XXL Nutrition

Moet voeding wel nauwkeurig?

TimeforTravel

Cool Novice
Waardering
0
Lengte
1m80
Hoi, zeg ik vraag me af, ik fitness drie keer per week en heb een goed krachttrainingschema. Is voeding nu wel zo belangrijk?

Ik eet wat meer eiwitten, kwark alleen na de fitness en de dag daarop, en eet gewoon tot ik redelijk vol zit. Tussendoortjes komt er niet altijd van en anders is het wat fruit of zo.

Zal dit wel effect hebben? Vaste voedingsschema's samenstellen is niet echt voor mij weggelegd. Het kan misschien optimaler, maar zal ik hiermee ook vooruitgang boeken?

Voeding wel belangrijk?

Geintje zeker?

voeding op 1!

voeding is 80% van je winst

Ben ik het niet echt mee eens.
Trainen blijft de basis imo, zonder training geen groei.

Ja en zonder goed eten. Boek je minder snel progressie als je goed eet.

Welles nietus verhaal, meeste progressie boek je imo met heel goed eten. Goed trainen is leuk, maar zonder daarvan te herstellen schiet je niet op.

Voeding 1
trainen 2
rust 3

Tja, als je met je ogen dicht schiet raak je ook wel eens wat, maar het gaat toch veel beter als je ze open hebt en gericht bezig bent.

Ja en zonder goed eten. Boek je minder snel progressie als je goed eet.

Welles nietus verhaal, meeste progressie boek je imo met heel goed eten. Goed trainen is leuk, maar zonder daarvan te herstellen schiet je niet op.

Hangt ook deels af van je doel.
Een gewichtheffer moet minder eten dan iemand die voor massa traint.

Maar ik doelde er meer op dat je zonder training niet groeit want dat is er gewoon geen reden om te groeien.

Ik heb ook nog nooit een schema gebruikt, maar ik weet wanneer ik moet eten en wat ik moet eten, zolang je maar aan je koolhydraten voor en je eiwitten denkt, groei je sowieso, het gaat langzamer maar je hoeft dan ook minder bang te zijn dat je snel spier afbreekt als je bijvoorbeeld even afwijkt van je trainingsschema ivm ziekte o.d.

Geduld is een schone zaak, als je maar zorgt dat die maag altijd gevult blijft ;)

Ben ik het niet echt mee eens.
Trainen blijft de basis imo, zonder training geen groei.

Vind ik ook, met hard trainen en iets minder goed eten ( wel gewoon genoeg maar niet berekend of iets dergelijks) ga je verder geraken dan met goed eten en slecht trainen. Veel hangt ook van je genen af he.

Een ecto moet dit bv echt niet gaan proberen.

Voeding of training eerst is als een discussie als het kip of ei discussie

• Topic Starter Topic Starter
Ik heb ook nog nooit een schema gebruikt, maar ik weet wanneer ik moet eten en wat ik moet eten, zolang je maar aan je koolhydraten voor en je eiwitten denkt, groei je sowieso, het gaat langzamer maar je hoeft dan ook minder bang te zijn dat je snel spier afbreekt als je bijvoorbeeld even afwijkt van je trainingsschema ivm ziekte o.d.

Geduld is een schone zaak, als je maar zorgt dat die maag altijd gevult blijft ;)

Zo doe ik het nu dus ook ongeveer.

Vind ik ook, met hard trainen en iets minder goed eten ( wel gewoon genoeg maar niet berekend of iets dergelijks) ga je verder geraken dan met goed eten en slecht trainen. Veel hangt ook van je genen af he.

En hoe weet je of iets goed genoeg is?

Is allemaal leuk dat ook Realist zegt ik bereken niks, zal ongetwijfeld kloppen. Maar jij en Realist hebben wel de kennis wanneer je wat moet eten, en hoeveel iets bevat. Dan is het enkel een optelsom van producten in grote lijnen. Zonder deze kennis weet niemand of hij voldoende eet.

Precies rekenen hoeft niet, maar je kan prima schatten hoeveel cal je per dag eet met de kennis die je hebt opgedaan.

Laatst bewerkt:
Probeer het eens te verwaarlozen, kom je er vanzelf achter...

Berekenen is vooral in begin van een cut/bulk periode belangrijk, je kan ook gaan gokken en bijstellen natuurlijk, maar waarom? Veel handiger om alles te berekenen, meer zekerheid en een beter beeld op je situatie. Bijstellen is dan ook handiger en overzichtelijker.

IMO zijn dit soort topics vooral een excuus voor luiheid, no offence.

Ook als ecto vind ik, zolang je maar kan schatten en weet hoeveel je nodig hebt.

En hoe weet je als iets goed genoeg is?

Is allemaal leuk dat ook Realist zegt ik bereken niks, zal ongetwijfeld kloppen. Maar jij en Realist hebben wel de kennis wanneer je wat moet eten, en hoeveel iets bevat. Dan is het enkel een optelsom van producten in grote lijnen. Zonder deze kennis weet niemand of hij voldoende eet.

Precies rekenen hoeft niet, maar je kan prima schatten hoeveel cal je per dag eet met de kennis die je hebt opgedaan.

Volledig mee eens.

Berekenen is vooral in begin van een cut/bulk periode belangrijk, je kan ook gaan gokken en bijstellen natuurlijk, maar waarom? Veel handiger om alles te berekenen, meer zekerheid en een beter beeld op je situatie. Bijstellen is dan ook handiger en overzichtelijker.

Hangt ook af van hoever je van je genetische max zit, toch?
Als je amper massa hebt is het nutteloos om elke gram rijst af te wegen.

Ik hou ongeveer wel bij wat ik eet.. Maar niet dat ik bijv. een handje cashew noten ga wegen als ik die eet. Gok dan gewoon hoeveel gram het ongeveer is.. Zou wat zijn als je voor je avond eten alles moet gaan wegen..
Als je dan het totaal van de dag berekend, dan kun je er ook weer niet zo heeel erg ver vandaag zitten kwa kcals/K/E/V.

Hoe doen jullie dit? Wel alles afwegen etc?

Niet iedereen heeft de behoefte om het zo'n groot deel van zijn leven te maken. Natuurlijk ga je sneller vooruit met voedingsschema, maar zonder kan je ook gewoon groeien ,alleen niet optimaal. Het valt me wel vaker op op dit forum. Als ik het leuk vind om te poolen, en ik ga elke dag oefenen, dan word ik sneller beter. Maar als ik het elk weekend doe omdat ik het leuk vind, kan ik het na een tijdje ook beter. Maar natuurlijk niet zo goed als wanneer ik dagelijks zou trainen.

Hangt ook af van hoever je van je genetische max zit, toch?
Als je amper massa hebt is het nutteloos om elke gram rijst af te wegen.
Maar daar gaat het niet over, ik weeg ook niet elke gram af. Het gaat over een programma maken voor jezelf zodat je alles mooi kan opvolgen. Er is IMO geen enkele reden om maar wat in het wilde weg te doen.

Niet iedereen heeft de behoefte om het zo'n groot deel van zijn leven te maken. Natuurlijk ga je sneller vooruit met voedingsschema, maar zonder kan je ook gewoon groeien ,alleen niet optimaal. Het valt me wel vaker op op dit forum. Als ik het leuk vind om te poolen, en ik ga elke dag oefenen, dan word ik sneller beter. Maar als ik het elk weekend doe omdat ik het leuk vind, kan ik het na een tijdje ook beter. Maar natuurlijk niet zo goed als wanneer ik dagelijks zou trainen.
IMO maakt het geen donder uit of jij een prof wilt worden of gewoon wat vet wilt verliezen. Planning is altijd beter dan geen planning, en het is perfect logisch om het te doen. En aangezien het alleen voordelen heeft om overzichtelijker te werken, zie ik niet in waarom je het niet zou doen.

Ik begrijp niet eens hoe je het zonder zou doen... Je wilt toch weten hoeveel kcal je nodig hebt, hoe je macro's verdeelt zijn enz. Hoe ga je dat allemaal correct hebben als je maar eet wat je kan vinden??? Mijn ervaring is dat het eerste probleem bij beginners is dat ze geen schema hebben, ze weten dus niet eens of ze genoeg eten, welke verhoudingen ze hanteren, etc. Het begint dus bij alles mooi uitrekenen en op papier zetten.

Hangt ook deels af van je doel.
Een gewichtheffer moet minder eten dan iemand die voor massa traint.

Maar ik doelde er meer op dat je zonder training niet groeit want dat is er gewoon geen reden om te groeien.

....

Zonder training groei je ook, weliswaar in vet, maar je groeit.
Zonder goede voeding (dus boven onderhoud) groei je niet, punt uit.

Afgezien van het feit wat nu zwaarder weegt (voeding of training), je redenering staat erg op losse schroeven.

Terug
Naar boven