Fitness Seller

pomp tijdens training belangrijk voor massa?

btw mijn mening over pomp

pomp is het niet goed kunnen terugstromen van het bloed uit de haarvaten in de betreffende spier. hierdoor word het verschil in druk dat het bload geeft tegenover de druk die de haarvaatwand en celwand teruggeeft hoger waardoor voedingsstoffen/zuurstof makkelijker de spiercel in kunnen.

aan de andere kant kan het gevormde lactaat de spier nauwelijks verlaten doordat de tegendruk van de haarvaten te groot is.

hierdoor heb je dus het betreffende setje dat de pop ontstaat er licht voordeel van, maar doordat er veel lactaat is opgehoopt in de spiercellen en dus de spiercellen niet meer goed kunnen samentrekken hebben de volgende setjes er extra nadeel van.

verder heb je langer herstel nodig doordat de lactaat in de spiercel voor meer schade zorgt terwijl die schade niet zorgt voor extra spiergroei

dus hou de pomp weg

dit alles is ook de reden dat ik NO-explode niet echt een top product vind omdat je nog sneller pomp hebt

Een pomp in je onderrug na deadliften ofzo kan ronduit klote aanvoelen.

trekt me hart niet denk ik :o

niet dat ik daar problemen mee heb, alleen deadlift kost teveel energie
doe ze alleen als singles :P

Kerel, je bent 19!!! mijn 46 jaar oude hart trekt het ook nog!

En kan in de bergen nog een uur of 6 achter elkaar 180 slagen per minuut maken :D

Kerel, je bent 19!!! mijn 46 jaar oude hart trekt het ook nog!

En kan in de bergen nog een uur of 6 achter elkaar 180 slagen per minuut maken :D

was meer figuurlijk hoor :P

maar als ik deadlift voor reps zijn het ook restpauze doordat ik eerst opsta even adem...maak dus 10 reps met me 5rm...geloof me dat neigt naar kotsen hoor :P

Leuke discussie is dit!

Eerlijk gezegd ben ik er ook niet zo zeker van dat "de pomp" een directe relatie heeft met sarcoplasmische hypertrofie.

Zoals 3xl terecht opmerkt is toename van sarcoplasma (of cytoplasma) niet zinloos. Toename of vergroting van bepaalde organellen in de cel (mitochondrien, ribosomen, endoplasmatisch reticulum, golgi apparaat) hebben - naast het feit dat ze de cel vergroten - doorgaans een gunstige invloed op he functioneren van de cel, zoals toename krachtuithoudingsvermogen, verhoogde eiwit-synthese e.d.

Ook ik ben van mening dat myofibrillaire en sarcoplasmische hypertrofie nooit zonder elkaar kunnen bestaan, maar dat je wel het accent kunt leggen op het een of het ander door gerichte training.

Ik heb echter ooit een artikel gelezen (ik dacht van Christian Thibaudeaux)waarin werd gesuggereerd dat door de ophoping van bloed en melkzuur in de spier er extra non-contractiele eiwitstructuren werden aangemaakt. Deze eiwitten zouden louter weerstand verhogend werkten t.a.v. lokale spiervermoeidheid en ophoping van bloed.

Verder hadden deze eiwitstructuren geen duidelijke cellulaire functie , zoals de andere organellen in de cel.
De pomp zou hier dan regelrecht mee in verband staan...

je hebt er blijkbaar verstand van.

wist alleen dat mitochondrien konden vermeerderen als je echt krachttraining in vetverbrandingszone zou doen (meer dan 50hh per set)

en natuurlijk door aërobe training.
dit is mij verder onbekend...

heb je een link of iets?

begrijp ik dit goed:
pomp is goed voor sarco hypertrophy maar belemmert training in algemeen.
dus je wilt wel de pomp ip maar niet te vroeg.
in de praktijk voor massa training:
beginnen met 6-12 herh en daarna bij 10-15 afh vd persoon.
eigenlijk dus piramide training
set 1 opw 10herh
set 2 zwaarder 10herh
set 3 zwaarder 8herh stop voor failure uiteraard
set 4 zwaarder 6 herh idem
set 5 lichter 12 herh om te gaan verzuren en sarco deel aan te spreken
set 6 lichter 15 herh en kapot....

andere spiergroep trainen want veel arbeid zal getrainde spier niet meer kunnen leveren

graag reactie

Terug
Naar boven