MuscleMeat

Sticky Post je maaltijden (met pics!)

IMG_9255.jpeg

✌️

Snert(nie)
20231211_193918.jpg

Al sinds het kouder werd zin in snert, dus vanmorgen uit bed en meteen in de keuken begonnen. Het heeft geen 24u gestaan, dus het is nog net niet snert, maar "slechts" erwtensoep. Gelukkig begon ik met 4 liter water, dus ik kan een paar dagen door.

Snert(nie)
20231211_193918.jpg

Al sinds het kouder werd zin in snert, dus vanmorgen uit bed en meteen in de keuken begonnen. Het heeft geen 24u gestaan, dus het is nog net niet snert, maar "slechts" erwtensoep. Gelukkig begon ik met 4 liter water, dus ik kan een paar dagen door.
Toevallig paar dagen geleden ook gemaakt.

Met krabbetjes en zuurkoolspek. Nom nom

Toevallig paar dagen geleden ook gemaakt.
Tip voor je, als je het eerste bordje eet doe dan de pan niet blijven verwarmen waar ronde 2 in zit.
Was eigenlijk een op vrij recente ervaringen gebaseerde note to self.
:eek:
Met krabbetjes en zuurkoolspek. Nom nom
Hier simpel met schouderkarbonade, geen krabbetjes gezien in de supermarkt. More bone, more better.

Heb 'm ook wel gemaakt volgens het recept van "Eten met Nick", dat is met varkenspoot, varkensstaart, hamschijf en iets van spek.

Tip voor je, als je het eerste bordje eet doe dan de pan niet blijven verwarmen waar ronde 2 in zit.
Was eigenlijk een op vrij recente ervaringen gebaseerde note to self.
:eek:

Hier simpel met schouderkarbonade, geen krabbetjes gezien in de supermarkt. More bone, more better.

Heb 'm ook wel gemaakt volgens het recept van "Eten met Nick", dat is met varkenspoot, varkensstaart en hamschijf.
Ja het brand heel snel aan. Kben toevallig trpuwens nu weer een batch aan het maken. Die van laatst was voornamelijk voor die ouwe van me. Er zit nu 1,5kg krabbetjes en zuurkoolspek in de pan (3L water). Afchuimen, dan na 30 mins vlees eruit, gewassen groene spliterwten, runderbouillon en laurier erin. Vlees afkoelen, in stukjes snijden, hoppa weer erbij. En dan als de erwten zacht zijn de rest erbij. Selderij als laatst samen met de rookworsten nog een minuut of 2.

IMG_0722.jpeg

@Mentat
20231211_224542.jpg

20231211_224520.jpg

Selderij toegevoegd, nu nog de worst (1,5 hema worst en 2 fijne worsten van de markt) snijden en toevoegen en dan vuur uit. 15 mins laten staan en dan verdelen over 3 pannen/bakken om snel terug te kunnen koelen (anders wordt ie zuur).

*Zoals je ziet is deze 6 liter pan te klein. Binnenkort ga ik een 15 liter pan halen.

dan verdelen over 3 pannen/bakken om snel terug te kunnen koelen (anders wordt ie zuur).
Snel terugkoelen is enorm belangrijk, ook omdat die brij heel goed warmte vasthoudt en in de temperatuur range blijft hangen waar bacteriën snel vermenigvuldigen. Je kan er ook goed ziek van worden.

Blijven roeren helpt ook.

Traditioneel zet je die pannen erwtensoep met twee houten lepels onder de deksel met een doek om de deksel erop te houden in de sneeuw of de vrieskou.

Snel terugkoelen is enorm belangrijk, ook omdat die brij heel goed warmte vasthoudt en in de temperatuur range blijft hangen waar bacteriën snel vermenigvuldigen. Je kan er ook goed ziek van worden.

Blijven roeren helpt ook.

Traditioneel zet je die pannen erwtensoep met twee houten lepels onder de deksel met een doek om de deksel erop te houden in de sneeuw of de vrieskou.
Een blast chiller werkt pas echt goed :D

Terug
Naar boven