Fitness Seller

nog meer over verhoudingen onder/boven been

wasa

Novice
Waardering
0
hey,

sinds ik net recente posts aan het lezen was over kuiten (omvang dan wel) en verhoudingen, wou ik eigenlijk wel eens weten wat jullie vinden van de perfecte verhouding tussen de lengte (niet omvang) van boven (femur) en onder (tibia) been.

meestal wordt de exacte lengte met een x-ray gemeten, maar zelf gaat dat ook vrij goed (vergeet wel niet dat je bovenbeen nog een beetje verder naar bovengaat voorbij je been en dat ongeveer in te calculeren, je voelt dat ongeveer wel). ik moest namelijk recent een x-ray laten maken van beide, en daaruit blijkt dat mijn onderbeen 33,7 cm is en mijn bovenbeen 46 cm, das toch wel een vrij groot verschil vond ik zelf, nu had ik er wat over opgezocht, en blijkt dat de mooiste verhouding rond de 0,8 zou liggen (dus je tibia is 0,8 keer de lengte van je femur, vergeet niet dat je femur een beetje verder gaat).

ik weet dat je er niet echt iets aan kan veranderen , je lengte is nu eenmaal grotendeels genetisch bepaald, maar ik ben wel benieuwd om te weten of er al dan niet veel variatie zit in die 'perfecte' verhouding.

mijn gegevens:

tibia 33,7
femur 46
verhouding: 0,73 (mijn bovenbeen is dus aardig groter dan mijn onder)
mijn lengte: 172 cm (jaja, klein vergeleken met de gemiddelde nederlander, i know ;)

t zou leuk zijn als anderen ook foto's bij hun gegevens posten, zo kunnen we misschien goed het verschil zien..ik zal mijne later posten. en het is weer eens iets anders en toch aansluitend op Bodybuilding ;)

nog een bijvraagje in mijn geval: kan je je kuiten/shins uitrekken?

WTF?!? Lengtes van botten kun je niks aan doen, omtrekken van spieren wel. Beetje onzinnig om me daar over druk te maken...

• Topic Starter Topic Starter
M@rsel zei:
WTF?!? Lengtes van botten kun je niks aan doen, omtrekken van spieren wel. Beetje onzinnig om me daar over druk te maken...

nee, maar daar ging me het niet om, men zegt toch altijd dat het menselijk lichaam heel proportioneel is opgebouwd, nu wil ik gewoon weten aan de hand van andere mensen hoeveel variatie er zit in deze proportie, namelijk die tussen boven en onderbenen. zo zou het bvb best kunnen dat langere mensen (185cm+) in verhouding grotere tibia tov femurs hebben in vgl met de 'kleinere' personen. het is gewoon eens iets anders, en best interessant imo

dus geen vragen stellen, en gewoon jouw gegevens posten :)

ja hoe meet je dat? dan moet ik ook een x-ray laten maken?
Opzich interessant om te weten hoe je botstructuur in elkaar steek (qua verhoudingen).

btw. toen ik het snel doorlas dacht ik dat je beenomvang 46cm was :eek: whehe.. Zou niet best zijn.

KaLe zei:
ja hoe meet je dat? dan moet ik ook een x-ray laten maken?
Opzich interessant om te weten hoe je botstructuur in elkaar steek (qua verhoudingen).

btw. toen ik het snel doorlas dacht ik dat je beenomvang 46cm was :eek: whehe.. Zou niet best zijn.

gewoon met een lint meten, het zal nooit 100% procent correct zijn, maar heb het zelf geprobeerd en had 34 tibia en 47 femur (dus 0,3 en 1 cm ernaast). dus ongeveer waar de voet eindigt (bovenkant enkel) tot onderkant knie = tibia (je voelt dat been vrij goed vanvoor, shinbone) en dan bovenkant knie tot voorbije je kont en dan maakt het nog een lichte draaiinig tot je heup = femur, wel beetje voelen en gissen daar..maar het is dus vrij correct

40 bij 46, als ik het ff snel meet. lengte 182

M@rsel zei:
40 bij 46, als ik het ff snel meet. lengte 182

hehe wierd, je bovenbeen is even lang als mijne, maar je onder is bijna 7 cm groter. hoop dat nog wat meer mensen posten om meer te kunnen vergelijken. geeft je een proportie van 0,87 trouwens

Terug
Naar boven