- Waardering
- 14.131
Precies, daar had het iets mee te maken. Met het omzetten van carbs naar resistant starch.
Vezels zijn in feite een soort koolhydraten die zich door hun structuur anders gedragen.
Bij het verhitten en terugkoelen verandert een deel van het zetmeel in een type vezels (resistent zetmeel) dat niet of nauwelijks opgenomen wordt door de darmen.
Dat zou inderdaad gunstige effecten hebben op je darmwerking. Maar dat betekent niet dat je er ineens een shitload van kunt eten zonder dik te worden. Nooit alle zetmeel wordt resistent, en bij volkorenproducten is dat effect groter dan bij de niet volkoren variant. Klopt wel dat de bloedglucosewaarde daardoor minder spiked, maar de vraag is of dat uberhaupt een belangrijk effect is. Althans, als je geen diabetes hebt is het niet zo zinvol om daar rekening mee te gaan houden.
En zoals @Gremlin al aanhaalde wordt de glucosepiek ook beinvloed door andere voedingsstoffen in diezelfde maaltijd. Vetten, vezels en eiwitten vertragen de maaglediging waardoor ook witte pasta minder snel opgenomen wordt.

dus als ik 2 bleekselderijen per dag eet, bovenop hetgeen wat ik normaal eet, val ik niet af?