- Waardering
- 22.094
Volg de onderstaande video samen om te zien hoe u onze site kunt installeren als een web-app op uw startscherm.
Notitie: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
man man manWat maakt nationalisme in jouw ogen 'gevaarlijk' in deze, of vind je nationalisme überhaupt twijfelachtig?
Denk dat je te linkselitair doet.
Ik vind trouwens al langere tijd dat het hele politieke systeem op de schop moet, maar dat is een hele andere discussie.
Om gelijk maar te beginnen over het begrip nationalisme. Het begrip vaderlandsliefde (patriottisme) en nationalisme hebben een behoorlijke overlap en de precieze verschillen zijn voor mij niet helemaal helder. Maar goed, zoals je schrijft 'in beginsel' inderdaad niet. Neem nou jouw vak geschiedenis, deze heeft zich tot een zelfstandige wetenschap kunnen ontwikkelen dankzij het opkomende nationalisme in Europa.In beginsel natuurlijk niet, het is een nobel en bij tijd en wijle zelfs prachtig gevoel, trots zijn op eigen land en volk. Zonder een flinke mate van nationalisme (en een heleboel andere ismes) hadden wij als Nederland en alle andere soevereine landen helemaal niet bestaan, en ook niet onze huidige welvaart gekend.
Ik heb niet de indruk dat Wilders daartoe oproept. Waartegen Wilders zich naar mijn idee afzet is de verregaande Europese bemoeienis met hoe Nederland de BV Nederland moet inrichten. Enig idee hoe Europese politici spreken over de natie Europa? Een leger? Een strafhof? Nederland heeft aan de basis gestaan van de Europese gemeenschap en Europese Unie. Waardoor inmiddels grenzen zijn opgeheven, de eigen cultuur onderhevig werd aan het ideaal van een Europa. Politieke correctheid en de gevolgen van bemoeienis door Europa hebben bij velen het ‘wij’ gevoel doen ondermijnen.Maar zodra het om dreigt te slaan naar vanuit de staat geleid etnisch nationalisme waarbij staatsmannen mij al dan niet gedwongen een gevoel aan proberen te praten dat ik niet of nauwelijks ken krijg ik er wel problemen mee ja.
Je bent inwoner van Nederland en behoort of je wilt of niet toe tot het Koninkrijk der Nederlanden en dus m.i. het Nederlandse volk volgens paspoort.Onze eigen mensen vergeten'. Welke eigen mensen? Wie zijn dat dan? Ik ben niet zijn 'eigen mens' hoor. Ik behoor helemaal niet toe aan een politicus, een politieke partij, een ideologie, de Nederlandse kroon of een of ander vaag omschreven homogeen geheel genaamd 'het volk'.
Hij is politicus. Heeft een visie. Wilt mensen bereiken. Autmatisch bereik je met dezelfde boodschap ook groepen mensen niet.Waarom moet een staatsman überhaupt voor mij bepalen of ik mij vergeten voel? Of voor wie dan ook? Wat is zijn bedoeling daarachter? Ben ik straks onderdeel van een etnisch-nationalistische staat waarin geen enkele autochtone roomwitte Nederlander zich niet meer zogenaamd vergeten voelt en alle 'nep-Nederlanders' wel als deze meneer de macht zou krijgen? Daar zit ik helemaal niet op te wachten namelijk.
Natuurlijk bepaal je zelf of je je vergeten voelt (weliswaar slechts ten dele volgens brein- andere discussie). Als we als samenleving verandering willen, onze cultuur liefhebben en begaan zijn met Nederland, dan moeten we taboes afschaffen welke heersen op vaderlandsliefde en nationalisme. Dan ontstaat er m.i. ruimte voor meer betrokkenheid en verantwoordelijkheid voor het reilen en zeilen. Dit zal ten koste moeten gaan van de politieke correctheid, de nagel aan de doodskist van elke samenleving.Ik bepaal zelf wel of ik me vergeten voel. En hoe zijn 'we' eigenlijk precies vergeten? Sorry, ik heb keihard gewerkt de afgelopen tien jaar, ik heb een prima leven, ben actief, geëngageerd en ontwikkeld, ik voel me helemaal niet vergeten. Ik heb allerlei sociale, politieke, affectieve en economische bindingen met mijn straat, wijk, stad, provincie en ook land. En met allerlei mensen die zich daarbinnen begeven, autochtoon of allochtoon. Ik ben door niemand vergeten, ik voel mij gewaardeerd en geapprecieerd. Ik sta middenin de samenleving, zowel in mijn professie als daarbuiten. Wat anderen voelen is weer aan anderen.
Dat is begrijpelijk. Tegenwoordig bestaan er ook veel mogelijkheden om de klaagzang te laten zingen. Pakweg 20 jaar terug was dat veel minder. De verbondenheid is door alle communicatie kanalen echter niet verbeterd.Maar die hele klaagcultuur kan me gestolen worden, van zowel zich bij elke scheet gediscrimineerd voelende uitkering trekkende mensen met een kleurtje als van de op iedere facebook-nieuwspagina weeklagende zeurende boze al dan niet witte m/v zonder opleiding en baan en met te veel tijd (ja, generaliserend).
Dat pleit voor jou. De vraag is of het enkel en alleen een kwestie van aanpraten is. Er zijn o.a. ook groepen die minder mogelijkheden hebben om zich te ontwikkelen, kansen voor zichzelf te genereren, gezonder leven; kortom de eigen identiteit vorm te geven. Nog los van de opvoeding, genenpoel en keuzes die men maakt.Ik ga mij geen gevoel van nationale verontwaardiging of collectieve identiteitscrisis aan laten praten door wie dan ook. Mijn identiteit wordt slechts in zeer kleine mate bepaald door mijn Nederlanderschap.
Iedereen heeft recht op zijn eigen waarheid. Dat maakt het niet goed of fout, eerder interessant. Dat geldt ook voor het stemrecht.En dat maakt mij helemaal geen probleemontkenner of -ontwijker. Er gaat van alles mis in dit land, deels door mislukt politiek beleid. Deels ook doordat te veel mensen te veel lopen te zeiken en zaniken en zich te weinig voor hun eigen welzijn en welvaart inzetten. Ik zal mijn stem dan ook laten gelden op 15 maart en daarbij een partij kiezen die ik het minst slecht vind en die het best bij mijn idealen past. Nationalisme is in elk geval zeker niet leidend in die keuze voor mij, dat moge duidelijk zijn.
Daar zijn we het zeker over eens. Kijk alleen al naar het aantal partijen. Te gek om los te lopen. Ook het tussentijds uit de partij stappen en zelfstandig doorgaan ' zgn zetelroof' is een doorn in het (mijn) oog. Heb je een visie over wat en hoe het systeem op de schop moet?Ik vind trouwens al langere tijd dat het hele politieke systeem op de schop moet, maar dat is een hele andere discussie.
Drie problemen worden in het huidige debat goeddeels genegeerd:Toch confronteert Wilders ons met een belangrijke vraag: wat zijn onze morele en christelijke plichten ten aanzien van migranten, en hoe verhouden die zich tot andere waarden en belangen? Liggen naastenliefde en openstelling van de grenzen wel echt in elkaars verlengde?
Terug naar bv. 100? Van mij mag de 1e kamer wel opgeheven worden (Raad van State kan taak van wetgeving doen) . Kiesdrempel omhoog mag gelijk wat mij betreft.Wat extremer is een verlaging van het aantal tweede kamerzetels.
Beetje overdreven misschien?