of endo daar minder last van hebben.

Wat ik altijd merk is dat wanneer ik hoog in de koolhydraten ga zitten dat ik dan veel sneller aankom, ik eet nu ook 400 gram muesli per dag (krokante muesli van perfect, de c1000 heeft dezelfde alleen ander merk) en 460 kcal per 100 gram. Dat eet ik in 2 maaltijden en dat is dan zon 1100 kcal per maaltijd (+ de melk). En tis nog lekker ook.
Ik weet niet of je savonds kwark eet maar als je dat doet moet je eens volle kwark proberen, is toch al snel zon 500 kcal extra.

Succes bro

Zorg dat het eten wat je eet lekker is, zo kan je echt veel meer eten.
Droog eten krijg je echt slecht weg, dus wat saus bij de rijst etc.

succes ermee :)

Adema ik eet nu ook minder maaltijden, 5 per dag. (ook omdat ik meer slaap, het is vakantie) en m'n calorie-inname is nog altijd maar 3000kcal/dag ofzo, en toch gain ik vlugger. Heb alleen geen moeite met het eten (ook niet toen ik 4000kcal/dag at) dus daarin verschil ik met jou en bench... ???

alsof endo zijn leuk is:(?

ik denk dat je ook gewoon wat geduld moet hebben je bent 16 en waarschijnlijk nog in de groei mijn trainings buddy is ook ecto en komt ook niks aan terwijl hij eet voor zijn leven maar laatste tijd is er wel verandering in zijn gewicht gekomen ondanks hij evenveel eten als eerst ik denk omdat hij nu zo een beetje uit de groei gaat (hij is nu bijna 18) waardoor hij wat sneller aankomt meschien heb jij wel het zelfde

Terug
Naar boven