Fitness Seller

Onderzoek schadelijke effecten AAS

Het Spaarne Gasthuis in Haarlem gaat op 15 oktober 2015 van start met de HAARLEM-studie. Deze studie wil de (nadelige) gezondheidseffecten in kaart brengen van het gebruik van anabole steroïden door amateursporters. Het onderzoek wordt uitgevoerd door dr. W. de Ronde, internist-endocrinoloog, en drs. D.L. Smit, internist in opleiding.
In Nederland gebruiken naar schatting 20.000 amateursporters androgene anabole steroïden (AAS). De meeste artsen weten niet goed raad met de gezondheidsproblemen die door het gebruik van deze middelen kunnen ontstaan. Internist dr. W. de Ronde startte daarom in 2011 een spreekuur waar (ex-)gebruikers van anabole steroïden zich kunnen melden met klachten bij het gebruik van AAS. Hij constateerde dat bij veel gebruikers ongerustheid bestaat over de schadelijkheid van AAS. Toch willen de meesten van hen de middelen blijven gebruiken voor de opbouw van spiermassa. De Ronde en Smit willen daarom wetenschappelijk onderzoek doen naar de gezondheidseffecten van het gebruik van AAS.
Deelnemers onderzoek
De HAARLEM-studie gaat van start op 15 oktober 2015 en loopt tot en met eind 2017. 100 proefpersonen kunnen meedoen aan de studie. De deelnemers moeten man zijn, minimaal 18 jaar oud en van plan binnenkort te beginnen met een door henzelf aangeleverde kuur anabole steroïden. Een deelnemer mag pas met het onderzoek beginnen als hij drie maanden geen anabole steroïden heeft gebruikt.
Deelnemers volgen hun kuur zoals ze die normaal ook zouden uitvoeren. In een jaar tijd worden ze in totaal 4 keer onderzocht op de polikliniek interne geneeskunde van het Spaarne Gasthuis in Haarlem. De gezondheid wordt gecontroleerd door middel van bloed-, sperma- en urineonderzoek, onderzoek van het hart en verschillende vragenlijsten. De verzamelde gegevens worden anoniem verwerkt en zullen niet worden verstrekt aan derden zoals huisarts of ziektekostenverzekeraar. Deelname aan het onderzoek is gratis. De reiskosten en de gebruikte AAS worden niet vergoed.
Aanmelden voor deelname
Mannen die interesse hebben aan het onderzoek mee te doen, kunnen een mail sturen aan haarlemstudie@spaarnegasthuis.nl of contact opnemen met de polikliniek interne geneeskunde van het Spaarne Gasthuis, locatie Haarlem Zuid. De HAARLEM-studie is goedgekeurd door de METC Noord-Holland in Alkmaar. Daarmee zijn de veiligheid en privacy van de deelnemers gewaarborgd.
Ben benieuwd wat ze allemaal gaan meten. Er is jaren geleden een soortgelijke studie uitgevoerd door de Universiteit Maastricht in samenwerking met de dopingautoriteit [1]. Deze was alleen een stuk kleinschaliger (17 AAS-gebruikers).

Een opzet als deze is zo'n beetje de enige manier om inzicht te krijgen in de effecten van de hoge doseringen die kuurders doorgaans gebruiken. Ik vraag me alleen af waarom ze geen deelnemers zoeken die geen AAS gebruiken, maar wel krachttraining beoefenen? Een controlegroep is handig om te hebben...

1. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12868045

Shit, dan moet ik nu off gaan en dan over 3 maanden kijken of ik mee kan doen :P

Ik kan wel meedoen maar ik ga niet helemaal naar haarlem reizen

Als ze je geen AAS geven hoe weet men dan exact wat je binnenkrijgt? Je anavar kan net zo goed anadrol zijn (als voorbeeld)

Weer typisch Nederland daar gewoon onderzoek naar te doen zonder tegenstand :P
20.000 amateur sporters??? Denk je dat nou echt :P (geen profs zeker ;) YEAH right)

Valt me trouwens nog mee die 20.000. Zeker als je dat verdeeld over de provincies.. Met al die webshops te zien denk je aan veel meer gebruikers.

Dus 1 op de 800 Nederlanders aan de AAS volgens hun theorie.. :)

Laatst bewerkt:
Weer typisch Nederland daar gewoon onderzoek naar te doen zonder tegenstand :P
20.000 amateur sporters??? Denk je dat nou echt :P (geen profs zeker ;) YEAH right)

Valt me trouwens nog mee die 20.000. Zeker als je dat verdeeld over de provincies.. Met al die webshops te zien denk je aan veel meer gebruikers.

Dus 1 op de 800 Nederlanders aan de AAS volgens hun theorie.. :)
Dit is ook zeer verouderde informatie en roepen ze al jaren. Natuurlijk gebruiken veel meer mensen AAS.

Jammer, had hier graag aan mee gedaan... Maar 3 maanden off zijn is voor iemand die blast&cruist een probleem

Toevallig. Had laatst een topic gemaakt over mezelf aanmelden in de naam der Wetenschap. Toen dachten velen --wat niet zo gek is -- dat dat niet zou kunnen vanwege de hoge ethische standaarden e.d. Valt wel mee dus. Zal es gaan informeren.

Toevallig. Had laatst een topic gemaakt over mezelf aanmelden in de naam der Wetenschap. Toen dachten velen --wat niet zo gek is -- dat dat niet zou kunnen vanwege de hoge ethische standaarden e.d. Valt wel mee dus. Zal es gaan informeren.
Nee, dit is precies zo'n studie als waarover ik ook had gereageerd in jouw topic (jij had het namelijk over iets heel anders dan de studie-opzet zoals in de OP):
Het eerste onderzoek injecteerden ze 600 mg testosteron enanthaat 10 weken lang en is uit 1996(!), en naar mijn beste weten tevens de eerste die dergelijke doseringen toepaste. Het tweede onderzoek wat je linkt is wel recent, maar daar injecteren ze verschillende doseringen test e (125 mg, 250 mg, 500 mg) eenmalig. Het is letterlijk de eerste zin in het abstract van het studieontwerp:

Dergelijke studies zoals de eerste die je linkt komen, in ieder geval in de westerse wereld, nooit door de ethische commissie heen. In landen waar dit wel nog zou gebeuren zouden ze het nooit gepubliceerd krijgen in een deftige journal.

Edit: wat overigens nog wel gebeurt is dat ze simpelweg kuurders vragen een keer <x> te laten meten, of kuurders hun eigen doping regime laten uitvoeren en dan wat meten, of terugkijken in de tijd in medische records van kuurders. Maar geen gecontroleerde studies meer zoals degene die jij linkt.

Ik weet alleen dat de suggestie in mijn OP om een eigen doping regime uit te voeren onder de auspiciën van een medische-wetenschappelijke organisatie of iets, negatief beoordeeld werd. Weet niet meer precies wie of wat in welke mate negatief was. Ik noemde ook geen namen G.

Interessant, ik heb sowieso as maandag een afspraak staan met drs Smit, eens kijken of ik hieraan mee kan doen

Net een belletje gekregen dat ik aangenomen ben als proefpersoon!

Eisen zijn 3 maanden niet gekuurd (dit is flexibel, ik ben nu 2 maanden off dus de intake vind daarom in november plaats), en je mag tot 6 maanden kuren tijdens het onderzoek.

Tijdens intake van 2 a 3 uur (!) nemen ze 7 vragenlijsten af, maken ze hartfilmpje, bloedonderzoek, urineonderzoek en spermaonderzoek. Ook willen ze een sample van al de te gebruiken gear en gaan ze die checken op echtheid voor je.

Halverwege je kuur doen ze nog een keer dezelfde onderzoeken, tijdens pct, en nog eens 3 maanden later.

Net een belletje gekregen dat ik aangenomen ben als proefpersoon!

Eisen zijn 3 maanden niet gekuurd (dit is flexibel, ik ben nu 2 maanden off dus de intake vind daarom in november plaats), en je mag tot 6 maanden kuren tijdens het onderzoek.

Tijdens intake van 2 a 3 uur (!) nemen ze 7 vragenlijsten af, maken ze hartfilmpje, bloedonderzoek, urineonderzoek en spermaonderzoek. Ook willen ze een sample van al de te gebruiken gear en gaan ze die checken op echtheid voor je.

Halverwege je kuur doen ze nog een keer dezelfde onderzoeken, tijdens pct, en nog eens 3 maanden later.
Waarschijnlijk doen ze het niet, maar ik vraag het toch even, doen ze ook echocardiografisch onderzoek?

Dit weet ik zo niet, hartonderzoek en hartfilmpje zei hij. Maar dit was een kort telefoongesprek met drs Smit, ik krijg vandaag een overzicht, vragenlijsten etc in de mail, misschien staat daar meer in, dan zal ik het hier posten.

In ieder geval een goed en noodzakelijk onderzoek waarin we elkaar kunnen helpen, ik als gebruiker en zij als wetenschappers op een duister gebied.

Dit weet ik zo niet, hartonderzoek en hartfilmpje zei hij. Maar dit was een kort telefoongesprek met drs Smit, ik krijg vandaag een overzicht, vragenlijsten etc in de mail, misschien staat daar meer in, dan zal ik het hier posten.

In ieder geval een goed en noodzakelijk onderzoek waarin we elkaar kunnen helpen, ik als gebruiker en zij als wetenschappers op een duister gebied.

Vergeet vooral de UG Labs niet in deze.. Als ze de gear van alle proefpersonen gaan testen op echtheid.. Ben benieuwd wat daaruit komt haha. Wellicht kun je van ieder merk een vial geven :D

Het zal overigens de volgende kuur worden.

1-4 anavar 30mg
1-6 test250mg
10 dagen na laatste inject begin ik met clomid op 50mg gedurende 2 weken. Zit alleen te dobben of ik wel of niet hcg mee moet laten lopen.

Stel dat alsjeblieft bij naar gewoon een normale kuur. Dit gaat namelijk gewoon echt nergens over. Test only 500mg EW 10wk lijkt me een goed vertrekpunt. Die 30mg anavar voor 4 weken gaat je echt heel weinig brengen, en test voor maar 6 weekjes op 250mg EW...? begrijp dat je een lange esther gebruikt, enantaat? tegen de tijd dat je test lekker is ingekickt heb je nog een week en dan stop je er al mee. Gaat nergens over. Maar succes he.

Thanks, ben benieuwd!

Ik zal je even pm benaderen mbt optimale kuursamenstelling voor 6 maanden.. word complex omdat ik 2 blasts wil met een cruise er tussenin.. dus zullen lange en korte esters moeten worden om binnen de 26 weken te blijven. Als je hier voor openstaan uiteraard.

Kuur mag maar uit 5 soorten AAS bestaan punjab ;)

Terug
Naar boven