Daar zijn andere mogelijkheden voor. Streng straffen is nodig, maar het ophogen van strafmaten tot in het extreme is totaal niet nuttig gebleken. Meer aandacht voor het slachtoffer is zeker belangrijk, dat heb ik zelf al eens mogen ervaren na een verkeersongeval. Dat is dan geen criminele zaak, maar ook daar is het slachtoffer meestal dubbel de lul.
Aandacht voor de dader moet er in een justitieel systeem alleen uit bestaan hoe hij gestraft dient te worden en hoe hij eventueel weer terug dient te komen in de samenleving. Voor een slachtoffer dienen echter veel meer instanties hun werk te doen, momenteel is het erg karig. Slachtoffers moeten meestal zelf maar uitzoeken hoe ze verder gaan met hun leven.
Zeker waar! Slachtoffers zijn idd dubbel de klos, door de gigantische focus op 'de misdadiger'. Daar wordt véél meer geld en mankracht aan gespendeerd. Schandelijk.
Discipline is iets heel anders als onderdrukking. En je kan zeggen wat je wilt maar die vrouwen zullen zich wel 2x bedenken voordat ze weer iets flikken en terug moeten naar die klote gevangenissen. Overigens waren dit niet de braafste want de meesten waren veroordeeld voor de zwaardere delicten - een aantal zelfs voor moord. En daar komt bij dat ook in die landen geldt (net zoals in ned.) dat je bij goed gedrag (edit) eerder vrijgelaten wordt en dus is het idd logisch dat ze niet de reller gaan uithangen.
Ik vind het te gemakkelijk om te zeggen: oh in de vs blijkt dat zware straffen niet werken - nou laten we ze dan maar in de watten leggen en vervroegd vrij laten.
Over de hele wereld blijkt het niet te werken. Daarnaast wil je toch niet serieus dit voorbeeld aan gaan halen om de validiteit van zoiets te meten? China -> mensenrechten smensensmechten...
Hmm ja dat zou kunnen, maar veel erger dan dit lijkt mij haast niet te kunnen.
Maar goed daar kunnen we enkel naar gissen.
Slechtheid kent geen grenzen...
De straffen op de kleine criminaliteit mogen van mij ook best wel omhoog. Ik denk dat zoiets nog enig effect zal hebben. De zwaardere criminaliteit zal je daarmee niet kunnen bestrijden, aangezien die mensen psychologisch niet 100% in elkaar zitten of zo erg in de shit zitten dat ze geen andere kant op kunnen.
Het aangifte doen is iets wat niet genoeg voorkomt. Als je daar wat aan kan doen kan je de criminaliteit verlagen.
Ivm de reintegratie denk ik dat zwaardere straffen voor een kleiner vergrijp ook averechts zal werken, door langere gevangenisstraffen raakt iemand veel meer vervreemd van de maatschappij waarin ze nadien terug moeten keren.
Zwaardere geldstraffen? Kleine criminaliteit komt denk ik in 9 van de 10 keer niet voort uit een riant inkomen. Door zwaarder te straffen, komen die mensen helemaal in een moeilijke positie.
Je laatste zin ben ik het wel helemaal mee eens. Bij zedendelicten zie je toch vaak dat mensen geen aangifte durven te doen, uit schaamte.
Oke, we straffen ze niet meer. We geven ze wat geld, want anders plegen ze immers weer een overval!
Omdat het in USA niet werkt, wil niet zeggen dat dat hier ook niet werkt.
Zie boven.
Inderdaad, wanneer onomstotelijk bewezen wordt dat iemand schuldig is vind ik dat het recht om in hoger beroep te gaan moet kunnen worden afgenomen..
Het hoger beroep is er om een eerlijke rechtsgang te garanderen, een soort second opinion. Je kunt na één keer hoger beroep nog in cassatie gaan, waarin de vorm van het proces wordt nagegaan. Is alles wel volgens de regels verlopen? de inhoud van de zaak doet er dan niet meer toe.
Het hoger beroep is er dus niet alleen om je vonnis aan te vechten, maar ook om de rechtsgang zo eerlijk mogelijk te houden. (correct me if I'm wrong)
Ja goede argumenten...
Dus eigenlijk mooie korte celstraffen, zodat ze een soort van vakantie hebben.
Of allemaal tbs in? kost lekker veel geld, en dan verlof geven waardoor ze ontsnappen?
Gewoon moordenaars, verkrachters, criminelen etc afvoeren naar strafkampen.
Een deel van mij is het eens met je laatste zin, maar het grootste deel walgt van een dergelijke maatschappij. TBS laat wel een klein recidief percentage tov standaard gevangenisstraf. Wat is dat waard?
Het nederlandse strafrecht streeft naar een reintegratie van een veroordeelde, waar ik me zeker achter schaar. Hoe dat gebeurt...tja, daar valt natuurlijk nog het nodige over te zeggen.
Overigens is een gedetineerde volgens mij héél wat duurder dan de gestelde 150 euro per dag elders in dit topic.