Mensen halen vaak een hoop dingen door de war. Het is ook zeker niet zo simpel als 'opgelicht? aangifte -> sluiten B&F', en ik krijg de indruk dat er kennelijk door sommigen wel heel simpel over dit soort dingen wordt gedacht. Ik zal het proberen hieronder uit te leggen hoe je het ongeveer kan zien.
@Sylve: voor iemand van een volwassen leeftijd doe je je behoorlijk goed voorkomen als een kind van 11 uit groep 8 die denkt te weten hoe de wereld werkt. Je reacties hier getuigen van bar weinig kennis over de publieke feiten van de zaak (incl. de gedragingen en uitingen van B&F), en wat bedrijven juridisch verplicht/verantwoordelijk zijn allemaal te doen. Het lijkt wel alsof je een zakcentje bij verdient bij B&F door dit soort onzin te verkondigen. Dat iedereen een bepaald merk of product kent, is natuurlijk geen garantie voor de kwaliteit en geclaimde conformiteit ervan. Een Apple van €3000,- is toch ook niet per definitie goed, omdat hij zo duur is (en duur is goed?) of van Apple is (want Apple is het beste?)? Uhhum.
Terugkomend op UncleOutlaw: voorop staat dat er vooralsnog alleen is aangetoond dat er met hun eiwit-supplementen er een verschil in de specificatie (label) en daadwerkelijke inhoud (het poeder) zit die buiten de wettelijke 'acceptabele' norm valt (dit verschil mag bijv. niet groter zijn dan ongeveer 7%). Het is natuurlijk niet zo dat er stoffen zijn aangetroffen die er volgens de wet niet in zouden mogen zitten (bijv. wat je nu hebt met 1,3DMAA van vroeger, of AMP meer recentelijk zoals met het Unstoppable verhaal); als er nu nog supplementen verkocht zouden worden die dit bijv. wel zouden bevatten, dan zullen ze een boete krijgen en alsnog de verkoop moeten staken. Terug naar de whey-gate: los van wat precies over en weer gerapporteerd is/aangevoerd is als onderbouwing/gronden door B&F om zich hieruit te lullen, is primair het gevolg van de NVWA test (en vaststelling dat er dus een te groot verschil zat in de daadwerkelijke inhoud en opgegeven voedingswaardespecificatie) dat B&F hier een waarschuwing voor zal krijgen, misschien zelfs een boete (dit weet ik verder niet), maar het is natuurlijk niet alsof ze een product verkopen wat niet verkocht mag worden of dat er helemaal iets verschrikkelijks wordt gedaan (zoals ontraceerbaar vervuild en bedorven paardenvlees verkopen als koe). In die zin is er dus verder geen illegaliteit. Het feit dat ze hun whey te duur verkopen en consumenten misleiden (of ze dit nou expres doen of niet, ze zijn hiervoor verantwoordelijk) is voor ons als consument vervolgens iets wat je civielrechtelijk zou kunnen aanpakken; de NVWA is slechts een toezicht/handhavings orgaan, en ze hebben wellicht een boete al gegeven, in ieder geval een waarschuwing, maar als jij als consument er dus wat mee wil doen nog, dan zal je dit op eigen houtje moeten doen. Hierbij verwijs ik naar een eerdere lange post van me waarin ik heb uitgelegd dat je dan met een redelijke compensatie te maken krijgt in 99/100 gevallen, en als puntje bij paaltje komt hebben ze daar in bijna alle gevallen ook aan voldaan door hun kortingsacties of eventuele tegemoetkomingen naar de mensen die het wat harder hebben gespeeld (gratis potje whey bijv., etc.). Als jij kan aantonen dat je de laatste 2 jaar op dat moment (toen, januari) voor weet ik niet hoeveel geld daar producten had gekocht waardoor het totale plaatje een wat meer significanter vorm aanneemt (bijv. je hebt voor €10k aan whey gekocht, dan is 22% ineens zomaar €2200,- orde van grootte) dan zal je dit ook uiteindelijk kunnen vorderen civielrechtelijk (maar ze zullen dit waarschijnlijk in zo'n geval gewoon schikken met je, wetende dat ze het anders toch verliezen).
Het is een feit dat B&F geweten moet hebben wat er allemaal mis was. Of dat ze dit echt bewust hebben gedaan (de oplichterij) kon je na het eerste momentum van publiciteit nog in het midden laten (december), maar het feit dat ze vanaf toen glashard hebben gelogen, namelijk dat al hun producten nu wel goed waren en dat het enkel en alleen de whey perfection betrof (terwijl het ook de caseine en isolaat later leek te zijn!!!) en dit uit hun eigen tests zogenaamd als wel conform bleek (en vervolgens dus bij een NVWA sample van eind januari blijkt dat het alsnog ondermaats is), getuigd dus van een volstrekte incompetentie wat betreft het runnen van zo'n bedrijf met alle vormen van vereiste zorgvuldigheid en dat er dus wel degelijk sprake was van zoethoudende doofpot-leugens wat je niet anders dan als bewuste oplichting kan bestempelen. Bedrijven zoals B&F moeten bij alles wat ze binnenkrijgen samples nemen en dit onderzoeken. Dit is zo ook bij de Sorbo (non-food) (heb ik even gewerkt), en zo geldt dit natuurlijk al helemaal voor de food-industrie zoals supp bedrijven. Ik weet niet of dat dit in Heerenveen plaatsvindt, of op een andere locatie van een magazijn, maar dat het ergens in het proces plaats moet vinden staat vast. Rene van XXL kan hier misschien wat meer over vertellen als je hem pm'd ofzo, alhoewel ik niet weet of hij nou op deze discussie weer zit te wachten. Je bent in een ieder geval onderaan de streep verantwoordelijk voor de conformiteit van hetgeen je verkoopt. Ik weet niet in hoeverre het eindproduct ook nog eens op een dergelijke manier getest wordt/moet worden.
Om welke producten het allemaal gaat, gebruik even google/zoekfunctie.
Wat ik verder zeg over de rest van hun huismerk producten, en de redenen waarom ik het niet meer zou gebruiken heeft voor een groot deel te maken met de incompetentie en onzorgvuldigheid die is aangetoond voortvloeiend uit de hele whey-gate. Een bedrijf wat tot 4x toe claimt dat iets in orde is, en het dan vervolgens niet is, dat vertrouw je dan toch niet de 5e x wel ineens op hun woord? Natuurlijk, als je nu een potje eiwit laat testen zal het wel goed zijn, maar dat dachten we in december ook al en toen bleek ook van niet. Hij zal nu wel prima eruit komen, ben ik van overtuigd, maar dat heeft meer te maken met dat ze nu geregistreerd staan her en der door klachten en andere sheit en dat dit soort geintjes zich natuurlijk niet veel vaker kunnen voordoen. Ik denk iig dat ze hun grondstofjes overal en nergens vandaan halen voor de meest sensationele prijs. Een bedrijf wat zegt van toevoegingen aan een supp niet te hebben geweten, waarom zou dat wel weten wat er in hun 100 andere huismerk producten zit; producten die je al helemaal niet snel zal willen testen door alle kosten die daaraan vast zitten. Zo kwam hun Vitamine D3 er laatst ook behoorlijk slecht uit (bizar veel meer zat er in dan aangegeven, kan gewoon echt gevaarlijk zijn voor sommige mensen hun gezondheid), dus het is wat dat betreft een opeenstapeling van feiten. Dat ontkennen of de andere kant op kijken, dan doe je voor mij niet meer mee in het gesprek, want het heeft natuurlijk geen zin om met iemand ergens over te praten als die alles gewoon ontkent en/of wegloopt van de discussie.