Fitness Seller

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

Mirin is rijstazijn, dus dubbel (twee verschillende) toevoegen is niet persé nodig :) Aanvullend heeft de Amazing Oriental een hélé fijne, kwalitatief goede Japanse Rijst (Yume Nishiki) die erg fijn is om mee te koken. Die 'sushi rijst' branding(s) van de AH en Xenos zijn vaak niet de meest fijne rijstsoorten om mee te werken. Na het spoelen zo'n 30 min laten staan in water, zodat de rijst het water opneemt is daarnaast een goede voor short grain rijst.
Dat klopt inderdaad. Maar die mirin fu vind ik net iets anders smaken en voeg em daarom erbij. Een vriend van me gebruikt alleen mirin.

De rijst die je post ben ik niet bekend mee, ga ik wel eens proberen. Maar qua prijs is ie 3x zo duur. Als je pokébowls wilt gebruiken in je prep dan is dit een goedkoper alternatief. Al praat je over een paar tiental centen per pokébowl, hetgeen in het niet valt qua kosten bij de overige producten.

Het kan altijd beter qua kwaliteit, dus ik ben zeker benieuwd naar deze rijst.

Kzou er eigenlijk een sticky/topic van moeten maken. Ik krijg best vaak de vraag hoe je goed sushirijst maakt.

Die 'sushi rijst' branding(s) van de AH en Xenos zijn vaak niet de meest fijne rijstsoorten om mee te werken. Na het spoelen zo'n 30 min laten staan in water, zodat de rijst het water opneemt is daarnaast een goede voor short grain rijst.
Als ik de rijst 30 mins laat staan, en hij water absorbeert, welke verhouding gebruik ik dan qua water voor het koken? 1:1 , 1:1,25 of nog steeds 1 op 1,5?

Laatst bewerkt:
@Turouise als ik 'normale' basmatie rijst maak gebruik ik Golden Sella rijst. Deze is parboiled (gedeeltelijk voorgekookt). Deze laat ik altijd 1 tot 4 uur weken na het spoelen. Ik merk dat deze korrels dan heel groot worden en niet plakkerig.

Hoe beïnvloed het weken de plakkerigheid bij de sushirijst?

Als ik de rijst 30 mins laat staan, en hij water absorbeert, welke verhouding gebruik ik dan qua water voor het koken? 1:1 , 1:1,25 of nog steeds 1 op 1,5?
In principe pas ik dat niet aan, dus ik zou dezelfde hoeveelheid water aanhouden anders heb je kans dat het redelijk snel inkookt. Nu heb ik al sinds het begin der eeuwen een rijstkoker, dus met een pan durf ik er sowieso geen gedegen uitspraken over te doen.

Het weken gaat voornamelijk over het egaal koken van de rijst, zodat alles evenredig gekookt word. Ik vind deze uitleg van Kimura's Kitchen altijd wel fijn, die legt alles stap voor stap uit :) De rijst die ik aangaf is wel wat duurder inderdaad, maar ik merk met bijvoorbeeld het maken van sushi wel degelijk verschil in hoe handbaar het is in vergelijking met andere soorten rijst. Nu koop ik het per 10 kilo in (als het goed is heeft Amazing Oriental zowel 1kg, 5kg als 10kg zakken maar dit kan per filiaal verschillen), dus die verschillen in kosten neem ik dan maar voor lief.

@ryan r dingen die lekker zijn in je pokébowl.
Je hebt beetje de standaard dingen die goed passen: komkommer, avocado, taugé, kip/zalm/beef/vis, soja bonen, wakame (al is de wakame salade die wij kennen niet Japans maar Chinees).

Maar je kan er dus eigenlijk alles aan toevoegen. Gekookte eieren, ommeletjes, gehaktballetjes (vooral als je daar ketjap manis over doet als ze gaar zijn).
Ik voeg vaak cherry tomaten toe. Courgette in de lengte in 4 snijden, zaadlijst verwijderen, in repen snijden en dan op hoog vuur wokken. Spitskool, chinese kool of paksoi wokken. Sperziebonen, haricots verts of sugarsnaps. Bepaalde soorten fruit. Gewokte garnalen. Surimi sticks.

Prei is nice. Bos ui. Rode ui, gebakken ui, paddenstoelen. Etc etc etc.

In principe pas ik dat niet aan, dus ik zou dezelfde hoeveelheid water aanhouden anders heb je kans dat het redelijk snel inkookt. Nu heb ik al sinds het begin der eeuwen een rijstkoker, dus met een pan durf ik er sowieso geen gedegen uitspraken over te doen.

Het weken gaat voornamelijk over het egaal koken van de rijst, zodat alles evenredig gekookt word. Ik vind deze uitleg van Kimura's Kitchen altijd wel fijn, die legt alles stap voor stap uit :) De rijst die ik aangaf is wel wat duurder inderdaad, maar ik merk met bijvoorbeeld het maken van sushi wel degelijk verschil in hoe handbaar het is in vergelijking met andere soorten rijst. Nu koop ik het per 10 kilo in (als het goed is heeft Amazing Oriental zowel 1kg, 5kg als 10kg zakken maar dit kan per filiaal verschillen), dus die verschillen in kosten neem ik dan maar voor lief.
Das wel interessant. Deze manier van wassen is steeds met een beetje water waarbij je de rijst rubbed (sharpening).
Swish the grains of rice together with your hand, and gently rub the starch away. This is called ‘sharpening’ the rice in Japanese. (b) You want to rub the rice between your thumb and forefingers to create some friction, but do not press too hard or you will break the grains.
En dat ook herhalen totdat het water ook helder is.
Dan dus weken. En daarna gebruik je 1 op 1 water aangezien de rijst al water heeft geabsorbeerd.
Japanese rice is ‘steamed’ in a pan with a lid, rather than boiled, so it’s always cooked with the same amount of water as rice.

En je koekt dus juist wel de bodem aan voor karamelisatie
Once the 10 minutes is up, turn the heat back up to full power for 3 minutes. This is to caramelise the bottom of the rice. This is called ‘o-koge’ and tastes amazing.
Interessant, klinkt ook logisch. Kben wel benieuwd naar deze manier.

Ik heb vaak sushi gemaakt in Nederlandse restaurants en daar wordt de rijst echt finaal verkracht. Slecht wassen/spoelen, niet rusten, vervolgens na het koken meteen de koeling in en dan met ijskoude rijst (ugh) de sushi rollen. En dan ook nog ijskoude vis en groenten gebruiken. Ugh.
En dan €20 vragen voor een roll.

Weer wat geleerd :).

In todays episode of cooking rice with ティルサ :o

Sowieso is 'goede' sushi hier in Nederland redelijk lastig te vinden. Veel wordt niet op de juiste manier bereid of met slechte rijst, wat echt afbreuk doet aan het eten. Er zitten wat goede Japanse restaurants rondom Amstelveen en er zijn wat omakase plekken geopend recent in Amsterdam, maar al met al is het merendeel niet al te spannend of is de bereiding niet helemaal wat je zou wensen. Voor de AYCE locaties is er natuurlijk wat over te zeggen qua kwaliteit/prijs verhouding, maar het zou tof zijn als daar qua kennis ook wat in geïnvesteerd zou worden.

Sowieso is 'goede' sushi hier in Nederland redelijk lastig te vinden. Veel wordt niet op de juiste manier bereid of met slechte rijst, wat echt afbreuk doet aan het eten. Er zitten wat goede Japanse restaurants rondom Amstelveen en er zijn wat omakase plekken geopend recent in Amsterdam, maar al met al is het merendeel niet al te spannend of is de bereiding niet helemaal wat je zou wensen. Voor de AYCE locaties is er natuurlijk wat over te zeggen qua kwaliteit/prijs verhouding, maar het zou tof zijn als daar qua kennis ook wat in geïnvesteerd zou worden.
Qua Japans heb je in Amstelveen idd wel redelijk wat opties i.t.t. andere steden. Hetgeen ook niet vreemd is gezien het grote aantal Japanners dat hier woont t.o.v. andere Nederlandse steden. Sterker nog in Amstelveen woont de grootste Japanse gemeenschap van Nederland.

Opzich ook niet gek aangezien Cannon's Europese hoofdkwartier gevestigd is in Amstelveen. In Westwijk, waar ik ben opgegroeid. Kheb ook Japanse expats als naaste buren gehad toen ik jong was. Zeer vriendelijke, nette, beschaafde en schonen mensen trouwens. Meeste nette en beleefde buren die ik ooit gehad heb. Ironisch, aangezien een paar jaar de directe buren aan de andere kant (rijtjeshuis) Chinezen waren... die waren compleet het tegenovergestelde.. met zelfs een kapotte wasmachine in de voortuin (true story). Wel vriendelijk though. Maar t stonk er wel altijd.

Nog ironischer is dat ze op een gegeven moment in het stadshart van Amstelveen een AYCE sushi tent hadden geopend, genaamd Kokusai. Gevestigd in de 'Japanse' wijk, waar de architectuur van de gebouwen ook Japans is.Toen de AYCE sushi hype begon werden die toko's overal als paddenstoelen uit de grond gestampt.

Maar waarom ironisch? Nou, de eigenaar en oprichter van die sushi tent, is een fucking Chinees :roflol:. Er werken ook alleen maar Chinezen in de keuken. Geen Japanner te bekennen. Dus de gemeente dacht ff cultureel inclusief te doen door in het hart van de grootste Japanse gemeenschap van Nederland een sushi tent te openen, hebben ze het laten uitbaten door Chinezen. Bruh :roflol:. Je ziet er ook nooit Japanners.

Ps. Dit geldt trouwens voor vrijwel alle AYCE sushi tenten in Nederland. Vrijwel allemaal gerund door Chinezen.

Laatst bewerkt:
Jup, ik er gaat hier ook zo'n grote fles per 2a 3maanden ofzo doorheen. En dan doe ik nog redelijk rustig aan :roflol:
Ja, goed spul! Go-tan heeft smokey sriracha, ook wel lekker voor de afwisseling. Of chipotle Tabasco…

Ook lekker door de light-mayo. Proef je wat minder dat het light is 😛

In het okura zit een goede, meer traditioneel restaurant

Ik heb in Noorwegen betere sushi gehad dan ooit in Nederland. Maar alsnog is het meestal best te eten.

Blauwvintonijn vind je nauwelijks in Europa (wel lekker). In Amerika, aan de westkust wel eens heel goede sushi gehad. Beste ooit voor mij. Japan moet ik nog steeds een keer naartoe als ik de kans krijg….

En stiekem vind ik zelf Vietnamees lekkerder dan Japans of Thais.

Laatst bewerkt:

Ik heb in Noorwegen betere sushi gehad dan ooit in Nederland. Maar alsnog is het meestal best te eten.

Blauwvintonijn vind je nauwelijks in Europa (wel lekker). In Amerika, aan de westkust wel eens heel goede sushi gehad. Beste ooit voor mij. Japan moet ik nog steeds een keer naartoe als ik de kans krijg….

Je hebt bij de Rai trouwens een goede yakitori toko heb ik gehoord. Kga daar binnenkort heen. Khoor van velen dat het een aanrader is.

Oats&cinnamon

IMG_1167.jpeg

Je hebt bij de Rai trouwens een goede yakitori toko heb ik gehoord. Kga daar binnenkort heen. Khoor van velen dat het een aanrader is.
Hakata Senpachi bedoel je? Is een meer izakaya achtige bar, waar ze onder andere ook yakitori serveren. Leuke, traditionele plek ook :)

Okura heeft 2 hele goede restaurants inderdaad: Yamazato (kaiseki) en Sazanka (teppanyaki). Wel behoorlijk aan de prijs van wat ik mij herriner, Sazanka ben ik nog niet geweest.

Hakata Senpachi bedoel je? Is een meer izakaya achtige bar, waar ze onder andere ook yakitori serveren. Leuke, traditionele plek ook :)

Okura heeft 2 hele goede restaurants inderdaad: Yamazato (kaiseki) en Sazanka (teppanyaki). Wel behoorlijk aan de prijs van wat ik mij herriner, Sazanka ben ik nog niet geweest.
Toen ik er was was de teppan yaki dicht. Yamazato is wel echt mooi. En Ciel blue hebben ze ook nog bovenin. Wel beetje een rare plek... Reservaat voor rijke dikke lelijke mannen, voetballers en BN-ers en een hoop trophy wives, die allemaal dezelfde plastisch chirurg bezoeken. Allemaal dezelfde uitdrukkingsloze gezichten, die op een enge manier te veel op elkaar lijken...

Ik ben dan ineens aan straatjochie dat heel ver van huis is... wel toffe hotelkamers trouwens.

Hakata Senpachi moet ik maar eens onthouden. Klinkt goed... hibachi/yakitori is erg lekker.

Waar in Nederland krijg je de lekkerste sushi volgens de kenners hier?

Ik ben altijd erg te spreken over Izakaya Tanuki (Amsterdam & Amstelveen). Heb goede verhalen over Orandaya gehoord, zelf alleen nog niet geweest. Allebei traditioneel Japans en gerund door Japanse eigenaren.

Terug
Naar boven