XXL Nutrition

Breaking News Nieuwe verkiezingen in Nederland!

Ja 0,7% klinkt leuk, maar je kan het ook zien als 25% van de kosten waar we nu allemaal kei hard voor moeten knallen em bezuinigen om het bij elkaar te krijgen. Je kan het ook zien als 5x de kosten die we eventueel besparen door studenten in NL geen beurs meer te geven en diep in de schulden te werken. Je kan er in NL ook een heeeele hoop mensen mee helpen in de zorg and what not. Denk je dat we dat geld niet kunnen gebruiken. Het is helemaal geen simpele 0,7%. Na aftrek van al onze kosten is het een flink aandeel van ons besteedbaar inkomen. En waar voor? Om iemand van een hongersdood te redden waardoor en ander geen eten meer heeft? Om iemand met aids zijn leven nog 20 jaar te rekken terwijl je weet dat er daardoor iemand anders die gezond is niet meer kan eten? Denk je nou echt dat dat continent er mee gered is door levens te rekken en sparen terwijl er een chronisch voedseltekort is voor die mensen daar?

Ik mag jou echt heel graag.

Vraag jezelf eens af. Maakt het eigenlijk uit of je nou hard werkt voor je geld of niet, ten opzichte van het "weggeven" van geld aan derde wereld landen? Naar mijn mening niet, want het is per definitie een subjectief criterium.

Kijk daarnaast eens objectief naar ontwikkelingshulp. Waarom zouden wij daar geld in moeten pompen? Ter ontwikkeling van die landen? Om zo die bevolking artificieel in leven te houden (vele landen in Afrika zijn niet-zelfdragend wat voedsel betreft)? Sterker nog, wat zou ons ertoe moeten bewegen om er uberhaupt 1 cent naar toe te sturen? Wij leven in een kapitalistische samenleving, waar je ontwikkelingshulp e.d. als economische beslissing niet kan verantwoorden (de ROI is namelijk nagenoeg 0%).

Als een persoon zélf graag "wil helpen" dan is dat zijn goed recht! Kan hij toch prima zijn centjes sturen naar die betreffende landen? Nu is het zo dat de politiek zogenaamd handelt vanuit het geaggregeerde van de samenleving, en (ook) daarom (naast IR gerelateerde belangen) geld uitgeeft aan ontwikkeling in het buitenland. Alleen neem je eigenlijk daarmee de keuzemogelijkheid van de burger op zich wég (want ik heb al gesponsord via mijn belastingen) en forceer je vrijgevigheid op diegene die dat niet willen, of niet in dergelijke mate (rijken, of mensen die niks hebben met ontwikkelingshulp).

Dit is eigenlijk een analogie aan Corporate Social Responsibility en agency cost theory. Als een CEO graag wil geven aan zielige kindjes in Kenia, prima, doneer 10% van je salaris aan Unicef. Wat er in de praktijk echter gebeurd is een donatieprogramma vanuit het BEDRIJF aan de zielige kindjes in Kenia "want het bedrijf ziet .. ".

Ik blijf me verbazen over bijna alle media díe de Kunduz coalitie als een soort helden vereren. Linkse media probeert een blije stemming te creëren ? Kijken of men [bevolking ] over een aantal weken nog zo blij is.

Niet alleen links is blij hoor.
Volgens mij plakken de blaadjes van dat regeerakkoord flink aan elkaar van al die keren dat Rutte er zijn zaad over uitgestort heeft.

2/3 vd nederlanders is gewoon heel tevreden met dit akkoord.
Zelfs een groot deel van de PvdA achterban.

Vond het persoonlijk al een verademing dat er eindelijk aktie werd ondernomen.

Dus die blije stemming is toch geherl terecht?

Rutte is inderdaad allang blij dat hij zijn gezicht heeft kunnen redden. Maar dit is meer een akkoord van partijen in moeilijkheden en weinig zetels [cu d66 gl] met de in de kou gelaten partijen vvd en cda. Om een groen rechts akkoord te maken, Europa zou ons niks hebben gedaan en Nl zou niet failliet zijn gegaan. Gezichtsbedrog dus.....allemaal. Tevens is het tot September geldig, tel uit je geloofwaardigheid.

---------- Post toegevoegd Sat 28 Apr 2012 om 11:46 ----------

2/3 vd nederlanders is gewoon heel tevreden met dit akkoord.
Zelfs een groot deel van de PvdA achterban.

Vond het persoonlijk al een verademing dat er eindelijk aktie werd ondernomen.

Dus die blije stemming is toch geherl terecht?

De cijfers zijn geeneens doorberekend alleen men denkt dat het allemaal super is...Dat er actie is ondernomen is geen prestatie opzicht als het akkoord gaar is maar zo wordt helaas. wel bericht

Maar zo was de VS niet begonnen. Het was, zolang men de grondwet nog respecteerde, een goed systeem (hoewel niet perfect want het is dus geworden wat het nu is). Maar het idee van een federale republiek met een eenvoudige grondwet en beperkte democratie heeft de VS ook tot de sterkste economie met een nu zeer hoge levensstandaard gemaakt. (...)

Sterke economie wellicht, maar tegelijkertijd heeft Amerika altijd enorme en schrijnende problemen in eigen land gekend juist ook schandalig voor zo'n rijke grootmacht. Verder hebben en krijgen zij te maken met dezelfde problemen als wij in Europa met onze veel-partijen systemen, ook al zit Amerika nu weer wat in de lift na de eerste klap een aantal jaar geleden en wij niet, maar het lijkt slechts dat de eerste klap voor Europa wat later aankomt.
Inderdaad, de eerste immigranten naar de VS hadden goed gekeken naar de systemen waar zij vandaan kwamen, (zelfs Nederland in die tijd) en samen met een leeg land met mogelijkheden met Europese/westerse moraal, immigranten en vrije handel heeft ze dat lange tijd een bloeiende economie gegeven.
Je hoort het al, ik geef dat twee partijen systeem daar weinig krediet voor.

Ons veel-partijen systeem werkt wanneer een land werkelijk een richting op wil, maar dat is dus bijna nooit het geval en door de totale verdeeldheid gebeurt er niets. Dat is een inherent probleem van een juist goed werkende democratie. Maar democratie beperken..daar zitten nogal wat nadelen aan. De vraag is wat er met onze verdeeldheid gebeurt wanneer de nood werkelijk hoog wordt.

Ja de republikeinen kwaadaardig was simplistisch, het is vooral de (grote) invloed van de Religious Right wat dat betreft. Maar de verscheidene stromingen conservatieven in die partij zijn niet veel beter en zeker in onze of mijn Europese ogen zeer extreem en inderdaad kwaadaardig, kan er niet veel anders van maken.
Obama doet zich links voor ja maar weinig linkse stemmers zijn blij met hem, er is allemaal weinig van terechtgekomen. Wou iets inbrengen tegen het een gevaar voor de vrijheid zijn van Obama maar bedacht me o.a. dat SOPA/PIPA gewoon van de Democraten komt dus daar heb je gelijk in.

Over dat instorten zul je wel gelijk hebben ja. In het groot is het een gelijktrekken met opkomende economieën, en het westen gaat daarbij inleveren. Daarbij moet onze levensstandaard omlaag en onze levensstijl van consumeren groei en vooral heel veel verspillen zal een keer op moeten houden. Jammer genoeg zal dat niet geleidelijk gaan maar met het instorten van economieën door schuld en een hele hoop ellende.

De ontwikkelingshulpsituatie is gewoon klote. Het geld dat we erheen sturen doet op dit moment inderdaad weinig anders dan mensen in leven houden en zorgt voor weinig ontwikkeling. Mensen in arme landen zijn dankzij een soort standaard bedrag van Structurele noodhulp hiervan afhankelijk geworden. Aan de andere kant vind ik mensen die zeggen dat ze het zelf harder nodig hebben dan die Afrikanen echt zielige stakkers met een hele egocentrische blik op de wereld. Ik ben zelf in Afrika geweest en het is ****ed up om te zien dat er kinderen van 8-9jaar zonder ouders daar letterlijk doodgaan van de honger. Mensen die het in Nederland het op dit moment zogenaamd zwaar hebben met een dak boven hun hoofd,voldoende te eten en blijkbaar zat tijd hebben om op dbb te zitten hoeven hun ''lijden'' echt niet te vergelijken met dat van mensen uit Afrika.

Misschien zorgt het geld dan niet voor ontwikkeling in die landen,maar het houd wel mensen in leven. Als je het geld niet meer geeft,dan gaan die mensen heel simpel dood. Het is echt niet zo dat die mensen dan plotseling op hele creatieve manieren aan geld weten te komen.
Mijn oplossing zou dan ook niet zijn om op ontwikkelingshulp te bezuinigen maar de ontwikkelingshulp anders te gebruiken. Zo zou ik graag willlen zien dat er na een ramp geen structurele noodhulp meer wordt gegeven maar er gekeken moet worden naar programmahulp om een land weer overeind te helpen. Ook ben ik tegen het dumpen van grote voedseloverschotten uit bijvoorbeeld Amerika om mensen te voeden. Dit zorgt voor een daling voor de prijs van het voedsel waardoor de prijs die een boer in zo'n land nodig heeft om ervan rond te komen. Ook zou ik het wel zo netjes vinden als Afrikanen hun producten op de Europese markt mogen verkopen zonder dat ze belachelijk hoge importkosten mogen betalen. Een van de mederedenen dat ontwikkelingshulp namelijk zo slecht functioneert is omdat we zelf keihard vals spelen om onze eigen boeren en vissers maar te beschermen. We zouden naar een wereld moeten streven waar iedereen gelijke kansen heeft op een eerlijk bestaan. En daar wil ik best mijn centje aan bijdragen.

Ik had een tijd geleden zelfs gelezen dat geld sturen juist ook tot meer dodelijke slachtoffers kan leiden. Gezien je indirect bijvoorbeeld regimes die geweld tegen de eigen bevolking gebruiken zou kunnen steunen. Geld sturen naar een verrotte situatie leidt alleen maar tot meer verrotting.

Noodhulp is natuurlijk wat anders, maar dat zou dan heel gericht moeten gebeuren, dat je weet waar je geld naartoe gaat, naar de bevolking dus en niet naar de (gewelddadige) machthebbers.

Veel van die voedselpakken komen weer in de handen van de verkeerde mensen die het weer gebruiken om de bevolking te onderdrukken.

http://www.nu.nl/economie/2798532/huishouden-in-2013-vijftien-euro-meer-kwijt.html

'Huishouden in 2013 vijftien euro meer kwijt'

Laatste update: 28 april 2012 14:39 info
AMSTERDAM - De afgesproken verhoging van het hoge btw-tarief gaat een huishouden volgend jaar ongeveer 15 euro per maand kosten.

Het jaar daarna stijgt dat bedrag tot ongeveer 27,50 euro.

http://www.nu.nl/economie/2798414/politiebonden-verwachten-verharding-acties.html

RIJSWIJK - ''Het is haast ondenkbaar dat de acties bij de politie zich niet gaan verharden.'' Dat concluderen de politiebonden na het begrotingsakkoord dat is gesloten.

http://www.nu.nl/geldzaken/2798408/btw-met-21-procent-recordniveau.html

De btw heeft zich de afgelopen 15 jaar ontwikkeld tot de grootste melkkoe van de overheid. In totaal betalen de consumenten met hun aankopen 43 miljard euro belasting. Dat is bijna een derde van alle belastinginkomsten van het Rijk.

Laatst bewerkt:
http://www.volkskrant.nl/vk/nl/1063...ussel-versoepelt-mogelijk-3-procentseis.dhtml

Maar mogelijk is al die Haagse ijver en haast onnodig geweest: de kans bestaat dat alle eurolanden meer tijd krijgen om hun begroting op orde te brengen.
In de Brusselse wandelgangen wordt volop gefluisterd dat dit zal gebeuren. Rehn, de man die erover gaat, houdt vooralsnog zijn kaken stijf op elkaar. Hij weet dat nu, één week voor de Franse presidentsverkiezingen, iedere speculatie over het versoepelen van de budgetdiscipline als buigen voor politieke pressie wordt gezien. En dat is een desastreus signaal naar de financiële markten.

Niettemin staat Rehn onder zware druk de harde tekorteis van 3 procent los te laten. In de Tweede Kamer mag een curieuze coalitie de benodigde miljarden bijeen hebben geschraapt, andere landen kunnen (en soms willen) dat niet

Nederland weer het lachertje van Europa ?

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/1063...ussel-versoepelt-mogelijk-3-procentseis.dhtml

Maar mogelijk is al die Haagse ijver en haast onnodig geweest: de kans bestaat dat alle eurolanden meer tijd krijgen om hun begroting op orde te brengen.
In de Brusselse wandelgangen wordt volop gefluisterd dat dit zal gebeuren. Rehn, de man die erover gaat, houdt vooralsnog zijn kaken stijf op elkaar. Hij weet dat nu, één week voor de Franse presidentsverkiezingen, iedere speculatie over het versoepelen van de budgetdiscipline als buigen voor politieke pressie wordt gezien. En dat is een desastreus signaal naar de financiële markten.

Niettemin staat Rehn onder zware druk de harde tekorteis van 3 procent los te laten. In de Tweede Kamer mag een curieuze coalitie de benodigde miljarden bijeen hebben geschraapt, andere landen kunnen (en soms willen) dat niet

Nederland weer het lachertje van Europa ?

Lachwekkend

kan DBB geen politieke partij opzetten die het even gaan fixxen daaro? Gewoon in de trainingsbroeken en tanktops vergaderen met die politieke eikels denk dat er dan wel snel een akkoord kan zijn alks de dbb partij gaat flexxen :)

kan DBB geen politieke partij opzetten die het even gaan fixxen daaro? Gewoon in de trainingsbroeken en tanktops vergaderen met die politieke eikels denk dat er dan wel snel een akkoord kan zijn alks de dbb partij gaat flexxen :)

Zeg dan niks.....

Zeiken over zorgkosten en btw-verhogingen, maar half Nederland loopt wel rond met van die dure k*ttelefoontjes met abbo's van 50 euro per maand.

Zeiken over zorgkosten en btw-verhogingen, maar half Nederland loopt wel rond met van die dure k*ttelefoontjes met abbo's van 50 euro per maand.

nou, precies!
Elke puber die ik ken heeft zo'n duur ding. En meestal niet zelf gekocht maar gekregen van Pa en Ma. Dat geld hebben Pa en Ma dan toch blijkbaar wel............

Terug
Naar boven