interessante stof
Dus er is eigenlijk alleen het overtrainen i.v.m. het Centraal Zenuwstelsel (CNS)?
Overtrainen is inderdaad een verzameling symptomen die met name neurologisch van aard zijn.
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
interessante stof
Dus er is eigenlijk alleen het overtrainen i.v.m. het Centraal Zenuwstelsel (CNS)?
Overtrainen is inderdaad een verzameling symptomen die met name neurologisch van aard zijn.
Want met overtraining kunnen ook de pezen naar de klote gaan, en dat merk je pas als het uiteindelijk fout gaat..Sticky waardig. Aangezien hier elke week een vraag uit voorkomt.
Vergeet ook de pezen nietWant met overtraining kunnen ook de pezen naar de klote gaan, en dat merk je pas als het uiteindelijk fout gaat..

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar:
Ik had bij elke training wel een form van (statische / dynamische) onderrug belasting. (deadlifts, cleans, squats, yoke, PL bench enz), nooit last van gehad, maar nu een onderrugblessure, wat blijkt, dat mn onderrug (icm niet rekken) door te weinig tijd voor herstel, zichzelf te snel is gaan herstellen, waardoor de spiervezels niet meer recht tegenover elkaar gegroeid zijn, maar kris kras door elkaar.
Resultaat is slechtere doorbloeding, kortere spieren, meer kracht, maar hogere kans op blessures. Kan je overigens wel oplossen met sportmassages en na de training (of dagelijks) goed rekken.
CNS overbelasten is daarentegen weer een ander verhaal. You dont want to get there![]()
wil ik ook wel weten ja, want zoals ik het lees is dit fysiologisch niet mogelijk....
Pezen zijn wel de laatsten die ik zal vergeten, maar een "pees naar de klote" zie ik meer als een vorm van lokale overbelasting. (niet minder problematisch overig!)
Overtraining is meer een fenomeen wat het gehele 'systeem' betreft en dan dus met name het Centrale Zenuwstelsel.
Mogelijk is overtraining in die context voor een deel ook mentaal en zijn de klachten daardoor veelal psychosomatisch.
Maar goed, deze stelling is discutabel en het debat daar omtrent is de laatste tijd dan ook weer in volle gang.![]()
![]()
Kan vrij weinig vinden over de autoregulatie en daily max en de toepassing op krachtsport. Iemand een linkje?
Slijmbal.IMO is elk antwoord wat harpep geeft wel sticky waardig, een 'Harpeps grote wijsheden topic' topic zou niet misstaan.
Kan vrij weinig vinden over de autoregulatie en daily max en de toepassing op krachtsport. Iemand een linkje?
En niet zo makkelijk te bereiken mijns inziens. Ik ken eigenlijk alleen dergelijke gevallen bij mensen die redelijk all out juice namen.Pezen zijn wel de laatsten die ik zal vergeten, maar een "pees naar de klote" zie ik meer als een vorm van lokale overbelasting. (niet minder problematisch overig!)
Verticale presses kunnen juist mooi een light day/active recovery zijn tegenover de heavy/medium bench dagen. Denk hierbij aan het verschil in gewicht tussen je max bench en military press.Borst en schouders lopen beide beetje achter op de rest, dus deze wil ik liefst elke week 2x pakken. Soms komt het alleen voor geen meter uit met school- en werkroosters, dus dan wordt ik soort van gedongen om de ene dag schouders te doen en de dag erna (of ervoor) borst.
Je hoort mensen altijd zeggen dat wanneer je 2 dagen achter elkaar je triceps/schouders of welke spiergroep dan ook zwaar belast je overbelasting krijgt en je er als het ware alleen maar op achteruit gaat.
Maar als je bijvoorbeeld naar de tour de france kijkt, die mensen fietsen hun benen een tijd lang elke dag naar de klote. Komen zijn uiteindelijk dan ook zwakker uit dit evenement zetten dan dat ze ervoor waren? Want zo zou de theorie dan zijn.
Lijkt me toch niet dat je daadwerkelijk zwakker wordt als je een bepaalde spiergroep 2 dagen achter elkaar pakt?