XXL Nutrition

Opnieuw beginnen

Bezoekers in dit topic

smoley8

Novice
Lid geworden
21 okt 2014
Berichten
5
Waardering
0
Lengte
1m75
Massa
60kg
Hoi allemaal, :)

Ik ben 19 jaar weeg 55 kilo ( ja ik weet het ) en mijn lengte is 1,75

Vroeg me af of dit kan kloppen heb aan de hand van het bereken mijn energie behoefte topic dit uitgerekend:

88,362 + (55 X 13,397) + (175 X 4,799) - (19 X 5,677) = 1557 kcal

Omdat ik natuurlijk aan moet komen heb heb ik begrepen 20% boven mijn behoefte te zitten dit komt dus op 1557 x 1,20 = 1868,4 kcal

Iemand enig idee of dit juist is voor ik begin met de kcal te verdelen over maaltijden?

Ben van plan thuis te gaan trainen heb ongeveer 6-7 maanden fitness gedaan ( 1,5 jaar geleden al weer ) zonder op voeding te letten enkel met eiwitshakes zag toen wel wat vooruitgang.

Heb thuis set dumbells en cardio apparaten voor conditie.

Omdat ik weer opnieuw moet beginnen ben ik van plan dit aan te houden kwa training;

Week 01: ma. 15 min. cardio / wo. 10 min. kracht / vr. 15 min. cardio
Week 02: ma. 20 min. cardio / wo. 12 min. kracht / vr. 20 min. cardio
Week 03: ma. 25 min. cardio / wo. 14 min. kracht / vr. 25 min. cardio
Week 04: ma. 30 min. cardio / wo. 16 min. kracht / vr. 30 min. cardio
Week 05: ma. 35 min. cardio / wo. 18 min. kracht / vr. 35 min. cardio

Week 06: ma. 40 cardio / di. 20 kracht / wo. 40 cardio / do. 20 kracht / vr. 40 min. cardio
Week 07: ma. 40 cardio / di. 20 kracht / wo. 40 cardio / do. 20 kracht / vr. 40 min. cardio
Week 08: ma. 50 cardio / di. 20 kracht / wo. 50 cardio / do. 20 kracht / vr. 50 min. cardio
Week 09: ma. 50 cardio / di. 20 kracht / wo. 50 cardio / do. 20 kracht / vr. 50 min. cardio
Week 10: ma. 20 kracht / di. 50 cardio / wo. 20 kracht / do. 50 cardio / vr. 20 min. kracht

voor kracht doe ik push-ups / sit-ups en dumbell oefening ( flys, press, curl etc )

Nu heb ik dus het probleem dat ik niet veel in één keer kan eten, hoe kan ik het beste zorgen om toch de benodigde kcal binnen te krijgen zonder echt gewoon misselijk te worden van het eten?

Als ik dit zo streng mogelijk aanhoud is dit een goede manier om weer te beginnen of heb ik het totaal mis? heb zoveel mogelijk geprobeerd te lezen en informatie te vinden en ben tot zover gekomen.

Tips, opmerkingen zijn heel graag welkom! :)
 
Berekening is niet goed, je kunt beter gewoon even een calculator op Google gebruiken en dan nog heb je slechts een indicatie. In praktijk zal blijken of je boven of onder deze richtlijn zit. Ik weet niet hoe hoog je activiteitenniveau is, maar waarschijnlijk zit je eerder rond de 2.000 Kcal's.

Stel dat je onderhoudsniveau inderdaad 2.000 Kcal is dan begin je gewoon met bijv. 2300 Kcal te eten / drinken.
Als het te snel (of juist niet snel genoeg gaat dan nkun je wat spelen met je inname.

Sportschema valt niets over te zeggen, het is afhankelijk van wat je doelen zijn.

Om genoeg Kcal's binnen te krijgen kun jezelf weightgainer shakes maken.
Bijv. 300 ml volle melk in blender, banaan erbij, havermout erbij, 2 eetlepels pindakaas.
En mixen maar.

Zo nu en dan een glas chokomelk, dan tikt het wel aan.
 
Ik neem aan dat je doel is om spiermassa aan te komen. Als dat het geval is doe je alles fout.

- Wordt lid van een sportschool.
- Gebruik een goed bestaand krachtschema zoals starting strength of stronglifts. 45 tot 75 minuten per training.
- Beperk cardio tot een minimum.
- Veel meer eten.

Als je moeite hebt met eten. Langzaam opbouwen. Je maag rekt vanzelf op.
 
Ik neem aan dat je doel is om spiermassa aan te komen. Als dat het geval is doe je alles fout.

- Wordt lid van een sportschool.
- Gebruik een goed bestaand krachtschema zoals starting strength of stronglifts. 45 tot 75 minuten per training.
- Beperk cardio tot een minimum.
- Veel meer eten.

Als je moeite hebt met eten. Langzaam opbouwen. Je maag rekt vanzelf op.


Oké bedankt voor de opmerkingen.

ben alleen lid geweest van een sportschool maar heb me uitgeschreven omdat het daar sporten niet fijn was en voor de rest niet echt iets in de buurt zit + ik al weinig tijd over houdt ivm werk en dus niet onnodig nog extra reistijd wil maken die verloren gaan aan training.

Wat betreft het krachtschema ga ik kijken & die shakes ga ik ook maar eens proberen! eten ga ik aan werken probeer nu ongeveer 5-6 maaltijden per dag te eten.

Nogmaals dank
 
Gaat niet om de hoeveelheid maaltijden maar calorieen zorg dat je daar inzicht in krijgt door een app te gebruiken als Myfitnesspal of een calorielijst. Shakes zijn ook zeer overbodig met het aantal kcal eat jij hoeft te eten kan je makkelijk alles uit vaste voeding halen.
 
Alles hangt af van je doel, ik veronderstel dat je net als andere spiermassa wilt kweken?

In dat geval lijkt het beste om de app 'Myfitnesspall' te downloaden, je scant/ geeft alles in wat je op een dag zoal eet en drinkt. Je stelt op de app zelf je doelen in en zorg ervoor dat je dieet uit 30% eiwitten, 50% koolhydraten en 20% vet bestaat (staat zelfs al klaar op de app). Mocht je niet aan je resultaat komen, kunnen shakes zeker en vast van pas komen maar het beste is om alles uit je 'echte' voeding te halen. Shakes zijn handig als je echt massa's moet eten.

Verder naar de sportschool gaan en een bestaande en kwaliteitsvolle trainingsschema als 'starting strength of stronglifts' volgen. Oefeningen met lichaamsgewicht zijn ook goed.

Het meest hoofdzakelijke is gezegd, dus succes ermee!
 
Back
Naar boven