AndroidHealthClinic

probleem met thaiboxen

thaiboxerger

Novice
Waardering
0
heej mensen

ik zit zelf nu bijna 6 jaar op thaiboxen.... en ik heb 2 problemen...

als ik aan het sparren ben ofzo dan boks ik achteruit, ik kan er maar niet van af komen heefd iemand tips?

en mijn 2de probleem is dat ik veel veel veel te zwaar ben echt veel te zwaar

ik ben 14 en bijna 90 kilo... en dus ook een konditie van niets... heefd iemand hier ook tips over.. ik weet zeker als ik veel afval dat ik dan een goede conditie heb....

en dat ik meer in de smaak van bij de dames haha...

mar heefd iemand tips meld dat dan ff ;)

groete;):D

Probleem 2:dieet en 4 x per week duurlopen
probleem 1:is wat moeilijker het kan zijn dat het in je aard ligt om achteruit te boksen dit vereist wel een goede conditie omdat je nou eenmaal in je achteruit meer verbruikt dan vooruit.Indien je zelf over een goede punch beschikt moet je dit uitspelen en offensiever ingesteld zijn indien je tegenstander harder dan jezelf slaat is het raadzaam achteruit te boksen om zo de kracht uit z,n stoten te halen.

heej mensen

ik zit zelf nu bijna 6 jaar op thaiboxen.... en ik heb 2 problemen...

als ik aan het sparren ben ofzo dan boks ik achteruit, ik kan er maar niet van af komen heefd iemand tips?

en mijn 2de probleem is dat ik veel veel veel te zwaar ben echt veel te zwaar

ik ben 14 en bijna 90 kilo... en dus ook een konditie van niets... heefd iemand hier ook tips over.. ik weet zeker als ik veel afval dat ik dan een goede conditie heb....

en dat ik meer in de smaak van bij de dames haha...

mar heefd iemand tips meld dat dan ff ;)

groete;):D

Ok, dus je bent al 6 jaar bezig aan Muay Thai, je hebt 0 conditie,bent nogal dik(vermoed ik, weinig 14jarigen die 90kilo wegen zijn gespierd, is geen persoonlijke aanval btw) en je bokst nog steeds achteruit

Conclusie: zoek een andere club, 0 conditie bij MT is net zoals powerlifting met dumbbells van max 15kg. Je hebt een rare club als hier niet intensief op getraind wordt

"Achteruitboksen" kan verschillende reden hebben, voornaamste zijn

- te defensieve mentaliteit of schrik(kan door uitputting, schrik voor een slag, of intimidatie van de tegenstander zijn)
- te goede en sterke tegenstanders, die je in een hoek kunnen drummen zonder dat je leert je te verdedigen(spar ook met nieuwelingen af en toe)
- slechte techniek en taktiek(komt waarschijnlijk door slechte leraar)

Beste hints die ik kan geven ipv achteruit te gaan als je slagen ontwijkt, te cirkelen rond je tegenstander. 2de zou ik denken dat je stance achteruitleunend is, als je zoveel kilo in de strijd kunt gooien, kantel vooruit en ga in het offensief. Als je bang bent een slag op je neus te krijgen, krijg je er meer dan indien je niet bang bent.

Voor te vermageren, kun je conditiegerichte cardio proberen. Schaf een degelijk springtouw aan, en doe het een half uur, met afwisselend 1 minuut dansen, 1 minuut pauze. Verder kun je dat ook doen met op de zak slaan of schoppen, ook super voor de conditie.

Later kun je nog de rustpauzes verkorten en de actieve periodes verlengen, zodat je op 3 minuten dansen 30 seconden pauze zit(wedstrijdgericht)

Laatst bewerkt:
als je al 6 jaar thaibokst,,en je loopt nog steeds achteruit met sparren,,tegen waarschijnlijk lichtere tegenstanders?,want met je 90 kg ben je officieel al zwaargewicht. dan doet je trainer iets niet goed.

mag ik vragen hoe lang je bent bij die 90 kg?

enne waar train je?

Misschien wel een tip

Over je gewicht kan je beter met een deskundige praten die jou kan helpen hoe je op een gezonde manier kan afvallen. Ik heb wel een tip voor je. Springtouwen schijnt heel goed te werken. Werkt heel goed. Je kan ook beter met een schema werken en natuurlijk rustig opbouwen.

Voor het 2e geval moet je jezelf afvragen waarom je achteruit loopt. Komt het door angst, spanning of laat je domineren door je sparringspartner?

Als eerst is het heel belangrijk dat je oogcontact heb met je partner. Ontspannen is heel belangrijk wanneer je ontspant ben je ook sneller. Je ademhaling speelt ook een hele grote rol. Net als elk vechtskunst of sport adem je uit wanneer slaat. Probeer met je tegenstander mee te bewegen. Laaste is je lenigheid iki begrijp dat je tijdens je training rekt en strekt. Alleen tijdens training is het niet genoeg wanneer echt lenig wilt worden. Lenigheid brengt soepelheid in de spieren daardoor word je veel sneller. Ik hoop dat je wat aan mijn tips heb en neem niet te veel hooi op je vork.

• Topic Starter Topic Starter
ik ben ongeveer 1,78 m

en mijn trainer gaat in januarie naar thailand en vroeg als ik mee wou om daar te trainen 3 weken,
dus k ga binnenkort naar thailand te trainen,

heb k wel sin in:P

ik ben ongeveer 1,78 m

en mijn trainer gaat in januarie naar thailand en vroeg als ik mee wou om daar te trainen 3 weken,
dus k ga binnenkort naar thailand te trainen,

heb k wel sin in:P

Klinkt goed, ik ga ook een sportschool zoeken waar ik voor iets van 30 euro contributie per maand een reis naar Thailand twv ongeveer 1000 euro krijg :eek:

En wil hij dan in een sportschool gaan trainen of in Soi Cowboy en NEP? :D

In mijn ogen heeft daar trainen voor alleen maar 3 weken op die leeftijd weinig zin. Maar het zal wel een hele ervaring worden!

Achteruit boksen is niet per definitie fout je kunt hier ook je tactiek van maken er zijn genoeg goede vechters die bijna altijd in z'n achteruit staan maar toch regelmatig winnen. En als je achteruit aan het vechten bent en je weet je tegenstander goed te raken dan is t zeker dat deze klap 10 keer zo hard aan zal komen omdat je tegenstander deze totaal niet zal verwachten.

Achteruit boksen is niet per definitie fout je kunt hier ook je tactiek van maken er zijn genoeg goede vechters die bijna altijd in z'n achteruit staan maar toch regelmatig winnen. En als je achteruit aan het vechten bent en je weet je tegenstander goed te raken dan is t zeker dat deze klap 10 keer zo hard aan zal komen omdat je tegenstander deze totaal niet zal verwachten.

achteruit lopend,en je tegenstander raken,is zeker dat die klap 10x zo hard aankomt, bullshit,,als je een beetje nadenkt weet je dat dat niet kan

de meeste vechters kunnen geeneens achteruit vechten,
en de vechters die het WEL kunnen zitten toch meestal wel op een niveau wat de meeste mensen geeneens bereiken

Maybe your right kijk eigenlijk ook alleen maar vechtsporten op t hoogste niveau

Koop een goed sprintouw (een zware, dus niet van touw of leer maar (hard) plastic) en ga oefenen. Trek schoenen aan met een goede zool en ga touwtje springen op een mat of een hardloopbaan, dit omdat je gewrichten iets worden ontlast. Als je eenmaal lekker kan touwtje springen zal je wel afvallen en ook zal je sneller op je voeten zijn waardoor jij misschien de tegenstander kan sturen in plaats van hij jou en hierdoor kan je beter vooruit boksen. Begin met 5 minuten touwtjespringen voor de les begint en probeer steeds iets langer te gaan.

achteruit lopend,en je tegenstander raken,is zeker dat die klap 10x zo hard aankomt, bullshit,,als je een beetje nadenkt weet je dat dat niet kan

de meeste vechters kunnen geeneens achteruit vechten,
en de vechters die het WEL kunnen zitten toch meestal wel op een niveau wat de meeste mensen geeneens bereiken

:D hey bedankt, ik in mn lichtere jaren vocht altijd achteruit ivm het gewichts verschil, lekker die benen bewerken :D

:D hey bedankt, ik in mn lichtere jaren vocht altijd achteruit ivm het gewichts verschil, lekker die benen bewerken :D
in je lichtere jaren door het gewichtsverschil? in de ring vecht je toch met iemand van hetzelfde gewicht?
welke sport beoefen(de) je dan?

en je weet toch dat een lowkick vooruit altijd effectiever is als dat je achteruit loopt,,
behalve als je ernesto hoost heet...want die is daar meester in,,,evenals rob kaman
.
owja,,ik zei ook,,dat BIJNA niemand dat kan,,dr zijn ook uitzonderingen bij,,
maar dr zijn er veel meer die denken dat ze het kunnen, of zouden graag willen dat ze die goede timing hadden.

Spar eens in een ring, als je achteruit de hoek in wandelt zal je het wel snel afleren. :D

in je lichtere jaren door het gewichtsverschil? in de ring vecht je toch met iemand van hetzelfde gewicht?
welke sport beoefen(de) je dan?

en je weet toch dat een lowkick vooruit altijd effectiever is als dat je achteruit loopt,,
behalve als je ernesto hoost heet...want die is daar meester in,,,evenals rob kaman
.
owja,,ik zei ook,,dat BIJNA niemand dat kan,,dr zijn ook uitzonderingen bij,,
maar dr zijn er veel meer die denken dat ze het kunnen, of zouden graag willen dat ze die goede timing hadden.

ik was in de groep altijd de lichtste ( had het niet over wedstrijden ), scheelde meestal wel een kilo of 10 of meer. begon daar als ventje van 13 en de jongste na mij was 19. en dan leer je die trap wel geven in je achteruit, als je dat vaak doet ;)

Expert, daar word je wijzer van!! :roflol:

:D

Dat achteruitgaan had ik vroeger ook, dat is een vorm van schrik hebben in mijn ogen. Toen ik met escrima begon nodigde een bokser mij uit om een rondje te sparren. Al snel maakte hij de opmerking dat we niet van onze 2 tatami matten afgingen, nadat hij zag dat ik steeds bleef achteruit gaan. Man, heb ik lappen gekregen, maar wel m'n angst leren overwinnen. Blokkeren, incasseren maar vooral kijken en proberen v.h. gevecht over te nemen.

ik was in de groep altijd de lichtste ( had het niet over wedstrijden ), scheelde meestal wel een kilo of 10 of meer. begon daar als ventje van 13 en de jongste na mij was 19. en dan leer je die trap wel geven in je achteruit, als je dat vaak doet ;)

ja ,,maar had het ook effect??? en had je ook het idee,dat je je tegenstander ff uit zn ritme haalde
sowieso een jongen van 19 en ouder,en ook nog eens een stuk zwaarder,tegen een mannetje van 13 sparren,moet niet kunnen,, iemand van 19 is lichamelijk veel te sterk voor iem v 13..
EN daarbij als je achteruit loopt,kun je zelf een lowkick moeilijk blokken
bij mij op de sportschool zou ik het niet toelaten;)

ja ,,maar had het ook effect??? en had je ook het idee,dat je je tegenstander ff uit zn ritme haalde
sowieso een jongen van 19 en ouder,en ook nog eens een stuk zwaarder,tegen een mannetje van 13 sparren,moet niet kunnen,, iemand van 19 is lichamelijk veel te sterk voor iem v 13..
EN daarbij als je achteruit loopt,kun je zelf een lowkick moeilijk blokken
bij mij op de sportschool zou ik het niet toelaten;)

Op zich is er niks mis mee om met oudere, zwaardere mensen te sparren, zolang ze het maar kunnen!

Ikzelf ben 25 en weeg 85 kilo, en soms kom ik bij het doordraaien bij het sparren (wisselen van tegenstander) wel eens uit bij iemand van 12-13 jaar die nog geen 50 kilo weegt. Op zo'n moment ga ik natuurlijk niet hard trappen of stoten, dan laat je die ander gewoon zijn gang gaan en soms tik je ze heel zacht op het hoofd als de dekking niet goed is.

Probleem zou het wel zijn als ik beginneling was en dat kleine grut steeds te hard zou raken met het commentaar "oeps, sorry". Dan gebeuren er ongelukken.

Lowkicks blokken als je achteruit loopt moet geen probleem zijn. Is dat het wel, dan heb je je gewicht niet goed verdeeld over je benen.

Ga een tijdje klassiek worstelen of Braziliaans ju jitsu gaan doen.
Daar vecht je enkel als je in de clinch gaat met je tegenstander.
In de bokssport kan je jezelf bij wijze van spreken verstoppen door te zeggen dat je "defensief" vecht.
Op straat win je ook geen gevecht door achteruit te gaan.Daar overdonder je je tegenstander door als een trein over hem heen te (proberen)walsen.
Bij worstelen kweek je de tweede natuur om in te gaan op je tegenstander.
Het gaat bij 't boksen ook meer zelfvertrouwen geven want
1. het gevecht van nabij ben je meer gewoon geraakt
2. je bent gebonden aan de voor die sport specifieke regels,maar het geeft een enorm duwtje in de rug als je van jezelf weet dat je van nabij,with no rules,die tegenstander de baas bent.
3. zelfs als de tegenstander technisch beter schopt of slaat,maak je het hem lastig zijn techniek uit te voeren wanneer jij telkens je kop tegen de zijne duwt.
Hij heeft dan ook niet meer het gevoel alle initiatief in handen te hebben.

Terug
Naar boven