AndroidHealthClinic

Nieuw schematje

Bezoekers in dit topic

Hoe weet ik dan wanner een oefening effectief is? Want ik wil wel wat stabilteit en flexibiliteit in behouden en niet gewoon gewichten drukken (zoals de bicepscurls die er nu wel inzitten)

Hoe meer gewrichtspunten betrokken zijn bij een oefening, hoe beter. Denk dus aan squats, deadlifts, benchpress, overhead press, barbell row, pullups, etc.

Voor flexibiliteit zul je moeten stretchen.
Met stabiliteit weet ik niet wat je bedoelt. Je belast je core met dergelijke oefeningen in ieder geval voldoende om die sterk te krijgen.
 
Ja dat is wel geval hoor, mn vorige schema deed ik in de laatste weken op automatische piloot bij wijze van spreken. Ik deed dan meer gewicht of meer reps...
 
Stabiliteit is id bv voor de core, daarom de dumbbell press op een bal (en je gat omhoog houden) of bv de srabilteit vd benen dmv kettlebeltswings ed...
Ik ben er zeker van dat jullie enorm sterk zijn, maar sommigen moeite hebben om bv die bal onder je schouders/nek te houden, en je gat omhoog en dan nog es db pressen... je schommelt gewoon om. Dat bedoel ik met stabiliteit...
 
maar sommigen moeite hebben om bv die bal onder je schouders/nek te houden, en je gat omhoog en dan nog es db pressen... je schommelt gewoon om. Dat bedoel ik met stabiliteit...
.

Sommige leden zijn inderdaad sterk omdat je door sterker worden gespierder wordt.
Ik zie het nut van een goede stabiliteit hebben met een bal onder je nek leggen en je reet omhoog drukken en dan nog eens gaan DB Pressen niet.

Wil je stabiliteit doe die oefeningen er dan naast.
Met DB Presses creeër je óf een gevaarlijke situatie, of doe je het met dusdanig weinig gewicht dat het alsnog voor niks is.

Maargoed, als je het advies niet aanneemt. Doe lekker je ding.
 
En wat denk je dat beter is voor je balans:
- wiebelen op zo'n bal
- 150 kg squatten
 
Ik neem jullie adviezen zeker aan, daarom dat ik het hier neerschrijf...
Idd in squaten zit ook stabiliteit, deed ik in mn vorig schema, en ook oefeningen in squathouding, zodat je sneller uit balans getrokken/geduwd word.
Squatten is voor de benen, mn bal voor de core.
Maar idd, misschien kan ik zo minder kilos pressen als op een bankje, zo had ik het nog niet bekeken. En dit is ook duidelijke taal Vala, dank daarvoor!
 
Lees jezelf eens in, en je zult vast zien waarom men dit allemaal zegt :)
Heb het idee dat je er wel voor open staat, als je dat hier laat zien ga je ook veel meer geholpen worden!
Hoewel dit al de belangrijkste hulp is die je kunt krijgen.
 
Is het niet slecht voor de gewrichten als ik ineens100-150kg ga squattten in 5 reps? Ik heb nu al krakende knieen hehe...

Ga ik zeker doen rrfnck. Want ik wil het goed doen.
Ik heb alleen meer aan een duidelijk antwoord met hoe en waarom als met gewoon 'slecht' of 'modeverschijnsel' of me wat 'uitlachen'. Het zal wel goed bedoelt zijn, maar verder kom ik niet mee... en jullie mogen ook eens lachen hoor, ik kan er wel tegen hoor, daar niet van :)
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Hehe, was ik mss beter gaan voetballen :-D
 
Is het niet slecht voor de gewrichten als ik ineens100-150kg ga squattten in 5 reps? Ik heb nu al krakende knieen hehe...

Ga ik zeker doen rrfnck. Want ik wil het goed doen.
Ik heb alleen meer aan een duidelijk antwoord met hoe en waarom als met gewoon 'slecht' of 'modeverschijnsel' of me wat 'uitlachen'. Het zal wel goed bedoelt zijn, maar verder kom ik niet mee... en jullie mogen ook eens lachen hoor, ik kan er wel tegen hoor, daar niet van :)

150 kg squat dan kunnen ze je komen halen met de ambulance.
 
Is het niet slecht voor de gewrichten als ik ineens100-150kg ga squattten in 5 reps? Ik heb nu al krakende knieen hehe...

Ga ik zeker doen rrfnck. Want ik wil het goed doen.
Ik heb alleen meer aan een duidelijk antwoord met hoe en waarom als met gewoon 'slecht' of 'modeverschijnsel' of me wat 'uitlachen'. Het zal wel goed bedoelt zijn, maar verder kom ik niet mee... en jullie mogen ook eens lachen hoor, ik kan er wel tegen hoor, daar niet van :)

Waarom zou je een minder effectieve training willen doen op zo een bal? Je wil express minder gains maken mss?

En dat meer stabiliteits verhaal is ook maar lulkoek. sorry hoor :)
 
Hoe weet ik dan wanner een oefening effectief is?
Dat weet je door goed op te letten wat je wordt verteld en de oefening weken/maanden/jaren consequent te blijven doen. Onzin op een bosuball of een dergelijk onding hoort daar niet bij.
 
Is het niet slecht voor de gewrichten als ik ineens100-150kg ga squattten in 5 reps? Ik heb nu al krakende knieen hehe...

Ga ik zeker doen rrfnck. Want ik wil het goed doen.
Ik heb alleen meer aan een duidelijk antwoord met hoe en waarom als met gewoon 'slecht' of 'modeverschijnsel' of me wat 'uitlachen'. Het zal wel goed bedoelt zijn, maar verder kom ik niet mee... en jullie mogen ook eens lachen hoor, ik kan er wel tegen hoor, daar niet van :)

Met zo'n instelling pas je wss op het forum ;)

Anyways: 5x100-150 squat is natuurlijk niet iets dat je nu of volgende week kunt gaan doen. Je moet het rustig opbouwen. In de eerste link van RFFNCK kom je terecht in een topic waar veel basis staat uitgelegd en ook veel schema's die geschikt zijn voor mensen die net beginnen met krachtsport.

Overigens is de squat weliswaar een beenoefening, maar je core speelt een zeer belangrijke rol. Je hebt die stang immers op je rug en die rug wordt, jawel, gestabiliseerd door je core. Hetzelfde geldt voor deadlift, overhead press of barbell rows. Dat is ook één van de redenen waarom we die oefeningen aanraden.
 
Bedankt voor de intressante uitleg ivm squat pren. Weer iets bijgeleerd :)
Kom net vd training en heb het er even met de coach over gehad. Hij zei dat we ernaar toe aant werken zijn om zulke zware oefeningen te kunnen doen. Doordat ik zo stijf als een plank was, krakende gewrichten en 'stressknobbels' in iedere spier had, moest ik eerst terug in beweging komen, sterk worden, mn lichaam zich stap voor stap laten aanpassen, mn lichaam terug leren kennen, terug een goede houding aanleren (zodat ik de oefeningen ook correct doe), enz enzo om kwetsuren en overbelasting te vermijden...
Eerst leren wandelen en dan leren lopen zei hij.

Alleszins ga ik die hele lectuur die jullie me bezorgd hebben nog eens grondig doornemen en me wat in de oefeningen verdiepen...
 
  • Like
Waarderingen: Pren
Bedankt voor de intressante uitleg ivm squat pren. Weer iets bijgeleerd :)
Kom net vd training en heb het er even met de coach over gehad. Hij zei dat we ernaar toe aant werken zijn om zulke zware oefeningen te kunnen doen. Doordat ik zo stijf als een plank was, krakende gewrichten en 'stressknobbels' in iedere spier had, moest ik eerst terug in beweging komen, sterk worden, mn lichaam zich stap voor stap laten aanpassen, mn lichaam terug leren kennen, terug een goede houding aanleren (zodat ik de oefeningen ook correct doe), enz enzo om kwetsuren en overbelasting te vermijden...
Eerst leren wandelen en dan leren lopen zei hij.

Alleszins ga ik die hele lectuur die jullie me bezorgd hebben nog eens grondig doornemen en me wat in de oefeningen verdiepen...
Ja, dat is mooi. Sinds wanneer zijn squats met een lege bar zware oefeningen geworden? Een hap onzin verkoopt die vent, ik hoop niet dat je hem daar ook nog voor betaald.....
 
Ik ben het eens met starx. Je moet met een lege stang beginnen. Dan kun je dus juist goed aan je techniek werken, omdat het gewicht nog niet zwaar is. Je kunt bijv. nu wel legpresses doen, maar dat helpt je niet om de squat als beweging onder de knie te krijgen. Gewoon met lege stang beginnen, is het dus het advies :)
 
Ja, dat is mooi. Sinds wanneer zijn squats met een lege bar zware oefeningen geworden? Een hap onzin verkoopt die vent, ik hoop niet dat je hem daar ook nog voor betaald.....

True, squat heeft gewoon wat meer uitlegen begeleiding/coaching nodig dan de andere oefeningen. Daar heeft de trainer waarschijnlijk geen tijd/zin in.
De fuck zijn stressknobbels in iedere spier nou weer dan, maximaal broscience.
 
Bedankt voor de intressante uitleg ivm squat pren. Weer iets bijgeleerd :)
Kom net vd training en heb het er even met de coach over gehad. Hij zei dat we ernaar toe aant werken zijn om zulke zware oefeningen te kunnen doen. Doordat ik zo stijf als een plank was, krakende gewrichten en 'stressknobbels' in iedere spier had, moest ik eerst terug in beweging komen, sterk worden, mn lichaam zich stap voor stap laten aanpassen, mn lichaam terug leren kennen, terug een goede houding aanleren (zodat ik de oefeningen ook correct doe), enz enzo om kwetsuren en overbelasting te vermijden...
Eerst leren wandelen en dan leren lopen zei hij.

Alleszins ga ik die hele lectuur die jullie me bezorgd hebben nog eens grondig doornemen en me wat in de oefeningen verdiepen...

En dat moet dan met zo een onzin als oefengen op een bal.

Verkoopt een hoop onzin.

Wil je leren squaten dan zal je moeten squaten,moeilijker moet het allemaal niet.
 
True, squat heeft gewoon wat meer uitlegen begeleiding/coaching nodig dan de andere oefeningen. Daar heeft de trainer waarschijnlijk geen tijd/zin in.
De fuck zijn stressknobbels in iedere spier nou weer dan, maximaal broscience.

Triggerpoints zal hij bedoelen.
 
Back
Naar boven