Of je voor een SERM moet kiezen heeft niets te maken met de lengte van de cycle. Tenminste, in bepaalde mate wel, maar dat is in ieder geval niet waar je vanuit moet gaan.
Jongens, verbeter me even als ik het fout heb, maar volgens mij is het als volgt:
Het gaat er om dat AAS (en PH's) veelal je oestrogeenspiegel in bepaalde mate onderdrukt. Tijdens je pct komt je eigen hormoonproductie weer op gang. Je oestrogeenspiegel stijgt dan ook weer (zeker als die tijdens de cycle erg onderdrukt is geweest). Als je te snel, teveel oestrogeen aan gaat maken heb je kans op gyno, spierverlies enz. Een SERM bindt zich aan de androgene receptoren, wat er voor zorgt dat je oestrogeenspiegel onder controle blijft. Tevens komt daardoor je testosteronproductie sneller op gang.
SERM's zijn echter zware medicijnen die zelf ook sides kunnen veroorzaken, dus als je het met een oct product af kan zou ik dat doen.
Nu valt de mate waarin epi je hormoonspiegel beïnvloed enigszins mee. De sides zijn dan ook mild in vergelijking tot andere PH's en AAS. Daarom zou je het in principe af moeten kunnen met een oct pct.
Maar goed, iedereen reageert anders op dit soort producten, dus als je wel veel sides ervaart zou je er als nog voor kunnen kiezen voor een SERM te gaan.
Zelf denk ik het af te kunnen met een oct pct. Hoe dat gaat hoor je komende week, want ik begin daar dinsdag dus mee (maandag laatste dosis epi).
Als je je cycle langer maakt dan 4 weken of je dosering opvoert naar boven de 40mg (wat ik trouwens beide niet zou doen tijdens je eerste cycle), dan zou ik toch een SERM gaan overwegen.