AndroidHealthClinic

Breaking News Politie schiet Marokkaan dood in Schaarbeek

Interessante post, met degelijke punten. Feit blijft echter dat jij noch ik de proportionaliteit kunnen aantonen aan de hand van de schaarse gegevens omtrent deze zaak.

Het gaat me er overigens ook niet om of het wapengebruik geoorloofd was, ik vraag me af of het nodig was. En daar komt opnieuw de proportionaliteit en subsidiariteit om de hoek kijken.

:roflol: ik had je iets hoger ingeschat. Gelukkig train ik voor dit soort situaties en kan deze casus daarom dus beter inschatten dan jij dat kan. Je hebt twee woordjes ergens geleerd, proportionaliteit en subsidiariteit, en die wil je te pas en onpas gebruiken naar mijn idee.

Wat doe je nou zielig man? Agent wordt bedreigt met een mes en agent heeft dan het volste recht om zich te verdedigen door zijn geauthoriseerde handwapen te pakken, dus een pistool. Als marokkaan weet je dat als je met een mes loopt te zwaaien tegen een agent dat je dan vrij gemakkelijk kogels mag gaan koppen. Dus niet achteraf huilie gaan lopen doen omdat naderhand toch blijkt dat marokkaan geen kogels kon koppen.

En heldengedrag? Sodemieter toch op. Ik vergeet de uitbundig feestende rifratten niet op 11 september toen er 3000 mensen snakkend naar adem en van ellende springend vanaf 200 hoog de dood vonden. Ik vergeet ook niet hoe sommige rifratten bepaalde buurten onveilig maken temeer omdat ze zich vervelen.

Dus wat betreft deze agent....of je het heldengedrag moet noemen weet ik niet, maar hij heeft gehandeld zoals dat in deze tijd toepasbaar is. Wil je agent steken, dan neem je zelf de risico op de kop toe dat agent je in je borst schiet. Hij vroeg er zelf om.

Op wat voor manier doe ik zielig?

Vind jij het vanzelfsprekend dat politieagenten andere mensen doden?

Maar goed, aan de rest van je post kan ik wel zien dat er een zekere bekrompenheid in je schuilt en ik kan wel raden wat je hier op gaat replyen.

Het gaat me er overigens ook niet om of het wapengebruik geoorloofd was, ik vraag me af of het nodig was. En daar komt opnieuw de proportionaliteit en subsidiariteit om de hoek kijken.

Meneer was dood leuk aan het insteken op de parter van de agent ter sprake...ik geloof dat er dan buiten proportioneel geweld ter sprake komt, of iig behoord te zijn.

mensen reken de calorieen wel mee he, voor zoon lap tekst kun je er toch wel 200 tellen :popcorn:

Wat mij het allermeest verbaasde is...dat de politie raak schoot.

Omdat je het zo graag wllt:

Die agent is gewoon een racist.
Als het een autochtoon was dan had hij zeker niet geschoten.
ken je nagaan hoe dom jij bent. een autochtoon en een ras hebben weinig met elkaar te maken gast ;) een blanke duitser die hier komt wonen wordt ook gezien als een allochtoon. of al die poolse arbeiders ;)

ken je nagaan hoe dom jij bent. een autochtoon en een ras hebben weinig met elkaar te maken gast ;) een blanke duitser die hier komt wonen wordt ook gezien als een allochtoon. of al die poolse arbeiders ;)

hier ga ik niet eens op reageren;)

Beetje cheape trol ben jij adil18. Komop kerel, dat kun je beter;)

Omdat je het zo graag wllt:

Die agent is gewoon een racist.
Als het een autochtoon was dan had hij zeker niet geschoten.

Onzin, zoals al meerdere malen hiervoor is uitgelegd door andere posters met kennis van de jurisprudentie op het gebied van bevoegdheden van agenten in dergelijke situaties: de agent handelde volgens het boekje. Nu ga jij puur gebaseerd op het feit dat de agent blank was en het 'slachtoffer' noord-afrikaans even uitleggen dat hij een racist was.

Je argument heeft zeer zeer weinig voeten in de aarde en toont waarschijnlijk aan dat de slachtoffer-rol maar al te vaak aan noord-afrikanen wordt toegedicht (misschien door jou, maar vooral henzelf).

Nog niets gemerkt van de rellen, spijtig wel had wat sensatie knn gebruiken.
Was idd allemaal volgens boekje, wie trekt er nu ook een mes om een agent aan te vallen ^^

• Topic Starter Topic Starter
Wat mij het allermeest verbaasde is...dat de politie raak schoot.
Point-blank range, niet moeilijk. Ik schiet de kop van een duif eraf op 50 meter. Op zich was het dan wel lomp om een dodelijk schot af te vuren, maar gezien de situatie wel te begrijpen.

7 pagina's verder en nog geen rellen :( Bummer.

• Topic Starter Topic Starter
Ze zijn onvoorspelbaar. Als je het verwacht gebeurd er niets maar als je even niet oplet dan...

Denk dat de meesten ook wel inzagen dat het een verloren zaak was. Verder is het geen jonge gast, doet ook veel.

7 pagina's verder en nog geen rellen :( Bummer.
geen rellen,dan zal de marokkaanse gemeenschap wel eens geweest zijn dat die agent volgens het boekje heeft gehandeld,dus geen redenen tot sensatie,geweld of rellen,zo retarded zijn ze dan toch allenaal niet:D ;)

Point-blank range, niet moeilijk. Ik schiet de kop van een duif eraf op 50 meter. Op zich was het dan wel lomp om een dodelijk schot af te vuren, maar gezien de situatie wel te begrijpen.

Ik was er niet bij en kan inhoudelijk geen zinnig oordeel geven over de noodzaak. Het is wel een beetje raar, maar er zijn arresten van de hoge raad waarin een aardappelschilmesje al als een dodelijk wapen wordt gezien....en terecht. Als iemand met een mes op je af komt dan is dat al heel snel een ernstige bedreiging, zeker als hij je collega net heeft aangevallen en heeft uitgeschakeld.

Een agent wordt geconfronteerd met een split minute beslissing die hij moet nemen onder hoge druk. Een agent heeft een hele zware verantwoordelijkheid als het gaat om het garanderen van de veiligheid van burgers/verdachten/slachtoffers, zeker omdat ze een gewelds monopolie hebben. Voor mij geldt dat dit soort incidenten goed onderzocht moeten worden....maar ik zal er in eerste instantie geen traan om laten dat die agent gericht geschoten heeft.

In Nederland zou dit overigens betekenen dat de agent in kwestie een iedergeval een paar maanden een bureau functie krijgt totdat het onderzoek is afgerond. Agenten die hun wapen gebruiken, of dat gebruik nou terecht was of niet, hebben het ontzettend zwaar.

Mijn opmerking was verder meer gericht op het recente onderzoek dat in Nederland de veel dienders niet goed weten hoe ze hun wapen moeten gebruiken en erg slecht scoren op de schietbaan.

:roflol: ik had je iets hoger ingeschat. Gelukkig train ik voor dit soort situaties en kan deze casus daarom dus beter inschatten dan jij dat kan. Je hebt twee woordjes ergens geleerd, proportionaliteit en subsidiariteit, en die wil je te pas en onpas gebruiken naar mijn idee.

touché :D

Terug
Naar boven