Fitness Seller

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Precies, daar had het iets mee te maken. Met het omzetten van carbs naar resistant starch.

Vezels zijn in feite een soort koolhydraten die zich door hun structuur anders gedragen.
Bij het verhitten en terugkoelen verandert een deel van het zetmeel in een type vezels (resistent zetmeel) dat niet of nauwelijks opgenomen wordt door de darmen.
Dat zou inderdaad gunstige effecten hebben op je darmwerking. Maar dat betekent niet dat je er ineens een shitload van kunt eten zonder dik te worden. Nooit alle zetmeel wordt resistent, en bij volkorenproducten is dat effect groter dan bij de niet volkoren variant. Klopt wel dat de bloedglucosewaarde daardoor minder spiked, maar de vraag is of dat uberhaupt een belangrijk effect is. Althans, als je geen diabetes hebt is het niet zo zinvol om daar rekening mee te gaan houden.

En zoals @Gremlin al aanhaalde wordt de glucosepiek ook beinvloed door andere voedingsstoffen in diezelfde maaltijd. Vetten, vezels en eiwitten vertragen de maaglediging waardoor ook witte pasta minder snel opgenomen wordt.

Vezels zijn in feite een soort koolhydraten die zich door hun structuur anders gedragen.
Bij het verhitten en terugkoelen verandert een deel van het zetmeel in een type vezels (resistent zetmeel) dat niet of nauwelijks opgenomen wordt door de darmen.
Dat zou inderdaad gunstige effecten hebben op je darmwerking. Maar dat betekent niet dat je er ineens een shitload van kunt eten zonder dik te worden. Nooit alle zetmeel wordt resistent, en bij volkorenproducten is dat effect groter dan bij de niet volkoren variant. Klopt wel dat de bloedglucosewaarde daardoor minder spiked, maar de vraag is of dat uberhaupt een belangrijk effect is. Althans, als je geen diabetes hebt is het niet zo zinvol om daar rekening mee te gaan houden.

En zoals @Gremlin al aanhaalde wordt de glucosepiek ook beinvloed door andere voedingsstoffen in diezelfde maaltijd. Vetten, vezels en eiwitten vertragen de maaglediging waardoor ook witte pasta minder snel opgenomen wordt.
Maakt toch uiteindelijk niet uit als je gwn vet+eiwit erbij eet?

Maakt toch uiteindelijk niet uit als je gwn vet+eiwit erbij eet?

Dat is inderdaad wat ik zei. En zelfs als je dat niet doet is het maar de vraag of dat slecht zou zijn. Bijvoorbeeld door een bak gekookte witte pasta (zonder andere voedingsmiddelen dus) te eten. Als je gezond bent kan dat weinig kwaad.
Het lichaam houdt zelf de bloedsuiker zo stabiel mogelijk door de aanmaak van hormonen zoals insuline en glucagon. Nogmaals, als je gezond bent functioneert dat systeem goed genoeg om geen extreme schommelingen (hypoglykemie of hyperglykemie) te krijgen.

Heldere uitleg man!
Wist het meeste er al wel van, maar altijd fijn om weer even een verfrissing te krijgen :D

Dat stuk van dat het niet zo zinvol is om rekening te houden met de fluctuaties van je bloedglucosespiegel als je geen diabetes hebt ga ik morgen eventjes verder inlezen. Hoort best wel bij mijn vakgebied en ben enorm benieuwd hoe dat nou ook alweer zat. Dat vooral vetten meer tijd doorbrengen in de maag en hierdoor de maaglediging vertraagt dat was me wel bekend.

Apart hoe dat soort dingen werken. Hoop van dit soort ideeen opgedaan toen ik net begon met dieten, ze toen eigenlijk gedachteloos overgenomen en nooit meer mee opgehouden. Misschien eens leuk om eens uit te gaan vogelen waarom sommige dingen werken en welke van dat soort habits nou wel en niet de moeite waard zijn.
Het is een beetje hetzelfde concept als met krachttraining: je begint bij de basis, gaat daarna zoeken+googlen+onderzoeken, maakt je training veel te moeilijk en je gaat veel te veel na zitten denken over alles, zodra je het grotendeels weet eindig je weer bij de basics. Die laatste stap ben ik nu aan het zetten rondom voeding. Dat al het gelezen onderzoek eerder uit m'n dagelijkse patronen moet dan dat er extra wetenschappelijke gibberish bij moet.

Dat is inderdaad wat ik zei. En zelfs als je dat niet doet is het maar de vraag of dat slecht zou zijn. Bijvoorbeeld door een bak gekookte witte pasta (zonder andere voedingsmiddelen dus) te eten. Als je gezond bent kan dat weinig kwaad.
Het lichaam houdt zelf de bloedsuiker zo stabiel mogelijk door de aanmaak van hormonen zoals insuline en glucagon. Nogmaals, als je gezond bent functioneert dat systeem goed genoeg om geen extreme schommelingen (hypoglykemie of hyperglykemie) te krijgen.
Oooh oke, duidelijk.

Als iemand toe is aan een nieuwe pre, deze mango flavor heeft een lekkere kauwgom smaak.
Ik vond het wel beetje prijzig bij totalbodyshop. Maar voor de smaak geef ik het een 10

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    154,4 KB · Weergaven: 69
  • image.jpg
    image.jpg
    162 KB · Weergaven: 64
@PartyMarty er zijn wel bepaalde groenten (veelal groene groenten) die je als negatieve kcal zou kunnen zien. Die bevatten zo weinig, dat ervan wordt gezegd dat het net zoveel energie kost voor het lichaam om het te verwerken. Weet niet of het zo zwart wit is, maar het is denk ik wel prima opvulmateriaal waar je moeilijk teveel van kan eten.

Van psylliumvezels kan je makkelijk broodjes maken, daar zit ook echt geen drol in.

@PartyMarty er zijn wel bepaalde groenten (veelal groene groenten) die je als negatieve kcal zou kunnen zien. Die bevatten zo weinig, dat ervan wordt gezegd dat het net zoveel energie kost voor het lichaam om het te verwerken. Weet niet of het zo zwart wit is, maar het is denk ik wel prima opvulmateriaal waar je moeilijk teveel van kan eten.

Van psylliumvezels kan je makkelijk broodjes maken, daar zit ook echt geen drol in.
Bedankt voor het advies van die vezels. Heb nu 2400 kcal en kan daarmee eigenlijk praktisch eten wat ik wil. Dat van die negatieve kcal is overigens een fabeltje. Bleekselderij wordt daar altijd graag voor gebruikt maar laatst een heel onderzoek over gezien dat dat niet klopt. Ze bevatten inderdaad weinig kcal, maar niet minder dan ze kosten om te verwerken.

Eet sowieso veel fruit en groenten iedere dag, heb nu eerder het probleem dat het teveel volume begint te worden dan te weinig. Krijg m'n maaltijden laatste dagen vaak niet op.

Komkommer komt in de buurt, 14 kcal om 115 gram voeding op te warmen van 8 naar 36 graden. Er is vast iemand die wilt uitrekenen wat dit opwarmen aan kcals kost

:o
Hahahahaha!

Kak :( dus als ik 2 bleekselderijen per dag eet, bovenop hetgeen wat ik normaal eet, val ik niet af? :roflol:

Bedankt voor het advies van die vezels. Heb nu 2400 kcal en kan daarmee eigenlijk praktisch eten wat ik wil. Dat van die negatieve kcal is overigens een fabeltje. Bleekselderij wordt daar altijd graag voor gebruikt maar laatst een heel onderzoek over gezien dat dat niet klopt. Ze bevatten inderdaad weinig kcal, maar niet minder dan ze kosten om te verwerken.

Eet sowieso veel fruit en groenten iedere dag, heb nu eerder het probleem dat het teveel volume begint te worden dan te weinig. Krijg m'n maaltijden laatste dagen vaak niet op.
Daarom, 'zou je kunnen zien als'. Mag duidelijk zijn dat ik gewoon bedoel dat je daar niet snel teveel van eet. Niet dat je meer verliest als je ergens meer van eet :o

Hahahahaha!

Kak :( dus als ik 2 bleekselderijen per dag eet, bovenop hetgeen wat ik normaal eet, val ik niet af? :roflol:

Als je vrijwillig twee bleekselderijen eet op een dag zou ik even langs de psycholoog gaan. Als je die troep lekker vindt spoor je echt niet. :trollface:

Schijnt trouwens dat pindakaas op je buik smeren wel helpt om vet te verbranden. :thumbup:

Als je vrijwillig twee bleekselderijen eet op een dag zou ik even langs de psycholoog gaan. Als je die troep lekker vindt spoor je echt niet. :trollface:

Schijnt trouwens dat pindakaas op je buik smeren wel helpt om vet te verbranden. :thumbup:
Ja of lemoen sap met water op een lege maagdrool:

Was een of ander idee dat rijst veel gezonder is dan pasta en je bloedsuiker minder spiked, dus dat je er minder honger van krijgt nadat je het gegeten hebt en je minder een carb crash hebt, geen idee precies meer waar ik die keuze toen verder nog op gebaseerd heb.
Wil sowieso wat variatie terug gaan brengen en wat meer lol in m'n eten aan gaan brengen, ben ook van plan te gaan stoppen met crash dieten en meer te gaan richten op 0,5kg per week verliezen in plaats van minimaal 1,5 a 2kg.
Heb de laatste jaren eigenlijk standaard geleefd op 3 verschillende lunches en 3 verschillende avondmaaltijden.

Wil het allemaal wat gematigder gaan doen. Wat langzamer lijnen, wat meer plezier hebben met sporten, wat fatsoenlijker herstellen en zo m'n beoogde 6 kilo afvallen in 12-15 weken. Voorheen was m'n plan om dit in de komende 3-4 weken af te ronden. Laatst ook weer 3,3 kilo afgevallen in 10 dagen. En het valt me op dat vooral mijn sportschool prestaties daar echt gigantisch onder geleden hebben.
No carbs is echt kloten het is echt crash dieeten veel succes kerel

Terug
Naar boven