AndroidHealthClinic

Normale testosteronwaarde

Bezoekers in dit topic

Richard.DK

Cool Novice
Lid geworden
6 mei 2018
Berichten
32
Waardering
42
Tegenwoordig lijkt het alsof elke recreatieve lifter bezig is met zijn testosteronwaarde. Ik lees op verschillende fora, vooral US boards, dat testosteronwaarden van 400-500 ng/dl te laag zijn voor iemand die spiermassa wil aanzetten tijdens de piek van zijn leven (pakweg tot je 40ste). Het komt bij mij over alsof de trt-hype in USA de visie van lifters beïnvloedt. Alsof iedereen die 'maar' een matige testosteronwaarde heeft, aan de trt zou moeten... Op fora lijkt het wel een trend om op te scheppen over je testosteronwaarde, net zoals sommige opscheppen over de lengte van hun l*l (20 cm met aders) :D

Wat denken jullie? Welke testosteronwaarde zou je als naturel minstens moeten hebben tot je 40ste om goed te kunnen sporten en een algemeen fit gevoel te hebben? Zelf ben ik geneigd om te zeggen dat een waarde van 400ng/dl voldoende is zolang je geen last hebt van verlaagd libido ofzo. Cools Galen of andere levende encyclopedieën?

Hopelijk volgen er toch een aantal serieuze reacties, eventueel wat onderbouwd. In b4: mijn testosteron is hoger dan de jouwe :roflol:
 
Testosteronwaarde van 400-500ng/dl is een normale waarde en het is niet omdat men een testosteronwaarde van 650ng/dl heeft dat men gemakkelijker spiermassa zal kweken. Om echt anabool te zijn, moet een testosteronwaarde nog een stuk hoger liggen. Als een testosteronwaarde te laag is, dan zal het echter moeilijker zijn om spiermassa te krijgen. Indien een testosteronwaarde binnen de normale grenzen ligt, of die nu aan de lage kant zit of hoge kant, is er geen probleem wat spierwinst betreft. Er wordt vooral overdreven en gefantaseerd, wat testosteron betreft, in de krachtsportwereld. Indien er iemand met een tijdelijk probleem afkomt, denkt men bijna altijd dat het een testosteronprobleem betreft. Zelfs als een bloedtest uitwijst dat die man een normale waarde heeft.
 
Wat skydirk typt klopt helemaal! Er wordt gewoon overdreven.

Interessant is om naast je totale testosteron ook een overzicht te hebben van je SHBG en vrije testosteron. Als je een totale testostero van pakweg 400 hebt en een SHBG dat heel hoog is dan zal je vrije testosteron laag liggen. Dan kan je eventueel wel wat weinig energie hebben of een lager libido. Maar als je totale testosteron, SHBG en vrije testosteron binnen de referentiewaarden zitten, dan ben je gewoon perfect gezond qua testosteron en moet je geen aandacht spenderen aan de onzin die je vaak tegenkomt op internet ;) Als je dan toch last zou hebben van vermoeidheid/laag libido, dan moet je de oorzaak ergens anders zoeken.
 
Nu is het wel zo dat voor een jonge man van 25 jaar 400 ng/dl nogal aan de lage kant is en dat sommigen daar geen problemen mee zullen hebben wat libido, erecties betreft en die ook een gezond hart- en vaatstelsel hebben. Anderen zullen dan wel die problemen hebben op die leeftijd en die personen zullen wel een grote verbetering voelen ivm erecties en libido indien hun testosteron wat opgekrikt wordt.
 
Je test. level moet voldoende (gemiddeld) zijn om geen klachten te hebben. Vooralsnog lijkt er ook geen voordeel te zijn betreft spiermassa met een iets hogere waarde in de info die ik in het verleden heb kunnen vinden toen ik er nog mee bezig was. Daar mee zou het ook niet veel uitmaken allerlei supplementen te nemen om je natuurlijke test levels een beetje te laten stijgen, je gaat er geen gram spier mee winnen. Misschien wel wat placebo effect.
 
Je test. level moet voldoende (gemiddeld) zijn om geen klachten te hebben. Vooralsnog lijkt er ook geen voordeel te zijn betreft spiermassa met een iets hogere waarde in de info die ik in het verleden heb kunnen vinden toen ik er nog mee bezig was. Daar mee zou het ook niet veel uitmaken allerlei supplementen te nemen om je natuurlijke test levels een beetje te laten stijgen, je gaat er geen gram spier mee winnen. Misschien wel wat placebo effect.

Gaat idd niks doen aan spiermassa.
 
Onzin, 400-500 ng/dl is voldoende (+gezond) en er zijn ook andere factoren/hormonen die hier invloed op hebben.
 
Nu is het wel zo dat voor een jonge man van 25 jaar 400 ng/dl nogal aan de lage kant is en dat sommigen daar geen problemen mee zullen hebben wat libido, erecties betreft en die ook een gezond hart- en vaatstelsel hebben. Anderen zullen dan wel die problemen hebben op die leeftijd en die personen zullen wel een grote verbetering voelen ivm erecties en libido indien hun testosteron wat opgekrikt wordt.

Hier zit wel het grote dilemma waar deze grens nu precies ligt. Volgens mij is de helft van de mensen, zowel oud of jong "vermoeid" en iemand die zich aan het inlezen is over bb en toevallig een wat lager gemiddelde waarde heeft (door een momentopname bij de dokter gemeten) denkt dat hij aan de trt zal moeten. Terwijl er 101 factoren zijn die waarschijnlijk deel uitmaken van de oorzaken van vermoeidheid. Als het eenmaal tussen de oren gaat zitten dat er iets niet goed zit gaat dit ook niet echt helpen van symptomen af te raken.

Galen heeft mij ooit gezegd (in de tijd dat hij mijn pm's nog braaf beantwoordde, voor dat zijn boekje uit kwam :D) dat hij zelden of nooit iemand met een waarde vanaf 14 nmol/l problemen heeft zien hebben vanwege een te lage waarde.
 
Bedankt voor de duidelijke serieuze reacties! Nu is er tenminste 1 topic hierover met reacties die niet overdreven zijn. Testosteronwaarde vanaf 400 ng/dl zou voldoende moeten zijn om fit en gezond te zijn. Spread the word :cool:
 
Back
Naar boven