XXL Nutrition

Overbelasting spieren bij meerdere dagen trainen achter elkaar

Overtrainen is inderdaad een verzameling symptomen die met name neurologisch van aard zijn.

Vergeet ook de pezen niet :) Want met overtraining kunnen ook de pezen naar de klote gaan, en dat merk je pas als het uiteindelijk fout gaat..

Spieren zijn gemaakt om continu dingen te doen, ongeacht welke kracht eraan zit.. Pezen daarentegen kunnen niet altijd alles hebben, daarom hoor je vaker van een Pees Rip, dan een spier die inscheurt..

Verschilt ook met of volume of intensiteit de voornaamste reden is van overtrainen.

Vergeet ook de pezen niet :) Want met overtraining kunnen ook de pezen naar de klote gaan, en dat merk je pas als het uiteindelijk fout gaat..

Pezen zijn wel de laatsten die ik zal vergeten, maar een "pees naar de klote" zie ik meer als een vorm van lokale overbelasting. (niet minder problematisch overig!)
Overtraining is meer een fenomeen wat het gehele 'systeem' betreft en dan dus met name het Centrale Zenuwstelsel.

Mogelijk is overtraining in die context voor een deel ook mentaal en zijn de klachten daardoor veelal psychosomatisch.
Maar goed, deze stelling is discutabel en het debat daar omtrent is de laatste tijd dan ook weer in volle gang. :cool: :)

Heb niet het hele topic doorgelezen, maar:

Ik had bij elke training wel een form van (statische / dynamische) onderrug belasting. (deadlifts, cleans, squats, yoke, PL bench enz), nooit last van gehad, maar nu een onderrugblessure, wat blijkt, dat mn onderrug (icm niet rekken) door te weinig tijd voor herstel, zichzelf te snel is gaan herstellen, waardoor de spiervezels niet meer recht tegenover elkaar gegroeid zijn, maar kris kras door elkaar.

Resultaat is slechtere doorbloeding, kortere spieren, meer kracht, maar hogere kans op blessures. Kan je overigens wel oplossen met sportmassages en na de training (of dagelijks) goed rekken.

CNS overbelasten is daarentegen weer een ander verhaal. You dont want to get there ;)

Hoe is die diagnose gesteld?

Pezen zijn wel de laatsten die ik zal vergeten, maar een "pees naar de klote" zie ik meer als een vorm van lokale overbelasting. (niet minder problematisch overig!)
Overtraining is meer een fenomeen wat het gehele 'systeem' betreft en dan dus met name het Centrale Zenuwstelsel.

Mogelijk is overtraining in die context voor een deel ook mentaal en zijn de klachten daardoor veelal psychosomatisch.
Maar goed, deze stelling is discutabel en het debat daar omtrent is de laatste tijd dan ook weer in volle gang. :cool: :)

Goed punt!

• Topic Starter Topic Starter
Kan vrij weinig vinden over de autoregulatie en daily max en de toepassing op krachtsport. Iemand een linkje?

IMO is elk antwoord wat harpep geeft wel sticky waardig, een 'Harpeps grote wijsheden topic' topic zou niet misstaan.
Slijmbal.

LoL.

---------- Post toegevoegd Mon 26 Sep 2011 om 12:45 ----------

Kan vrij weinig vinden over de autoregulatie en daily max en de toepassing op krachtsport. Iemand een linkje?

http://forum.dutchbodybuilding.com/f64/log-jezza-278451/index31.html#post5877897

---------- Post toegevoegd Mon 26 Sep 2011 om 12:49 ----------

En niet zo makkelijk te bereiken mijns inziens. Ik ken eigenlijk alleen dergelijke gevallen bij mensen die redelijk all out juice namen.

Waarom niet gewoon een andere spier groep trainen zodat je daarop voluit kan gaan?

• Topic Starter Topic Starter
Borst en schouders lopen beide beetje achter op de rest, dus deze wil ik liefst elke week 2x pakken. Soms komt het alleen voor geen meter uit met school- en werkroosters, dus dan wordt ik soort van gedongen om de ene dag schouders te doen en de dag erna (of ervoor) borst.

Tja, voor niets trainen of "over trainen" is waarschijnlijk niet aan de orde. Wel had je die energie beter kunnen gebruiken als je andere spier groepen zou pakken.

Borst en schouders lopen beide beetje achter op de rest, dus deze wil ik liefst elke week 2x pakken. Soms komt het alleen voor geen meter uit met school- en werkroosters, dus dan wordt ik soort van gedongen om de ene dag schouders te doen en de dag erna (of ervoor) borst.
Verticale presses kunnen juist mooi een light day/active recovery zijn tegenover de heavy/medium bench dagen. Denk hierbij aan het verschil in gewicht tussen je max bench en military press.

De meeste fullbody 5x5 schema's doen 2 keer per week bench en 1 keer incline of overhead press. Normaalgesproken niet op aaneensluitende dagen maar het is toch meer workload per week.

Heb niet de hele topic gelezen, maar het gaat gewoon om de conditie waar je spieren/lichaam in verkeerd. Bij elke sport ben je als beginner bezig conditie/vorm op te bouwen. Iemand die begint met wielrennen kan niet vanuit 0x per week ineens 7 dagen per week een stuk gaan wielrennen nee. Je bouwt het op, in die periode dat je opbouwt, moet je dus ook voldoende rust pakken. Als je die rust niet pakt, dan bouw je niks, en zul je vanzelf tegen blessures/overbelasting aanlopen. Wielrenners die bv een tour de france rijden zitten echter op zulk niveau dat ze geen spieren aan het OPBOUWEN zijn, maar aan het ONDERHOUDEN. Bij wielrenners is er geen spraken van wekelijkse/maandelijkse spiergroei. Wielrenners zijn op niveau en zijn meer bezig met het behouden van spiermassa en het bouwen van CONDITIE. In de bodybuilding zou je dit kunnen vergelijken door vaker in de week, lichter te trainen. Op deze manier stimuleer je je spieren minder om in massa te groeien, maar je traint ze wel op conditie. Je kunt bijvoorbeeld toewerken naar een niveau waarop je elke dag een fullbody workout zou kunnen doen, als je bij alle oefeningen vele malen lichter gewicht pakt. Hier geldt net als bij het wielren voorbeeld, dat je opbouwt. Dus je begint, 2-3x per week fullbody, na een tijdje, 3-4x, etc. Zolang je het rustig genoeg opbouwt, kun je makkelijk 7x per week fullbody trainen, het verschil is nu alleen dat je op conditie traint en niet op massa-gaining.

Je moet jezelf de vraag stellen. Train je op conditie, of train je op kracht? Wil je puur op kracht trainen, dan zul je altijd voldoende rust moeten pakken zodatje spieren optimaal kunnen herstellen/groeien. Train je op conditie, dan pak je lichtere gewichten (meer reps), en kun je langzaam opbouwen tot een niveau dat je zelf wilt. Het is een kwestie van geduld, maar ik ken zat mensen die het geen ruk boeit of ze 100 kilo bankdrukken of 50, maar wel een zodanige spierconditie hebben dat ze elke dag 50 kilo drukken zonder een spier te overbelasten. Het is het gehele principe van conditie vs pure kracht..

Laatst bewerkt:
Maar een vraagje..Wat als je een spiergroep traint en je hebt geen pijn of last de dag erna. Is het dan erg als je weer die spiergroep traint?
Alvast bedankt

Je hoort mensen altijd zeggen dat wanneer je 2 dagen achter elkaar je triceps/schouders of welke spiergroep dan ook zwaar belast je overbelasting krijgt en je er als het ware alleen maar op achteruit gaat.

Maar als je bijvoorbeeld naar de tour de france kijkt, die mensen fietsen hun benen een tijd lang elke dag naar de klote. Komen zijn uiteindelijk dan ook zwakker uit dit evenement zetten dan dat ze ervoor waren? Want zo zou de theorie dan zijn.

Lijkt me toch niet dat je daadwerkelijk zwakker wordt als je een bepaalde spiergroep 2 dagen achter elkaar pakt?

Wielrenners spreken een andere spiervezeltype aan die meer bestand is tegen langdurige belasting. En ja, ze zijn wel moe na de wedstrijd, waarbij 5 dagen hersteltijd niet abnormaal is.

Interssant allemaal..

Ik ken iemand die 3 dagen achter elkaar een spiergroep zwaar belastte om zo een veel grotere supercompensatie te creëren.

Of het klopt weet ik niet..

Terug
Naar boven