MuscleMeat

Onbegrijpbaar.

Kijk, Je lichaam is je lichaam en die kan niet denken dus je lichaam denkt heus niet van wanneer het 24 uur is dat het een nieuwe dag aanbreekt en alle carorieren die nog in je bloed zitten na je vet opslag gaat.

Ik doorzie je verhaal/vraag niet helemaal, maar het lichaam kan gezien worden als een motor die brandstof nodig heeft. Het werkt niet per 24 uur, het werkt constant. Energiebehoefte wordt nu eenmaal berekend per tijdseenheid. 24 uur is de meest bruikbare tijdseenheid, aangezien wij ons ritme indelen in cycli (ontwaken, opstarten, training, veranderende lichaamstemperatuur, slapen etc.). Een bepaalde groep cycli herhaalt zich steeds met een ongeveer vaste tijdsinterval = 24u. Die vaste tijdsinterval wordt erdoor veroorzaakt dat wij iedere dag op min of meer een zelfde manier indelen als de vorige. Iedere cyclus heeft een bijhorende energiebehoefte. Het lichaam "denkt/werkt" niet per 24 uur, maar heeft wel een veranderende energiebehoefte per cyclus.

Is er een (theoretische) grens boven onderhoud waar je onder kunt blijven en zo spiermassa aanmaakt maar geen vet opslaat? Dus precies de verhoogde proteine synthesese ondersteunt.

Nope.

Stel je lichaam heeft een onderhoud van 3000 kcal.

Het werkt niet zo, dat je voor verhoogde eiwitsynthese bijvoorbeeld 300 kcal nodig hebt, dus dat alle kcal boven de 3000 en tot en met de 3300 richting eiwitsynthese gaat, en alle kcal die je boven de 3300 allemaal richting vet gaan.

Voor effectiviteit van je partioning, dus het percentage van je kcal die je gebruikt voor je spieropbouw, hangt af van je overschot. Hoe meer je boven onderhoud zit, hoe ineffectiever deze kcal richting je spieren gaan.

Stel je eet 3100 kcal. Dit is dus net iets meer dan je onderhoud. Van die 100 kcal overschot, zal het grootste gedeelte benut worden voor eiwit synthese, stel 90%. De andere 10% sla je op als vet.

Stel je nu 3500 eet, een overschot van 500. Hiervan zul je misschien 60% gebruiken voor eiwitsynthese, en 40% gaat richting je vet.

Dit is uiteraard icm met progressieve training. Wanneer je niet traint, gaat 25% van je kcal alsnog naar LBM. Dit is dus niet alleen spiermassa, maar ook bloed etc. Daarom hebben hele zware mensen meer spiermassa als dunne mensen. Alleen in verhouding hebben ze veel meer vet massa extra.

Als je dus een groter overschot eet, dan gaan als nog meer kcal gebruikt worden voor spieropbouw (0.6 x 500 = 300), maar in verhouding gain je veel meer vet.

• Topic Starter Topic Starter
Nope.

Stel je lichaam heeft een onderhoud van 3000 kcal.

Het werkt niet zo, dat je voor verhoogde eiwitsynthese bijvoorbeeld 300 kcal nodig hebt, dus dat alle kcal boven de 3000 en tot en met de 3300 richting eiwitsynthese gaat, en alle kcal die je boven de 3300 allemaal richting vet gaan.

Voor effectiviteit van je partioning, dus het percentage van je kcal die je gebruikt voor je spieropbouw, hangt af van je overschot. Hoe meer je boven onderhoud zit, hoe ineffectiever deze kcal richting je spieren gaan.

Stel je eet 3100 kcal. Dit is dus net iets meer dan je onderhoud. Van die 100 kcal overschot, zal het grootste gedeelte benut worden voor eiwit synthese, stel 90%. De andere 10% sla je op als vet.

Stel je nu 3500 eet, een overschot van 500. Hiervan zul je misschien 60% gebruiken voor eiwitsynthese, en 40% gaat richting je vet.

Dit is uiteraard icm met progressieve training. Wanneer je niet traint, gaat 25% van je kcal alsnog naar LBM. Dit is dus niet alleen spiermassa, maar ook bloed etc. Daarom hebben hele zware mensen meer spiermassa als dunne mensen. Alleen in verhouding hebben ze veel meer vet massa extra.

Als je dus een groter overschot eet, dan gaan als nog meer kcal gebruikt worden voor spieropbouw (0.6 x 500 = 300), maar in verhouding gain je veel meer vet.

Ja, daar ben ik mee eens, zo denk ik ook. Maar kijk het is toch ook zo wanneer je zit of staat of loopt dus dagelijkse dingen dat je ook koolydraten verbrand maar ook vet! het zal zijn 80% uit koolydraten 15% uit lichaamsvet en 5% spieren misschien. Maar die 15% lichaams vet verbrand je dus altijd ook wanneer je cleanblukt dus dan groei je plus je verbrand vet dus vet verbranden en in spiermassa groeien kan tegelijk toch?

je lichaam weet inderdaad niet wanneer de 24 uur voorbij is en zo werkt het dan ook niet.
Als jij voor langere tijd boven je behoefte eet kom je vet aan, eet je voor langere tijd onder je behoefte dan verbrand je vet.

Ook moet je je indenken dat je niet alleen kcal verbrand wanneer je intensief met iets bezig bent. Het grootste deel van de calorieën verbrand je terwijl je op de bank zit of slaapt.

Je onderhoud is in feiten gewoon de hoeveelheid kcal die je lichaam nodig heeft om goed te blijven functioneren. Om het makkelijk te maken wordt dit per dag aangegeven.

Ja, dat zeg ik maar wanneer je dagelijkse dingen uitvoert en je lichaam in leven te houden verbrand je ook veel en grooot deel vetreserves dus je verbrand altijd wel een beetje vet toch? dus je vet word steeds minder als je gezond eet. En tegelijke tijd groei je spieren als je traint en iets boven onderhoud eet?

Ja, dat zeg ik maar wanneer je dagelijkse dingen uitvoert en je lichaam in leven te houden verbrand je ook veel en grooot deel vetreserves dus je verbrand altijd wel een beetje vet toch? dus je vet word steeds minder als je gezond eet. En tegelijke tijd groei je spieren als je traint en iets boven onderhoud eet?

Het lichaam zal altijd eerst 'nieuwe' energie gebruiken om je in leven te houden, dus laten we zeggen het verteerde/verterende voedsel. Daarna zal je lichaam overspringen op vetreserves/spiermassa als die energie op is. Vandaar dat het ook 'reserves' worden genoemd.

Met iets boven onderhoud eten groeien je spieren (met training uiteraard), maar 'boven onderhoud' geeft al aan dat je lichaam niet aan de (vet)reserves toe zal komen.

1. Je lichaam ´denkt´ wel! Waarom ga je anders slapen als het donker wordt etc.? Kortgeleden is uitgevonden dat onze ogen niet alleen donker en licht registreren, maar ook de lengte van donker en licht. (Seizoenen dus). En nog een voorbeeld: menstruatie. O jongens, wat een toeval, precies elke 28 dagen wordt een vrouw ongesteld...Ons lichaam is heel wat complexer en dynamischer dan gewoon een machientje waar je wat mee doet en er wat instopt!
2. Als je 's avonds koolhydraten eet en deze worden niet verbrand (iets anders dan verteerd), dan gaan ze in eerste instantie naar de spieren en lever (glycogeen). Zijn de glycogeenvoorraden gevuld, dan gaan ze naar het vetweefsel, of het lichaam plakt er een NH groep aan om ze te gebruiken als spieropbouwende eiwitten.
3. Ook een overschot aan eiwitten kan als vet worden opgeslagen.
4. Het maakt dus niet uit als je voor het eten KH (in plaats van eiwitten bv) eet. Bij KH met een hoge GI zul je misschien vetopslag krijgen, omdat het lichaam deze glucosepiek niet zo snel in die spieren kan opslaan.

'denkt' staat tussen aanhalingstekens....

Ja, maar 80% van het de enegie gebruikt je lichaam voor je hersenen, je organen in werking houden. en die procces bestaat ongeveer uit 70Procent uit koolydraten van voeiding dus. 20 procent uit vetresesves en 10 Procent uit spier.

Die 20procent verbrand je altijd dus elke uur in je leven word je vet in je lichaam minder als je natuurlijk gezond eet. Ook al zit je iets boven onderhoud voor spieropbouw dan heb je nog altijd vet verlies is wel heel weinig maar op langer duur merk je het wel. Dus het is toch wel mogelijk om spiermassa te kweken en vet te verliezen tegelijke tijd. Dus die cut en bulk is helemaal niet nodig. Of je moet zo dik zijn dat je al je vet SNEL wil verbranden. Of je moet zo skinny zijn dat je alleen bulkt omdat je zo snel mogelijk spieren wil kweken. Maar als je al gespierd bent en normaal vetbalans dan is cutten of bulken helemaal niet nodig wie spreekt me tegen?

1. Je lichaam ´denkt´ wel! Waarom ga je anders slapen als het donker wordt etc.? Kortgeleden is uitgevonden dat onze ogen niet alleen donker en licht registreren, maar ook de lengte van donker en licht. (Seizoenen dus). En nog een voorbeeld: menstruatie. O jongens, wat een toeval, precies elke 28 dagen wordt een vrouw ongesteld...Ons lichaam is heel wat complexer en dynamischer dan gewoon een machientje waar je wat mee doet en er wat instopt!

Je lichaam denkt niet...Je gaat slapen omdat jij zelf bepaalt wanneer je gaat slapen, als ik snachts op blijf en ik ga overdag slapen dan slaap ik gewoon, dan denkt mijn lichaam niet opeens van oh nee het is licht buiten dus ik ga niet slapen...

Je voorbeeld van menstruatie, er zijn genoeg vrouwen waarbij het niet altijd 28 dagen is. Er zijn er die 2-3 maanden niet ongesteld zijn, je lichaam denkt dan ook niet van, hey 28 dagen...het komt gewoon wanneer je lichaam het wilt en heeft niet te maken met hoeveel dagen of wanneer het donker is dat je lichaam dan gaat slapen.

Ok, dus als jij een week niet wilt slapen, ga je niet slapen?

En als vrouwen niet ongesteld zijn, is er iets mis, of ze zijn zwanger...

Beetje flauwe argumentatie!

Ook voedselinname wordt op de korte, zowel als op de lange termijn geregeld. Bij korte termijn spelen oa insuline, CCK etc. een grote rol. Op de lange termijn gaat het meer om leptine (evenredig met grootte vetweefsel) en ghreline.

Het lichaam kan wel degelijk 'denken'. Net zoals Pierre92 zet ik 'denken' tussen haakjes, want een preciezere formulering is: De hersenen sturen processen in ons lichaam aan, waaronder ook ons tijdsbeleving en ritmes. Het makkelijkst voor te stellen is het dagelijkse ritme dat ieder (gezond) mens heeft: de ‘biologische klok’ in onze hersenen regelt het dag- en nachtritme. Ook kent ons lichaam een maandelijks ritme, denk aan menstruatiecyclus bij vrouwen, en zelfs ook een seizoens- en jaarritme. De verwarring die in deze (off-topic) discussie speelt is dat je lichaam niet bewust ‘nadenkt’ over je ritmes, maar dat dit alles onbewust gebeurt (met als bron processen in de hersenen). Wij zijn ons er niet van BEWUST dat ons lichaam ‘denkt’, omdat dit alles in het onderbewustzijn gebeurd. Vergeet niet dat je onderbewustzijn vele male krachtiger en groter is dan je bewustzijn. Hoe zou het zijn als je elke seconden moet nadenken over het laten kloppen van je hart, het verteren van je eten, het aanmaken van testosteron, etc. Je zou er gek van worden, gelukkig gebeurt dat allemaal in je onderbewustzijn.

Geïnteresseerden kunnen deze link aanklikken voor een universitaire lezing over tijdsbesef en lichamelijke ritmes door Prof. dr. d*ck Swaab, een belangrijke figuur in de neurobiologie. Het heeft niks met bodybuilding te maken maar voor de algemene ontwikkeling erg interessant! ;) Het voegt in ieder geval wat toe aan deze subtopic http://www.sg.uu.nl/2011/02/16/tijd-in-het-brein/

Dit gezegd hebbende, kan ik er alleen maar voor pleiten dat ook processen zoals vetverbranding, spieropbouw wel degelijk beïnvloed worden door het moment van de dag. In je slaap verlopen processen in je lichaam anders dan als je wakker bent bijvoorbeeld.

Daarnaast moet je niet denken dat alleen je 300 kcal overschot aan het einde van de dag naar je spieropbouw gaat. Gedurende de hele dag wordt je energie verdeeld over al je lichamelijke processen en je voedingsstoffen getransporteerd naar al je cellen. Daarom verspreiden we ook onze maaltijden over de dag. We zeggen alleen maar ‘de 300 kcal boven op onderhoudsniveau gaan naar spieropbouw’ omdat wij dan redeneren vanuit de voedingsschema’s die wij allemaal gebruiken. Het is alleen makkelijker praten en ideeën uitwisselen, dus niet te letterlijk nemen!

Ten slotte maak ik uit je (Berry1989) meerdere posts op dat jouw belangrijkste punt van deze discussie is dat je gedurende de hele dag een beetje vet verbrand (zelfs als je koolhydraten tot je beschikking hebt) en dat die vetverbranding dus niet alleen begint als je koolhydraten/glycogeen op is. Helaas weet ik niet wat het antwoord hierop is. Ik kan wel een gokje doen:

Het is algemeen bekend dat je door middel van ‘gezonde’ onverzadigde vetten uit bijvoorbeeld noten en vis, je je vetverbranding kan stimuleren: “door vet te eten, verbrandt je vet”. Als we dit als uitgangspunt nemen: Iedereen zal wel wat vet in zijn dieet hebben, 20-30% vetinname tijdens een reguliere clean bulk wordt immers aangemoedigd. Dan zou je toch denken dat die vetinname een beroep doet op je vetverbranding, ook al gebruik je koolhydraten als primaire energiebron? Met andere woorden zou je dus naast veel energie uit koolhydraten ook tegelijkertijd een klein beetje energie uit vet halen zoals Berry1989 dat probeert te verdedigen. Wat denken jullie? plausibel? niet plausibel?

Ik doorzie je verhaal/vraag niet helemaal, maar het lichaam kan gezien worden als een motor die brandstof nodig heeft. Het werkt niet per 24 uur, het werkt constant. Energiebehoefte wordt nu eenmaal berekend per tijdseenheid. 24 uur is de meest bruikbare tijdseenheid, aangezien wij ons ritme indelen in cycli (ontwaken, opstarten, training, veranderende lichaamstemperatuur, slapen etc.). Een bepaalde groep cycli herhaalt zich steeds met een ongeveer vaste tijdsinterval = 24u. Die vaste tijdsinterval wordt erdoor veroorzaakt dat wij iedere dag op min of meer een zelfde manier indelen als de vorige. Iedere cyclus heeft een bijhorende energiebehoefte. Het lichaam "denkt/werkt" niet per 24 uur, maar heeft wel een veranderende energiebehoefte per cyclus.

+1, mooi verwoord. @ TS : Ik denk dat je de zaken gewoon wat te letterlijk interpreteert.

Terug
Naar boven