MuscleMeat

Plantaardige eiwitten wel/niet meetellen?

Bezoekers in dit topic

Al Kavadlo. Maar zijn fysiek valt me erg tegen nu ik het bekijk.
Bob K. ??? wie is dat?

Bobbybuilder_ op insta...was vroeger ook actief hier op t forum
 
  • Like
Waarderingen: Inb4
Al Kavadlo. Maar zijn fysiek valt me erg tegen nu ik het bekijk.
Bob K. ??? wie is dat?


Bob k
Zit ook op Dbb hier, heeft meen ik wel eens aan de contest mee gedaan ook.
 
Aaaah zegt me niets verder..........

Ik had het verhaal van Bob K nog even nagelezen en hij verteld iig geval dat hij vegan is, terwijl hij toch een beste buffel is.
Ken hem niet maar hoeveel van die vegans hebben niet jaren veel vlees gevreten tot en eens ze een goede fysiek hebben zijn ze plots vegan.

Want dat is de nieuwe hype vegan bodybuilders. Daar kan je meer joe tjoeb volgers mee krijgen dan het zoveelste gewone bodybuilding you tube filmpje waar er 1000 van in een dozijn zijn.
 
OK. Dat is een mooi gespierd fysiek, goeie benen. Hij zegt vegetarier, geen vegan. Dus wel zuivelproducten en eieren, hoogwaardige dierlijke eiwitten neem ik aan. Dat maakt natuurlijk enorm veel uit.
 
Ken hem niet maar hoeveel van die vegans hebben niet jaren veel vlees gevreten tot en eens ze een goede fysiek hebben zijn ze plots vegan.

Want dat is de nieuwe hype vegan bodybuilders. Daar kan je meer joe tjoeb volgers mee krijgen dan het zoveelste gewone bodybuilding you tube filmpje.
Daar moet je zeker alert op zijn.
 
Ken hem niet maar hoeveel van die vegans hebben niet jaren veel vlees gevreten tot en eens ze een goede fysiek hebben zijn ze plots vegan.

Want dat is de nieuwe hype vegan bodybuilders. Daar kan je meer joe tjoeb volgers mee krijgen dan het zoveelste gewone bodybuilding you tube filmpje.

True

OK. Dat is een mooi gespierd fysiek, goeie benen. Hij zegt vegetarier, geen vegan. Dus wel zuivelproducten en eieren, hoogwaardige dierlijke eiwitten neem ik aan. Dat maakt natuurlijk enorm veel uit.

True
____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Okay........ik ga nu mijn taken in huis maar weer gewoon doen (stofzuigen, afwas, handdoeken opvouwen) :(
 
Ken hem niet maar hoeveel van die vegans hebben niet jaren veel vlees gevreten tot en eens ze een goede fysiek hebben zijn ze plots vegan.

Want dat is de nieuwe hype vegan bodybuilders. Daar kan je meer joe tjoeb volgers mee krijgen dan het zoveelste gewone bodybuilding you tube filmpje waar er 1000 van in een dozijn zijn.

Naast fake nattys’s heb je ook fake vegans.
 
Denk even logisch na. Als plantaardige eiwitten niet mee zouden tellen, zouden alle vegan bodybuilders op 0 gram eiwit per dag uitkomen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Digestibility_Corrected_Amino_Acid_Score
Plantaardige eiwitten voegen zeker wel wat toe, maar zijn niet zo volwaardig als dierlijke. Vegan bodybuilders kunnen dus zeker wel gainen, maar moeten er voor zorgen dat ze de plantaardige eiwitten dusdanig combineren dat het gezamenlijk voor volwaardige eiwitten zorgt. Zo is bekend dat je bepaalde groenten moet combineren, die zorgen voor een complete keten.
 
Jwdoetookmee, zou jij een zinnig antwoord kunnen geven op deze vraag? Stel je eet de gangbare hoeveelheid van 2gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag, welk percentage daarvan zou een volwaardig aminozuur profiel moeten hebben voor een optimaal resultaat? Of met andere woorden, hoeveel EAA’s heb je per dag per kg lichaamsgewicht nodig?
 
Jwdoetookmee, zou jij een zinnig antwoord kunnen geven op deze vraag? Stel je eet de gangbare hoeveelheid van 2gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag, welk percentage daarvan zou een volwaardig aminozuur profiel moeten hebben voor een optimaal resultaat? Of met andere woorden, hoeveel EAA’s heb je per dag per kg lichaamsgewicht nodig?
Je hebt niet meer dan 40-60 gr eiwit nodig voor vervanging en opbouw van eiwitten in je lichaam. De rest verbrand je toch, maar die kunnen wel bijdragen aan het aanjagen van spiersynthese. En daarvoor zijn vooral de BCAA verantwoordelijk volgens mij. De hamvraag is: zijn dat dezelfde AA die een eiwitprofile 'volwaardig' maken?
 
Je hebt niet meer dan 40-60 gr eiwit nodig voor vervanging en opbouw van eiwitten in je lichaam. De rest verbrand je toch, maar die kunnen wel bijdragen aan het aanjagen van spiersynthese. En daarvoor zijn vooral de BCAA verantwoordelijk volgens mij. De hamvraag is: zijn dat dezelfde AA die een eiwitprofile 'volwaardig' maken?
BCAAS verminderen MPS juist wellicht, het zijn de EAAs (waar BCAAS onderdeel van zijn) die MPS aanjagen.
Mps is overigens ook onderdeel van lichaamseiwitsynthese. Die 2 kan je niet zo uit elkaar trekken als jij nu doet
 
Jwdoetookmee, zou jij een zinnig antwoord kunnen geven op deze vraag? Stel je eet de gangbare hoeveelheid van 2gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag, welk percentage daarvan zou een volwaardig aminozuur profiel moeten hebben voor een optimaal resultaat? Of met andere woorden, hoeveel EAA’s heb je per dag per kg lichaamsgewicht nodig?
Nee, dat is een veel te complexe vraag. Of in ieder geval niet te beantwoorden; totale hoeveelheid benodigd eiwit hangt af van hoe groot je bent, hoe actief je bent, maar bijvoorbeeld ook van hoeveel gutlining er vervangen wordt, huid, haar, bloed, of je ontstekingen hebt, of je enhanced bent, etc. Mijn motto: liever 10% te hoog inzetten dan 1 te laag
 
Nee, dat is een veel te complexe vraag. Of in ieder geval niet te beantwoorden; totale hoeveelheid benodigd eiwit hangt af van hoe groot je bent, hoe actief je bent, maar bijvoorbeeld ook van hoeveel gutlining er vervangen wordt, huid, haar, bloed, of je ontstekingen hebt, of je enhanced bent, etc. Mijn motto: liever 10% te hoog inzetten dan 1 te laag
Bedankt voor je input, maar zou je bijvoorbeeld ook inhoudelijk kunnen antwoorden op mijn vragen in dit topic, waar ik het uiteindelijk voor heb geopend.
Bijvoorbeeld mijn post van gisteren met de afbeelding van wat ik heb gegeten.
 
Bedankt voor je input, maar zou je bijvoorbeeld ook inhoudelijk kunnen antwoorden op mijn vragen in dit topic, waar ik het uiteindelijk voor heb geopend.
Bijvoorbeeld mijn post van gisteren met de afbeelding van wat ik heb gegeten.
0.4 gram eiwit per kg bw per meal
 
0.4 gram eiwit per kg bw per meal
Thnx, daar zit ik aardig op. Telt dan ook de plantaardige mee? Of is het goed om per maaltijd alleen de volwaardige te rekenen? Dan zit ik aardig op 0.4 per maaltijd.
 
Thnx, daar zit ik aardig op. Telt dan ook de plantaardige mee? Of is het goed om per maaltijd alleen de volwaardige te rekenen? Dan zit ik aardig op 0.4 per maaltijd.
Dat ligt dus oa aan de verhouding plantaardig/dierlijk, en of je eisutbronnen uit planten complementeert etc. Ik tel alleen dierlijk mee, maar met een normaal dieet zit je denk ik aardig safe op die hoeveelheid
 
Dat ligt dus oa aan de verhouding plantaardig/dierlijk, en of je eisutbronnen uit planten complementeert etc. Ik tel alleen dierlijk mee, maar met een normaal dieet zit je denk ik aardig safe op die hoeveelheid
Ja precies. Dus als ik met plantaardig + dierlijk er maaltijd over de 0.4 kom is dat niet direct erg. Op een dag zit ik in totaal op 175gram eiwit waarvan 120gram dierlijk. 175gram is ongeveer 2.5gram per kg. 120 = 1.79 per kg.
 
Vergeet ook niet dat erg veel BB-ers hier dik boven de 1,8 g/kg zitten, die in dit artikel wordt aanbevolen:
https://bayesianbodybuilding.com/the-myth-of-1glb-optimal-protein-intake-for-bodybuilders/
Daarin zitten al ruime 'veiligheidsmarges', de meesten zullen aan 1.5-1,6 g/kg al genoeg hebben. Ik denk dus dat zelfs als 50% van je eiwitbronnen plantaardig is en je gevarieerd eet, je aan 2-2,5 g/kg, wat velen hier makkelijk halen, meer dan safe zit.
 
Jwdoetookmee, zou jij een zinnig antwoord kunnen geven op deze vraag? Stel je eet de gangbare hoeveelheid van 2gram eiwit per kg lichaamsgewicht per dag, welk percentage daarvan zou een volwaardig aminozuur profiel moeten hebben voor een optimaal resultaat? Of met andere woorden, hoeveel EAA’s heb je per dag per kg lichaamsgewicht nodig?
Hangt helemaal van de bron af. Je zou de pdcaas kunnen berekenen als je heel precies wilt zijn, maar dan moet je wel het aminozuurprofiel weten. Bij pinda bijvoorbeeld, PDCAAS = 0.91*0.72 = 0,66 ofwel (91*72)/100 = 66% de verteerbaarheid 91% x de factor van het limiterende eiwit, dus (lysine delen door de referentie), maar dat ga je niet doen bij alles wat je eet.

Over het algemeen kan je gewoon complementaire eiwitten nemen. Peulvruchten met graan etc, om een volledig profiel te krijgen.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Waarderingen: Inb4
Back
Naar boven