XXL Nutrition

Pijnlijke knoop in traps

Bezoekers in dit topic

Sportmassage is leuk maar doet niks aan het oplossen van triggerpoints. Ik wens je veel beterschap toe.
 
Massage was goed, die man zei me dat m'n rugspieren abnormaal hard waren en vol knopen. Dat laatste was goed te voelen, maar heb niet het gevoel dat ze er nu allemaal uit zijn.
Nacht erop kramp in b idee kuiten heb ik anders nooit.... Raar
Nu een paar dagen verder nog steeds last van allerlei pijntjes. Voel me zwak/weinig kracht. Gevoel alsof m'n gewrichten niet goed gesmeerd zijn en alles stroef en pijnlijk loopt. Wat adviseren jullie?
 
Massage was goed, die man zei me dat m'n rugspieren abnormaal hard waren en vol knopen. Dat laatste was goed te voelen, maar heb niet het gevoel dat ze er nu allemaal uit zijn.
Nacht erop kramp in b idee kuiten heb ik anders nooit.... Raar
Nu een paar dagen verder nog steeds last van allerlei pijntjes. Voel me zwak/weinig kracht. Gevoel alsof m'n gewrichten niet goed gesmeerd zijn en alles stroef en pijnlijk loopt. Wat adviseren jullie?
Naar je huisarts gaan en om een expert vragen.
 
Nu al. Als ik met die klachten naar een huisarts moet zit ik er elke week :)
Heel normaal die klachten, niet zeuren en gewoon doorgaan. :lol:

DeVliegvisser dat werkt ook niet in een keer. Pas na 50 sportmassages werkt het en direct na afloop van de massage pindakaas op de pijnlijke plekken smeren.
 
Update:
Na een paar dagen begon ik me weer wat fitter te voelen. Heb voorzichtig doorgetraind en ben Glucosamine gaan slikken ter herstel van pezen en gewrichten.

Ik voel me nu weer 100% . Gisteren weer voorzichtig begonnen met benen te trainen en dat ging goed, vandaag geen last. Ook weer het gevoel van kracht terug in m'n spieren. Ik vermoed dat ik wat onder de leden had wat ervoor zorgde dat ik overal pijntjes ontwikkelde. De knie komt mogelijk door de bulgarian split squat waarbij ik teveel wankel en dus m'n (geopereerde, meniscus, vkb) knie teveel forceer.
 
Goed placebo effect zeker.

https://www.rtlnieuws.nl/node/1892286
Maar niet iedereen is enthousiast, de vereniging tegen kwakzalverij ziet er niks in. "Een nieuwe variant van het aloude spelletje ezeltje-prik", noemen ze het daar. "De techniek is niet bewezen", zegt Ronald van den Berg. "Eventuele effecten zijn vooral placebo-effecten, doe het dus niet."

Dat het bewijs nog niet sluitend is, geeft ook het Nederlands Genootschap voor Fysiotherapie toe. "Maar de geluiden die wij horen, zijn positief", zegt Henri Kiers. "Het is positief omdat mensen ermee geholpen worden."
Dit, wordt niet voor niets afgeraden binnen de landelijke richtlijn van fysiotherapie gericht op nekpijn. Helaas is het net zoals gekleurde tapejes...om de één of andere reden is er de noodzaak binnen de fysiotherapie om interessant doen met naaldjes, stroom, gekleurde tapejes.
ach...zal wel een hype zijn die weer overwaait.

https://www.jospt.org/doi/pdf/10.25...zo6VH1VuOJ6Ht9Zu8hz9Bs0h9bTuu1PuDmZJvDO8FGnxk
"no difference in functional outcomes exists when compared to other physical therapy treatments"

samengevat waarom:
-slecht opgezette kleine studies laten hoopgevende resultaten zien, grotere goed gecontrolleerde studies laten geen klinisch relevant effect zien.
- plek van de needle maakt niet uit
- diepte van de naald maakt niet uit
-zelfs het wel of niet prikken door de huid maakt niets uit (https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19433697)
- de naald maakt niet uit, tandenstoker werken even goed
- experts zijn er niet uit wat een triggerpoint is en wat niet

maw: een hoop interesante mambojambo om niets.
 
Laatst bewerkt:
Dit, wordt niet voor niets afgeraden binnen de landelijke richtlijn van fysiotherapie gericht op nekpijn. Helaas is het net zoals gekleurde tapejes...om de één of andere reden is er de reden binnen de fysiotherapie om interessant doen met naaldjes, stroom, gekleurde tapejes.
ach...zal wel een hype zijn die weer overwaait.
:rolleyes:
:roflol:
 
Maar ik onderbouw het in ieder geval wel!:D Beetje provocerend misschien dat wel

Ben blij dat mijn behandelsessies wel verzekerd waren, had me een godsvermogen gekost. :D
Misschien had je dan misschien een andere manier moeten opzoeken voor het probleem :)

Nu onderschat je helaas de enorme impact die een placebo effect kan hebben. Ik heb een tijdje terug dit topic geopend met veel informatie of pijn, pijnbeleving en behandeling:

https://forum.bodybuilding.nl/topics/management-van-blessures-en-pijn-in-de-onderrug.416496/

dit. dryneedling helpt misschien wel, maar werken doet het niet. zie bovenstaand
 
Een andere manier dan een werkende? :p
De clubbbell training die je doet is al een mooi begin om de trapezius op een effectieve manier te versterken zodat hij meer kan hebben en minder pijnlijke puntjes krijgt. In ieder geval een shitload beter dan die verdomde shrugs die ik nog veel zie.
 
De clubbbell training die je doet is al een mooi begin om de trapezius op een effectieve manier te versterken zodat hij meer kan hebben en minder pijnlijke puntjes krijgt. In ieder geval een shitload beter dan die verdomde shrugs die ik nog veel zie.
Daar heb je helemaal gelijk in. Met die shrugs train je ook nog net het verkeerde deel van je trapezius mee. Zou dan eerder een neerwaartse pull adviseren dan shrugs.

Het trainen van spieren die te zwak zijn is belangrijk maar aan de andere kant heeft dat weinig effect wanneer de overspannen delen (triggerpoints en fascia verklevingen) niet worden verwijderd. Ik vergelijk de verstoring als een boog van een pijl en boog. De draad symboliseert de overspannen delen en de boog de getergde zwakke spieren. Meest effectieve methode voor het verwijderen van triggerpoints is dry-needling en van fascia verkleving is deep tissue massage en dry-cupping.
 
Daar heb je helemaal gelijk in. Met die shrugs train je ook nog net het verkeerde deel van je trapezius mee. Zou dan eerder een neerwaartse pull adviseren dan shrugs.

Het trainen van spieren die te zwak zijn is belangrijk maar aan de andere kant heeft dat weinig effect wanneer de overspannen delen (triggerpoints en fascia verklevingen) niet worden verwijderd. Ik vergelijk de verstoring als een boog van een pijl en boog. De draad symboliseert de overspannen delen en de boog de getergde zwakke spieren. Meest effectieve methode voor het verwijderen van triggerpoints is dry-needling en van fascia verkleving is deep tissue massage en dry-cupping.
Weet niet in hoeverre er een verkeerd deel van de trapezius is, alle delen hebben zo hun functie.
Mijn ervaring bij mensen met nekklachten is vaak dat de trapezius pars descendens zwak en te lang is, in plaats van "stijf". Door overhead de shrug beweging te maken of veel van de clubbell bewegingen te doen maak je de zwakke pijnlijke trapezius weer sterk en belastbaar.
 
Tuurlijk hebben alle delen hun functie maar het gaat hierbij om bepaalde disfuncties en balans problemen die ontstaan. Het midden en lage deel van de trapezius is o.a. verantwoordelijk voor scapula adduction en depression. Enige spieren die hierin een belangrijke ondersteunende functie heeft in de adduction is de romboïde. De latissimus dorsi heeft hier ook een bijdrage echter heeft deze als nadeel dat de aanhechting op de humerus aan de binnenkant/voorzijde zit en daardoor deze naar binnen laat roteren en daardoor de 3 rotator cuffs een verloren strijd laten leveren.

De anatomische balans van de schouder gordel is erg zwak. Als je dit gewricht analyseert met alle zachte weefsels die invloed op dit gewricht uitoefenen dan zie je al snel dat de functie om het schouderblad te stabiliseren (naar achter en omlaag) door weinig en relatief kleine spieren moet worden gerealiseerd. De antagonisten die het schouder gewricht en schouder blad naar voren trekken zijn met een veel groter aantal aanwezig. Daarnaast is het spiervolume hiervan tevens een heel stuk groter en krijgen ze in de gym veel meer aandacht (worden meer getraind).

Vandaar dat midden en lage deel trapezius zo extreem belangrijk is om het schouderblad te stabiliseren, wellicht beste behandel plan is het stoppen van de overtraining van de antagonisten (o.a. bankdrukken).

Tot slot is dit deel van de trapezius actief bij het naar achter brengen van het hoofd, cervical spine extention. Ook een disfunctie bij de 'moderne' mens waarin je het hoofd zo ver naar voren ziet komen omdat deze spier zwak/niet actief is.

Dat trapezius zwak en lang zijn bij mensen met nekklachten wordt in bovenstaande verhaal beaamd.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk hebben alle delen hun functie maar het gaat hierbij om bepaalde disfuncties en balans problemen die ontstaan. Het midden en lage deel van de trapezius is o.a. verantwoordelijk voor scapula adduction en depression. Enige spieren die hierin een belangrijke ondersteunende functie heeft in de adduction is de romboïde. De latissimus dorsi heeft hier ook een bijdrage echter heeft deze als nadeel dat de aanhechting op de humerus aan de binnenkant/voorzijde zit en daardoor deze naar binnen laat roteren en daardoor de 3 rotator cuffs een verloren strijd laten leveren.

De anatomische balans van de schouder gordel is erg zwak. Als je dit gewricht analyseert met alle zachte weefsels die invloed op dit gewricht uitoefenen dan zie je al snel dat de functie om het schouderblad te stabiliseren (naar achter en omlaag) door weinig en relatief kleine spieren moet worden gerealiseerd. De antagonisten die het schouder gewricht en schouder blad naar voren trekken zijn met een veel groter aantal aanwezig. Daarnaast is het spiervolume hiervan tevens een heel stuk groter en krijgen ze in de gym veel meer aandacht (worden meer getraind).

Vandaar dat midden en lage deel trapezius zo extreem belangrijk is om het schouderblad te stabiliseren, wellicht beste behandel plan is het stoppen van de overtraining van de antagonisten (o.a. bankdrukken).

Tot slot is dit deel van de trapezius actief bij het naar achter brengen van het hoofd, cervical spine extention. Ook een disfunctie bij de 'moderne' mens waarin je het hoofd zo ver naar voren ziet komen omdat deze spier zwak/niet actief is.

Dat trapezius zwak en lang zijn bij mensen met nekklachten wordt in bovenstaande verhaal beaamd.

Ik zie dat je kennis van de functie van spieren aardig is, leuk om te lezen! Toch even een paar dingen.

wat bedoel je precies met het stabiliseren van het schouderblad? Voor zover ik weet is scapula retractie en depressie niet bepaald een speciale stand.

Overtraining is inderdaad niet goed, niet van de voorzijde maar ook niet van de achterzijde. Vooral voor een schouder is het samenspel van spieren van belang omdat het een gewricht betreft wat enorm veel mobiliteit in zich heeft en hierdoor veel meer op samenspel van spieren berust dan dat van stabiliteit vanuit kapselbanden.

Verder zien we inderdaad bij mensen vaak de anteropositiestand van het hoofd zoals je beschrijft, echter wanneer je naar de origo en insertie kijkt van de trapezius pars descendens komen deze tijdens een anteropositiestand juist dichter bij elkaar, dit is niet zo zeer een teken van zwak/niet actief.
 
De schouder structuur van de mens is extreem mobiel en daardoor ook instabiel. Stabiliteit bij deze structuur rust daardoor meer op de zachte weefsels zoals dat bij bijvoorbeeld een heup gewricht is. De ROM is namelijk veel groter bij de schouder en dient in die gehele ROM ook gestabiliseerd te worden. Bij mensen met schouder klachten t.g.v. balans problemen zie je dat de schouderstructuur naar voren en naar binnen komt. Door onze levensstijl is deze disfunctionele vorm bij vrijwel iedereen op te merken.

Het gaat inderdaad om een samenspel van spieren die elk constant aan de scapula trekken waardoor deze geen statische positie zou hebben. Met deze stelling maak je een aanname dat elke houding een goede houding. Dat de scapula in een bepaalde houding getrokken wordt door balans problemen komt dan niet aan bod omdat hieraan voorbij wordt gegaan. De schouder structuur is inderdaad zeer mobiel maar dat wil niet zeggen dat deze stabiele positie kan hebben. Wanneer men een staande houding aanneemt en het schouderblad komt naar voren dan is dat een teken dat er te hard aan getrokken wordt aan de voorzijde. Je kunt dan stellen 'maar het gewricht is toch nog steeds stabiel, het valt niet uit elkaar toch'? Het gewricht is imo pas stabiel wanneer er balans aanwezig is. Wanneer een bepaalde groep spieren overactief is en de ander zwak en onderactief, zoals de boog die ik eerder omschreef, dan is dat gewricht instabiel. Een persoon die werkelijk een stabiel schouder gewricht heeft laat zien dat het schouderblad niet zo ver naar voren wordt getrokken. De lage en midden trapezius is dan sterk en brengt het gewricht naar een stabiele positie en dat is niet naar voren en los van je ribben maar naar achter en omlaag. Alleen dan is het voor de omliggende structuren mogelijk om de gewrichten te stapelen (stacking the joints). Alle structuren zo dicht mogelijk bij het centrum van het lichaam brengen. Het is anatomisch niet mogelijk om je schouderbladen helemaal naar voren te brengen en je hoofd netjes recht boven je romp te plaatsen. Dat alleen al zou een indicatie moeten zijn dat iets hier niet juist functioneert.

In je laatste alinea spreek je weer over de bovenste weefsels van de trapezius terwijl ik aangeef dat de midden en lage delen actief zijn in het naar achteren brengen van het hoofd. In mijn voorgaande post spreek ik ook over een structuur zwakte in het lichaam doordat er te weinig spieren in het lichaam aanwezig zijn die de schouderstructuren naar achteren en omlaag brengen. Vandaar dat ik spreek over de midden en lage weefsels in de trapezius en niet de bovenste weefsels. Er gaat bij pijnklachten aan de nek al veel te veel aandacht naar de bovenste wezels van de trapezius om bekende redenen namelijk dat dit deel de meeste pijnklachten geeft.

De anatomie van de schouderstructuur is van nature heel erg zwak. Niet alleen doordat het een kogelgewricht bevat welke zeer mobiel is maar des te meer omdat de spieren rondom deze structuren een kwantitatieve disbalans laten zien. Meer en sterkere spieren die de gehele structuren naar voren kunnen trekken dan naar achteren. Vandaar dat de mens ook niet is gemaakt om zoveel krachten hoog in de torso te verwerken, zeker niet zoals dat in de krachtsport gebeurt.
 
Laatst bewerkt:
Back
Naar boven