puur uit nieuwsgierigheid, wat voor progressie hebben we het hier over? wat is bijvoorbeeld een +aantal kilo op een lift die je in x tijd bereikt hebt waar je wel tevreden mee was recent?
Progressie heeft zich bij mij de afgelopen 5 jaar voornamelijk als volgt laten zien:
- sub-maximale volume-progressie, met name relatief gezien t.o.v. eerder 1-3RM gewichten.
Gewichten waarmee ik in het verleden bijvoorbeeld net aan een single of double deed, daar draai ik nu werksets mee van 3 tot 5 reps @ RPE 8/9.
Dit terwijl ik eigenlijk in die 5 jaar nooit meer echt voor een 1-3RM ben gegaan.
Bewust ook niet, dit werkt op dit moment veel beter voor mij dan vroeger.
- Spiermassa toename van circa 6-7 kg, iets wat ik écht nooit meer voor mogelijk had gehouden op mijn leeftijd.
Ik ´wijt´ deze groei overigens aan het feit dat ik de afgelopen 5 jaar voornamelijk met relatief hoge frequentie heb getraind, 6 dagen per week LB/UB/LB/UB/LB/UB met medium volume voor zowel low-rep (1-5) als hogere rep aantallen(6-20)
Blijkbaar was dit voor mij de laatste strohalm die ik nog kon uitmelken, want daarvoor lukte dat met geen enkele uitgebreidere splitvorm in ieder geval.
Ik ben zeer te spreken hoe dan ook!
Voor ´the record´nog even, nee ik heb beslist geen BB podium-fysiek en streef dit verder ook niet na.
Uiteindelijk is sterker worden op main compounds mijn hoofddoel.
Spiermassa toename is puur ten bate van kracht en verder een (leuk) bijverschijnsel......