AndroidHealthClinic

Nieuwe hardeschijf - hulp nodig!

Sata II hdd's zijn backwards compatible met Sata I. Dus nieuw mobo kopen heeft geen nut. Je zult alleen 300 mb/s halen ipv 150. Maar in de praktijk merk je er weinig van.

Als je via sata aansluit en je hebt de stroom ook aangesloten. Moet je gewoon even in de bios kijken of Sata enabled is (heb je gedaan las ik) en evne kijken of de hdd wordt herkend.

Daarna wanneer je in windows bent, moet je je hdd wel partitioneren en formatteren voor dat je een station hebt in deze computer.

Laatst bewerkt:
heb hetzelfde probleem. Net een HDD van Seagate (Barracuda 7200.7, 160 Gb) gekocht, en die wordt ook niet herkend. Heeft iemand een FAQ-site voor dit soort problemen? De site van Seagate helpt ook niet: die geeft voor dit serienummer een handleiding die niet klopt met wat ik in mijn PC heb! Er zitten volgende de handleiding allerlei stekkers aan, die ik helemaal niet heb. De handleiding gaat uit van ATA i/o connecties, maar ik heb gewoon IDE-connecties.

Wel 1 vraag: is mijn computer niet gewoon te oudbakken? Volgens het BIOS kan hij tot UDMA-6, maar misschien is dat voor mijn nieuwe HDD te weinig?

(P)ATA = IDE. Als je alleen de hdd aangesloten hebt op de IDE kabel: master of single driver instellen.

Als je 2 hebt: een master en de andere slave.

Zorg ervoor dat de IDE en stroomkabel is aangesloten en de jumpers goed staan. Dan kun je in de bios je hdd's al zien (waarschijnlijk al in het POST-scherm (waar je ook je processor en geheugen ziet)).

Eenmaal in windows de hdd partitioneren / formatteren naar FAT32 of NTFS en je kunt aan de slag.

zou leuk zijn: Jij per ongeluk IDE, ik per ongeluk SATA... Ruilen? :D

Dat kan niet, als je een IDE kabel in de hdd stopt is het ten alle tijden een PATA en geen SATA. Zelfde verhaal andersom.

Voor een SATA schijf heb je ook geen gek*t met Master/slave jumpers omdat de SATA kabels maar voor 1 hdd is.

• Topic Starter Topic Starter
Sata II hdd's zijn backwards compatible met Sata I. Dus nieuw mobo kopen heeft geen nut. Je zult alleen 300 mb/s halen ipv 150. Maar in de praktijk merk je er weinig van.

Als je via sata aansluit en je hebt de stroom ook aangesloten. Moet je gewoon even in de bios kijken of Sata enabled is (heb je gedaan las ik) en evne kijken of de hdd wordt herkend.

Daarna wanneer je in windows bent, moet je je hdd wel partitioneren en formatteren voor dat je een station hebt in deze computer.

Mijn hardeschijf wordt gewoon niet herkend het is echt heel vreemd, ik hoor em ook niet echt draaien, zoals die andere sata van mij, hij geeft ook aan dat ik geen hardeschijf heb.

Als ik de windows installatie doe, en ik laad mijn sata drivers, komt een tijdje daarna te staan dat hij geen vasteschijf station kan vinden.

Ik heb misschien nog 1 oplossing, ik probeer andere sata drivers ofzo voor sata II ? ( want die ik nu gebruik zijn nog voor die andere ) kan dat misschien dat ik andere sata drivers nodig heb en dan alles herkend wordt? ??? :D

-@DJ
Ziet uw BIOS uw harde schijf ook totaal niet???

Normaal gezien zouden beiden BIOSen toch iet moeten zien.

Nee, mijn BIOS herkent niet eens DAT er een schijf aan hangt... dus in het POST scherm zie ik mn oude Master wel, maar geen primarie of secundaire slave. En ja, het bridge-blokje zit goed. (nu al 100x gecheckt voor de zekerheid. :) ). Als ik mn oude schijf er helemaal af haal, en ik bridge de nieuwe als Master, dan herkent BIOS helemaal niets en vraagt hij om een opstart-diskette. :(

@superknurft Sluit de schijf eens aan in een andere computer. probeer een ander SATA poort? En probeer eens te kijken of je een boot CD kan bemachtigen met partition magic. Dan kun je ook direct zien of de hdd is aangesloten. Je kan t dan ook partitioneren en formatteren.

Je hebt dus wel de power aangesloten neem ik aan? dus 1 kabel voor data en 1 kabel voor stroom.

@DJ_Phreak: staan je jumpersettings helemaal goed? Dus 1 op slave ander op master? Probeer anders eens de hdd alleen op 1 kabel aan te sluiten.

Op je master moet je jumper ook goed staan he? Het kan zijn dat ie op Master staat (Single drive), misschien dat je hem op Master (slave present) kan zetten?

Als je je nieuwe schijf als stand alone aansluit als master op de kabel, moet je de bios IN gaan en kijken of je de hdd kan laten detecteren.

• Topic Starter Topic Starter
@superknurft Sluit de schijf eens aan in een andere computer. probeer een ander SATA poort? En probeer eens te kijken of je een boot CD kan bemachtigen met partition magic. Dan kun je ook direct zien of de hdd is aangesloten. Je kan t dan ook partitioneren en formatteren.

Je hebt dus wel de power aangesloten neem ik aan? dus 1 kabel voor data en 1 kabel voor stroom.

@DJ_Phreak: staan je jumpersettings helemaal goed? Dus 1 op slave ander op master? Probeer anders eens de hdd alleen op 1 kabel aan te sluiten.

Op je master moet je jumper ook goed staan he? Het kan zijn dat ie op Master staat (Single drive), misschien dat je hem op Master (slave present) kan zetten?

Als je je nieuwe schijf als stand alone aansluit als master op de kabel, moet je de bios IN gaan en kijken of je de hdd kan laten detecteren.

Ik heb andere poort ookal geprobeerd, en het is dus me enige hardeschijf die nieuwe, als ik me oude erbij doe ziet hij die ook niet meer heel vreemd. :(

BIOS update? Setup defaults laden? Andere kabels proberen?

de website van je moederbord fabrikant je moederbord opzoeken en daar bij het onderdeel 'downloads' de nieuwste bios downloaden.

Vaak zit er een flash manual of utility bij.

Terug
Naar boven