AndroidHealthClinic

pijn in onderrug

ik heb het ook een keer gehad toen ik mijn onder rug trainde.. ging ik een beetje patserig 80 kg doen, toen ik van de machine afkwam en recht stond wist ik niet wat ik mee maakte, terwijl het op de machine wel ging..

dus mijn motto voortaan: Forceer je onderrug NIET!

sinds een paar maand heb ik een vreemde soort pijn in de linkerkant van mijn onderrug
in het begin deed het enkel pijn als ik ging neerzitten en daarna weer moest rechtstaan, dan kwam de pijn even op en ging daarna weer weg. Dan kon ik weer normaal wandelen.
Nu heb ik het ook terwijl ik wandel en dan durft het wel eens naar de zijkant van mijn linkerbeen schieten. Specifiek doet het pijn als je bv een leg extension zou doen, dan zou ik mijn linkerbeen niet volledig kunnen strekken. Dan zou ik pijn beginnen krijgen in mijn onderrug (aan de linkerkant). Weet iemand wat dit zou kunnen zijn, want ik heb dit al een tijdje, maar het wordt steeds erger :(
heb schrik dat het een soort hernia ofzo zou kunnen zijn, al ben ik wel geen dokter ...

ik had dat probleem ook.
oplossing: ik had een nieuw bed gekocht. het kwam doordat mijn bed niet goed was.
daarvoor had ik het ook. toen lag het aan mijn auto. die vorm van de stoel was niet goed.

Ok nu even voor de goeie ;) @ Steveb.. stretchen is zeer belangrijk inderdaad en de manier waarop jangt weer af van het moment..
namelijk na je warming- up vlak voor je training dien je dynamisch te strechten dwz met je romp en ledematen actief zo groot mogelijke bewegingsuitslagen (binnen de 'normale'grenzen dan niet overstretchen)..en na je training , vlak voor de cooling down moet je je spieren rustig ...

leerzaam en uiteraard karma :) :thumbs:

• Topic Starter Topic Starter
vandaag weer een afspraak gehad met de fysio, heeft de foto's van mijn rug bekeken. In feite heb ik geen hernia, maar staat de deur wagenwijd open om er 1 te krijgen. De zenuw is gezwollen. Ik heb dan van hem een ruginfiltratie gekregen en zo zal ik er nog een stuk of 2 krijgen.
Als raad heeft hij mij gegeven om jawel 6 MAAND te stoppen met krachttrainen of zeer licht te trainen en vooral te joggen,zwemmen of fietsen. Tot hoever moet ik dit naleven, want eerlijk gezegd heb ik tot nu toe altijd (zwaar) door getraind, wel altijd mijn onderrug gespaard natuurlijk.

greetz steveb

Ik zou met je foto's en dergelijke een second opinie vragen bij een andere fysio of andere speciasist met betrekking tot dat 1/2 jaar niet danwel licht trainen. In iedergeval sterkte en succes!

vandaag weer een afspraak gehad met de fysio, heeft de foto's van mijn rug bekeken. In feite heb ik geen hernia, maar staat de deur wagenwijd open om er 1 te krijgen. De zenuw is gezwollen. Ik heb dan van hem een ruginfiltratie gekregen en zo zal ik er nog een stuk of 2 krijgen.
Als raad heeft hij mij gegeven om jawel 6 MAAND te stoppen met krachttrainen of zeer licht te trainen en vooral te joggen,zwemmen of fietsen. Tot hoever moet ik dit naleven, want eerlijk gezegd heb ik tot nu toe altijd (zwaar) door getraind, wel altijd mijn onderrug gespaard natuurlijk.

greetz steveb
Geheel stoppen met krachttraining lijkt me een beetje overroepen. Ikzelf zit momenteel in hetzelfde schuitje als jij, al enkele maanden, alleen weet ik nog altijd niet WAT er juist mis is.

Probeer inderdaad je onderrug zo min mogelijk te belasten. Train je benen vooral met legpress varianten, en andere toestellen. Als het kan doe dan wat good mornings, licht en hoog in reps. En mijd verder dus de deadlift, en probeer je rows met chest support te doen.

Succes verder en moge deze zever zowel voor mij als voor jouw snel over zijn ;) :thumbs:

Ik zou met je foto's en dergelijke een second opinie vragen bij een andere fysio of andere speciasist met betrekking tot dat 1/2 jaar niet danwel licht trainen. In iedergeval sterkte en succes!

bedankt kerel !!! De man in kwestie is voor zover ik weet een gekende waarde in zijn vak, maar het is wel zo dat hij niet echt tuk is op krachtsporten. In ieder geval kan ik weer eens mijn schoolslag oefenen, is van het lager geleden :p

Geheel stoppen met krachttraining lijkt me een beetje overroepen. Ikzelf zit momenteel in hetzelfde schuitje als jij, al enkele maanden, alleen weet ik nog altijd niet WAT er juist mis is.

Probeer inderdaad je onderrug zo min mogelijk te belasten. Train je benen vooral met legpress varianten, en andere toestellen. Als het kan doe dan wat good mornings, licht en hoog in reps. En mijd verder dus de deadlift, en probeer je rows met chest support te doen.

Succes verder en moge deze zever zowel voor mij als voor jouw snel over zijn ;) :thumbs:

Ik heb er een tijdje mee rondgelopen, zonder erg in het begin maar het werd steeds erger. Als het erger wordt ZEKER laten naar kijken, voor je het weet heb je van iets kleins iets zeer ernstigs gemaakt.
Klote is natuurlijk dat ik de leuke oefeningen (squats, rows) niet meer mag doen zoals ik ze wil doen. Legpress doe ik vooral op herhalingen, de druk op je onderrug mag je niet onderschatten. Met +- 300kg begin ik mijn legpress op 10reps en eindig er ook mee. Frustrerend dat ik niet voluit kan gaan. Mijn beentraining is bijna een cardio training geworden voor mij (legpress, lunges, leg extension, ...).
Ik zal voor je duimen en hopen dat het niks ernstigs is en dat het snel mag voorbij zijn :)

greetz steveb

Ik heb al verschillende stappen ondernomen hoor.

-Osteopaat 3x geweest

-Paar keer sportarts geweest, eerst ontstekingsremmers, dan spierverslappers.

-Bezoekje ziekenhuis => botscan, niets op te merken

-Kinesist 9x behandelingen

En nog altijd nog geen duidelijkere omschrijving. Nu 6 mei weer naar het ziekenhuis voor een gehele second opinion.

Ik heb al verschillende stappen ondernomen hoor.

-Osteopaat 3x geweest

-Paar keer sportarts geweest, eerst ontstekingsremmers, dan spierverslappers.

-Bezoekje ziekenhuis => botscan, niets op te merken

-Kinesist 9x behandelingen

En nog altijd nog geen duidelijkere omschrijving. Nu 6 mei weer naar het ziekenhuis voor een gehele second opinion.

damn, hoe klote.
In welke mate heb je er last van? Is het een erge pijn?

Redelijk k*t gevoel, paar dagen terug verging ik bijna van de pijn. Maar heb verder ook last van andere gewrichten, dus volgens mij is er behoorlijk meer aan de hand.

Maar meestal valt de pijn wel mee, het went, zeg maar :(
Het is ook gewoon dat het maar blijft duren, en ik hem stilaan begin te knijpen, dat het nooit meer weg trekt, en ik gedoemd ben om hiermee de rest van mijn leven mee rond te lopen.

ik heb al gehoord dat ze zeggen 'tjah spijtig mee leren leven' in sommige situaties. Hopelijk is dat bij jou niet het geval !!! De geneeskunde zou toch al op een punt moeten staan waar ze rugproblemen moeten kunnen constateren, vind het echt jammer.

Inderdaad, laatste bezoekje bij de kinesist kreeg ik ook een "Mja je bent nog jong, komt vast wel goed". Ik bedoel, wtf heb ik hier nu aan?

6 maand stoppen. Wat een klote fysio. Dat zou ik dus nooit doen he. Als je je onderrug moet ontzien zou ik enkel Deadlift schrappen en niet zwaar squatten. Tenminste dat zijn de oefeningen waarbij ik het meest mn onderrug voel. Het zou al een stuk uitmaken denk ik. En zonder DL en SQ kun je ook massa opbouwen.

Mijn retourtje fysio zit er ook op. Geen botprobleem maar wel een spierprobleem. Doordat mijn benen verschillen in lengte is er blijkbaar een contractuur(?) ontstaan in de linkerkant van mijn rug.
Prescription: Niet stoppen met trainen, wel stabiliteitsoefeningen doen(indien gewenst kan ik deze inscannen voor zij die benieuwd zijn) en in de gym de zool van men rechterschoen in de linker steken voor de disproportie op te klaren. Buiten de gym is dit niet nodig. Ook het dagelijks zitten op zo'n zitbal is goed voor de pijn te verhelpen.

Al bij al niet super negatief maar de fysio zei dati k het niet te licht mocht opnemen dus toch voorzichtig blijven. Deadlift heb ik wel schrik voor nu :/

Ik zelf heb ook wel stabiliteitsoefeningen meegekregen, maar mocht je ze kunnen inscannen zou ik je zeker ook dankbaar zijn. Hele tijd dezelfde shit op het einde van de training begint ook te vervelen. ;)

Toevallig kom ik net ook terug van de fysio. Het valt gelukkig allemaal mee, Ik had last linksonder bij de rug na belasting DL/SQ. Conclusie: banden wat uitgerekt en geïrriteerd.
Ik mocht gewoon doorgaan met trainen, maar de oefeningen waarna ik naderhand last krijg met minder gewicht uitvoeren. In iedergeval zo dat ik naderhand geen last krijg.
Dus de komende tijd niet meer toppen met deadlift want door de uitvoering die dan minder word krijg ik last. Al doet 90% van de mensen hier op het forum de DL oo0k niet strikt, maar mijn rug kan daar blijkbaar niet tegen denk ik. Mijn onderrug was ook het minst ontwikkeld.

a bro het ligt aan je linkerbek
doe 1 week lang cardio met alleen cross-trainer als het beter gaat stuur me karma :D

^^zal het zo simpel zijn?

Terug
Naar boven