MuscleMeat

Breaking News Politie schiet Marokkaan dood in Schaarbeek

eigen schuld, moet je maar niet je mes prikken in agenten

wat een stumper

Als er overigens ingeprikt wordt op een burger mag je die steker ook met fors geweld uitschakelen. Als de dood er dan op volgt is dat pech voor de steker. Noodweerexces is niet voorbehouden aan situaties waar je zelf in gevaar dreigt te komen.

Wordt misschien wel wat lastig om uit te leggen waarom de steker veertien gaten in het hoofd heeft, zorg er dus voor dat de eerste klap gelijk raak is.

Je begrijpt het doel niet van mijn vergelijking over de lepel en kettingzaag (goh, verrassing). Ik probeer geen appels met peren te vergelijken, ik probeer jou duidelijk te maken wat noodweer inhoudt. Ik vind het vrij opmerkelijk en komisch, doch niet verrassend, dat jij mijn uitleg als een vergelijking interpreteert. Nogmaals: de vergelijking over de lepel en kettingzaag is geen vergelijking op zich, maar onderdeel van de verduidelijking van het begrip "noodweer".

Wat betreft "mijn sterke punten" die jij opsomt, daar klopt niks van. Voor eens en altijd:

1. Vuurwapen vs mes is op het eerste gezicht niet proportioneel. Echter zijn de feiten en omstandigheden mij niet volledig bekend waardoor ik hier geen goed oordeel over kan geven. Dus: ik zeg niet dat de strijd niet eerlijk is, ik beweer dat de strijd op het eerste gezicht niet eerlijk lijkt. En daar plaats ik dus mijn vraagtekens bij.
2. Ik heb nooit beweerd dat de Marokkaan in kwestie niet neergeschoten mocht worden. Ik vraag me slechts af of het wel nodig was. Een getrainde politieagent had immers ook anders op kunnen treden.

Ik weet overigens inderdaad niet hoe de politieagent had moeten handelen en ik heb ook nooit anders beweerd. Jij daarentegen weet blijkbaar wel hoe het moet. Vrij hypocriet, niet waar?

Was je zelf aanwezig bij de schietpartij?

Wat ik zeg is overigens helemaal geen bullshit. Een agent heeft niet het recht om zomaar mensen af te knallen en dat is juist hetgeen wat ik zo benadruk hier. Hoe de feiten en omstandigheden precies waren, weet ik niet. En dat heb ik al meerdere malen verkondigd. Wellicht heeft de agent in deze zaak precies zo gehandeld als dat het moet. Het punt is echter dat er een dode is gevallen en ik vraag me af of die dode er wel had moeten zijn. We moeten het niet vanzelfsprekend gaan vinden dat agenten andere personen doodschieten. Enige vraagtekens zijn hier wel degelijk op zijn plaats. Ik ben niet de enige die hier over denkt. Justitie zal ongetwijfeld een onderzoek starten naar deze zaak en wel om mijn eerder genoemde redenen.

Nee, op het eerste gezicht is een vuurwapen niet evenredig met een mes. Maar, zoals ik al zo vaak eerder heb gezegd, maar jij leest mijn posts blijkbaar niet goed, is dit allemaal geheel afhankelijk van de situatie.

* zo leg je noodweer uit in het nadeel van ons, typisch voor diegene die het eens gaan uitleggen - advocaat praat, enfin over noodweer ga ik niet meer discussieren je snapt het niet 100/100.

* is het dan vanzelfsprekend dat die gast de inspecteurs aanvalt, daar rep je geen woord over he..., over 1maand 3 inspecteurs voor dood achtergelaten in Gent, nu dit... Jij weet echt niet wat je zegt.

* Deze niet, wel al 2 andere.
En over de vorige zou jij ook staan lullen over het feit of we het wel mogen doen.
Hopelijk heb je nooit onze hulp nodig, want dan zijn we in eens wel goed.

Laatst bewerkt:
Van mij part zouden ze zyklon B mogen gebruiken om dit soort ongedierte uit te roeien. Dit soort messentrekkers leren niet van hun fouten en doen het de volgende keer weer.
Geen medelijden mee.
Als je een mes trekt op een agent, dan trekt hij zijn pistool. Vind je dit oneerlijk, ga dan terug naar het midden oosten en kijk hoe ze het daar aanpakken.

top!

Ik heb sowieso een schijthekel aan messentrekkers.
Als je een echte kerel bent dan gebruik je je vuisten, of nog beter, je verstand en woorden.

nice.

Onderdeel ter verduidelijking van het begrip noodweer, door middel van een vergelijking.

Je vergelijkt 2 situaties met elkaar. Wat je insinueert is dat iemand je iemand niet met een kettingzaag aan stukken mag zagen (niet snijden), als de ander jou aanvalt met een lepel. Om de 2e zin door te trekken, dit is geen noodweer, evenals de mes vs pistool. Lijkt mij toch een vergelijking, al dan niet om je andere standpunt te verduidelijken, is het een valse vergelijking.

Probeer je toch niet in allerlei bochten te wringen, wat ik heb gezegd is vrij duidelijk. Noodweer is gebonden aan proportionaliteit en subsidiariteit. Dit heb ik duidelijk gemaakt aan de hand van het voorbeeld met de lepel en de kettingzaag. Betrek de proportionaliteit en subsidiariteit nu eens in het geval van de mes tegen het vuurwapen.

Ik denk dat je 1 gebeurtenis verkeerd interpreteert, het is geen vuurwapen vs mes. Niet zoals in het wilde westen dat ze tegelijk tegenover elkaar staan met een eerlijke revolver.
Er was een agent(e) verwondt, iets dat jij overigens volkomen negeert, ronduit belachelijk.

Het gegeven dat een andere agent is verwond, heb ik wel degelijk opgemerkt: http://forum.dutchbodybuilding.com/...ood-schaarbeek-206722/index7.html#post3743383

Als het geen vuurwapen vs mes is, wat is het dan volgens jou? Of heb jij een heel andere tekst gelezen dan ik?

Ik praat niet over een Marokkaan, ik praat over een man. Juist, en jij had wel geweten dat hij de gevaarlijke man in kwestie niet mocht aanvallen. Immers, ik citeer je:

Man of Marokkaan, we hebben het over dezelfde persoon... Uit dat citaat van je blijkt overigens helemaal niet dat ik van mening ben dat de agent de Marokkaan niet dood had mogen schieten.

Wat ik daar zeg, ondersteun ik nog steeds en heb ik meerdere keren herhaald, maar hier lees jij overheen of het gaat je verstand te boven: je mag niet zomaar iemand doodschieten. Of de agent juist heeft gehandeld of niet, is iets wat ik mij afvraag.

Zie mijn quote. Hypocriet? Ik weet hoe het moet? Waar lees jij dat?

Hetgeen wat ik zeg is in jouw ogen allemaal fout, wat dus impliceert dat jij wel weet hoe het moet.

Man houdt politiecombi tegen, agenten stappen uit, man trekt meteen z'n mes, politie gebruikt pepperspray maar de man kan toch een agent in de bovenarm steken, agent valt op de grond, andere agent trekt wapen en vuurt.

Zo werd het verklaard door woordvoerder van het gerecht (of hoe heet dat?), niet door de pers.

En hou nu maar je domme kop!

Waarom voel je je zo aangevallen dat je mij moet beledigen? :roflol:

Zoals jij de feiten en omstandigheden presenteert, zo heb ik ze niet vernomen. Dat doet er niets aan af dat je een heel korte en incomplete geschiedenis weergeeft van het geval. En ook hieruit valt niet eenduidig een conclusie te trekken.

Dat heb je mij nergens zien zeggen, maar zolang die willekeurige "ali's" messentrekkers zijn, dan mogen ze van mij part inderdaad allemaal aan het gas.

Met kakkerlak bedoelde ik trouwens het uitschot, waarom maak jij meteen de vergelijking tussen kakkerlakken en willekeurige allochtonen?

Het is hier immers de heersende mening dat allochtonen, en met name islamieten, het uitschot van de aarde zijn.

Ik maak overigens geen vergelijking tussen willekeurige allochtonen en kakkerlakken, volgens mij ben jij toch echt de eerste hier die een dergelijke vergelijking opnoemt.

* zo leg je noodweer uit in het nadeel van ons, typisch voor diegene die het eens gaan uitleggen - advocaat praat, enfin over noodweer ga ik niet meer discussieren je snapt het niet 100/100.

* is het dan vanzelfsprekend dat die gast de inspecteurs aanvalt, daar rep je geen woord over he..., over 1maand 3 inspecteurs voor dood achtergelaten in Gent, nu dit... Jij weet echt niet wat je zegt.

* Deze niet, wel al 2 andere.
En over de vorige zou jij ook staan lullen over het feit of we het wel mogen doen.
Hopelijk heb je nooit onze hulp nodig, want dan zijn we in eens wel goed.

Natuurlijk had die man de inspecteurs niet aan mogen vallen. Noodweer is hier absoluut op zijn plaats, laat daar geen twijfel over bestaan. Ik vraag me slechts af of de manier waarop de noodweer geuit wordt, wel terecht is. We streven er immers toch allemaal naar om doden te voorkomen? Als de situatie daadwerkelijk van zodanige aard was dat het doden met een pistool de enige mogelijke oplossing was, heeft die agent mijn zegen. Maar het is mijn inziens nog maar de vraag of er geen andere oplossingen mogelijk waren. En dat is een belangrijke vraag die we onszelf altijd moeten stellen in dergelijke situaties. Met name voor het belang van de rechtsstaat.

Probeer je toch niet in allerlei bochten te wringen, wat ik heb gezegd is vrij duidelijk. Noodweer is gebonden aan proportionaliteit en subsidiariteit. Dit heb ik duidelijk gemaakt aan de hand van het voorbeeld met de lepel en de kettingzaag. Betrek de proportionaliteit en subsidiariteit nu eens in het geval van de mes tegen het vuurwapen.

Het gegeven dat een andere agent is verwond, heb ik wel degelijk opgemerkt: http://forum.dutchbodybuilding.com/...ood-schaarbeek-206722/index7.html#post3743383

Als het geen vuurwapen vs mes is, wat is het dan volgens jou? Of heb jij een heel andere tekst gelezen dan ik?

Man of Marokkaan, we hebben het over dezelfde persoon... Uit dat citaat van je blijkt overigens helemaal niet dat ik van mening ben dat de agent de Marokkaan niet dood had mogen schieten.

Wat ik daar zeg, ondersteun ik nog steeds en heb ik meerdere keren herhaald, maar hier lees jij overheen of het gaat je verstand te boven: je mag niet zomaar iemand doodschieten. Of de agent juist heeft gehandeld of niet, is iets wat ik mij afvraag.

Hetgeen wat ik zeg is in jouw ogen allemaal fout, wat dus impliceert dat jij wel weet hoe het moet.

Waarom voel je je zo aangevallen dat je mij moet beledigen? :roflol:

Zoals jij de feiten en omstandigheden presenteert, zo heb ik ze niet vernomen. Dat doet er niets aan af dat je een heel korte en incomplete geschiedenis weergeeft van het geval. En ook hieruit valt niet eenduidig een conclusie te trekken.

Het is hier immers de heersende mening dat allochtonen, en met name islamieten, het uitschot van de aarde zijn.

Ik maak overigens geen vergelijking tussen willekeurige allochtonen en kakkerlakken, volgens mij ben jij toch echt de eerste hier die een dergelijke vergelijking opnoemt.

Natuurlijk had die man de inspecteurs niet aan mogen vallen. Noodweer is hier absoluut op zijn plaats, laat daar geen twijfel over bestaan. Ik vraag me slechts af of de manier waarop de noodweer geuit wordt, wel terecht is. We streven er immers toch allemaal naar om doden te voorkomen? Als de situatie daadwerkelijk van zodanige aard was dat het doden met een pistool de enige mogelijke oplossing was, heeft die agent mijn zegen. Maar het is mijn inziens nog maar de vraag of er geen andere oplossingen mogelijk waren. En dat is een belangrijke vraag die we onszelf altijd moeten stellen in dergelijke situaties. Met name voor het belang van de rechtsstaat.

Kom op seg, eerst pepperspray, man stopt niet en doet zijn zin verder.
Schiet in de arm, (wat er dan gebeurt, weet ik niet)
daarna in borst.

De inspecteur heeft gehandelt volgens het boekje simpel.
Wat moet hij doen in uw ogen? Het gevecht aangaan of zijn mes afnemen... Kom kom je bent echt, in mijn ogen dan, belachelijk bezig.
Je mag je niet enkel concentreren op de letter van de wet, de geest ervan is er ook nog en soms naar mijn mening belangrijker.

Het is net alsof de politie in Belgie of Nederland iedere dag zomaar iemand neerknalt. Vergeet niet dat voor een agent zo'n actie ook zeer traumatisch is, volgens mij zijn er zeer weinig schietgrage agenten in West Europa. Het is hier niet zoals in de USA waar agenten regelmatig de fout in gaan wegens buitensporig geweld.

Ik baseer mijn mening op het artikel wat in deze topic staat. Ik heb daar niets gelezen over pepperspray of over hoe die Marokkaan is doodgeschoten.

Als de feiten daadwerkelijk zijn zoals jij ze presenteert, verandert dat natuurlijk het een en ander.

Het feit dat je continu over noodweer begint laat eigenlijk al zien dat je weinig kennis van zaken hebt. Noodweer is een strafuitsluitsel grond die bijna nooit gebruikt word voor politie in een geval als deze, noodweerexces al helemaal nooit. Politie gebruikt bevoegdheden uit de 'ambtsinstructie', het gebruikte geweld zal hier dan ook naar worden gestaafd, in NL welteverstaan, maar begie en nl ontlopen elkaar niet veel op dit gebied. En ter uwer info, in een situatie als deze is een vuurwapen niets geks of buitenproportioneel.

Ik baseer mijn mening op het artikel wat in deze topic staat. Ik heb daar niets gelezen over pepperspray of over hoe die Marokkaan is doodgeschoten.

Als de feiten daadwerkelijk zijn zoals jij ze presenteert, verandert dat natuurlijk het een en ander.

Het is net alsof de politie in Belgie of Nederland iedere dag zomaar iemand neerknalt. Vergeet niet dat voor een agent zo'n actie ook zeer traumatisch is, volgens mij zijn er zeer weinig schietgrage agenten in West Europa. Het is hier niet zoals in de USA waar agenten regelmatig de fout in gaan wegens buitensporig geweld.

Ik vind dat dit topic redelijk logisch verloopt.

Mensen zeggen eerst: haha, lekker k*tmarokkaan, eindelijk gebeurt er wat aan bladiebla.
Vervolgens willen mensen dit tegensprekken en gaan daardoor ook overdreven in de verdediging.
Ze zeggen: die politie had hem niet mogen neerschieten, dit is racisme bladiebla.

Nee, de politie schiet niet iedereen zomaar neer hier in west europa. maar bij reacties als k*tmarokkanen, kan je op heftige verdedigende reacties wachten.

• Topic Starter Topic Starter
Het feit dat je continu over noodweer begint laat eigenlijk al zien dat je weinig kennis van zaken hebt. Noodweer is een strafuitsluitsel grond die bijna nooit gebruikt word voor politie in een geval als deze, noodweerexces al helemaal nooit. Politie gebruikt bevoegdheden uit de 'ambtsinstructie', het gebruikte geweld zal hier dan ook naar worden gestaafd, in NL welteverstaan, maar begie en nl ontlopen elkaar niet veel op dit gebied. En ter uwer info, in een situatie als deze is een vuurwapen niets geks of buitenproportioneel.
Kijk, eindelijk iemand die weet waarover ie spreekt :thumb:

Zoals? In een eerdere post zeg je dat je het zelf niet weet. Laat dit soort uitspraken dan over aan de mensen die wel weten waar ze het over hebben.

Laten we eens naar deze casus kijken.
Ik las dat hij een agent verwondde met een mes aan de arm. Volgens jou niet veel bijzonders, maar als er iemand met een mes tegenover je staat dan denk je daar anders over, geloof mij. Op zo'n moment denk je niet eens meer aan je pepperspray.

Je moet een aantal dingen weten van pepperspray:
Sommige mensen zijn er van nature al ongevoelig voor
Door drug- drank- of medicijngebruik kan de werking van pepperspray ook veel minder zijn
Pepperspray werkt pas na een seconde of 4/5. Soms duurt het nog veel langer.

Als je bovenstaande weet en je weet dat die verdachte je collega heeft geraakt met een mes. Op dat moment weet je niet wat de verwondingen precies zijn, maar je hoort en ziet dat hij geraakt is. De verdachte staat dus op heel korte afstand. Je trekt dan automatisch je vuurwapen en je schiet. Pure training. Je schiet op dat moment om het directe gevaar af te wenden, wat dus duidelijk aanwezig is!

Dat is dus zeker proportioneel omdat op dat specifieke moment er geen enkele andere keus is om het directe gevaar af te wenden.

Als je dan heel graag naar de wet wilt gaan kijken dan is dat prima. Pak dan even de Ambtsinstructie erbij en kijk dan naar Artikel 7. Dit gaat over het gebruik van het vuurwapen.
Als je kijkt naar artikel 7 lid 1 sub b:

Het gebruik van een vuurwapen, niet zijnde een vuurwapen waarmee automatisch vuur of lange afstandsprecisievuur kan worden afgegeven is slechts geoorloofd:
a. gaat niet op in deze casus
b. om een persoon aan te houden die zich aan zijn aanhouding, voorgeleiding of andere rechtmatige vrijheidsbeneming tracht te onttrekken of heeft onttrokken en die wordt verdacht van of is veroordeeld wegens het plegen van een misdrijf
1 waarop naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van 4 jaar of meer is gesteld
2 dat een ernstige aantasting vormt van de lichamelijke integriteit of de persoonlijke levenssfeer of
3 dat door zijn gevolg bedreigend voor de samenleving is of kan zijn

Het lijkt mij dat er zeker wel sprake is van 1 2 en 3

1 omdat het om minimaal mishandeling (art 300 Sr) gaat waarop maar 3 jaar staat, maar aangezien het tegen een ambtenaar gedurende rechtmatige uitoefening van zijn bediening is, is dit ook meer dan 4 jaar(zie 304 Sr - strafverzwaring)

2 lichamelijke integriteit is aangetast. Er is namelijk gestoken

3 bedreigend kan het wel degelijk zijn. Dat heeft die persoon wel bewezen. Je steekt niet zomaar in op mensen

Het blijkt dus dat er rechtmatig gebruik is gemaakt van het dienstvuurwapen. Uiteraard zal dit door de Rijksrecherche worden onderzocht. Dat is onderdeel van het protocol.

Bovenstaande gaat wel uit van de Nederlandse wetgeving. Misschien denk je er nu iets anders over.

Dit is mijn langste post ooit geloof ik :D

Wat probeer je te bereiken met dat misplaatst sarcasme van je? Ik snap ook niet waarom je dit persoonlijk probeert te maken door middel van die opmerkingen van je...

Feit is gewoon dat een Marokkaan met een mes gedood is door middel van een pistool. Op het eerste gezicht valt dit mijn inziens niet onder excessief noodweer...ik zou zelfs zover kunnen gaan als dood door schuld. Maar, nogmaals, de precieze feiten en omstandigheden zijn mij niet bekend. Wellicht heeft de politieagent gerechtvaardigd gehandeld. Maar dit doet er niets aan af dat dit een merkwaardige zaak is en ik vind het zeer bizar en beangstigend dat het doodschieten van Marokkanen als heldengedrag wordt gezien.

Wat doe je nou zielig man? Agent wordt bedreigt met een mes en agent heeft dan het volste recht om zich te verdedigen door zijn geauthoriseerde handwapen te pakken, dus een pistool. Als marokkaan weet je dat als je met een mes loopt te zwaaien tegen een agent dat je dan vrij gemakkelijk kogels mag gaan koppen. Dus niet achteraf huilie gaan lopen doen omdat naderhand toch blijkt dat marokkaan geen kogels kon koppen.

En heldengedrag? Sodemieter toch op. Ik vergeet de uitbundig feestende rifratten niet op 11 september toen er 3000 mensen snakkend naar adem en van ellende springend vanaf 200 hoog de dood vonden. Ik vergeet ook niet hoe sommige rifratten bepaalde buurten onveilig maken temeer omdat ze zich vervelen.

Dus wat betreft deze agent....of je het heldengedrag moet noemen weet ik niet, maar hij heeft gehandeld zoals dat in deze tijd toepasbaar is. Wil je agent steken, dan neem je zelf de risico op de kop toe dat agent je in je borst schiet. Hij vroeg er zelf om.

Ik had echt rellen verwacht maar die blijven tot dusver uit.

Keurig gezegd, ik wilde niet zover gaan met mijn vorige post maar dit is dus precies wat ik bedoelde. Als je over noodweer gaat lullen weet je echt niet waar je het over hebt in deze casus.

Zoals? In een eerdere post zeg je dat je het zelf niet weet. Laat dit soort uitspraken dan over aan de mensen die wel weten waar ze het over hebben.

Ik las dat hij een agent verwondde met een mes aan de arm. Volgens jou niet veel bijzonders, maar als er iemand met een mes tegenover je staat dan denk je daar anders over, geloof mij. Op zo'n moment denk je niet eens meer aan je pepperspray.

Door drug- drank- of medicijngebruik kan de werking van pepperspray ook veel minder zijn

Als je bovenstaande weet en je weet dat die verdachte je collega heeft geraakt met een mes. Op dat moment weet je niet wat de verwondingen precies zijn, maar je hoort en ziet dat hij geraakt is. De verdachte staat dus op heel korte afstand. Je trekt dan automatisch je vuurwapen en je schiet. Pure training. Je schiet op dat moment om het directe gevaar af te wenden, wat dus duidelijk aanwezig is!

Dat is dus zeker proportioneel omdat op dat specifieke moment er geen enkele andere keus is om het directe gevaar af te wenden.

Als je dan heel graag naar de wet wilt gaan kijken dan is dat prima. Pak dan even de Ambtsinstructie erbij en kijk dan naar Artikel 7. Dit gaat over het gebruik van het vuurwapen.

1 omdat het om minimaal mishandeling (art 300 Sr) gaat waarop maar 3 jaar staat, maar aangezien het tegen een ambtenaar gedurende rechtmatige uitoefening van zijn bediening is, is dit ook meer dan 4 jaar(zie 304 Sr - strafverzwaring)

3 bedreigend kan het wel degelijk zijn. Dat heeft die persoon wel bewezen. Je steekt niet zomaar in op mensen

Het blijkt dus dat er rechtmatig gebruik is gemaakt van het dienstvuurwapen. Uiteraard zal dit door de Rijksrecherche worden onderzocht. Dat is onderdeel van het protocol.

Bovenstaande gaat wel uit van de Nederlandse wetgeving. Misschien denk je er nu iets anders over.

Worf zou ze ook neer gezapt hebben...of in een Klingon ritueel uigedaagd hebben tot een gevecht op leven en dood met van die speciale Klingon wapens enzo ;)

Tenminste dat denk ik...

Hij wout,
jij niet

• Topic Starter Topic Starter

Ik ben me bewust van het feit dat de politie geweld mag toepassen, indien de situatie er naar is. Het geweld wat toegepast wordt, moet echter wel voldoen aan de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit. Of hier nu sprake is van noodweer of wettelijk voorschrift is niet eens zo belangrijk, de proportionaliteit en subsidiariteit blijven in het geding.

Het gebruik van een vuurwapen om een ander te doden, is iets wat je enkel doet in levensbedreigende en zeer specifieke situaties en andere opties geen mogelijkheid meer zijn. Mijn vraag is nog steeds: was dat hier wel het geval? Konden er geen levens bespaard worden door anders te handelen? Het lijkt me niet meer dan vanzelfsprekend en redelijk om hier een kritische noot te plaatsen: er is immers een dode gevallen door handelen van een overheidsorgaan. Dat op die kritische noot zo fel gereageerd wordt, verbaast me. Is het niet belangrijk dat we zorgvuldig om gaan met de levens van anderen? Of is dat in het onderhevige geval niet belangrijk, omdat het toch maar om een Marokkaan ging?

Interessante post, met degelijke punten. Feit blijft echter dat jij noch ik de proportionaliteit kunnen aantonen aan de hand van de schaarse gegevens omtrent deze zaak.

Het gaat me er overigens ook niet om of het wapengebruik geoorloofd was, ik vraag me af of het nodig was. En daar komt opnieuw de proportionaliteit en subsidiariteit om de hoek kijken.

Terug
Naar boven