XXL Nutrition

opnieuw beginnen

doncorleone

Dutch Bodybuilder
Waardering
52
Hallo,

na een stop van 5 jaar ben ik terug begonnen met krachttraining. Ik was gestopt omwille van mijn werk, komst van kindjes,.. (lame excuses, maar tja het zij zo)

Deze week ben ik dus terug begonnen in een split schema dat ik vroeger deed, maar ik vroeg me af wat eigenlijk het beste is.

Mijn doel is zeker geen vet meer bij te krijgen (liever vet verliezen eigenlijk). En ook wat massa bij krijgen.

Ik had dus gedacht aan eerst krachttraining te doen en daarna cardio (dit 3x per week) en nu dus mijn vragen:

Wat neem ik best qua schema? Full body, UB/LB of een split schema?
En hoe lang doe ik best cardio voor of na de krachttraining?

Cardio sowieso altijd na de krachttraining doen. 25 minuten is voldoende.

Misschien best eerst even full body om alles terug gewoon te maken aan krachttraining?

• Topic Starter Topic Starter
Ja mijn voorkeur ging ook wel uit naar fullbody. Ik had ook al gelezen over dat Rippetoe schema, maar heb al verschillende mensen gezien die daar vrij veel vet van bij krijgen en dat is natuurlijk zeker mijn bedoeling niet.

Dus 3x per week fullbody

En wat zou je doen van voeding? ik had gedacht om in mijn schema veel eiwit te steken en wat op te letten met koolhydraten (om niet teveel vet bij te komen) of denk ik verkeerd?

Ben ook terug begonnen na 7-8 jaar afwezigheid. 2 weken fullbody gedaan om er terug wat in te komen, maar voelde toch al heel snel te licht aan. Je zal waarschijnlijk toch snel overschakelen dus zoek een schema dat het best bij jouw doelen past.

Als je vet wil verliezen EN tegelijk massa wil bijwinnen ga je toch een gedetailleerd voedingsschema moeten opstellen denk ik. 2 doelstellingen behalen is moeilijker dan 1.

Ja mijn voorkeur ging ook wel uit naar fullbody. Ik had ook al gelezen over dat Rippetoe schema, maar heb al verschillende mensen gezien die daar vrij veel vet van bij krijgen en dat is natuurlijk zeker mijn bedoeling niet.

Dus 3x per week fullbody

En wat zou je doen van voeding? ik had gedacht om in mijn schema veel eiwit te steken en wat op te letten met koolhydraten (om niet teveel vet bij te komen) of denk ik verkeerd?

Van een trainingsschema wordt je niet vet, wel van het eten dat je daarbij eet.
Ik zou zoals je zegt starten met een fullbody schema, kies gewoon iets wat bij je past.

Voor het eten denk je niet verkeerd, maar ik zou me even inlezen in de diverse sticky's in de voedings sectie
Log even een tijdje wat je nu eet en pas van daaruit je voedingsschema aan.

Ik vind dit een goed topic over vet verliezen en je spieren behouden of zelfs nog iets groeien. (Cutten)
http://forum.dutchbodybuilding.com/f9/cutten-begin-112937/
Misschien dat je daarmee kunt starten en dan over gaan op een lichte cleane bulk, of net andersom, wat jij fijn vind.

Cardio kun je prima na de krachttraining doen.
Zelf loop ik hard op de rustdagen van mijn krachttraining. Dit is niet ideaal om hard te groeien in de krachttraining, maar voor mij wel een mooi evenwicht.

Cardio of in ieder geval bewegen om kcal te verbranden is prima te combineren met een gezin.
Ga samen fietsen, Ga skeeleren met je zoon/dochter, ga harlopen en laat je kinderen meefietsen.
Rustige duurlopen kunnen ook prima achter de kinderwagen. Doe een partijtje voetbal met je kinderen. etc. Maak er een win-win situatie van.

Terug
Naar boven