MuscleMeat

Nieuw op dit forum

??? Is dat zo ??

grtz

hengelo zei:
Ik ben van mezelf niet echt vet. Ik zit van mezelf zonder dieet op ongeveer 15%, maar cardio en een goed dieet doen wonderen. Ik wordt steeds droger, maar ook zwaarder. Ik loop 5 a 6 keer per week een uur (niet hardlopen, maar powerwalken).
Ik merk dat ik daardoor veel meer energie krijg. Ik loop meestal 's morgens voor de eerste maaltijd(dan hoef je je koolhydraten niet meer te verbranden) of 's avonds voor het slapen. Dan neem ik daarna alleen nog eiwitten.
Ik merk dat ik nu mijn voeding steeds kan verhogen, zonder dat ik vetter wordt.

• Topic Starter Topic Starter
uitleg

Wanneer je normaal gesproken cardio doet om vet te verbranden, verbrand je de eerst 20-30 minuten bijna alleen maar de energie uit koolhydraten en niet uit vetcellen. Loop je s'ochtends voor je eerste maaltijd dan hoeven deze koolhydraten niet eerst te worden verbrand. Dat is dus een stuk efficienter.

Laatst bewerkt:
t zijn volgens mij niet de koolhydraten maar glycogeen dat het eerst wordt verbruikt, ik weet niet of dat hier ook voor geldt...

uitleg

Glycogeen, is een suiker (koolhydraat) dat vooral in lever en spieren wordt opgeslagen. Glycogeen is opgebouwd uit een groot aantal eenheden glucose. In het glycogeen metabolisme wordt bij behoefte aan energie glycogeen afgebroken en bij een overmaat aan energie (glucose) wordt glycogeen opgebouwd. In het glycogeen metabolisme wordt het glucosegehalte in het bloed op peil gehouden. Glycogeen is een snel beschikbare energie voorraad. Na glycogeen worden vetten en eiwitten aangesproken als energie voorraad.

Laatst bewerkt:
hengelo zei:
Wanneer je normaal gesproken cardio doet om vet te verbranden, verbrand je de eerst 20-30 minuten bijna alleen maar de energie uit koolhydraten en niet uit vetcellen. Loop je s'ochtends voor je eerste maaltijd dan hoeven deze koolhydraten niet eerst te worden verbrand. Dat is dus een stuk efficienter.

Nee, het draait uiteindelijk om de hoeveelheid kcal, niet of deze kcal nou van vetten of kh komen.

wat denk je dat er bijvoorbeeld gebeurt met die kh die je niet vebrand hebt wanneer je s'ochtend cardio op lege maag gaat doen?
prc jah....

Het maakt dus geen enkel verschil of je nou 300kcal aan vet in de ochtend of 300kcal aan kh in de middag verbrand met je cardio...

zijn trouwens al meer dan téveel topics over geweest...
zoek bijv maar op 'HIIT' en 'cardio'

Laatst bewerkt:
Niet mee eens

Voordat ik ga slapen heb ik een maaltijd die slechts bestaat uit eiwitten en niet uit koolhydraten.
Ik merk (en vele anderen met mij) dat er veel meer vet wordt aangesproken als energiefactor, wanneer je minder Kcal aan koolhydraten in je lichaam hebt. Dat is toch efficienter dan wanneer je hoofdzakelijk Kcal uit koolhydraten gaat verbranden en minder uit vetcellen.
Ik loop liever 's ochtends een half uur, dan 's middags een uur! :p

Progressie

Ik ben alweer een paar kilootjes zwaarder dan op de foto's. Ik zal over ongeveer 2 maanden weer wat foto's plaatsen. Ik hoop dan boven de 95 kilo te wegen.

Laatst bewerkt:
Voordat ik ga slapen heb ik een maaltijd die slechts bestaat uit eiwitten en niet uit koolhydraten.
Ik merk (en vele anderen met mij) dat er veel meer vet wordt aangesproken als energiefactor, wanneer je minder Kcal aan koolhydraten in je lichaam hebt. Dat is toch efficienter dan wanneer je hoofdzakelijk Kcal uit koolhydraten gaat verbranden en minder uit vetcellen.
Ik loop liever 's ochtends een half uur, dan 's middags een uur!
Kcal = kcal. Jij wilt zeggen dat als je 's ochtends cardio doet voor je ontbijt dat je dan meer kcal verbrand dan waneer je het doet nadat je gegeten hebt? De hoeveelheid energie die je lichaam nodig heeft voor dat stukje cardio blijft even groot en zal dus evenveel kcal verbranden. Onafhankelijk of jij daarvoor een beetje gegeten hebt of niet. Of jij die KH nou voor of ver na je training eet, het blijven kcal.

Laatst bewerkt:
euh

Ik heb geen zin in discussie. :o

Begrijp ik. 't Is al vaak genoeg gediscuseerd en dit gaat over jouw foto's. Ik had je al een compliment gegeven he?

hmmm he vincent ik sprak guus vandaag nog, hij zei wel dat je vroeger al wel had getraind enz..
Ook wel oke enz maar ja ... ik weet niet precies...

Volgens hem was je wel een goede kerel...

Ik ben het volkomen met hengelo eens het maakt wel degelijk uit voor je vetverbranding of je een hoge of lage glycogeen spiegel hebt. We hebben het over vetverbranding..daar doen we toch allemaal cardio voor?..

D.W.

Je zal in eerste instantie dan de kh als energie aanwenden, maar vergeet niet dat het om het totale verbruik op een dag gaat. Stel ik verbruik 3000 cals op een dag, ik eet 2000 cals aan koolhydraten, in jullie theorie verlies ik geen vet? Vergeet ook niet dat na je cardio je metabolisme nog uren doorraast. Het is denk ik een wellus-nietes verhaal waar ieder een andere mening op na houdt. Doe wat voor jou werkt :) Je ziet er overigens super uit bro :)

In jullie theorie zou het zelfs zo zijn dat als je 's ochtends een uur op nuchtere maag cardio doet, dan boven je verbruik uit komt op die dag, je vet zal verbranden en spier op zou bouwen. Dat zou te mooi om waar te zijn zijn :)

Laatst bewerkt:
Cardio voor je ontbijt zorgt ervoor dat je tijdens deze cardio meer vet verbrandt. Maar wanneer je na deze cardio sessie koolhydraten eet dan verbrand je gedurende de dag minder vet, omdat er op dat moment meer glucose/glycogeen aanwezig is. Deze koolhydraten zou je ook voor je training kunnen eten en dan zou je tijdens je training minder vet en meer glycogeen verbranden. Na deze sessie is er minder glycogeen aanwezig, waardoor je meer vet gaat verbranden. Het uiteindelijke resultaat is gelijk.
Om het meeste vet te verbranden zou je eigenlijk helemaal geen koolhydraten moeten eten. Alleen zegt het verbranden van vet ook nog heel weinig, omdat je meer moet verbranden dan je binnekrijgt. Dus wanneer jij geen koolhydraten eet, maar wel veel vet dan kun je nog vet winnen. Je eet immers meer kcal. dan je verbrandt. Uiteindelijk draait het toch om calorieen en cardio kun je in principe op elk moment van de dag doen.

Je kunt je lichaam helaas niet voor de gek houden door cardio voor je ontbijt. Pas wanneer je echt het hardnekkige vet moet zien kwijt te raken, dan kan het misschien voordeel hebben, maar dat heeft meer met de invoeld van insuline te maken.

burn zei:
Cardio voor je ontbijt zorgt ervoor dat je tijdens deze cardio meer vet verbrandt. Maar wanneer je na deze cardio sessie koolhydraten eet dan verbrand je gedurende de dag minder vet, omdat er op dat moment meer glucose/glycogeen aanwezig is. Deze koolhydraten zou je ook voor je training kunnen eten en dan zou je tijdens je training minder vet en meer glycogeen verbranden. Na deze sessie is er minder glycogeen aanwezig, waardoor je meer vet gaat verbranden. Het uiteindelijke resultaat is gelijk.
Om het meeste vet te verbranden zou je eigenlijk helemaal geen koolhydraten moeten eten. Alleen zegt het verbranden van vet ook nog heel weinig, omdat je meer moet verbranden dan je binnekrijgt. Dus wanneer jij geen koolhydraten eet, maar wel veel vet dan kun je nog vet winnen. Je eet immers meer kcal. dan je verbrandt. Uiteindelijk draait het toch om calorieen en cardio kun je in principe op elk moment van de dag doen.

Je kunt je lichaam helaas niet voor de gek houden door cardio voor je ontbijt. Pas wanneer je echt het hardnekkige vet moet zien kwijt te raken, dan kan het misschien voordeel hebben, maar dat heeft meer met de invoeld van insuline te maken.

precies :)

Ik ben van mening dat het tijdstip een rol speelt, maar dat het wel overschat is. Ook het tempo van de cardio bepaald de ratio koolhydraten/vetten die wordt verbrand. Je kan beter langzaam wandelen zodat het verbruik van koolhydraten minimaal is en het verbruik van vetten optimaal. Ik vind het te simpel om te zeggen dat alles van calorieën afhangt, je lichaam zal pas de neiging hebben om vetreserves aan te spreken als jij de juiste situatie creëerd.

Er zijn mensen die een dieet volgen waarbij ze veel te weinig eten en toch amper afvallen. (lichaam gaat in "spaarstand") In plaats daarvan moeten ze bijna evenveel eten als ze verbranden per dag, maar wel met de juiste keuze van voeding en juiste tijdstip van cardio.

admin zei:
Je kan beter langzaam wandelen zodat het verbruik van koolhydraten minimaal is en het verbruik van vetten optimaal.

Ik ben het met je eens, maar het bovenstaande klopt theoretisch wel, maar toch kan je beter 30 minuten keihard er tegenaan dan 30 minuten wandelen. Je verbrandt met wandelen wel procentueel gezien meer vetten dan carbs, maar het totale aantal kcal dat je verbrandt met de hogere intensiteit is veel hoger, dus ook het totale aantal verbrande vet kcals..

D.W.

Ja het is persoonlijk, ik zie zelf niet het nut van snel te willen afvallen (snel veel calorieën verbranden). Je kan in 1 maand 10 kilo afvallen of je kan in 2 maand hetzelfde doen, ik kies dan altijd voor het laatste.

Terug
Naar boven