MuscleMeat

pijn in onderrug

Godver, was vanavond aan het trainen en liep naar de volgende oefening, ik sprong van een afstapje af en schiet het weer in mn rug. Niet overdreven pijnlijk ofzo maar voel het wel nu. Dacht dat ik er zo goed als af was, toch maar ff afspraak met de fysio maken.

k*t voor je man, tis altijd wanneer het net een beetje over begint te gan slaat het weer keihard toe. Ik ben deze week weer wezen deadliften en moet zeggen ging facking goed geen pijn tijdens en nu nog steeds nie maar nog wel een raar gevoel iin me rechter been. Heb jij ook last van uitstralende pijn trouwens?

nee geen last van uitstralende pijn nog. maar wel gehad. de pijn is te vergelijken met een verdraaide nek. maar niet echt heel pijnlijk ofzo.

Na squats of deads heb ik de volgende dag ook altijd last van de onderrug. Heb gisteren ff een belt gekocht voor ondersteuning bij deze oefeningen. Kijken of dat helpt.

Na squats of deads heb ik de volgende dag ook altijd last van de onderrug. Heb gisteren ff een belt gekocht voor ondersteuning bij deze oefeningen. Kijken of dat helpt.
dat is geen goed idee man, als je pijn krijgt na deze oefeningen voer je ze niet goed uit. En als je dat nu gaat doen met eeen riem ter ondersteuning, worden je houdings spieren alleen maaar luier en verergert de situatie. Conclusie is dus....geen riem kopen maaar aan je houding werken(een riem alleen gebruiken als je een pr wil zetten met 1RM)

ja, ik heb het ook gemerkt :D
je hebt wel gelijk over die info die gegeven wordt. Sportscholen zouden zich meer moeten bezighouden met een goede opvolging van hun klanten ipv geld binnen te rijven.
Gisteren ben ik met de neus op de feiten gedrukt dat ik te weinig stretch. Ik doe het wel voor ik begin met de 1ste set, maar dat is echt te weinig. Ik zou daarmee wat info willen zoeken over goed stretchen, zodat ik thuis kan oefenen. Vooral het gebrek aan lenigheid in mijn glutes speelt mij parten, dat kan echt je rug vermoorden bij bv. deads.

greetz steveb

ps: at Fysio ASP, blijf maar posten, ik heb al veel gehad aan je info :p

Ok nu even voor de goeie ;) @ Steveb.. stretchen is zeer belangrijk inderdaad en de manier waarop jangt weer af van het moment..
namelijk na je warming- up vlak voor je training dien je dynamisch te strechten dwz met je romp en ledematen actief zo groot mogelijke bewegingsuitslagen (binnen de 'normale'grenzen dan niet overstretchen)..en na je training , vlak voor de cooling down moet je je spieren rustig op rek brengen en dan ongeveer 10 sec vasthouden 3x5 herhalingen. Hoor bijna nooit dat glutes verkort zijn .. die neigen eerder tot verslappen , maar neem aan dat je erg zwaar traint dus dan kan het wel .. strechten doe je ie door op je rug te liggen en je knieen zover mogelijk op te trekken schuin naar de tegenovergestelde schouder tot je rek voelt .. even spelen met naar binnen en buitendraaien van je heup/ onderbeen tot je de rek goed voelt.. mag best stevig alleen moet het rek gevoel 3 sec nadat je de rek eraf hebt gehaald weer verdwenen zijn anders doe je het te hard..

Voorbeeld van dynamisch strechten is vanuit stand naar diepe squat en vervolgens omhoog komen en helemaal uitstrekken met je armen boven je hoofd en weer terug.. is een verende rek en brangt de spieren wel op lengte maar verslappen(ontspannen) ze niet van ( je hebt namelijk wat voorspanning nodig om goed te kunnen trainen)

Voor je hamstrings kun je bv staan met voeten naast elkaar knieen gestrekt en met je handen/ vingers naar de vloer (verend na de warming up en langzaam 10 sec vasthouden bij cooling down) let er wel bij op dat je bij he vooroverbuigen je bekken achterovergekantelt houd (je onderrug dus iets hol)..ik zal straks of van het weekend wel even kijken of ik er mooie plaatjes bij kan zetten ;) maar hoop dat je zo al het principe snapt

Godver, was vanavond aan het trainen en liep naar de volgende oefening, ik sprong van een afstapje af en schiet het weer in mn rug. Niet overdreven pijnlijk ofzo maar voel het wel nu. Dacht dat ik er zo goed als af was, toch maar ff afspraak met de fysio maken.

Vaak zie je dat bij fitness beoefenaars dat de spieren perfect ontwikkeld en sterk zijn maar te laat reageren op een plotselinge beweging, zoals bij jou waarschijnlijk het geval is geweest.. dit kun je verbeteren door naast je normale training ook coordinatie training en stabiliteits training te doen.

DWZ. oefeningen doen waarbij je balans op gecontroleerde manier word verstoord en je spieren worden uitgedaagd op die verstoring te reageren door de verstoring steeds heftiger te maken ( bv op bosebal staan en dan squat maken met barbell en gewicht aan 1 kant ) leren ze als het ware sneller en beter hierop te reageren (is propriocepsis traning, je traint dan eigenlijk het zenuwstelsel die je spieren aanstuurd).

Meer core-stabillity trainingen doen..vooral voor je schuine en dwarse buikspieren... dwz buikspieroefeningen doen op een niet stabiele ondergrond bv terrabal en inderdaad goed op de uitvoering letten.. als je ze niet goed kunt uitvoeren en gaat compenseren is de oefening te zwaar en moet je toch wat lichter pakken (Te zwaar kan ook komen omdat dus je benen wel sterk genoeg zijn maar je core niet.. is hetzelfde als een kanon willen afschieten vanaf een roeibootje.)..uiteindelijk kom je straksniet op je max van je kunnen met de squats omdat de zwakke schakel (core) is achter gebleven in je training

klopt helemaal wat hierboven staat drie weken geleden ook last van me onderrug, fysio vertelde me dat ik een onstabiele onderrug had, dus moest ik stabiliteitsoefeningen gaan doen voor me onderrug had daarna eigelijk nergens geen last meer van , NU al twee weken niet meer gedaan en gelijk weer last dus moet er weer mee beginnen ;)

• Topic Starter Topic Starter
Ok nu even voor de goeie ;) @ Steveb.. stretchen is zeer belangrijk inderdaad en de manier waarop jangt weer af van het moment..
namelijk na je warming- up vlak voor je training dien je dynamisch te strechten dwz met je romp en ledematen actief zo groot mogelijke bewegingsuitslagen (binnen de 'normale'grenzen dan niet overstretchen)..en na je training , vlak voor de cooling down moet je je spieren rustig op rek brengen en dan ongeveer 10 sec vasthouden 3x5 herhalingen. Hoor bijna nooit dat glutes verkort zijn .. die neigen eerder tot verslappen , maar neem aan dat je erg zwaar traint dus dan kan het wel .. strechten doe je ie door op je rug te liggen en je knieen zover mogelijk op te trekken schuin naar de tegenovergestelde schouder tot je rek voelt .. even spelen met naar binnen en buitendraaien van je heup/ onderbeen tot je de rek goed voelt.. mag best stevig alleen moet het rek gevoel 3 sec nadat je de rek eraf hebt gehaald weer verdwenen zijn anders doe je het te hard..

Voorbeeld van dynamisch strechten is vanuit stand naar diepe squat en vervolgens omhoog komen en helemaal uitstrekken met je armen boven je hoofd en weer terug.. is een verende rek en brangt de spieren wel op lengte maar verslappen(ontspannen) ze niet van ( je hebt namelijk wat voorspanning nodig om goed te kunnen trainen)

Voor je hamstrings kun je bv staan met voeten naast elkaar knieen gestrekt en met je handen/ vingers naar de vloer (verend na de warming up en langzaam 10 sec vasthouden bij cooling down) let er wel bij op dat je bij he vooroverbuigen je bekken achterovergekantelt houd (je onderrug dus iets hol)..ik zal straks of van het weekend wel even kijken of ik er mooie plaatjes bij kan zetten ;) maar hoop dat je zo al het principe snapt

bedankt :thumbs:
dit zijn nu eens posts waar iedereen iets aan heeft, blijven posten :D
greetz steveb

Geef eens een voorbeeld van "stabiliteitsoefeningen"?

Geef eens een voorbeeld van "stabiliteitsoefeningen"?

Voorbeeld core stabillity:
in ligsteun (zoals je doet als je gaat opdrukken.. armen op schouderbreedte.. liefst net iets verder naar voren).. buik/navel intrekken en bispieren aanspannen..1 voet los van de grond en dan venewicht bewaren en je bekken stabiel houden.. zelfde met andere been .. dan nog eens met ogen dicht.. daarna kun je 1 been en 1 arm los (gekruist dus linkerbeen en rechtearm los en dan wisselen .. volgende stap met je ogen dicht .. daarna moeilijker door bv met de losse arm met een bal spelen of rondjes draaien .. wat je doet is dus constant een balansverstoring veroorzaken waardoor je spieren daarop moeten reageren en zo leer je je zenuwstelsel goed op die balansverstoringen te reageren...

Voorbeeld 2: op je rug liggen .. knieen opgetrokken voeten plat op de grond.. navel intrekken .. bilspieren aanspannen en een bekkenbrug maken.. ook hier weer verstoren door 1 been uit te strekken boven de grond .. je bekken moet dan op zijn plaats blijven...wisselen van been. doen met ogen dicht .. het 'losse been 'laten spelen met een bal enzovoorts .. steeds moeilijker maken en je bekken stil houden...

UPDATE !!!
vandaag naar de fysio geweest, daar heeft hij me onderzocht met behulp van elektronische schokken (omdat de pijn durft uitstralen naar mijn been), blijkt er toch iets niet in orde te zijn met de zenuwen. Op het zicht zei hij ook dat mijn linkerbeen schever stond dan mijn rechter. Verdere conclusies kan hij niet trekken en wil wachten op de scan. Verder was hij blijkbaar onder de indruk van mijn fysiek en gaf hij mij de raad mee om mij in te schrijven in een atletiekclub (hij is blijkbaar de sportfysio van de nationale voetbalploeg), om een carriere te starten als kogelstoter of hamerslingeraar. Volgens hem heb ik daar het perfecte postuur voor :d. Plezant dat hij complimenten gaf over mijn fysiek. Ook zei hij dat ik lichter moest trainen en roeibewegingen moest mijden (neem ik wel met een korreltje zout, zolang ik mijn onderrug niet onnodig belast kan ik gewoon blijven trainen geloof ik).

Greetz steveb

dat is geen goed idee man, als je pijn krijgt na deze oefeningen voer je ze niet goed uit. En als je dat nu gaat doen met eeen riem ter ondersteuning, worden je houdings spieren alleen maaar luier en verergert de situatie. Conclusie is dus....geen riem kopen maaar aan je houding werken(een riem alleen gebruiken als je een pr wil zetten met 1RM)

Waar heb je het over? :rolleyes:

zou toch maar plaatjes laten nemen van je rug mss zit er een zenuw klem ofzo,als je last hebt van je benen en tinteelingen is dat waarschijnlijk het geval.en dan raad ik toch wel een operatie aan vooraleer het verergert,tegenwoordig zijn er alsmaar meer mensen die last hebben aan hun rug.alvast veel beterschap man

zou toch maar plaatjes laten nemen van je rug mss zit er een zenuw klem ofzo,als je last hebt van je benen en tinteelingen is dat waarschijnlijk het geval.en dan raad ik toch wel een operatie aan vooraleer het verergert,tegenwoordig zijn er alsmaar meer mensen die last hebben aan hun rug.alvast veel beterschap man

bedankt, ik moest sowieso foto's laten nemen. Kijk er wel naar uit, zo weet ik eindelijk eens wat eraan scheelt

vandaag eindelijk uitsluitsel !!!
Ben onder de scan geweest en heb daarna de uitslag gekregen
Resultaat is een vernauwing van de wervels en een uitpuiling van de discus, het is dus een hernia!
De foto's moeten nog naar de fysio, hij zal mij wel zeggen hoe ernstig het is
Voorlopige status: Licht depri en neergeslagen. Zie mijn trainingscarrière in rook opgaan ...

vandaag eindelijk uitsluitsel !!!
Ben onder de scan geweest en heb daarna de uitslag gekregen
Resultaat is een vernauwing van de wervels en een uitpuiling van de discus, het is dus een hernia!
De foto's moeten nog naar de fysio, hij zal mij wel zeggen hoe ernstig het is
Voorlopige status: Licht depri en neergeslagen. Zie mijn trainingscarrière in rook opgaan ...
Ja, dat is zeker k*t man nu ik dat zo lees word ik helemaal bang ouwe.......ik hoop voor je dat je met goede fysio geen operatie nodig is. Ik zelf ben nu ook onder behandeling van een fysio, bij mij komt de pijn in me rug wwaarschijnlijk omdat me onderste wervels niet meebewegen en dat daar dus een zenuw klem tussen kan zitten, ik hoop dat het bij mij ook nog met de juiste behandeling goed te behandelen is sterkte jonge;)

heey wie kan me helpen met me probleem me onderrug ?

Terug
Naar boven