Fitness Seller

Nieuws De 'derde' generatie allochtonen heeft een bijna gelijke arbeidsparticipatie als de autochtoon

• Topic Starter Topic Starter
OK, hoe dan ook Eric. Wat voor conclusies denk jij dan te trekken uit dit onderzoek? Dat over 10 jaar die 44.000 derde generatie allochtonen die nu jonger dan 15 zijn ook even goed terrecht komen als hun attochtonen leeftijdsgenoten. En dat de 2e en 1e generatie daarop zal volgen zonder al te veel problemen?

Dat we worden overgenomen en de criminaliteit ondanks de daling toch vooral zal blijven stijgen. We gaan er aan!

sjit ik ben eerste genratie met buitenlands paspoort (geen dubbele) :o

Het is dan ook een bedaarde wetenswaardigheid dat elk onafhankelijk onderzoek, met stempel van het zo benadrukte ongebonden instituut, eigenmachtig tot stand is gekomen door hordes geleerde die zonder twijfel in hun hoofd nimmer een affiliatie hebben met een politieke kleur.

Met dat vertrouwen in de achterzak hebben we zin in de toekomst toch?

Denk wel dat je kan stellen dat bij deze studies de resultaten zelf niet beïnvloed zijn door de politieke voorkeur van de onderzoekers, alleen zal die politieke kleur wel een invloed hebben op waar men naar op zoek gaat.

Stel dat je al een vermoeden hebt over een bepaald resultaat, en dat resultaat komt jou goed uit, dan ben je sneller geneigd dat onderzoek te doen. In dat geval wordt een studie waarvan het resultaat je minder goed uitkomt misschien niet gedaan. Zo krijgt de burger wel een vertekend beeld van de realiteit....

Dat we worden overgenomen en de criminaliteit ondanks de daling toch vooral zal blijven stijgen. We gaan er aan!

Als het percentage in die groep blijft dalen maar het blijft nog altijd enorm hoog, en de group allochtonen blijft stijgen zit je nog altijd met een groot probleem, of niet?

Denk wel dat je kan stellen dat bij deze studies de resultaten zelf niet beïnvloed zijn door de politieke voorkeur van de onderzoekers, alleen zal die politieke kleur wel een invloed hebben op waar men naar op zoek gaat.

Stel dat je al een vermoeden hebt over een bepaald resultaat, en dat resultaat komt jou goed uit, dan ben je sneller geneigd dat onderzoek te doen. In dat geval wordt een studie waarvan het resultaat je minder goed uitkomt misschien niet gedaan. Zo krijgt de burger wel een vertekend beeld van de realiteit....

Het CBS is niet gekend als een instituut met een kleur evenmin als het WODC dat telkenmale onderzoeken de wereld in brengt die allochtonen toch niet echt rooskleurig afschilderen. Waarde oordelen laten ze over aan politici of onderbuikschuivers.

De algemene trend bij het CBS e.d. is mij niet bekend. Ik weet wel dat in België de politieke kleur een enorme rol heeft gespeeld in het uitvoeren (maar vooral het niet uitvoeren) van bepaalde studies. Dat ligt er soms zo dik op dat niemand daar nog aan twijfelt. Die studies zijn daarom niet altijd "slecht uitgevoerd" maar vaak wel gekozen vanwege het beeld dat ze creëren. Sommige onderzoekers willen duidelijk niet dat een bepaalde groep te negatief afgeschilderd wordt. Dat kan zelfs zo ver gaan dat de subsidies er vanaf hangen of ze een bepaalde interne politiek voeren, maar dit is zéér moeilijk aan te tonen, tot er iemand zijn mond voorbij praat natuurlijk.

Het risico op politieke beïnvloeding is in België erg hoog omdat er zeer weinig rotatie van bestuur is in het Zuiden, de PS regeert daar al vele jaren en heeft een sterke vorm van cliëntelisme tot stand gebracht.

Het is een beetje mijn vakgebied en als het gaat om cijfers vergaren boeit het je weinig welke resultaten het kan opleveren. Nu was het VROM wel de opdrachtgever maar het CBS heeft er totaal geen baat om de cijfers te koken. Die zijn gewoon bezig met het weergeven van feitelijkheden, ongeacht of dit positief of negatief uitpakt. Als statistisch instituut zou je anders ook geen bestaansrecht hebben als je cijfers alleen uitbrengt of levert als deze goed vallen bij de opdrachtgever. Just the facts, meer niet. Informatievoorziening is wat dat betreft vrij rechtlijnig.

Trouwens:

Een grote organisatie als het CBS heeft geld nodig om te kunnen draaien. Dat betekent dat het CBS afhankelijk is van geld van ministeries voor korte opdrachten en langdurig onderzoek. Hierdoor kunnen ministeries eisen stellen aan het CBS.

Bij bezuinigingen kan het produceren van onafhankelijke gegevens bij het CBS verder onder druk komen te staan. Ministeries kunnen hun ambtenaren zeer moeilijk ontslaan. Als kortetermijnoplossing kiezen ze er vaak voor om hun eigen ambtenaren onderzoek te laten doen, en het CBS en de universiteiten minder opdrachten te geven.
Zo heeft het Ministerie van Justitie geprobeerd om zelf onderzoek te doen naar de criminaliteit in Nederland. Dit ondervond zeer veel kritiek, omdat veel mensen het onbetrouwbaar vinden als het Ministerie van Justitie zijn eigen resultaten controleert: men zou criminaliteitscijfers kunnen beïnvloeden of in de "doofpot" kunnen stoppen. Ook op de Nederlandse ministeries VROM en LNV doen steeds meer ambtenaren onderzoek.

Betrouwbaar of niet, het blijft een slechte zaak.

Dat is natuurlijk wel de omgekeerde wereld, een ministerie kan altijd zelf bepalen welke cijferreeksen ze uitbrengen of niet. Als ministeries zelf hun onderzoek uitvoeren is dat nog minder een zaak van het CBS.

Vind de Wiki overigens redelijk gekleurd overkomen, de cijferreeksen van het CBS zijn voor velen boven iedere twijfel verheven. Die reeksen zijn over het algemeen ook verifieerbaar en onderbouwd met definities. De Wiki heeft het over interpretabele definities maar dat is juist de kern van hoe het CBS werkt. De definities staan bij voorbaat al vast en zorgen voor vergelijkbare reeksen. Tot een definitie eventueel wordt aangepast (sporadisch).

wordt bij 3e generatie ook bijvoorbeeld Chinezen gerekend? Daarvan zou ik gevoelsmatig zeggen dat hun arbeidsparticipatie hoger is dan die van autochtonen. Dus een splitsing naar herkomst binnen deze 11.000 lijkt me interessant om te zien.

Alleen jammer dat de participatie in bijvoorbeeld straatcriminaliteit vele malen groter is dan die van de autochtoon...

wordt bij 3e generatie ook bijvoorbeeld Chinezen gerekend? Daarvan zou ik gevoelsmatig zeggen dat hun arbeidsparticipatie hoger is dan die van autochtonen. Dus een splitsing naar herkomst binnen deze 11.000 lijkt me interessant om te zien.

Veelal eigen ondernemers en afhaalkings.

Moet ik dan alles zelf uitzoeken? :D

fng6k4.jpg

2wgcaxx.jpg

xf94kz.jpg

4jsvpy.jpg

28pnjr.jpg

24x12r8.jpg

nx5a8w.jpg

Genoeg?

Maar toch is de meerderheid crimineel of trekt een uitkering volgens sommigen. Zelfs de relatief slechte groepen binnen de eerste en tweede generatie komen niet aan een meerderheidspercentage (verre van) op die gebieden als je naar de echte cijfers kijkt. Toch, we gaan er aan!

En nee het valt niet allemaal mee als we kijken naar bepaalde groepen (voordat mij dat weer in de schoenen wordt geschoven) maar het is ook weer niet zo dat de hoofdmoot te lui is om te werken of crimineel is. Maar goed als je met een vergrootglas een bepaalde groep er uit haalt, bijvoorbeeld de Marokkanen tussen 18 en 21 jaar, mannelijk en een bontkraagjasje dan vind je vanzelf wel schokkende cijfers die sterk afwijken van het gemiddelde.
---------- Toegevoegd om 13:43 ---------- De post hierboven werd geplaatst om 13:42 ----------

Alleen jammer dat de participatie in bijvoorbeeld straatcriminaliteit vele malen groter is dan die van de autochtoon...

We hebben het hier over de derde generatie, graag onderbouwde cijfers dan.

Ik heb net wat gepost dat het tegendeel bewijst.

Laatst bewerkt:
Moet ik dan alles zelf uitzoeken? :D

[Afbeelding niet meer beschikbaar]
:D

Jammer dat Surinamers en Antillianen wel worden gesplitst (vind ik toch 1 pot nat), maar Mediterranen en Aziaten juist weer niet.

Maar hoe dan ook is fig. 10 wel hoopgevend, maar vind ik dan weer moeilijk te rijmen met fig. 9.

Maar toch is de meerderheid crimineel of trekt een uitkering volgens sommigen.
Wie zegt dat dan? Of heb ik deze uitspraak gemist bij bepaalde PVV'rs ? :)

In elk geval is het probleem duidelijk. Niet voor niets is de werkloosheid steeds hoog op plaatsen met hoge concentraties allochtonen en het % allochtonen in gevangenissen liegt er ook niet om. Het is een aanzienlijk probleem dat je niet gaat oplossen door de situatie te verbloemen.

Chinezen vallen vaak onder de tweede en eerste generatie.

Volgens het CBS wonen er in 2007, volgens de laatste cijfers, 45 298 Chinezen in Nederland, waarvan iets meer dan tweederde de eerste generatie Chinezen omvat. Het aantal mannen en vrouwen is ongeveer gelijk. De grootste groep (ongeveer 13 250) Chinezen in Nederland is in de leeftijd van 20-30 jaar. De meeste Chinezen zijn woonachtig in Rotterdam, Amsterdam en Den Haag.

Je zou wel hogere cijfers derde generatie verwachten, zeker omdat Chinezen al sinds begin 1900 naar Nederland trokken. Alles wat hier instroomt en een kind krijgt zal zorgen voor een kind van de tweede generatie.

Chinezen vallen vaak onder de tweede en eerste generatie.

Je zou wel hogere cijfers derde generatie verwachten, zeker omdat Chinezen al sinds begin 1900 naar Nederland trokken. Alles wat hier instroomt en een kind krijgt zal zorgen voor een kind van de tweede generatie.
Maar aan de andere kant zijn Chinezen vaak zo xenofoob als de pokke, dus is het minder makkelijk om even een beetje geel in je bloedlijn te krijgen.

Wie zegt dat dan? Of heb ik deze uitspraak gemist bij bepaalde PVV'rs ? :)

In elk geval is het probleem duidelijk. Niet voor niets is de werkloosheid steeds hoog op plaatsen met hoge concentraties allochtonen en het % allochtonen in gevangenissen liegt er ook niet om. Het is een aanzienlijk probleem dat je niet gaat oplossen door de situatie te verbloemen.

Ik zie vaak genoeg percentages voorbij komen van 90%, 99%, de hoofdmoot, de meerderheid etc.

Dat er vrij grote problemen zijn bij bepaalde groepen weet (bijna) iedereen en er wordt wat dat betreft weinig verbloemd. Het is alleen het andere uiterste als zo'n beetje iedere allochtoon over 1 kam wordt geschoren omdat binnen de groep allochtonen er een afwijkende percentage uitkeringstrekkers, criminelen etc is t.o.v. de autochtoon.

In dit geval gaat het overigens niet eens meer om allochtonen maar om autochtonen die door hun afkomst nog gerekend kunnen worden tot een 'derde' generatie. Feit is dat kleine groep zich in ieder geval vrij goed aangepast heeft en die 'derde' generatie dus niet de cijfers voor autochtonen negatief gaat beinvloeden zoals sommigen hebben voorspeld.

Niet om RobG af te zeiken want hij staat verre van alleen maar dit soort uitspraken gaan natuurlijk nergens over :

Mijn punt is dat deze kop erg leuk klinkt, maar het feit blijft dat de rest van de 3e generatie (die 44.000 mensen die niet in de beroepsbevolking valt) zorgt voor dikke problemen, en dan heb je nog de 2e en 1e generatie die helemaal niet spoort

'De rest'?'
'Helemaal niet spoort'?

Dat idee van de verrotte allochtoon is toch een soort van standaardaanname geworden bij sommigen. Of velen, want de PVV kent toch een vrij grote aanhang en ook de VVD kent een harde kern 'de allochtonen hebben het gedaan' .

Ik denk dat dat komt omdat als het woord allochtonen valt, velen al snel denken aan de bekende groep Marokkanen met slechte opvoeding, geen of slechte scholing en in de criminaliteit belanden. In statistieken zal dit altijd verzacht worden (bijv. omdat de vrouwelijke Marokkanen al een pak minder problemen hebben). Statisieken zijn leuk om te veralgemenen, maar ze missen soms de nuance. De problemen zitten in specifieke gemeenten en steden, in specifieke groepen... Natuurlijk komen die types meer in de aandacht en zorgen ze ook voor een algemeen slechte sfeer en reputatie voor de grote groep. Toch mag hun aantal niet onderschat worden en moet dit probleem serieus aangepakt worden. Want anders spreek je toch over een aanzienlijk deel van de generatie die verloren gaat en nooit zal bijdragen (integendeel).

Terug
Naar boven