AndroidHealthClinic

power clean

s4ndro

Competitive Bodybuilder
Waardering
82
Lengte
1m75
Massa
77kg
Heb dus besloten om de barbell row in mijn schema te vervangen voor de power clean. Maar omdat deze nogal technisch is en ik de techniek zeker goed wil leren zat ik met een paar vraagjes.
Is het goed om de power clean in stukjes te leren of is het beter om onmiddellijk de volledige beweging aan te leren?

Was van plan om eerst een week met laag gewicht shrug cleans te doen om de rack aan te leren. Vervolgens een week hang cleans om de 2de beweging aan te leren en dan pas de volledige power clean.

Of heeft er iemand andere tips/opmerkingen?

Ik train trouwens alleen thuis, dus ik kan wel eens filmpjes maken en hier posten, maar kan er niemand naar laten kijken.

De power clean is vrij simpel en zou je in 1 keer kunnen leren. Ik deed hem de 1ste keer al meteen goed! Het is een van mijn favoriete oefeningen voor de upperback Traint vooral de (upper) erectors en traps. Maar ook allerlei spiertjes in je romp.
maar ik doe hem niet meer, ik conctreer me nu vooral op rows.
-----------------------------------------------------------------------
Hoe je de powerclean goed uitvoert in 4 stappen.
1. Til de stang van de grond met goede snelheid maar niet te snel (je zult al je energie in stap 2 nodig hebben) en versnel een beetje totdat hij net boven je knieen uitkomt.
2. Als de stang net boven je knieen is zul je hem met al je kracht en snelheid versnellen totdat hij bij het kantelpunt bij je buik aankomt.
3. Daarna vanaf het kantelpunt: flip je de stang om zoals dat hoort en ga je lichtjes door je knieen, probeer de stang extra kracht mee te geven omhoog als dat lukt.
4. Nu je lichtjes door je knieen bent gebogen van je de stang op, nu kun je de stang op 2 manieren opvangen:
-Met je handen volledig om de stang wat zeer kan doen aan je polsen. Maar dit kun je verhelpen door meer te oefenen op de powerclean en de polsen en vingers goed te rekken.
-Door met je vingertoppen de stang op te vangen, dit spaart je polsen.
----------------------------------------------------------------------
Hierbij zal je wat incline bench press werk kunnen doen wat je opvangpunt dikker en sterker maakt zodat het opvangen minder pijn doet. De stang komt vooral hard op je collarbones neer als je hem met je vingertoppen vangt, dit vereist ook wat handigheid zodat je hem goed kan racken.
Het extra kracht meegeven zoals in stap 3 beschreven deed ik eigenlijk altijd alleen maar als ik low reps en heavy weight deed. Het lijkt als je higher reps doet het gewicht licht genoeg is om daarin geen energie te verspillen.

Het lijkt Als je echt goed wilt worden in de powerclean je hem het beste met low reps kunt trainen omdat het een bepaalde groove (speciale beweging) heeft, net als de layback press. Als je higher reps traint gaat de groove er vaak uit en gaat de techniek achteruit.

Laatst bewerkt:
de powerclean kun je in 1 keer leren. maar ik denk dat het voor de meeste mensen makkelijker is om te beginnen met de hang clean

wel is het handig als je de front squat met oly grip beheerst zodat je weet hoe je de stang moet opvangen.

ik deed gewoon licht gewicht powerclean

een paar keer filmpjes kijken hoe het moet, dan gewoon gaan doen
begin op 50kg, gewoon 6x3 doen ofzo

40kg is echt te licht omdat je dat wss curlt, dus beginnen met 50/55 kg
vond ik het makkelijkst iig

ik deed gewoon licht gewicht powerclean

een paar keer filmpjes kijken hoe het moet, dan gewoon gaan doen
begin op 50kg, gewoon 6x3 doen ofzo

40kg is echt te licht omdat je dat wss curlt, dus beginnen met 50/55 kg
vond ik het makkelijkst iig

Idd, gewoon lichtjes aan beginnen en opwerken, zoals met elke oefening. Alleen leer je de echte techniek met redelijk zware gewichten.

De power clean is vrij simpel en zou je in 1 keer kunnen leren. Ik deed hem de 1ste keer al meteen goed! Het is een van mijn favoriete oefeningen voor de upperback Traint vooral de (upper) erectors en traps. Maar ook allerlei spiertjes in je romp.
maar ik doe hem niet meer, ik conctreer me nu vooral op rows.
-----------------------------------------------------------------------
Hoe je de powerclean goed uitvoert in 4 stappen.
1. Til de stang van de grond met goede snelheid maar niet te snel (je zult al je energie in stap 2 nodig hebben) en versnel een beetje totdat hij net boven je knieen uitkomt.
2. Als de stang net boven je knieen is zul je hem met al je kracht en snelheid versnellen totdat hij bij het kantelpunt bij je buik aankomt.
3. Daarna vanaf het kantelpunt: flip je de stang om zoals dat hoort en ga je lichtjes door je knieen, probeer de stang extra kracht mee te geven omhoog als dat lukt.
4. Nu je lichtjes door je knieen bent gebogen van je de stang op, nu kun je de stang op 2 manieren opvangen:
-Met je handen volledig om de stang wat zeer kan doen aan je polsen. Maar dit kun je verhelpen door meer te oefenen op de powerclean en de polsen en vingers goed te rekken.
-Door met je vingertoppen de stang op te vangen, dit spaart je polsen.
----------------------------------------------------------------------
Hierbij zal je wat incline bench press werk kunnen doen wat je opvangpunt dikker en sterker maakt zodat het opvangen minder pijn doet. De stang komt vooral hard op je collarbones neer als je hem met je vingertoppen vangt, dit vereist ook wat handigheid zodat je hem goed kan racken.
Het extra kracht meegeven zoals in stap 3 beschreven deed ik eigenlijk altijd alleen maar als ik low reps en heavy weight deed. Het lijkt als je higher reps doet het gewicht licht genoeg is om daarin geen energie te verspillen.

Het lijkt Als je echt goed wilt worden in de powerclean je hem het beste met low reps kunt trainen omdat het een bepaalde groove (speciale beweging) heeft, net als de layback press. Als je higher reps traint gaat de groove er vaak uit en gaat de techniek achteruit.

Dat lijkt me bijzonder sterk. Ik heb nog nooit iemand gezien die de eerste keer technisch goed kon cleanen. Ikzelf doe het al een jaar of 2, meerdere keren per week en mijn techniek is nog steeds verre van perfect.

Dat lijkt me bijzonder sterk. Ik heb nog nooit iemand gezien die de eerste keer technisch goed kon cleanen. Ikzelf doe het al een jaar of 2, meerdere keren per week en mijn techniek is nog steeds verre van perfect.

Ik heb het ook over de powerclean niet de fullclean he ???. Die heb ik nog nooit gedaan :D. Mijn max lag op 90-100kg powerclean.

Ik zou met een licht gewicht beginnen met de volledige beweging om zo direct de juiste motorische programming te leren. Wanneer je het opsplitst in verschillende gedeeltes van de beweging is dit naar mijn mening minder efficient. Het is hierbij wel belangrijk dat je de oly grip van de frontsquat al beheerst zoals reeds eerder werd gezegd. Mag ik trouwens vragen waarom je de row vervangt door de powerclean? :)

• Topic Starter Topic Starter
thoh wil eens wat nieuws en Bill Starr is een voorstander van de power clean dus wil het eens proberen. En de row gaat wat minder de laatste tijd dus wil ik eens veranderen. Ga het niet voor altijd doen, maar gewoon even. En ik denk dat de PC ook nog goed voor mijn andere lifts zal zijn.

Ik zou met een licht gewicht beginnen met de volledige beweging om zo direct de juiste motorische programming te leren. Wanneer je het opsplitst in verschillende gedeeltes van de beweging is dit naar mijn mening minder efficient. Het is hierbij wel belangrijk dat je de oly grip van de frontsquat al beheerst zoals reeds eerder werd gezegd. Mag ik trouwens vragen waarom je de row vervangt door de powerclean? :)
Waarom is volgens jou opsplitsen minder efficient?
Heb al op verschillende plaatsen gelezen dat de power clean uit 2 pulls zou bestaan. De eerste is dan gewoon het deadliften van het gewicht, dat zou traag moeten verlopen. En het tweede is dan een hang clean, die zou dan snel moeten verlopen. De eerste heb ik al veel gedaan, dus kan ik niet beter eerst eens de tweede pull oefenen voor ik de eerste doe? Zo leert rippetoe het ook aan en heb nog al filmpjes gezien waar ze eerst boven de knieën beginnen, dan onder de knieën, en dan pas van op de grond.

Waarom is volgens jou opsplitsen minder efficient?

Ik heb natuurlijk niet de illusie dat ik het beter weet dan Rippetoe ;) Ook ik ben begonnen met het afzonderlijk aanleren van de 2 pulls. Ik merkte echter dat, toen ik de volledige beweging ging doen, ik het juist vrij lastig had met de transition omdat ik die nog niet aangeleerd had. Ondanks het feit dat ik de 2 afzonderlijke pulls redelijk beheerste kostte het me hierdoor nog best wat tijd voordat ik de techniek van de volledige beweging goed beheerste. Dit komt omdat ik mezelf teveel had gefocust op de afzonderlijke delen. Ik denk achteraf gezien dat ik tijd had kunnen besparen als ik meteen begonnen was met de hele beweging.

Om maar even een stuk uit het T-nation artikel van MironT te citeren: Sometimes you'll hear the power clean described as the sum of its component parts — a deadlift followed by an upright row followed by a front squat. And if that's the way you approach it, you'll probably have trouble mastering the exercise. It's better to think of it as a vertical jump with a controlled landing.

Trouwens, bijna niemand heeft gelijk de flexibiliteit in shcouders/polsen om een bar te kunnen racken, en in heupen/enkels om een goeie startpositie te krijgen.

Belangrijk dus dat je dat eerst even in orde maakt..

Je kan natuurlijk ook power snatchen, heb ik persoonlijk leuker gevonden voor de schouders en polsen. Natuurlijk minderoverdracht naar clean en jerk / axle etc

Trouwens, bijna niemand heeft gelijk de flexibiliteit in shcouders/polsen om een bar te kunnen racken, en in heupen/enkels om een goeie startpositie te krijgen.

Belangrijk dus dat je dat eerst even in orde maakt..
Wat is er dan zo speciaal aan die startpositie? De rack weet ik al, daar ben ik al even op aan het oefenen. Maar de start is toch maar net een beetje anders dan de deadlift? Schouders meer over de baar en rug iets rechter dacht ik.

Wat is er dan zo speciaal aan die startpositie? De rack weet ik al, daar ben ik al even op aan het oefenen. Maar de start is toch maar net een beetje anders dan de deadlift? Schouders meer over de baar en rug iets rechter dacht ik.

Klopt, maar kijk eens rond op youtube naar deadlift filmpjes. Lang niet iedereen die met een goede arch begint.

Klopt, maar kijk eens rond op youtube naar deadlift filmpjes. Lang niet iedereen die met een goede arch begint.
Daar heb je wel een punt. Zal ik best eens naar laten kijken.
Heb ondertussen besloten om eerst de tweede pull met rack te oefenen en dan pas de hele beweging.

Dan nog een vraagje.
Gebruik je je armen bij de power clean. Dan bedoel ik niet een of andere curl maar een soort upright row om de bar nog sneller omhoog te doen gaan. Of gebeurt dit enkel door je te strekken en te shruggen?

Daar heb je wel een punt. Zal ik best eens naar laten kijken.
Heb ondertussen besloten om eerst de tweede pull met rack te oefenen en dan pas de hele beweging.

Dan nog een vraagje.
Gebruik je je armen bij de power clean. Dan bedoel ik niet een of andere curl maar een soort upright row om de bar nog sneller omhoog te doen gaan. Of gebeurt dit enkel door je te strekken en te shruggen?

Nee armen moet je niet gebruiken. Alle power moet komen uit je 'triple extension': heupen, knieën en enkels.
Je moet je armen eigenlijk voorstellen als touwen.

Terug
Naar boven