Fitness Seller

Nieuw schematje

Triggerpoints zal hij bedoelen.
Ah, dat zal hij bedoelen inderdaad. Denk niet dat OP in elke spier knopen heeft zitten.
Zelfs als dat zo zou zijn zou empty bar squats dat echt niet verergeren.

Al ben ik zelf wel skeptisch in dat hele myofascial trigger points/knots gebeuren..

Ah, dat zal hij bedoelen inderdaad. Denk niet dat OP in elke spier knopen heeft zitten.
Zelfs als dat zo zou zijn zou empty bar squats dat echt niet verergeren.

Al ben ik zelf wel skeptisch in dat hele myofascial trigger points/knots gebeuren..

ik niet :) i believe they are real :)

• Topic Starter Topic Starter
Stressknobbels bedoel ik een onbalans on de spieren, zou dat kunnen? Als je bv met je armen zwaait, dat je schouders kraken/knakken. Of je rug kraakt als je naar achter draait met je romp... vroeger 'kraakten' ze die eruit, maar dat doen ze niet meervzo graag.
Squaten heb ik wel al gedaan in mn vorige reeks, maar dan met kettlebelts, waarom ze er nu niet meer bijzitten weet ik ook niet.
De kerel is een gediplomeerd kinesist dus hij zal wel weten wat hij doet, maar is idd mss te weinig gefocust op het echte krachtgebeuren en teveel op het "bewegen"

Stressknobbels bedoel ik een onbalans on de spieren, zou dat kunnen? Als je bv met je armen zwaait, dat je schouders kraken/knakken. Of je rug kraakt als je naar achter draait met je romp...
Squaten heb ik wel al gedaan in mn vorige reeks, maar dan met kettlebelts, waarom ze er nu niet meer bijzitten weet ik ook niet.
De kerel is een gediplomeerd kinesist dus hij zal wel weten wat hij doet, maar is idd mss te weinig gefocust op het echte krachtgebeuren en teveel op het "bewegen"

Wie kraakt er nu niet eens. ben vaak bij kinesisten geweest(sportfysios). Daar kwam toch andere praat uit.

Stressknobbels bedoel ik een onbalans on de spieren, zou dat kunnen? Als je bv met je armen zwaait, dat je schouders kraken/knakken. Of je rug kraakt als je naar achter draait met je romp... vroeger 'kraakten' ze die eruit, maar dat doen ze niet meervzo graag.
Op een bosubal balanceren gaat je spieren echt niet in "balans" brengen. Iedereen die traint kraakt wel eens en heeft wel eens een pijntje. Dat het een kinesist is betekend niet automatisch dat ie verstand heeft van trainen helaas.

Op een bosubal balanceren gaat je spieren echt niet in "balans" brengen. Iedereen die traint kraakt wel eens en heeft wel eens een pijntje. Dat het een kinesist is betekend niet automatisch dat ie verstand heeft van trainen helaas.

Vandaar dat ik liever bij een goede sportfysio ga.

In balans brengen van de spieren klinkt me eerder als hippie shit.

Je traint je core meer dan je denkt met de compound oefeningen zoals squat en DL... juist met die compounds ben je voor een goede vorm verplicht ook je core goed aan te spannen. Reken maar dat dat meer effect heeft dan oefeningen op een bal.

Ik heb ivm een nekhernia wel veel oefeningen gedaan op een swiss ball.. stabiliteit van bepaalde nek en rugspieren. Maar om te zeggen dat dat je core goed traint... niet bepaald...

Kraken doet iedereen wel op een bepaalde plek....

Ga gewoon hard en zwaar trainen. Dat zal je meer opleveren.

Hard en zwaar trainen deed ik al, maar blijkbaar verkeerd...
Ik heb alles eens deftig doorlezen en voel idd wel een beetje aan waar het fout liep/loopt en ik hoop dat ik weer iets meer over bijgeleerd heb.
Als ik het goed begrepen heb, zit het geheim van krachttraining in de progressive overload, en dit is iedere training of meer gewicht, of meer reps, of meer sets te doen.
Ook heb ik begrepen dat vrije gewichten beter zijn als machines, omdat je deze zelf 'in evenwicht' moet houden (met je CORE, LOL)
Hoe zit het dan met bodyweight oefeningen?
Ook zou in een schema de 'big 5' oefeningen moeten zitten (squat, deathlift, benchpress, pull-up/chin-up en military press), dit omdat het compound is en ik zo 3-4 spiergroepen tegelijk aan het werk zet.

Is het dat zo een beetje, of zijn er nog belangrijke richtlijnen?

Als ik het goed begrepen heb, zit het geheim van krachttraining in de progressive overload, en dit is iedere training of meer gewicht, of meer reps, of meer sets te doen.
Dit is inderdaad aan de orde als je in je beginnersfase zit. Als intermediate gaat het je niet meer lukken om in dat tempo progressie te maken.

Ook heb ik begrepen dat vrije gewichten beter zijn als machines, omdat je deze zelf 'in evenwicht' moet houden (met je CORE, LOL)
Dat klopt. Al zijn niet alle machines persé slecht. Maar de basis zouden altijd losse gewichten moeten zijn.

Hoe zit het dan met bodyweight oefeningen?
Als je sterk genoeg bent om BW pushups of chinups te doen kan je die zelfs dagelijks doen, buiten je gewone trainingen om. Uiteraard wel goed gedoseerd.

Is het dat zo een beetje, of zijn er nog belangrijke richtlijnen?
Vooral niet zelf gaan lopen rommelen, kies een bestaand schema en volg dat.

Plan is idd om met de stronglift 5x5 te beginnen.

Als ik je goed begrijp heeft het wel zin om thuis dus dagelijks pushups ed te doen? Ook in combinatie met het stronglift schema?
Ik zal niet aan de intermediatefase komen, denk ik. Bedoeling is om 5 a 10 kilo bij te komen en daarna dat proberen aan te houden. (Tenzij de schwarzeneggerbacterie me in tussentijd te pakken krijgt lol)

In principe hoef je naast de 5X5 niks te doen. Met de 5 compound oefeningen pak je het hele lichaam. Met de combinatie van goed eten, rusten en de 5X5 kan je een heel eind komen

Plan is idd om met de stronglift 5x5 te beginnen.

Als ik je goed begrijp heeft het wel zin om thuis dus dagelijks pushups ed te doen? Ook in combinatie met het stronglift schema?
Ik zal niet aan de intermediatefase komen, denk ik. Bedoeling is om 5 a 10 kilo bij te komen en daarna dat proberen aan te houden. (Tenzij de schwarzeneggerbacterie me in tussentijd te pakken krijgt lol)
Ik zou het in het begin zoals @Vissertje1980 zegt gewoon lekker 3x per week bij de compounds houden en kracht, massa en werkcapaciteit bouwen. Na een tijdje kan je wel BW oefeningen gaan toevoegen, meer info hier: The Greyskull Methods- A Primer

Ok. Dan ga ik in het begin enkel het schema doen en zien hoe het verloopt.
Eten zou nu eindelijk goed moeten zitten, ik eet zo'n 3500ckal gezonde voeding, geen cheatmeals, en als de medicijnen hun werk doen zou ik er nu ook eindelijk van moeten aankomen (zie ander topic)

Ook had ik nog een vraagje ivm bulken/cutten. Ik begrijp hieraan niet waarom men extra kilo's (vet) wil bijkomen om ze daarna weer eraf te trainen. Is het niet simpeler om gelijk enkel aan spieropbouw te doen door net voldoende te eten, voldoende eiwitten, en de spieren op te trainen? Of is dit mss te moeilijk (risico van te weinig te eten)

De greyskull had ik ook helemaal doorgenomen, ik vond het nogal ingewikkeld.... ofwel is de stronglift gewoon zo simpel :D 5 oefeningen, 2 schemas iedere training afwisselen en iedere keer meer gewicht...
Bijkomend vraagje stronglifts: kom ik op deze manier niet te snel aan mn maximungewicht? Ik ben nogal een klein en tenger mannetje... lol

De greyskull had ik ook helemaal doorgenomen, ik vond het nogal ingewikkeld.... ofwel is de stronglift gewoon zo simpel :D

Greyskull is feitelijk niet heel anders dan 5x5 in de basis, het is net als de 5x5 ook gebaseerd op compound oefeningen met daarbij een lineaire verhoging van de gewichten waarmee je oefent. 5X5 gaat uit van een iets snellere verhoging op alle oefeningen (2.5Kg per training) en greyskull gaat bij het bovenlichaam uit van 1Kg verhoging per training.

Daarom vind ik persoonlijk SL5x5 heel mooi om mee te beginnen, na verloop van tijd zul je merken dat voor het bovenlichaam de verhogingen van 2.5 te veel worden en dan kan je overstappen naar GS. Dat is ook hoe ik het heb gedaan, ik ben nu een maandje bezig met GS nadat ik de trainingen van SL te lang vond gaan duren met de steeds langer wordende pauzes tussen de sets. Mij bevalt het tot dusver erg goed. Als ik merk dat ik met GS ook tegen m'n limieten loop en dus weet waar ik ongeveer sta qua kracht dan ga ik kijken voor een ander soort schema wat meer op hypertrophy is gericht. Maar dan heb je dus wel het voordeel dat je met de voorgaande manieren van training een mooie basis hebt opgebouwd qua kracht in eigenlijk het hele lichaam waardoor je naar mijn mening veel meer uit de oefeningen kan halen.

Dit is slechts hoe ik het zie hoor, of het daadwerkelijk zo zit kan ik niet mer zekerheid zeggen maar mijn gevoel zegt dat ik redelijk dicht bij de waarheid zit qua gedacht :o

Bedankt voor je uitleg.
Dus al ik het goed begrijp, als ik aan mn limiet kom, een stapje terug nemen qua gewicht en dan langzaam terug verhogen (1kg/training)

Bij SL moet je meerdere trainingen proberen zonder verhoging voordat je terug moet in gewicht en bij GS ga je bij een fail 10% terug in gewicht en dan weer opbouwen.

Ok bedankt.

Terug
Naar boven