XXL Nutrition

Nitwit's log

• Topic Starter Topic Starter
  • #1.343
Even copie/past, een theorie: jullie visie?

"Hoe kijk jij naar het idee dat mensen met relatief veel fast twitch weefsel moeizamer hun vetreserves aanspreken?
En dat dus mensen met veel slowtwitch weefsel dat wel veel sneller doen. Ik kan niet hoog in mijn vet % gaan zitten qua eten, dat merk ik bijna dezelfde week nog bijwijzevan. (negatief) Daar uit zou je dus kunnen concluderen (dat en snelle toename van kracht) dat ik veel fast twitch weefsel bezit?"

Shoot!

Ken de theorie erachter niet, maar het spreekt me wel aan. Ik ben nu 6 maanden strikt aan het bodybuilden. En dan bedoel ik hard en zwaar trainen plus een goed voedingsschema.
In totaal zit ik nu 2,5 jaar aan de gewichten, ik ben een late starter. Ik heb intussen 12 cm buikomvang verloren en vele kilo's spiermassa gewonnen. En zichtbaar ook, dus niet alleen maar in mijn mind. :p

Ik ben al dat vet op mijn lijf zat, heb nog steeds een buikje. Ben nu gaan switchen met mijn voeding. Meer richting cutten en 45/35/20 verhouding.
En ja soms ook gewoon een zwak moment. En dan komt het verhaal van jou hier wel dubbel hard aan. Heb dan het idee dat ik 2 of 3 weken strikte voeding in een avond naar de klote heb geholpen.

De toenamen in kracht kan ik niet direct zeggen, meer een langzame weg richting de top.
Mensen om mijn heen vinden mijn schouders en biceps erg goed ontwikkeld. De oefeningen bij die spiergroepen gaan ook lekker. Het is volgens mij ook meer wat je lijf lekker vind en wat niet.
Mijn schouderkracht ontwikkeld zich beter dan mijn borstkracht. Dus je laatste zin zie ik niet zo in combinatie van het eerste.

Even copie/past, een theorie: jullie visie?

"Hoe kijk jij naar het idee dat mensen met relatief veel fast twitch weefsel moeizamer hun vetreserves aanspreken?
En dat dus mensen met veel slowtwitch weefsel dat wel veel sneller doen. Ik kan niet hoog in mijn vet % gaan zitten qua eten, dat merk ik bijna dezelfde week nog bijwijzevan. (negatief) Daar uit zou je dus kunnen concluderen (dat en snelle toename van kracht) dat ik veel fast twitch weefsel bezit?"

Shoot!

Broscience/onzin.

Mensen hebben niet genetisch meer of minder fast of slow-twitch vezels. Significante verschillen in die verhoudingen ontstaan door training. Duursporters hebben verhoudingsgewijs meer slow twitch en krachtsporters meer fast-twitch, als gevolg van training. Jij doet aan krachttraining en krijgt dus steeds meer fast-twitch, dat wel.

Het is ook niet zo dat mensen met relatief meer fast twitch moeilijker vet verbranden. Vergelijk sprinters (fast –twitch) in de atletiek met marathonlopers (slow-twitch). Die iele marathonlopers houden relatief veel vet vast. Sprinters hebben een aanmerkelijk lager VP. Als fast-twitch moeilijker vet zou verbranden, zou at zo goed als onmogelijk zijn. Als er al een wetenschappelijk verband te leggen leggen is tussen de spiervezelverhoudingen en vetverbranding (ik betwijfel dit ten zeerste) is die verhouding het omgekeerde van je quote.

Je hebt wel verschillen in stofwisseling. Sommige mensen (ectos zoals Killy:D) hebben van nature een hogere stofwisseling. Zij moeten veel meer Kcals consumeren om op gewicht te blijven, laat staan in gewicht toe te nemen. Omdat zij meer Kcals verbranden zullen zij dus ook makkelijker vet verbranden. Denk maar aan types die schijnbaar ‘alles’ lijken te kunnen eten zonder vet aan te zetten.

Als je meer wilt weten over vetverbranding en het verschillen tussen bijvoorbeeld verschillende stofwisselingen, maar ook tussen mannen en vrouwen, dan kan ik je het boek “The Stubborn Fat Solution” van Lyle McDonald van harte aanbevelen.

Hoezo is het brosience dat je genetisch niet meer slow of fast twitch fibers hebt?

Ik krijg dit gewoon te horen in mijn fysiologie lessen en van mijn docenten bij fysiotherapie.

Het is zelfs onzin wat je zegt.
Je kan niet van bv fast naar slow twitch over schakelen.
Je kan wel van type 2 (fast twitch) wat varieren, naar bv type 2a en type 2b.

Ik heb er wat mooie tabelletjes van in mijn fysiologie boeken, die zal ik wel even laten zien als ik tijd heb

Laatst bewerkt:
Hoezo is het brosience dat je genetisch niet meer slow of fast twitch fibers hebt?

Ik krijg dit gewoon te horen in mijn fysiologie lessen en van mijn docenten bij fysiotherapie.

Ik heb er wat mooie tabelletjes van in mijn fysiologie boeken, die zal ik wel even laten zien als ik tijd heb

Wil je dan meteen het verband tussen die spiervezels en vetverbranding in je boek opzoeken? Dat is namelijk wat ik broscience noemde.

Wat betreft de numerieke hoeveelheid spiervezels heb je helemaal gelijk. Dat is precies wat je schrijft, maar natuurlijk niet wat ik bedoelde. Een krachtsporter heeft meer spiermassa en die toegenomen massa bestaat vrijwel uitsluitend uit type 2 spiervezels. Dat zijn de vezels die groeien. Een krachtsporter heeft dus veel meer type 2 spiermassa als een duursporter. Het verschil in verhouding als gevolg van training gemeten in massa is waar ik aan refereerde, niet de numerieke verhouding.

En nu weer snel de studieboeken in jij!:mad:

Je stuurt hem terug naar de studieboeken waarin verkeerde informatie staat? ;)

Over fiber type conversie is op dit moment nog vrij weinig bekend en het is een continu evoluerend veld. De huidige consensus van wetenschappers is dat het nog onbekend is of bijv. fast->slow conversie mogelijk is. Ook is er recentelijk bekend dat 'intermediaire spiervezels' een rol kunnen spelen bij fiber type conversie.

Daarbij: wat is een type x vezel. Als je kijkt hoe de verhouding type1/2 vezels in een spier gemeten wordt... de vezels worden geklassificeerd op basis van aerobe/anaerobe capaciteiten waarin de verschillende vezels in een spier dus in varieeren, en worden door onderzoekers 'op het oog' ingedeeld. Het hele concept van type 1/2 vezels is dus misschien wat zwartwit als je er dieper over nadenkt (ook al zal het de lading wel aardig goed dekken).

---------- Post toegevoegd Thu 5 Apr 2012 om 10:47 ----------

Wil je dan meteen het verband tussen die spiervezels en vetverbranding in je boek opzoeken? Dat is namelijk wat ik broscience noemde.

Een krachtsporter heeft meer spiermassa en die toegenomen massa bestaat vrijwel uitsluitend uit type 2 spiervezels. Dat zijn de vezels die groeien.

Dat valt nog best mee:

6NvW3.jpg

JtEN0.jpg

Type 2 zijn inderdaad gevoeliger voor groei, maar type 1 hypertrofie hoeft niet helemaal over het hoofd gezien te worden.

Wat we momenteel aanhouden in de gezondheidszorg =
Type 1
Type 2:
- fast twitch slow fatigue
- fast twitch fast fatigue

Type 2a is dus een fast twitch fiber die meer naar 1 kan neigen.
Type 2b hebben de eigenschap dat ze wat meer naar type 2a kunnen gaan (dus minder fatigue) maar 2a kan minder makkelijk naar 2b.

Van slow <> fast gaan we niet meer uit.
Ik ga zo even het fijne opzoeken in de boeken, ik moet dit weten voor mijn tentamen volgende week :D

Waarom moet het zo moeilijk?
Je kan van alles proberen met je dieet en zo weet je vanzelf wat het beste werkt.

Gewoon alles tegelijk doen, er is altijd wel iets wat werkt dan :D

Wat we momenteel aanhouden in de gezondheidszorg =
Type 1
Type 2:
- fast twitch slow fatigue
- fast twitch fast fatigue

Type 2a is dus een fast twitch fiber die meer naar 1 kan neigen.
Type 2b hebben de eigenschap dat ze wat meer naar type 2a kunnen gaan (dus minder fatigue) maar 2a kan minder makkelijk naar 2b.

Van slow <> fast gaan we niet meer uit.
Ik ga zo even het fijne opzoeken in de boeken, ik moet dit weten voor mijn tentamen volgende week :D

Hehe wil je niet door de war schoppen, gewoon leren wat in de boeken staat en geef in je tentamen aan wat in de boeken staat. Wil wel benadrukken dat dit een evoluerend veld is en die boeken zijn natuurlijk gebaseerd op literatuur van het verleden. In de tussentijd zijn er andere inzichten opgedaan.

Waarom moet het zo moeilijk?
Je kan van alles proberen met je dieet en zo weet je vanzelf wat het beste werkt.

Ik zie de relevantie ook niet zo van fiber type en dieetstrategie, maargoed kwam hier alleen maar even om op wat inhoudelijke punten te reageren (kon het niet laten :o)

Zowww een hoop geleerden bij elkaar hier :)

dankje
Ervaring is de beste leermeester he?;)

Gewoon proberen en kijken wat het beste voor je werkt. Ook al klopt een theorie er zijn altijd uitzonderingen.

Ik zie de relevantie ook niet zo van fiber type en dieetstrategie, maargoed kwam hier alleen maar even om op wat inhoudelijke punten te reageren (kon het niet laten :o)

Dat was zo'n beetje mijn hele punt, maar jij formuleert het wat bondiger :o

Terug
Naar boven