- Waardering
- 1.075
- Lengte
- 1m90
Wat wil die uitspraak van Marx precies zeggen, dat je je niet thuis voelt als je aan het werk bent?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Vervreemding
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wat wil die uitspraak van Marx precies zeggen, dat je je niet thuis voelt als je aan het werk bent?
En vind ook wel dat je teveel uren moet werken om een loon te hebben waar je goed mee kan rondkomen. Sommige mensen hebben gewoon veel hobby's en willen zich ook graag geestelijk ontwikkelen.. Als je 5 dagen per week 8u moet werken is dat wat moeilijk.
Het is niet de bedoeling jezelf te ontwikkelen.
Gewoon werken, avondeten, bank hangen: tv kijken, slapen. /repeat.
In het weekend kunnen we massaal de stad in om ons geld uit te geven en vol te laden met alcohol, om zondag een rust(kater) dag te houden.
nee!!
jij bent niet mn moeder
HET IS MIJN LEVEN IK BEPAAL ZELF

In het weekend kunnen we massaal de stad in om ons geld uit te geven en vol te laden met alcohol, om zondag een rust(kater) dag te houden.

Voor de denkers onder ons
Hebben jullie nooit het gevoel dat je maar een pop bent in je land? het gevoel dat je vervangbaar bent en misbruikt wordt door andere om geld te verdienen, zelfs wanneer je niet werkt? je hele leven werken zonder vooruitzicht waarbij je op je 70e de energie niet meer hebt om met je laatste centen wat nuttigs te doen
Hoe doorbreek je dat nu? iedereen leeft om te werken en werkt om te kunnen leven (tijdens die paar dagen die over blijven).
Karl Marx legt dit ook mooi uit ("The worker feels himself outside of work and in his work feels outside himself. He is at home when he is not working, and when he is working he is not at home")
Ik ben niet communistisch ingesteld maar heb wel het idee dat ons kapitalistisch stelsel wellicht beter kan worden ingericht. Wat zijn jullie ideeën daarover en wat zijn volgens jullie de juiste banen of richtingen om te kiezen waarbij je het minste terecht komt in de massaproductie banen waarbij je gedachten worden afgestompt en je eigen inbreng naar nul wordt teruggebracht.
Inbe4 tl;dr
Voor de denkers onder ons
Hebben jullie nooit het gevoel dat je maar een pop bent in je land? het gevoel dat je vervangbaar bent en misbruikt wordt door andere om geld te verdienen, zelfs wanneer je niet werkt? je hele leven werken zonder vooruitzicht waarbij je op je 70e de energie niet meer hebt om met je laatste centen wat nuttigs te doen
Hoe doorbreek je dat nu? iedereen leeft om te werken en werkt om te kunnen leven (tijdens die paar dagen die over blijven).
Karl Marx legt dit ook mooi uit ("The worker feels himself outside of work and in his work feels outside himself. He is at home when he is not working, and when he is working he is not at home")
Ik ben niet communistisch ingesteld maar heb wel het idee dat ons kapitalistisch stelsel wellicht beter kan worden ingericht. Wat zijn jullie ideeën daarover en wat zijn volgens jullie de juiste banen of richtingen om te kiezen waarbij je het minste terecht komt in de massaproductie banen waarbij je gedachten worden afgestompt en je eigen inbreng naar nul wordt teruggebracht.
Inbe4 tl;dr
ik werk 36 uur, ga 8 uur naar school en moet thuis ook nog studeren. Verder train ik nog gemiddeld een 10 uur per week en hou nog tijd over om te stappen.
woon wel thuis
![]()
Maar zo leeft een groot of zelfs het grootste deel van de mensen wel wss. In de week werken terwijl je alweer uitkijkt naar het weekend, en dan in het weekend veel plezier maken en je verdoven met roesmiddelen. Nihilistisch gedoe. Weiger aan zoiets mee te doen.
ik werk 36 uur, ga 8 uur naar school en moet thuis ook nog studeren. Verder train ik nog gemiddeld een 10 uur per week en hou nog tijd over om te stappen.
woon wel thuis
Je hoeft niet een pop te zijn voor iemand anders hoor. Alleen luie mensen geven het systeem de schuld.
Het kapitalistisch systeem zorgt voor zelfontplooiing, innovatie etc.. communisme niet
---------- Toegevoegd om 20:06 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 19:56 ----------
Lol, in dit systeem is het juist de bedoeling om jezelf te ontwikkelen. Dat mensen echter lui zijn en voor de tv gaan hangen en klagen over alles is eigen schuld
Ik vraag me af wat je precies wilt. Of je het nou linksom of rechtsom bekijkt, werken moet altijd. Al ben je 1000 jaar eerder geboren of wordt je pas over 100 jaar geboren, je zal iets moeten doen om te overleven. Is het vergaren van voedsel inmiddels vervangen door het vergaren van geld, in principe komt het op hetzelfde neer. In onze maatschappij heb je juist de meeste kans om iets te kunnen doen wat je zelf uit kiest en je zelf de waarde van je inbreng min of meer kan bepalen. Wordt je in een arm land geboren en je vader is boer dan staat al vast wat jij gaat doen.
Heb je ergens een passie voor kan je er zelf met een goed idee een onderneming mee starten en je geld mee verdienen. Volledig eigen inbreng te over zou ik zeggen. Werk je tegen je zin in een fabriek dan is het begrijpelijk dat je ontevreden bent, maar het mooie is dat je zelf de kans hebt dit te veranderen.
bij zn ouders blijven wonen tot zn 60ste, uitkering trekken, prince luisteren op zijn kamer en zagen over "de stilte" tegen een hoop bodybuilders op het internet die hem achterlijk vinden.

Ik ben absoluut een voorstander voor hard werken en je eigen geld verdienen, maar dat eindigt vaak in hard werken om maar net rond te komen. Die droomauto die je altijd al wilde hebben kun je tegen je 50e kopen of misschien wel nooit. Die maand vakantie naar hawaii doe je van je pensioengeld tegen de tijd dat je je penor niet meer omhoog krijgt en ga zo door. Ik zou een systeem dat hier een oplossing voor biedt direct steunen. waarom kan het niet zo zijn dat we tot ons 25e kunnen studeren, tot ons 30e 20u per week werken voor een goed salaris en pas daarna tot ons 65/67/70e moeten werken, zodat je in je twintiger jaren de kans krijgt om zelf nog wat van je leven te maken voordat je jezelf toewijdt aan het werken.
overdreven voorbeeld wellicht en helaas zijn er duizenden mensen die daar van gaan profiteren maar toch vindt ik dit onderwerp het nadenken waard.
@OP: wat zou je doen met je leven als je ineens elke maand 3k euro op je rekening gestort kreeg zonder te moeten werken?
---------- Toegevoegd om 14:25 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:24 ----------
misschien was ik het wel in stilte met je eens
---------- Toegevoegd om 14:29 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 14:25 ----------
voor sommigen is dat makkelijk haalbaar (voor velen zelfs, als ze wat offers zouden maken)
zoek een baan waarbij je giga veel uren moet maken, maar waar je wel echt veel verdient, offer een jaar van je leven op met keihard werken terwijl je als een hermit leeft, zodat je ongeveer 20k bijeen spaart.Ik zou verschillende studies gaan doen, reizen, wat van de wereld zien, zorgen dat ik alsnog een baan krijg voor 20/30u met flexibele uren (als ik zeker 3k p/m krijg zou ik wat meer risico nemen) en daarmee zekerheid voor mn familie/gezin proberen te creren.
zorgen dat je een diploma van niveau hebt zodat je ook wat verdient met een parttime job, dan dus parttime werken, bescheiden huisje huren met 4 gelijkgezinde vrienden en een relatief goedkope auto delen met minstens 1 andere persoon.
als de vooruitgang in AI goed aangepakt wordt misschien nietIk vraag me af wat je precies wilt. Of je het nou linksom of rechtsom bekijkt, werken moet altijd. Al ben je 1000 jaar eerder geboren of wordt je pas over 100 jaar geboren, je zal iets moeten doen om te overleven. Is het vergaren van voedsel inmiddels vervangen door het vergaren van geld, in principe komt het op hetzelfde neer. In onze maatschappij heb je juist de meeste kans om iets te kunnen doen wat je zelf uit kiest en je zelf de waarde van je inbreng min of meer kan bepalen. Wordt je in een arm land geboren en je vader is boer dan staat al vast wat jij gaat doen.
Heb je ergens een passie voor kan je er zelf met een goed idee een onderneming mee starten en je geld mee verdienen. Volledig eigen inbreng te over zou ik zeggen. Werk je tegen je zin in een fabriek dan is het begrijpelijk dat je ontevreden bent, maar het mooie is dat je zelf de kans hebt dit te veranderen.