MuscleMeat

Plantaardige eiwitten wel/niet meetellen? (1 bezoeker)

Bezoekers in dit topic

Afval was mss wat overdreven :) Want slecht is het niet. Maar wel een bijproduct. Werd vroeger gewoon weggegooid dacht ik.
Oh lol. Lees dit nu pas :roflol: great minds think alike?
 
Afval was mss wat overdreven :) Want slecht is het niet. Maar wel een bijproduct. Werd vroeger gewoon weggegooid dacht ik.

Klopt. Deels werd het weg gegooid en deels verwerkt in diervoeding.
 
Ever heard of aminozuur profiel of eiwit kwaliteit?
Kan je mij vertellen welk aminozuur voor MIJN lichaam de beperkende factor vormt? En welk overschot ik niet kan meetellen voor mijn eiwit intake?
 
Afval was mss wat overdreven :) Want slecht is het niet. Maar wel een bijproduct. Werd vroeger gewoon weggegooid dacht ik.
Aan de varkens gevoerd :P
In Noorwegen kookten ze het traditioneel in tot mysost, een bruine toffee-achtige kaas.
 
Kan je mij vertellen welk aminozuur voor MIJN lichaam de beperkende factor vormt? En welk overschot ik niet kan meetellen voor mijn eiwit intake?
Dat ligt aan de rest van je voeding. Dus nee. Dat kan niemand je vertellen zonder completere info
 
Dat ligt aan de rest van je voeding. Dus nee. Dat kan niemand je vertellen zonder completere info
Dat bedoel ik. Stel dat je tarwe eiwit eet met relatief weinig Valine (als een voorbeeld) en je lichaam heeft nu geen tekort aan Valine, dan kan je die tarwe eiwitten prima benutten en moet je ze dus meetellen ondanks dat het geen hoogwaardige eiwitten zijn. Als je nu al een tekort aan Valine hebt kan je een groot deel van die tarwe eiwitten niet nuttig gebruiken en zal je ze moeten verbranden. Het is idd een compex verhaal :)
 
neet61 Ik ga er vanuit dat de Aminos die Jwdoetookmee niet mee telt dus ook al in zijn "hoogwaardige" zooi zitten en dus "dubbel" zijn.
Als je dubbele flippo's hebt dan doe je ze ook weg toch? :P
 
neet61 Ik ga er vanuit dat de Aminos die Jwdoetookmee niet mee telt dus ook al in zijn "hoogwaardige" zooi zitten en dus "dubbel" zijn.
Als je dubbele flippo's hebt dan doe je ze ook weg toch? :P
Als je zo redeneert zou 40-60 gr eiwit op een dag genoeg zijn, de rest verbrand je toch :p Wij denken dat meer beter is, maar hoe dan ook moet eiwit wel minimale gehaltes aan de essentiele aminozuren hebben. De vraag was of je 'niks' hebt aan laagwaardige eiwitten, en dat hangt af van de huidige toestand van je lichaam en eventuele relatieve overschotten aan essentiele aminozuren in het deel hoogwaardige eiwitten die je ook binnen hebt gekregen.
Ook kunnen 2 eiwitsoorten die op zich ieder te weinig aan bepaalde AZ hebben, elkaar gedeeltelijk aanvullen zodat de som hoogwaardiger is dan de twee afzonderlijke typen. Rijst en peulvruchten is volgens mij zo'n combinatie.
Sorry, ik ratel een beetje door geloof ik :o
 
Als je zo redeneert zou 40-60 gr eiwit op een dag genoeg zijn, de rest verbrand je toch :p Wij denken dat meer beter is, maar hoe dan ook moet eiwit wel minimale gehaltes aan de essentiele aminozuren hebben. De vraag was of je 'niks' hebt aan laagwaardige eiwitten, en dat hangt af van de huidige toestand van je lichaam en eventuele relatieve overschotten aan essentiele aminozuren in het deel hoogwaardige eiwitten die je ook binnen hebt gekregen.
Ook kunnen 2 eiwitsoorten die op zich ieder te weinig aan bepaalde AZ hebben, elkaar gedeeltelijk aanvullen zodat de som hoogwaardiger is dan de twee afzonderlijke typen. Rijst en peulvruchten is volgens mij zo'n combinatie.
Sorry, ik ratel een beetje door geloof ik :o
40 tot 60 gram zou voldoende zijn om te overleven, absoluut niet voor maximale spieropbouw. Dé definitie van hoogwaardig eiwit is dat ze de essentiële aminozuren in de correcte verhouding bevat. Je beredeneert dus dubbel nu.
En yes, complementeren kan, maar zoals ik al zei gaat 2 gram rijsteiwit en 2 gram peulvruchteiwit MAXIMAAL samen 4 gram volwaardig vormen, maar wellicht minder.
 
Rijsteiwit is wel een uiterste. Ik denk dat je op plantaardige basis zeker zelf (simpel) hoogwaardige amino-profielen kan samenstellen, mits je het doet met eiwitbronnen en niet met carbbronnen.
 
Rijsteiwit is wel een uiterste. Ik denk dat je op plantaardige basis zeker zelf (simpel) hoogwaardige amino-profielen kan samenstellen, mits je het doet met eiwitbronnen en niet met carbbronnen.
Of je door combinatie van een paar laagwaardige eiwitten ooit op 100% hoogwaardig (of volwaardig, ik begin door antwoord van JW nu te twijfelen of er een verschil is....) kan komen lijkt me nog een heel gepuzzel, als het al lukt.
 
Leuk om te zien dat mijn vraag toch wel wat los maakt.

Gisteren myfitnesspall even nagekeken en haalde toch wel veel eiwitten uit koolhydraten bronnen (havermout, rijst, zelfs groenten etc).
Dus vanaf vandaag gaat het anders. Ik wil nu per maaltijd (5x per dag) in ieder geval 25gram eiwitten binnen krijgen. Dit moet zijn uit, kip, eieren, whey, tonijn of kwark.
De 6e maaltijd (warm eten) zit ook wel eiwitten in, maar dit zal per dag verschillen. Zit ik dan aan het einde van de dag nog wat te laag, dan gooi ik er nog wat kwark of whey in.
 
Hoeveel eiwit haalde je uit de hoogwaardige bronnen?
 
Of je door combinatie van een paar laagwaardige eiwitten ooit op 100% hoogwaardig (of volwaardig, ik begin door antwoord van JW nu te twijfelen of er een verschil is....) kan komen lijkt me nog een heel gepuzzel, als het al lukt.

Plantaardige eiwitbronnen hebben op zichzelf al een redelijke aminozuurprolfiel (noten bijvoorbeeld), je hoeft er alleen iets meer van te eten om op een hoogwaardig aminozuurprofiel te komen. Let er op dat ik onderscheid maak tussen plantaardige eiwitbronnen én eiwitten uit carbbronnen.
 
Leuk om te zien dat mijn vraag toch wel wat los maakt.
Ha ha, je zou door al die theorieen bijna vergeten dat er gewoon een practische vraag was :p
 
Let er op dat ik onderscheid maak tussen plantaardige eiwitbronnen én eiwitten uit carbbronnen.
Waarom maak je dat onderscheid eigenlijk? Je wilt die 12% (of wat is het) aan eiwit uit tarwe of rijst niet meetellen in het totaal aan eiwit?
 
Back
Naar boven