@ryan r
Zoals ik zei is het maken van sushirijst het allerbelangrijkste. Veel mensen fucken dit op. En dan smaakt je sushi, je handroll of je pokébowl niet bueno.
Wat je nodig hebt voor de rijst:
Van boven naar beneden. Sesamzaad, furikake (umami smaakmaker), mirin-fu, sushirijst, rijst azijn en kewpie roasted sesame seed dressing. Die laatste is t allerbelangrijkst.
Een vlamverdeler en een pan met dikke bodem en een deksel.
En je hebt (poeder)suiker en zout nodig.
Je moet rijst wassen, rijst koken, en je rijstmarinade maken.
Rijstmarinade
Voor de marinade gebruik ik afmetingen die op de fles azijn staan:
Aangezien je van 450 gram rijst 8 sushirolls kan maken, heb je voor zeg 3 pokébowls 225 gram rijst nodig.
In een steelpan voeg je dus 30 gram sushi azijn, 37,50 gram suiker en 1,5 gram zout toe. Op de verpakkiny staat 5 gram zout, dat is teveel en dan wordt alles smerig.
Zet het mengsel op het vuur, verhit, roer met garde, los alles op, laat afkoelen en voeg 1 eetlepel mirin-fu toe.
De rijst
Koop goede sushi rijst. De verpakking op mijn foto is nog geen 2 euro voor 1 kilo, bij de albert heijn betaal he ong 4 euro voor 750 gram. Te halen, net als alle andere producten, bij de Amazing Oriental Groothandel.
Weeg 225 gram rijst af, stop dit in een grote kom en spoel de rijst ongeveer 7 a 10 keer met lauwwarm water, totdat het water helder is. Dan zijn de meeste zetmelen weg, anders wordt het te plakkerig.
Voeg de rijst toe (afgegoten in vergiet dus zonder water) aan je pan samen met 1,5 het gewicht in water, dus in dit geval 337,5 gram water.
Breng aan de kook, deksel op de pan, zet op de vlamverdeler op je kleine vuur op de laagste stand. Laat 15 mins staan.
Na 15 mins, 1x voorzichtig omroeren,
pan van het vuur, deksel er weer op, weer 15 mins laten staan.
Dan voeg je je marinade toe, meng je alles voorzichtig erdoorheen. Scheppen, niet roeren, want dan sloop je je rijstkorrel.
En dan leg je het op een bord, laat je het ong 10 mins afkoelen.
De pokébowl
Dan pak je de rijst die je nodig hebt, dat stop je in een kom, daar voeg je die sesamdressing toe naar smaak, ff mengen, en dan daarover doe je de sesamzaadjes en furikake. De overige rijst meteen afdekken en in de koelkast (2 dagen houdbaar).
Dit is je pokébowl basis. Nu kan je er alles opdoen dat je maar wilt. avocado's, komkommers, kip, zalm, biefstuk, gehaktballen, wokgroenten, eieren, waar je maar zin in hebt.
Het maken van de rijst is dus best een werkje. Maar als je voor 3 dagen rijst kookt, dan hoef je de volgende dagen alleen je rijst te mengen met de sesamdressing en klaar. Ik maak dus vaak 's aovnds de rijst zodat ik voor ontbijt of lunch een snelle easy pokébowl kan maken.
Cheerios