- Waardering
- 3.208
Eerder de zwakke plek van de democratie

Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Eerder de zwakke plek van de democratie

Dat is juist het punt met en van veel christenen/moslims. Je beschrijving van de moderne gelovige is ''met alle respect'' toch iets te naief.
Veel mensen zitten letterlijk alleen maar in die boeken te bladeren als verkondigde waarheid. Ze hebben niets te kiezen en leven op dogma's verkondigd en uitgelegd door hun meerdere of stroming.
Theologische vraagstukken en stromingen zijn het gevolg van verschil in interpretatie en leer. Helder nadenken is er voor het gros niet bij, net zoals de gemiddelde Jan modaal dingen nabrult op straat.
!) homo liefhebbende, alles is mooi en prachtig en de bijbel is liefde knuffel knuffel lebber lebber Christenen.Niet onaardig. Krijgt Wilders, het zij in de tweede kamer, toch eens een Marokkaan in levende lijve te zien.
En wat heeft dat te maken met het punt dat ik wilde maken?
Maargoed met de moderne christenen bedoel ik dus de vredelievende "God is liefde" (lol!) homo liefhebbende, alles is mooi en prachtig en de bijbel is liefde knuffel knuffel lebber lebber Christenen.
). Ik vind het in elk geval een beetje naïef om te denken dat een religie en zeker een religieuze politieke partij er niet alles aan zal doen om zoveel mogelijk macht in handen te krijgen. Het is het doel van elke religie en elke politieke partij om te groeien, macht te winnen, en de touwtjes van de samenleving in handen te krijgen. Natuurlijk doen ze zich nu zachtaardig voor, iets anders zou dom zijn. Is dat een reden om minder kritisch en bezorgd te zijn? Uiteraard niet. Ik wens niet te leven in een samenleving waarin regels bepaald worden vanuit een religieuze ideologie. Laat mij leven zoals ik wil, volgens wetten die bepaald zijn vanuit ethische en rationele principes en niets anders.[Link niet meer beschikbaar]
Klinkt niet echt radicaal in ieder geval. Maar goed hij zal wel weer als wolf in schaapskleren worden neergezet. Wilders heeft namelijk gezegd dat alle moslims als een soort Paard van Troje hier bezig zijn met taqqiya en hun ware gezicht pas laten zien als ze macht hebben.
Geen problemen met een moslimpartij, we hebben ook de christenunie en dergelijke. Echter waar ik wel moeite mee heb is het volgende citaat:
''Wij streven naar een samenleving die zich kenmerkt door islamitische waarden en normen."
Waarom moet de samenleving zich kenmerken door islamitische waarden? We zijn geen islamitische natie, dus waarom moet onze samenleving zich wederom gaan voegen naar islamitische waarden? Op de één of andere manier loopt de PR vanuit het islamitische blok toch altijd ergens spaak...
Je wilt wel een islamitische partij?
Maar je vindt die citaat te ver gaan? Dat is wat tegenstrijdig. Want de reden dat ze een moslimpartij zijn is nou juist dat wat daar staat.
Net zoals de CDA en de Christenunie streven naar een land dat zich kenmerkt door christelijke normen en waarden. En daar zijn ze al aardig naar op weg.
) Helaas moet dat dan wel weer een partij zijn die zich direct laat kenmerken door de islamtische religie en schijnbaar onze samenleving wil laten kenmerken door de islamtische waarden en normen. 
Wat betreft Christelijke waarden. Mensen vergeten wel eens dat we veel van onze ontwikkelingen te danken hebben aan het Christendom en de maatschappelijke structuren die zij tot stand heeft gebracht. Beschaving is vaak niet meer dan een klein verguld laagje over een hele rotte appel. Naar mijn inziens heeft het repressieve autoritaire karakter van de kerk tot op zekere hoogte bijgedragen dat men dergelijke samenlevingsstructuren kent, en dat er bijvoorbeeld zoiets is als familiewaarden. Ga maar na, biologisch gezien is het voor een man niet interessant om langer dan enkele jaren bij een vrouw en een kind te zijn. Daarnaast denk ik tevens dat helpen van armen en zieken alsmede het hele concept van vergeving typische waarden zijn die gelieerd zijn aan religie (in dit geval Christendom).
Ik vind het in elk geval een beetje naïef om te denken dat een religie en zeker een religieuze politieke partij er niet alles aan zal doen om zoveel mogelijk macht in handen te krijgen. Het is het doel van elke religie en elke politieke partij om te groeien, macht te winnen, en de touwtjes van de samenleving in handen te krijgen. Natuurlijk doen ze zich nu zachtaardig voor, iets anders zou dom zijn. Is dat een reden om minder kritisch en bezorgd te zijn? Uiteraard niet. Ik wens niet te leven in een samenleving waarin regels bepaald worden vanuit een religieuze ideologie. Laat mij leven zoals ik wil, volgens wetten die bepaald zijn vanuit ethische en rationele principes en niets anders.

Ik volg je redenering grotendeels, alleen wat betreft CDA is het een ander verhaal. Dit soort partijen (bij ons CD&V) zouden in principe met elke partij in een regering gaan zolang zij de grootste zijn en zolang ze een postje kunnen grijpen en de lakens uitdelen. Zelfs de PVV sluiten ze niet uit heb ik begrepen. Het Christelijke en Islamitische geloof zullen ook wel wat raakpunten hebben waardoor beiden in de toekomst misschien wel een goede samenwerking mogelijk zien. Ik vertrouw het voor geen haar. Zoals het er nu uitziet is hier allemaal nog lang geen sprake van, maar je kan dat toch vrij moeilijk inschatten voor wat betreft de toekomst.In Nederland leven we op dit moment in een samenleving waar religieus geörienteerde partijen een redelijk grote stempel zet op het dagelijkse leven. Dat is inderdaad geen fijne situatie maar de kans dat die invloed blijft bestaan is vele malen groter dan de invloed van een moslimpartij op de Nederlandse samenleving.
Met welke partij zou een moslimpartij moeten regeren? Het PVDA die zieltogend is? Een SP dat geen binding heeft met religieuze partijen?
Misschien dat Groen Links het toejuicht om een coalitie aan te gaan met een moslimpartij maar dan heb je potentiele partners wel gehad. Het PVDA holt zichzelf alleen maar meer uit als ze ooit een coalitie aangaan met een partij waar redelijk grote weerstand tegen bestaat.
Rechtse partijen zijn helemaal niet compatibel met een moslimpartij en het CDA heeft met zijn christelijke achtergrond ook weinig op met een moslimpartij.
Ik blijf er dan nog bij dat zetelpotentieel voor zo'n partij vrij klein is, coalitievorming komt dus niet eens ter sprake.
Laat die moslims lekker een partij vormen. Als de 1 beste malloot een partij kan en mag vormen waarom moslims dan niet? Alleen omdat ze een religie aanhangen die geen Westerse oorsprong heeft?
Die versplintering kan wel een probleem vormen bij toekomstige coalities maar de geschiedenis leert dat splinterpartijen het meestal niet lang uithouden of verdoemd zijn om te bestaan in de marge van de politiek.
Moslims die in Nederland of Europa de macht grijpen blijft de grootste hoax van de laatste 10 of 20 jaar.
Laat die moslims lekker een partij vormen. Als de 1 beste malloot een partij kan en mag vormen waarom moslims dan niet? Alleen omdat ze een religie aanhangen die geen Westerse oorsprong heeft?
kunnen mensen in islamitische landen een christelijke partij oprichten?
zou ze met gelijke munt behandelen hoe kinderachtig het ook is