MuscleMeat

Nederlands laatste knieval

wazzup zei:
Mensen moeten hier essentiele elementen van hun geloof verlochenen omdat het anders is dan wat hier gangbaar is... ? wat zou dit voor een waardeloos land zijn als dat zou moeten. Dit is een land van vrijheid... dus ook de vrijheid om uit oprechte overwegingen iemand niet een hand te geven.

haha had nog niet verder gelezen ;) Zelfde gedachte :D

DBC01 zei:
Ik ben eruit voor mezelf:

Als er ipv die handdruk een andere vorm van begroeting wél acceptabel is voor Moslims, zoals een korte hoofdbuiging, die laat zien dat er wel degelijk respect is dat getoond kan worden naar een andere vrouw, dan vind ik het aanvaardbaar.

Als er echter gewoon een hand wordt geweigerd en men daar niks tegenover stelt als uiting van blijk van respect dan vind ik het verachtelijk.

Waarrom zou iemand er iets tegenover moeten stellen? Als jij je hand uit steekt en ik zeg vervolgens: "Nee dank je ik schud geen handen", waarrom zou het dan verachterlijk zijn? Waarrom zou ik een blijk van respect tonen om er tegenover te stellen? Ik ga er vanuit dat iedereen respect voor mij heeft tot ze het tegendeel zegen / tonen. Scheelt een hoop frustraties ;)

• Topic Starter Topic Starter
Dat heten omgangsvormen Jopske. Als je straks groot bent zul je merken hoezeer die worden gewaardeerd, hoe belangrijk ze zijn en hoe onmisbaar ze zijn. Als jij straks directeur van een onderneming bent en je gaat zaken doen in Duitsland of Japan dan wil ik weleens zien wat er met jouw business gebeurt als je zegt: 'Nee ik doe nniet aan handen schudden/nee ik doe niet aan buigen'.

Weg met respectuitingen, weg met ons woeii! Het is weer erg hip om álles overboord te gooien.

Ben ik het niet mee eens. Als ik bijvoorbeeld iemand geen hand wil geven doe ik dat niet. Geen normen en waarden die daar iets aan kunnen doen.

Dit is nog altijd het land van de vrije menings uiting. Zou mooi worden dat je wel mag zeggen wat je mening is, en wat je van iets vind; maar dat je dan vervolgens wel iemand een hand MOET geven?
Je moet helemaal niets. Het gaat om de situatie.

Iedereen die geeft gewoon uit beleefdheid een hand, dat is geen gevoel van verplichting maar één van de normen en waarden in onze Westerse samenleving.
In deze situatie gaat het niet om een geheel vrije keuze helaas.

De koningin heeft op voorhand afgesproken om geen hand te geven, omdat ze zogenaamd 'respect' wilt tonen.

Moet je mij eens uitleggen waarom zij respect moet hebben voor een ander door eigen gebruiken te verloochenen, maar die ander mag hier doen en laten wat hij of zij wilt.

Dus wat je zegt klopt niet: ze heeft die personen niet geen hand gegeven omdat ze het uit vrije keuze heeft gedaan, nee ze heeft zich aangepast aan de situatie en eigen gebruiken in de vuilbak gegooid voor een ander geloof, dat zomaar onze omgangsregels gaat bepalen.

Ik denk niet dat het hier om respect gaat, ik denk dat Beatrix deze keuze puur vanuit hygiënisch oogpunt maakt.

Big_T zei:
Dus wat je zegt klopt niet: ze heeft die personen geen hand gegeven omdat ze het uit vrije keuze heeft gedaan, nee ze heeft zich aangepast aan de situatie en eigen gebruiken in de vuilbak gegooid voor een ander geloof, dat zomaar onze regels gaat bepalen.

Dus aanpassen aan een situatie is slecht? Hiermee laat je hun niet onze "regels" bepalen. Het is immers bij ons ook geen regel, maar een vrije keuze. Ook voor hun is die keuze vrij. En aangezien hun daar wel een regel voor hebben, is het aan hun de keuze om geen hand te geven.

Eigen gebruiken worden niet in de vuilnisbak gegooit voor een ander geloof. Eigen gebruiken worden gecombineerd met de eigen gebruiken van een andere cultuur. Handje schudden is een begroeting, niet meer en niet minder. Er zijn ook andere manieren om dit te doen.

Het is nou eenmaal niet iets wat je mensen kan, en moet opleggen. Dus waarrom moeilijk doen als je net zo makkelijk geen hand kan geven? Aanpassen aan een situatie is imo geen teken van zwakte, maar van sterkte. Aanpassings vermogen is wat Nederland Nederland maakt. Tolerant en gastvrij.

Jopske zei:
Dus aanpassen aan een situatie is slecht? Hiermee laat je hun niet onze "regels" bepalen. Het is immers bij ons ook geen regel, maar een vrije keuze. Ook voor hun is die keuze vrij. En aangezien hun daar wel een regel voor hebben, is het aan hun de keuze om geen hand te geven.

Eigen gebruiken worden niet in de vuilnisbak gegooit voor een ander geloof. Eigen gebruiken worden gecombineerd met de eigen gebruiken van een andere cultuur. Handje schudden is een begroeting, niet meer en niet minder. Er zijn ook andere manieren om dit te doen.

Het is nou eenmaal niet iets wat je mensen kan, en moet opleggen. Dus waarrom moeilijk doen als je net zo makkelijk geen hand kan geven? Aanpassen aan een situatie is imo geen teken van zwakte, maar van sterkte. Aanpassings vermogen is wat Nederland Nederland maakt. Tolerant en gastvrij.
Allemaal mooi dat sprookje van jou. Tot je hetzelfde gaat proberen in buitenland.

Als je wilt dat mensen met elkaar opschieten zal je moeten zorgen dat het van beide kanten komt, en niet van 1 kant. Maar dat is het probleem: wat jij tolerantie noemt, is een eenzijdige aanpassing van Westerlingen naar Moslims. Moslims passen zich niet aan in het land waarin zij zo welkom zijn. Ze dringen hun geloof op en onze omgangsregels moeten daarvoor wijken. En dit is daar het perfecte bewijs van.

DBC01 zei:
Dat heten omgangsvormen Jopske. Als je straks groot bent zul je merken hoezeer die worden gewaardeerd, hoe belangrijk ze zijn en hoe onmisbaar ze zijn. Als jij straks directeur van een onderneming bent en je gaat zaken doen in Duitsland of Japan dan wil ik weleens zien wat er met jouw business gebeurt als je zegt: 'Nee ik doe nniet aan handen schudden/nee ik doe niet aan buigen'.

Weg met respectuitingen, weg met ons woeii! Het is weer erg hip om álles overboord te gooien.

Ben al een tijdje volwassen hoor maak je geen zorgen ;) Of bedoel je met groot zijn een shredded beast? :p

Als ik directeur van een onderneming zou zijn, zou ik best wel handjes schudden. Ik heb er meestal niets op tegen. Maar ik heb nou eenmaal bepaalde dagen dat ik bepaalde mensen gewoon geen hand wil geven. Dat is geen tegen van disrespect, maar mijn goed recht om die keuze te maken.

En zoals ik al heb gezegt, waarrom respectuitingen eisen? Probeer er eens vanuit te gaan dat iedereen jou respecteerd, tenzij ze het tegendeel zeggen.

Big_T zei:
Allemaal mooi dat sprookje van jou. Tot je hetzelfde gaat proberen in buitenland.

Als je wilt dat mensen met elkaar opschieten zal je moeten zorgen dat het van beide kanten komt, en niet van 1 kant. Maar dat is het probleem: wat jij tolerantie noemt, is een eenzijdige aanpassing van Westerlingen naar Moslims. Moslims passen zich niet aan in het land waarin zij zo welkom zijn.

Nu ga je weer generaliseren. Je plaatst alle moslims hierzo onder dezelfde noemer. Nu zeg je dus dat geen enkele moslim zich aanpast aan ons land. Je kan je ook aanpassen aan een land zonder alles van je eigen gebruiken te laten vervallen. Een van hun eigen gebruiken is het niet schudden van een hand als het geen directe familie is. Maar wat blijkt ook uit het stukje wat dbc quote:

Als iemand onze gebruiken niet kent en zijn hand uitsteekt, dan zullen we die zeker niet weigeren

Dat is geen aanpassing wil je zeggen?

Lol in China of Japan is het ook onbeleefd om iemand een hand te geven, het wordt als iets slechts gezien. Daarom buigen ze, wordt dara moeilijk over gedaan? Neen... Ga maar eens naar een of ander spiritueels gebeuren in Nederland waar dat soort mensen bijeenkomen... Die geven ook geen handen, ze buigen. Daar wordt niet over gesproken, maar wanneer het moslims zijn heb je de poppetjes aan het dansen!!

Selectieve gastvrijheid 4 shizzle !

Jopske zei:
Nu ga je weer generaliseren. Je plaatst alle moslims hierzo onder dezelfde noemer. Nu zeg je dus dat geen enkele moslim zich aanpast aan ons land.
Toch niet op veel vlakken, nee. Er zijn zeker Moslims die zich aanpassen aan bepaalde zaken, maar als het op geloof aankomt, dan is al de rest minder belangrijk. Andere geloven zijn veel minder extreem, en geven ruimte voor dingen waar jij zo sterk achter staat: tolerantie, aanpassen, respect. Dit is iets waar Moslims nog wel wat over kunnen leren.

Je kan je ook aanpassen aan een land zonder alles van je eigen gebruiken te laten vervallen. Een van hun eigen gebruiken is het niet schudden van een hand als het geen directe familie is.
En ik denk dat dit heel zeldzaam is, en daarom is Nederland een paradijs voor deze mensen. Als wij hetzelfde zouden proberen in Moslimlanden dan zou het snel slecht met ons aflopen. Je hebt het over aanpassen van autochtonen aan allochtonen, maar nooit over aanpassen van allochtonen aan autochtonen. Hiermee creëer je een vorm van positieve discriminatie, en ook dat is een fout die gevolgen zal hebben.

Als jij naar een Moslimland gaat, dan ga je ook geen handen geven he? Dus wat doe je dan? Je past je opnieuw aan, zowel in eigen, als in buitenland. Dus het komt altijd van 1 zijde, dat is nu net het hele probleem.

Maar wat blijkt ook uit het stukje wat dbc quote:
Ik ga DBC zijn uitspraken en stellingen niet verdedigen, dat laat ik aan hem over.

Dat was geen uitspraak van DBC, maar een quote uit de volkskrant.

En ja wij zijn gastvrijer, en toleranter dan de meeste landen. Hun hebben ook aanpassingen gedaan om hierzo te kunnen wonen en werken.
In welke punten zou de groep in die moskee die hun 50 jarige jubileum hebben zich beter moeten aanpassen om aan jou standaarden te voldoen? De beweging staat bekend als zeer open en tolerant, maar ze houden zich wel aan de islamitische regels. En handje schudden is over-rated. Een ander punt graag ;)

Ok, over de quote dan:

"Als iemand onze gebruiken niet kent en zijn hand uitsteekt, dan zullen we die zeker niet weigeren"

Dat vind ik dan helemaal dubbel. Dan kan het plots weer wel. Blijkbaar toch niet zo'n schennis van het geloof dan. Geef dan gewoon altijd een hand aan niet-Moslims, klaar.

Dus aanpassen waar het moet is ook al niet goed? Het moet perse volgens jou regeltjes verlopen? Waar blijft dat verhaal van 2 kanten komen dan? Wat doe jij er zelf aan om samen met elkaar op deze aardkloot te leven?

"Mijn regeltjes?" Hallo, dit zijn eeuwenoude gebruiken, en nu plots zijn het mijn regeltjes?

Als je iemand alleen een hand geeft "omdat die andere niet beter weet" dan doe je dat niet oprecht, maar enkel omdat het moet. Handen geven is meer dan een fysieke bezigheid hoor.

Dat verhaal van 2 kanten? Ik denk dat het al méér dan gewenst van de kant van de autochtonen komt. We bouwen moskeeën, hebben een ongelooflijke zorg en uitkeringen, mensen hebben hier meer vrijheid dan waar elders ter wereld.

Homer17 zei:
Lol in China of Japan is het ook onbeleefd om iemand een hand te geven, het wordt als iets slechts gezien. Daarom buigen ze, wordt dara moeilijk over gedaan? Neen... Ga maar eens naar een of ander spiritueels gebeuren in Nederland waar dat soort mensen bijeenkomen... Die geven ook geen handen, ze buigen. Daar wordt niet over gesproken, maar wanneer het moslims zijn heb je de poppetjes aan het dansen!!

Selectieve gastvrijheid 4 shizzle !

Precies zoals je het zegt: In China en Japan buigen ze! En als wij in China of Japan op bezoek komen buigen wij OOK bij gelegenheden.
En kijk eens: Als de Jappen naar ons toekomen geven ze een hand!

Dát is nou respect van twee kanten Homer! Niet de Moslims overal ter wereld laten doen wat ZIJ willen maar ZIJ zullen zich in het openbare leven soms moeten aanpassen aan anderen, niet wij altijd aan de Moslims.

Daar komt het idd op neer DBC.

DBC01 zei:
Precies zoals je het zegt: In China en Japan buigen ze! En als wij in China of Japan op bezoek komen buigen wij OOK bij gelegenheden.
En kijk eens: Als de Jappen naar ons toekomen geven ze een hand!

Dát is nou respect van twee kanten Homer! Niet de Moslims overal ter wereld laten doen wat ZIJ willen maar ZIJ zullen zich in het openbare leven soms moeten aanpassen aan anderen, niet wij altijd aan de Moslims.
Gast, lees... Ik heb het over die spirituele plaatsjes in NL waar ze ook buigen ipv hand geven enzo... Die monnikken doen dat ook niet.
Het zal mij verder ook een wórst wezen wie wat doet of niet doet, kan me daar dus totaal niet druk om maken.

Heb ook een beetje het idee dat de mensen die dat wel doen, het leven een beetje zuur maken... Beetje overdreven gedoe als je het mij vraagt. Leef een laat leven man, om ieder klein (ja dit vind ik klein, en nee dat loopt niet uit tot iets catastrofisch als : moslims nemen NL over) ding kan ik ook wel gaan nuilen, maar daar schiet ik niks mee op, dit zijn allemaal details die nu gewoon "verergerd" zijn omdat er jarenlang (vooral sinds 11 sep) tegen schenen van moslims aan was geschopt, was ook wel te voorspellen.

Als hun nu eens het zelfde zouden denken: Dan zouden deze moslims voor iedereen respect hebben, behalve voor andere mensen die hun eigen cultuur laten vallen omdat een vreemde godsdienst het zo wilt.

Voor de moslims is het hun cultuur om geen hand te geven. Moeten ze dat dan laten vallen? Alleen maar omdat die christenen uit het westen dat zo willen? (is wel heel zwart wit zo neergezet nu. Niet alle christenen wonen in het zuiden, en niet alle moslims wonen in het oosten ;) maar het gaat om het idee.)

En de meeste oude gebruiken zijn aan vernieuwing toe. Dat iets al lang wordt gedaan is nog geen reden om het andere op te leggen.

Voor de moslims is het hun cultuur om geen hand te geven.

:roflol:

Ik zal je even helpen: Voor Moslims die zéér fanatiek zijn is het niet kies om een hand te geven aan het andere geslacht als desbetreffende persoon je eigen vrouw of man niet is.

Niks cultuur. Het is een geloofswet die alléén wordt gehanteerd door fanatieke mensen. En dat 'handen schudden probleem' beste Jopske is iets van de laatste paar jaar, omdat Moslims alleen maar extremer in hun geloofsbeleving worden en dus stokoude vergane geloofswetten weer naar boven halen.

Begin dus niet over dat we er 'nu ineens wel een probleem over maken' want dat hele debiele weigeren handen te schudden is iets van de de laatste tijd.

Edit: En ze doen maar wat ze willen kerel, alleen laat ze niet gaan mauwen als ze ergens niet worden aangenomen of amper kunnen solliciteren. JIJ wenst je te isoleren in een moderne maatschappij? Dan moet JIJ er ook de nadelen van in kunnen zien en niet mauwen als het niet gaat zoals jij wilt.

Terug
Naar boven